Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu juoksutapahtumassa


J. Apila
 Share

Recommended Posts

Olen miettinyt, että osallistuisin tänä vuonna muutamiin juoksutapahtumiin puolikkailla ja mahdollisesti tätä lyhyemmillä matkoilla lähinnä harjoitusmielessä loppukesän / syksyn maratonia varten mm. juoksemalla puolikkaita puhtaasti pk-harjoituksena.

Harrastavatko foorumilaiset harjoittelua juoksutapahtumissa? Karkaako vauhti vai oletteko pystyneet pysymään alunperin suunnitelluissa harjoitusvauhdeissa / sykkeessä?

Link to comment
Share on other sites

Olen menossa maratonille kohtapuoliin ihan puhtaasti harjoitusmielessä. En tiedä mitä mahtavat järjestäjät moisesta tuumata, nimittäin varmaa on että saavun maaliin aika paljon kisan voittajien jälkeen, mutta olen lohduttautunut ajatuksella että ehkä ei sentään sada. :heilutus

Uskoisin, että näissä lukuisissa tapahtumissa mitä kevään aikana järjestetään aika monet osanottajat ovat mukana ilman suuria tavoitteita.

Link to comment
Share on other sites

Harrastavatko foorumilaiset harjoittelua juoksutapahtumissa? Karkaako vauhti vai oletteko pystyneet pysymään alunperin suunnitelluissa harjoitusvauhdeissa / sykkeessä?

Ens sunnuntaina olis tarkoitus ottaa Tulppaanijuoksu testin kannalta. Mulla Ank 175 eli sykkeen ehdoilla koko kisa. Höllään kun menee yli.

Link to comment
Share on other sites

... Harrastavatko foorumilaiset harjoittelua juoksutapahtumissa? Karkaako vauhti vai oletteko pystyneet pysymään alunperin suunnitelluissa harjoitusvauhdeissa / sykkeessä?

Juoksutapahtumissa käyn yleensä siksi, että tulee juostua välillä lujaa ja tosissaan. Puolimaratonit on hyviä testijuoksuja, joissa voi mitata maratonkunnon.

Muutaman kerran on aikomuksena ollut juosta harjoitusmielessä, mutta kyllä se yleensä kisaksi on muuttunut :viheltely

Niin ja 2-3 viikkoa ennen maratonia tosissaan juostu puolikas tuntuu hyvältä ratkaisulta ainakin minulle.

Link to comment
Share on other sites

Harrastavatko foorumilaiset harjoittelua juoksutapahtumissa?

Erityisesti Vantaan ennätysmaratonille viimeistelin kuntoa juoksemalla aika paljon vauhdikkaita treenejä alimatkojen kisassa. Kympin kisat meni noin puolimaratonin vauhdilla ja puolimaraton meni maratonvauhdin ja puolimaratonvauhdin väliin.



Aktia Cup 01/2005			 15.1.2005	10,00 km	0:41:46	4:11	169	Suht täysillä

Kotirataultra 01/2005		30.1.2005	50,00 km	5:18:49	6:23	142	Suht täysillä

Aktia Cup 03/2005			  19.3.2005	10,00 km	0:46:53	4:41	164	Rennosti

Länsiväyläjuoksu 2005		17.4.2005	18,24 km	1:23:56	4:36	164	Alussa hieman rauhallista, loppu täysillä

HCR 2005							14.5.2005	21,10 km	1:34:10	4:28	168	Suht täysillä

Kurren Kierros 2005			26.5.2005	10,70 km	0:44:08	4:07	171	Alussa hieman rauhallista, loppu täysillä

Viialan ympärijuoksu 2005	5.6.2005	10,00 km	0:40:04	4:00	175	Täysillä

Forssa 2005					18.6.2005	42,20 km	3:43:47	5:18	162	Täysillä

Kotiratacooper 07/2005		2.7.2005	3,21 km	0:12:00	3:44	176	Täysillä

HCM 2005						5.8.2005	42,20 km	4:29:26	6:23	146	Rauhallisesti

Porvoon maraton 2005		20.8.2005	10,60 km	0:56:06	5:18	154	Rauhallisesti

Puistolan juoksu 2005		27.8.2005	7,63 km	0:35:32	4:39	162	Suht rauhallisesti

Kotiratakymppi 2005			3.9.2005	10,00 km	0:44:10	4:25	161	Suht rauhallisesti

Onnelan hölkkä 2005			17.9.2005	20,85 km	1:39:29	4:46	155	Suht rauhallisesti

Kotiratavitonen 2005			25.9.2005	5,00 km	0:20:00	4:00	174	Suht täysillä

Vantaan maraton 2005			2.10.2005	42,20 km	3:29:35	4:58	159	Täysillä

Kotiratacooper 10/2005		30.10.2005	3,22 km	0:12:00	3:44	170	Täysillä



Link to comment
Share on other sites

Minä kun treenaan maralle, niin pääosin muut lyhyemmät kisat ovat harjoitusmielessä juostuja. Nyrkkisääntönä säilyttää pääosin tietty rentous juoksussa. Tehot on normaaleja kovia treenejä vähän korkeammalla, mutta aivan piippuun en itseäni vedä, paitsi ehkä ihan lopussa. Suosittelen käyttämään hölkkiä treenin osana, tuovat sopivasti erilaista ärsykettä harjoitteluun ja voihan niitä tasonmittareinakin välillä käyttää.

Link to comment
Share on other sites

Ilman muuta kannattaa ottaa "harjoituskisoja" ohjelmaan.

Ite olen tosin runtannut koko lailla maksimilla kaikki numerolappu rinnassa juostut lenkit. Eli vauhti- ja lopussa maksimiakin tulee ja ennen kaikkea henkistä kanttia ja esiraastoa tulevaan päätapahtumaan.

Nämä ovat myös hyviä välipaloja pitämään treenimotivaatiota yllä!

Joskus se päätavoite menee päin persettä, kuten mulla viime syksynä. Tällöin lohduttaa kummasti, kun noissa "harjoituskisoissa" tuli ihan hyviä tuloksia.

Tänä keväänä onkin hauska tilanne, kun mennään ekaa kertaa maratonille hakemaan kovatehoista pitkäkestoista treeniä kesän triathlonin kisaa varten, jossa varmaan ainakin se viisi tuntia pitäisi jaksaa tahkota kovalla sykkeellä....

Link to comment
Share on other sites

Mie käyn myös lyhyissä kisoissa hakemassa kovia treenejä. Aina painan suht max teholla. (tietysti ku on numerolappu rinnassa) Onhan se helpompi maratonvauhtia köpötellä menemään kun on pari viikkoa aikaisemin ottanut jonkun 5-15 km kovan kisan pohjille paikkoja aukomaan. Yleensä en herkistele/valmistaudu mitenkään erikoisesti näihin lyhyiin kisoihin. Joskus onkin melkoista "puujalka" juoksua(treeninä ei paljon järkeä, mut kokemuksena varsin vinkeä). Sitten vasta maratonille haen levon kautta kuntohuippua.

Link to comment
Share on other sites

Miten usein ja millä matkoilla kannattaa ja voi tai saa juosta harjoituskisoja?

Oppikirjavastaus lienee kympin tai lyhyempiä kisoja kahden viikon välein tai puolimaratoneja korkeintaan kolmen, mielummin neljän-viiden viikon välein, mutta IMHO tiheämmässäkin tahdissa voi kisailla. Esim. 3-4 lyhyttä kisaa peräkkäisininä viikonloppuina tai 3 puolikasta kahden viikon välein voi antaa uutta potkua juoksuun, kunhan kisojen välillä muistaa ja malttaa pitää harjoitusauhdit rauhallisina ja tehotreenit minimissä.

Itse asiassa IMHO tuollainen "kilpailukausisysteemi" (ja selvä harjoittelukausi niiden välillä) toimii paremmin kuin kisojen tasisempi ripottelu. Harkitussa kolmen-neljän viikon periodisysteemissä voi tosin sijoittaa kisan teho- tai kevyelle viikolle ja siten suunnittelulla torjua mahdollisen yli- tai aliharjoittelun riskit.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy