Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka kauan treenasitte ennen kuin eka maraton?


kurvinen
 Share

Recommended Posts

Terve,

Koska olen uusi lajin harrastaja niin haluaisin kysyä paljonko treenasitte esim kuukausissa tai vuosissa ennen kuin osallistuitte ekalle kuningasmatkalle ja millasella intensiteetillä, ja mikä sai päätöksen syntymään?

Erityisesti kiinnostaa myös sellaiset tapaukset, että ei aikasempaa kokemusta ja esim. kuuden kuukauden treenin jälkeen lähtee viivalle vaikka puolimaratonille tai maratonille, niin minkälaisia fiiliksiä ja aikoja on tullut?

Ja onko ylipäätään mahdollista juosta maraton 6 kk treenillä jos ei ole aikaisempaa juoksukokemusta, mutta peruskunto normaali.

Tarkoitus olisi tämän vuoden puolella juosta puolikas ja sen kokemuksien perusteella asettaa tavoite kokonaiselle.

t Juha

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vuonna 02 elokuussa juoksin ensimmäisen maratonini. Tammikuussa vedonlyönti ja maaliskuussa alkoi harjoittelu nollasta. En ollut harrastanut lenkkeilyä ikinä.

Peruskuntoni koostui tennistä x1/vko, uinti x1/vko ja työmatkapyöräilystä n.40 km/vko.

Ensimmäinen maraton meni aikaan n. 5.22. Olo oli hyvä ja mitään ongelmia ei ollut.

Harjoittelu maratonille oli ei-niin-oikeaoppinen; lenkillä kävin 3xviikossa, noin tunnin lenkki ja aina samalla vauhdilla 8). Juoksin yhden 20 kmn lenkin ennen maratonia ja arvelen sen lenkin jälkeen kuntoni riittävän vedonlyönnin voittamiseen :viheltely .

Asiaa enemmän harrastavat ovat täällä todenneetkin, että jos vain läpipääsy on tavoitteena, pienelläkin harjoittelulla maratonin suorittaa.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli jotenkin sellanen käsitys et pitää vääntää vähintään vuosi että pääsee edes jonkilaiseen maratonkuntoon, mutta tämänhän kannustaa.

Alotin viikko sitten treenaamaan 4 x viikossa ja tarkotus pidentää lenkkejä kun kroppa tottuu niin eiköhän vois kuvitella, että esim. joulukuussa jos menis hyvin niin saattais onnistua. Peruskunto kohdallaan, mutta pitäs saada jalat ja ns. Juoksijan polvi kuntoon.

Luin just tänään Juoksija-lehdestä aiheesta ja oireet täsmäs 100% ja voi johtua siitä, et yht. äkkiä on alottanu liikaa tai sitten joku pronaatiovika tai epäsopivat kengät.

Mutta onneks tänne tulee juoksuklinikka reilun parin viikon päästä niin selviää...

Link to comment
Share on other sites

Lenkkeilyn aloitin 5.4.1998. Ikää oli silloin 43 vuotta, aikaisemmin en ollut lenkkeillyt säännöllisesti, ylipainoa ei ollut (178 cm, 78 kg), peruskunto kohtalainen.

Ensimmäinen puolimaraton 12.6.1998 aikaan 1:43:56.

Toinen puolimaraton 24.7.1998 aikaan 1:41:01.

Ensimmäisen maratonin yritys saman vuoden syyskuussa päättyi keskeytykseen (nivuskipu, josta paraneminen kesti puoli vuotta).

4.9.1999 maraton aikaan 3:39:37

Link to comment
Share on other sites

Siis parissa kuukaudessa! Aika kova juttu. Sulla varmaan oli plussaa, et olit aika kevytrakenteinen (mulla painoa 90kg).

Oliko se puolikas silti kärsimystä ja kova paikka vai vaan rento ja helppo lenkki?

