Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sauvojen teroittaminen / Skike

Profeetta
 Share

Recommended Posts

Itse olen ainakin käyttänyt ihan timanttiviilaa tuohon hommaan. Omani hommasin muistaakseni C:llä alkavasta ruotsalaisesta sekatavarakaupasta ja hinta taisi olla noin 10-15€:n luokkaa. Halvasta hinnasta huolimatta se on pelittänyt ihan hyvin, ainakin minun tarpeisiini. Mutta noita nyt luulis löytyvän ihan rautakaupoistakin.

Pari vuotta vanhat sauvat enkä ole huomannu tarvetta teroitukseen, luulisi että skikkailessa (oletan että soralla) niin ei niin usein tarviaisi. Itte rullailen sauvovoen ehken noin 500-800km vuodessa.

edit: nyt muistankin että toiseen sauvaan jouduin ostamaan vaihto terän, kun se irtos reissussa. Mutta en eroa kyllä huomaa ns. tylsempään. Kysymys, miksi muuten teroittaa kun uudet terät saa irtona? Maksoikohan 10€ tai sinnepäin??

Ei minullakaan ole tapana niitä sauvoja joka lenkin jälkeen viilaila, arviolta kerran kuukaudessa. Ja silloinkin vaan sellainen kevyt viilaus, jolla taitaa olla lähinnä psykologinen vaikutus :()

Viilailun taustalla on kuitenkin se hiekkalaatikon isoilta pojilta saatu tieto, että rullahiihdossa sauvatyönnön pitävyys on tärkeää oikean tekniikan kannalta. Tämän vuoksi teenkin perinteisen tyylin rullahiihtolenkkini mieluummin hiekkapintaisia teitä pitkin, joilla sauva pitää paremmin.