Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jano

Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Viime aikoina on pitkien lenkkien jälkeen vaaninut jatkuva jano. Juon pitkän lenkin (2-3 h) aikana noin 1-1,5 l vettä ja lenkin jälkeen juon vähitellen noin 1-2 l. Pitkät lenkit teen yleensä aamupäivisin ja lopun päivää vaivaa jano, jonka seurauksena vessaan ja taas jano ja vessaan ja sitä rataa. Eli neste ei pysy sisällä.

Juon lenkin jälkeen omatekemää mehua, jaffaa, vettä ja Valmarinia ja yleensä syön melko pian aterian.

Pitäisikö huolestua?

Viime aikoina on pitkien lenkkien jälkeen vaaninut jatkuva jano. Juon pitkän lenkin (2-3 h) aikana noin 1-1,5 l vettä ja lenkin jälkeen juon vähitellen noin 1-2 l. Pitkät lenkit teen yleensä aamupäivisin ja lopun päivää vaivaa jano, jonka seurauksena vessaan ja taas jano ja vessaan ja sitä rataa. Eli neste ei pysy sisällä.

Juon lenkin jälkeen omatekemää mehua, jaffaa, vettä ja Valmarinia ja yleensä syön melko pian aterian.

Pitäisikö huolestua?

Itsellänikin on ollut välillä samoja oireita, jolloin olen epäillyt diabetesta. Oireet ovat kuitenkin olleet vain väliaikaisia, joten en ole ainakaan vielä tehnyt asian suhteen mitään.

Ilmeisesti diabetes aiheuttaa myös väsymystä.

Pitäskö nauttia edellisenä päivänäkin hieman enemmän nesteitä?

Ihan hyvä vinkki. Kiitos.

Sen olen itse huomannut, että jos hiukan tavallista pitemmän lenkin tekee, niin ainakin kannattaa syödä ihan kunnolla edellisenä päivänä. Tuohon juomiseen en ole kiinnittänyt oikeastaan huomiota ollenkaan, joten testaukseen.

Voisikohan olla, että ruokavaliosi olisi liian hiilihydraattipitoinen. Ainakin itse kun pudotin safkan HH arvoa alaspäin(ei mitään karppausta), niin kohtuuton janon tunne lenkin jälkeen katosi. Myös maksimaaliset toistuvat kanttaamiset lenkillä ovat nyt historiaa.

samaa mieltä, 1/2v sitten lisäsin ruokavalioon maidon ja raejuuston siis esimerkkinä ja samalla jäi pari pottaattia pois. Mutta hyvin jaksaa nyt 2-3h vääntää.

Olen seurannut tuota ruokavaliota tuolla Kiloklubin puolella jo kohta vuoden päivät, en nyt enää mitenkään aktiivisesti kun syömiset menee jo ainakin sen ohjeen mukaan asiallisesti eli keskimäärin hiilihydraattia 40-50 %, rasvaa 30-40 % ja proteiinia 20-30 %.

Selkeästi olen viimeisen vuoden aikana lisännyt kasvirasvoja ja proteiinia ruokavaliooni, sillä niitä tuli ihan liian vähänlaisesti.

Onkohan tuo 40-50 % hiilihydraattia kuitenkin vielä liikaa?

Väsymystä ei lenkillä pahemmin ole ollut, enkä pitkilläkään lenkeillä käytä enää muuta kuin vettä juomana. Lähden myös aina lenkille pelkän kahvikupillisen jälkeen.

Jos syön aamiaisen, niin sykkeet ovat noin 10-15 pykälää korkeammalla ja väsähtäminen tulee ellei käytä geelejä.