Mäkin ajattelin sellasta hullua ajatusta, että tässä olis nyt tasan 94 päivää aikaa Paavo Nurmi puolimaratonille. Että uskaltasko yksin tein laittaa tavoitteen sinne ja tehdä uusi ohjelma sen mukaan vai jatkaa rauhallista totuttelua.

Link to comment
Share on other sites

Jos polvi vaivaa niin hoida se ehdottomasti ensin kuntoon, vammoista tulee helposti kroonisia. Itselläni akillesjänteet oli n vuoden tulehduskierteessä ja juoksijan polvi vaivannut jo vuoden. Viime kesä meni kiville ja nyt näyttää että ensi kesäkin menee. Ehkä syksyllä vois taas lähteä maratonille. Tää ei oo pelottelua vaan tältäkin palstalta löytyy lukemattomia tarinoita vammakierteistä. Oikein paljon onnea yrityksellesi, hienoa että löytyy sopivasti hulluja ihmisiä kokeilemaan tällaista.

Link to comment
Share on other sites

Eli päätin etten juokse metriäkään ennen kun kipu on poissa. Käytän korvaavaa treeniä eli treeniajat samoja mutta lajina vauhtikävely, kun siinä ei tietenkään polvessa tunnu yhtään.

Huolettaa vaan, että pelkän viikon pikku treenien jälkeen tuli toi ongelma eli toivon, et johtuis vaan vääristä kengistä, koska eihän siitä mitään sitten tule jos näin pienenillä määrillä paikat hajoo ja kun vielä pitäs pidentää lenkkejä.

Eniten ottaa päähän, kun menohaluja olis vaikka kuinka ja kuntoakin, mutta kun ei voi;(

Link to comment
Share on other sites

Ja sitten..... lämmittely, verryttely, lihashuolto 8) . Venyttelyä jaloille, aina kun mahdollista, riittävästi lepoa.

Uudessa naisten Runners lehdessä oli artikkeli siitä, että kuinka tärkeää on myöskin huolehtia keskikropan lihaksistosta. Vatsa- ja selkälihasten hyvä kunto pitää ryhdin hyvänä ja juoksuasennon oikeanlaisena, väsyneenäkin.

Sanoinko, että muista lämmitellä ja verrytellä, venytellä. Yhtä tärkeää kuin ne juoksemasi lenkit. Onnea yrityksellesi, mukava seurata harjoitteluasi 8) .

Link to comment
Share on other sites

Siis parissa kuukaudessa! Aika kova juttu. Sulla varmaan oli plussaa, et olit aika kevytrakenteinen (mulla painoa 90kg).

Oliko se puolikas silti kärsimystä ja kova paikka vai vaan rento ja helppo lenkki?

Ei ollut "helppo lenkki", muistaakseni enempi kärsimystä viimeiset kilometrit kun alku tuli juostua liian kovalla vauhdilla.

Olen samaa mieltä Oplin kanssa: vammat kannattaa hoitaa kuntoon. :viisas Itse lähdin eka maratonille nivus kipeänä, lopputulos oli, etten pystynyt kävelemään muutamaan viikkoon ilman kyynärsauvoja :loukkaantunut

Link to comment
Share on other sites

Joo tässä koko illan oon venytelly jalkoja ja selkää, mutta täytyy myöntää, että alkulämmittlelyt on jääny vähemmälle, eli sitten kun kivut poissa niin venyttelen kyllä perusteelisesti ja lämmittelyt päälle ja sitten vasta liikenteeseen ja lenkin jälkeen venyttelyt ja vaikka saunaan.

Ja aina lepopäivinä treenaan vatsoja ja selkää. Niin ja josskain vaiheessa pitäs aina sit ehtii heittelee petanque-pallojakin et oikeet paikat vahvistuu;)

-J

Link to comment
Share on other sites

Minä treenasin ensimmäiselle maratonille keväällä 2002 noin kolme kuukautta, viikkoannokset oli 3-5 treeniä ja kilometrejä kertyi muistaakseni 30-45 km/viikko. Maratonin lähtöviivalla oli painoa 95 kg (nyt on jäljellä reilut 80 kg) ja aikaa meni reilut neljä ja puoli tuntia. Ja kyllä ehdottomasti meni kärsimyksen puolelle se lenkki Tukholman helteessä!

Kyllä sä hyvin ehdit jo ensi kesäksi sellaiseen kuntoon että maratonin läpi juoksee, jos vaan paikat kestävät. Mutta ehkä ne pallot kannattaa jättää kotiin vielä tässä vaiheessa!

Tuo polvivaiva kannattaa ilman muuta hoitaa kuntoon ettei tule itseaiheutettua isompaa vauriota. Kylmähoito on näissä vaivoissa aina paikallaan, itselläni ei ole mitään massiivisia polvivaivoja ollut koskaan mutta aina ajoittain oikea polvi oireilee lievästi. Niinpä lähes jokailtaiseen ohjelmaani kuuluu oikean polven jäähdyttäminen TV:n iltauutisia tms. töllöttäessä. Paketoin kaksi apteekista ostettua kylmägeelipussia polven ympärille ideal-siteillä, ja selvästi huomaa että tämä hoito toimii!

Link to comment
Share on other sites

Uhosin baarissa juoksevani maratonin ennen kuin 40 tulee täyteen. Muiden mieleen se ei tainnut jäädä, minä kyllä muistin. Siinä vaiheessa olin jo käynyt pari kertaa kävelylenkillä :innostunut .

Maaliskuun tietämillä 2003 aloin pikkuhiljaa hölkätä. Aluksi tolpan väli aina kun jaksoi, ja siitä se lähti. Pari päivää elokuisen puolikkaan (aika 2:30 noin) jälkeen pystyin taas kävelemään normaalisti 8) .

Enkä ollut uhonnut turhaan. Kaksi kokonaista sain juostua ennen kyseistä päivää!

Link to comment
Share on other sites

Tässä kysymyksessä aikaisempi urheilutausta ja elämäntyyli ovat avainasemassa. Itsekin esim. juoksin vain parisensataa kilometriä parissa kuukaudessa ennen maraa ja aika oli 3.15.

Mutta mutta, pyöräilyä siltä kesältä takana useampi tonni, sanoisinko vaikka 5000-6000km. Lisäksi kilpapyöräilytausta nuorempana ja hiihtoa/pyöräilyä kuntoilumielessä vuosia. Eli urheilutaustainen voi tehdä sen esim. noin. Jos aloittaa ns. nollista, niin juuri tuo 6kk vois olla sopiva vähimmäisaika. Siten pystyy jo aika hyvin takaamaan onnistuneen läpipääsemisen.

Link to comment
Share on other sites

No mulla on silleen mielenkiintonen urheilutausta kun treeni on tullut ikäänkuin vanhingossa ja itsestään kun normaalisti teen 150-200 keikkaa vuodessa ja kerran otin keikalle mukaan tallentavan sykemittarin ja vertailin tuloksia ja puolen tunnin show vastasi sykeluvuiltaan 45 min juoksua.

(kun siihen tulee mukaan kaikki adrenaliinit sun muut jännitystekijät)

Ei mikään huippukunto mutta puruskunto pitäs olla OK ja esim. eka "pitkä" lenkki 1 h 10 min tuntu et ois jaksanu vähintään toisen samanlaisen.

Laskin niin, että jos saan nää oireet pois ens viikkoon mennessä levolla, hieronnalla, kylmällä, venyttelyllä ja kavelyllä niin jos noudattaisin Seponkotisivujen etusivulla olevaa puolimaraton ohjelmaa niin se alkais tiistaina ja puolikas olis Paavo Nurmi Maralla ja silloin vois harkita et pallot olis mukana. Niin sen perusteella vois sitten laatia lopullisen maran treenikuviot. Onko huono idea.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy