Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
-jones-

Ylimenokausi

Recommended Posts

Vaikka en ole mikään kilpailija ja juoksen ( 40-50km/vko ) vuoden ympäri, niin pidin perinteiset kaksiviikkoa täydellistä taukoa juoksusta ja ihmeen helposti se taas meni muutamaa ekaa päivää lukuunottamatta, kun oli pieniä vieroitusoireita :hali_hehe: Ei tullut harrastettua mitään muutakaan liikuntaa, mutta huomenna se juokseminen taas alkaa..Varmasti jonkun aikaa tahmoaa lenkit, kun kroppa on tottunut tähän liikkumattomuuden tilaan, mutta sai kroppa ja mieli täydellisen levon juoksusta. Edellisistä vuosista tiedän, että on olo, kuin ottaisi uudet kengät alle, kun ukko on todella hyvin levännyt. Pitääkö siellä muut juoksijat tasosta riippumatta ylimenokautta, vai tasaista tahkoamista vuodesta toiseen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö siellä muut juoksijat tasosta riippumatta ylimenokautta, vai tasaista tahkoamista vuodesta toiseen ?

Yritin pitää, mutta sain välittömästi unihäiriöitä. Vartalo taitaa olla niin tottunut harjoitteluun, että rasittamattomana elimistö ei osaa levätä yöllä.

Joten tässä sitä ollaan 1,5 viikon jälkeen käyty uimassa, pyöräilemässä, juoksemassa, salilla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jonkinasteista ylimenokautta sijoittunee minun epäsäännölliseen vuosisuunnitteluuni ensi helmikuun alkupuolelle, jolloin lienee tilaisuus nollata itsensä. Toisaalta vaikea sanoa, mikä tauko milloinkin on ihan oikeaoppinen ylimenokausi, kun noita pidempiä palauttelujaksoja siunaantuu joka tapauksessa aina silloin tällöin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään on sellainen fiilis, että taidan aloittaakin ylimenokauden tänään tässä ja nyt.

Ensi viikonlopun Kankaanpään puolikas ja Nykin mara menevät retkeilyvauhdilla enempiä pinnistelemättä.

Marraskuun alkupuolella käväisen tasotestissä mittauttamassa kynnykset kohdalleen ja siitä aloittelen pk-kautta kohti uusia seikkailuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä olen vielä ylimenokaudella, vajaan viikon vähintään ajattelin sitä jatkaa ennen harjoittelun "aloittamista". Kilometrejä tulee suunnilleen 100, mutta vauhdit ovat melko maltillisia verrattuna "oikeaan" harjoitteluun. En kannata totaalista lepoa, koska kevyt harjoittelu on ainakin kilpajuoksijalle käytännössä lepoa, johtuen siitä että elimistö on tottunut niin kovaan harjoitusrasitukseen, ettei kevyt vaikkakin kohtalaisesti määrää sisältävä harjoittelu kuluta yhtään voimia. Kokonaan eri asia on sitten jos on ihan alussa kilpajuoksijan urallaan, silloin on syksyllä otettava todella rauhallisesti. Sanon noin koska olen itse aikoinaan tehnyt syksyllä ylilyöntejä harjoittelussa, kuvitellen että voin aloittaa melkein heti kisakauden loputtua kovemman harjoittelun. Se johti vain siihen että ennen pitkää menin pahasti jumiin, ja harjoittelusta saatava hyöty oli pitkän aikaa aika alhaalla huonon palautumisen takia. Jos kilpaileekin myöhään syksyllä ylimenokaudella tai ihan harjoittelun alkuvaiheessa, niin kannattaa sen jälkeen ottaa muutama päivä todella rennosti kevyillä lenkeillä, tai muutoin ei palaudu moneen viikkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut nyt reilut 3 viikkoa juoksematta. Vielä ei ole tullut juoksemista ikävä, joten tämän vuoden ylimenokausi on siis ihan paikallaan. Melkeinhän tässä onkin jo unohtanut, mitä tuo juokseminen on, mutta lepäillään nyt vaan vielä ainakin tämä ja ensi viikkokin ehkä.

Viime vuonna ei ollut totaalijuoksutaukoinen ylimenokausi eikä näin pitkäkään, mutta vaihtelee vähän kaiken muun mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt se on sitten ohi se ylimenokausi...

Oli tarkoitus pitää tässä parisen viikkoa Vantaan maran jälkeen juoksutaukoa, mutta niin se vaan kävi, että juoksutauko kutistui mahtavaksi yhdeksi lepopäiväksi, kun tilaisuus teki varkaan, eli eilen lasten liikuntaharrastuksen aikana ei olisi ollut muuta tekemistä kuin istuskella, niin hilpasinpa siinä odotellessa 9km palauttelulenkuran. Vaikka takana oli maralla juostu oma ennätys, niin jalat vaan jotenki veti juoksemaan taas ja hyvältä tuntu tollanen hiippailuvauhti!

(joo, tunnustettava on, että tää juokseminen on jo aikoja sitten lähtenyt lapasesta; ei oo varmaan mitään järkeä alotella maran jälkeen näin nopeesti taas)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy