Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tukholmaan 2010, apuja!!!!

Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Kaverit ilmoittivat ja maksoivat 40v lahjaksi maratonimatkan Tukholmaan 2010. Stressiä pukkaa...

Olen kolmen lapsen vuorotyötä tekevä äiti ja pitäisi muka 4 kertaa viikkoon käydä lenkillä???

Olen noita ohjelmia tavannut ja taitaa olla mahdotonta minulle päästä noin usein juoksemaan.

Kertokaas nyt viisaammat mistä minä aloitan ja miten? Juoksin tuossa kokeeksi sen 10km ja aikaa meni 61min, syke taisi olla 85% maksimista.

Juossut en ole kuin silloin tällöin, kävelyllä olen käynyt ja salilla ja spinnaamassa.

Millä ohjelmalla aloittaisin harjoittelemaan ja mitä aikaa lähtisin yrittämään????Koska voi aloittaa nuo pitkät lenkit?

Onko toivotonta minun osaltani koko touhu, jos en nyt ehdi 4x viikos lenkille????

Sepolla on maratonohjelma, niitä on myös netissä (esim Polarilla, Asicsilla), lehdissä (esim kevättalvella Sport-lehdessä, katso kirjastosta).

Jos et ole yksinhuoltaja, sovi miehesi kanssa, että järjestät itsellesi nyt lenkkiaikaa. Olen lähtenyt pitkälle lenkille esim lauantaiaamuna klo 6.30....juu, kuullostaa tosi pimeältä (ja tähän aikaan vuodesta onkin:thumbsup:), mutta jostain se aika pitää repiä. Naapurin rouva on tullut lenkiltä, kun lähden töihin klo 6.40. Jos on tarpeeksi motivaatiota, jaksaa herätä ja olla kurinalainen. Illalla vain aikaisemmin nukkumaan.

Säännöllinen treeni vaatii tietysti puolisolta ymmärrystä. Perheellisen treenaamisesta on tällä palstalla keskusteluja...

Juu kaikilla "lapsellisilla" lienee sama ongelma, jonkun pitää vahtia muksuja, olipa niitä 1 tai 5. Miehestä on tässä yleensä apuja;)

Neljä lenkkiä viikkoon järjestyy minusta vielä aika helposti; itse hoidan niin, että vkl:na aina kaksi lenkkiä, toiset kaksi on sitten jo tosi helppo sijoittaa aamulle. Kuten Täti, minäkin suosin mm. aikaisia aamuja ja/tai myöhäisiä iltoja, työmatkajuoksua jne jne. Keinot kyllä löytyy. Toinen juttu on sitten se, kannattaako heti alkuun lähteä juoksemaan neljää lenkkiä viikossa - tuleeko aloittelijalle liikaa rasitusta? Mitä jos nyt vuoden loppuun asti juoksisit esim. 3 lenkkiä viikossa ja päälle vaikka jonkun lihaskuntojumpan, sitten lisäisit juoksukertoja keväämmällä? Tukholmaan on vielä yllättävän pitkä aika...

Älähän hötkyile. Hyvin ehdit. Älä ainakaan alkuun ahnehdi niitä neljää lenkkiä viikossa, pari-kolmekin riittää. Muuten saat takuulla paikat hajalle. Vuodenvaihteen jälkeen lisäät 3-4 lenkkiin viikossa, joista yksi pitkä lenkki vaikka joka toinen viikko. Mulla ei ikuna ole ollut enempää lenkkejä viikossa, max 50km, ja pieniä lapsia liuta. Silti olen ihan kunnialla saanut parin vuoden sisään juostua kolme maratonia (+siihen väliin yksi lapsi.) Pitkiä lenkkejä (yli 20km) oli ennen ekaa maraa ehkä viisi kappaletta. Hyvin riitti. Eka mara meni 4.38.

Niin ja noista spinnaamisista ja muista. Yksi spinning tai sali lenkkien lisäksi/sijaan alkuun on hyvä, mut keväämmällä jätä niitä vähemmälle ja juoksua pääasiassa. Jos sulla on kuitenkin riittänyt aikaa niihin ja kävelylenkkeihin, eihän tässä tapahdu muuta kuin sitä juoksun lisäämistä suhteessa muihin harrastuksiin.

4 on liikaa kylmiltään ja vammoja tulee. Monipuolista kropalle ja päälle - siinä resepti. Toki pitää vähän pitkiä köpötelä ennen H-hetkeä. Stokiksessa nähdään!

4 kertaa ei missään tapauksessa ole liikaa. Kokonaisrasitus on se asia mikä ratkaisee. Jos minä pääsen ulon 4 kertaa vkossa (siis kuntoilee) niin varmasti menen!! Ei tarvitse joka kerta 100 lasissa mennä.

Jos puolisosi mahdollistaa 4krt/vko ulkoilun käytä se!!

Edelleen on muitakin lajeja kuin juoksu!! (en tarkoita nyt pantsen pk-lajeja) ;)

Kaverit ilmoittivat ja maksoivat 40v lahjaksi maratonimatkan Tukholmaan 2010. Stressiä pukkaa...

Juoksin tuossa kokeeksi sen 10km ja aikaa meni 61min, syke taisi olla 85% maksimista.

Kolleegat ovat jo kommentoineet monia kysymyksiäsi, mutta kommentoinpa näitä kahta.

Ensimmäiseen sen verran, että toivottavasti itse koet kavereidesi järjestämän "yllätyksen" miellyttävänä. Nimittäin jos sinulla ei itsellä ole aitoa tekemisen rakkautta ja intohimoa matkalla kohti tulevaa haastettasi, voi talven aikana olla esissä monta ärräpäistä juoksulenkkiä. Ja "väkisinjuoksu" kuulostaa minun korviini aina jotenkin ikävältä. Uskon siis, että tätä aitoa omaa tekemisen halua löytyy ja hommassa on oikeanlainen iloisuus, muistaen toki samalla haasteellinen työsi ja perhe-elämäsi tilanne. Itse olen keskeisenä ohjenuorana pitänyt sitä, että lenkiltä kotiin tullessa pitää olla aito fiilis että haluaa lähteä seuraavana päivänä uudelleen. Jatkuvuus ja pitkäjänteisyys on kuitenkin tärkeimpiä onnistuneen maratonsuorituksen takaajia.

Toiseen kohtaan, vaikka kelloon tuijottaminen ei tässä kohtaa lienekään oleellista, niin huomaa kuitenkin, ettet lähde liikkeelle sohvan pohjalta. 10 km noin tuntiin kertoo sen, että vähintään kelvolliset lähtökohdat ovat jo olemassa. Säännöllisyyttä lenkkeihin ja pikku hiljaa pidempiä siivuja juoksulenkkien joukkoon mukaan, niin taatusti hyvä tulee. Ja noita passeleita treeniohjelmia löytyy vaikka näiltäkin sivuilta. Tsemiä! :thumbsup:

Hei!

Kysäisenkin tässä samassa ketjussa aihetta läheltä liipaten..

Juoksuharrastuksen aloitin viime kesänä, nyt olen lisännyt lenkkimääriä 3-4 kertaan viikko joista vähintään yksi on pitkä lenkki( pitkä tarkoittaa minulla tällä hetkellä noin 13 kilsaa).

Mutta mutta, tuossa jo aikaisemmin syksyllä sain penikat todella kipeäksi, parin viikon täyslepo auttoi, mutta nyt kun esim. viime viikolla juoksin yhteensä 50 kilsaa, niin taas tuntuu epämiellyttävältä penikoissa.

Pitäisiko ottaa täyslepo?

Täytyisikö laskea kilometrimäärää? Tavoitteena minullakin Tukholma. Vielä en minkään ohjelman mukaan treenaa, mutta vuoden vaihteessa on tarkoitus aloittaa neljän tunnin tavoiteaikaan tähtäävä ohjelma, ehkä Sepon ohjelma soveltuvin osin.

Pelottaa vaan, että jos jo nyt tulee epämiellyttäviä tuntemuksia jalkoihin, niin mitä se sitten keväällä on. Eipä taida paikat kestää..

Voiko siis pienen kivun kanssa lenkkeillä( tai lenkin jälkeen se kipu vasta tulee) vai kannattaisiko ottaa paussia niin kauan että kipua ei enää tulisi.

• 3 weeks later...

Monipuolisuutta tiskiin ja hyvää tulee. Ei ole kyllä kivaa jos penikat huutaa hoosiannaa koko ajan. 50 km viikossa treenillä juoksee 3,30 aikoja jo kevyesti ja se ei käsittäkseni ollut edes tavoite. Keskivertoihminen ei suht kylmiltään pysty 50 km/vko tahtia vammautumatta klaaraamaan - toki painolla tms. on vaikutusta asiassa. Ja väkisin köpöttelemällä hajoaa paikat varmasti "pitkässä juoksussa".

Olen kolmen lapsen vuorotyötä tekevä äiti ja pitäisi muka 4 kertaa viikkoon käydä lenkillä???

Olen noita ohjelmia tavannut ja taitaa olla mahdotonta minulle päästä noin usein juoksemaan.

Kertokaas nyt viisaammat mistä minä aloitan ja miten? Juoksin tuossa kokeeksi sen 10km ja aikaa meni 61min, syke taisi olla 85% maksimista.

Juossut en ole kuin silloin tällöin, kävelyllä olen käynyt ja salilla ja spinnaamassa.

Millä ohjelmalla aloittaisin harjoittelemaan ja mitä aikaa lähtisin yrittämään????Koska voi aloittaa nuo pitkät lenkit?

Onko toivotonta minun osaltani koko touhu, jos en nyt ehdi 4x viikos lenkille????

Tukholman maratonille on onneksi vielä mukavasti aikaa! Viestistäsi päätellen Sinun pitäisi kyetä juoksemaan maraton läpi noin puolen vuoden päästä.

Kerrot juokseesi kokeeksi 10 km ja ajan olleen 61 min. Sehän on todella hieno suoritus vasta-alkajalta. Päättelin viestistäsi,. että Sinulla on myös tietoutta juoksusta (osasit kertoa, millaisella teholla juoksit kympin testisi).

Jos nyt olet päättänyt ottaa haasteen vastaan, aluksi riittää varmasti 3 harjoitusta viikossa. Eimerkiksi täältä löytyy hyviä ohjeita harjoitteluun: http://www.marathon.se/news/home_maratontraning.cfm (26 viikon ohjelma)

http://www.runnersworld.com/channel/0,,s6-238-0-0-0,00.html (16 viikon ohjelma).

Pitkät lenkit otetaan pikkuhiljaa mukaan ohjelmaan. Jos kiirettä pukkaa, kannattaa hyödyntää työmatkat juoksuharjoitteluun.

Guest HöyryCaravelle

Ilmoittauduin itsekin tässä kuukausi sitten Tukholmaan 2010 ihan vaan huvikseni.

Taustalla oli parin viikon googlettelu aiheesta kun kiinnosti mitä maratonin juokseminen vaatii noin niinkuin yleisesti ottaen. Sepon sivuilta sitten löysin ilokseni ohjeita joiden ajattelin sopivan meikäläiselle jolla painoa on arviolta 70 - 75 kiloa ja kuntoilua on tullut harrastettua erittäin epäsäännöllisesti. (Viimeeksi olen juossut 15 vuotta sitten intissä ja sen jälkeen lähinnä lentokentillä ehtiäkseni koneeseen.) Niinpä otin ja hommasin hyvät kengät, sykemittarit sun muut vermeet. Vaikka kävelen kohtuullisesti, niin käytännössä tässä sohvan pohjalta lähdetään. Tavoite on sen tähden vain ja ainoastaan päästä maraton läpi ja bonusta olisi jos ei tarvitse kävellä sen Volvon edessä joka kerää lippusiimoja takapaksiin vuoden 2011 maratonia varten :D

Lenkkeilyn aloitin varovaisesti kävelemällä ja hölkkäämällä ja homma tuntui yllättävän hauskalta! Maanantaina aloitin kokeilemalla miltä tämä homma tuntuu, tiistaina vedin sauvakkävelyä ja keskiviikko meni mukavasti reilun tunnin ulkoilun puitteissa. Sykkeet ma ja ke oli sellaista keskisyke 145 - 150 ja maksimi 180 paikkeilla ja aikaa 5,7 km lenkkiin kulutin noin 45 minuuttia. Torstaina lepäsin mutta perjantaina sitten - idioottin kun olen - ahnehdin. Olin vetämässä tunnin lenkkiä, kun puolen tunnin kohdalla ajattelin kokeilla "kuinkas kauan sitä oiken jaksaa yhtä soittoa pitää kevyttä juoksuvauhtia yllä". No se taisi olla suuri virhe, sillä ehkä reilun 15 minuutin jälkeen alkoi polveen vähän koskea ja 20 minuutin (n. 3km) jälkeen päätin kävellä kotiin. Iltapäivällä kipu olikin jo aika kova ja portaat töissä tuntuivat erittäin epämiellyttaviltä. Polven sisäsyrjä on nyt ollut sitten viikon verran kipeänä ja luulen että kyseessä on "hölkkääjän polvi". Vähän se tuntuu menevän parempaan suuntaan, mutta ei sillä vielä edes sauvakävelylle lähdetä. Olenkin nyt käynyt korvaavana liikuntana uimassa kolme kertaa tällä viikolla että saisi tuon peruskunnon nousemaan.

Pari - kolme viikkoa vissiin tohon polven kuntoon tulemiseen kuluu aikaa??