Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Geelit maratonin aikana

Inke
 Share

Recommended Posts

Juoksen ekan maratonini kolmen viikon päästä. Tähän asti olen juonut pitkillä lenkeillä vain vettä ja syönyt dexalin glukoosipastilleja. Tänään juoksin 3h lenkin ja päätin kokeilla lenkillä ensimmäistä kertaa geeliä. Geelinä oli dexalin sitruuna. Nautin yhden geelin 1h kohdalla ja toisen 2h kohdalla lisäksi nautin desin vettä 20 minuutin välein ja geelin kanssa 2 desiä. Geeli näytti toimivan hyvin, mutta ainoa ongelma oli, että sen alas saamiseen meni aikaa jonkin verran koska sen nauttiminen oli todella väkinäistä ja jokainen tippa meni vain veden kanssa alas.

Sitten muutama kysymys:

1. Jos geelejä meinaa käyttää maratonilla, kuinka monta niitä tulisi ottaa mukaan ja kuinka usein niitä tulisi nauttia? Onko mitään helpommin alasmeneviä geelivaihtoehtoja?

2. Riittääkö energiat ilman geeliä, jos maratonilla juo urheilujuomaa ja nauttii muita järjestäjien antimia, banaania, rusinaa jne. ja ottaa taskuun mukaan glukoosipastilleja?

3. Jos päädyn geeleihin onko niin, ettei urheilujuomaa tulisi nauttia geelien kanssa ollenkaan?

Olisi todella hyödyllistä kuulla konkareiden kokemuksia :)

• Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ainoa ongelma oli, että sen alas saamiseen meni aikaa jonkin verran koska sen nauttiminen oli todella väkinäistä ja jokainen tippa meni vain veden kanssa alas.

Sitten muutama kysymys:

1. Jos geelejä meinaa käyttää maratonilla, kuinka monta niitä tulisi ottaa mukaan ja kuinka usein niitä tulisi nauttia? Onko mitään helpommin alasmeneviä geelivaihtoehtoja?

2. Riittääkö energiat ilman geeliä, jos maratonilla juo urheilujuomaa ja nauttii muita järjestäjien antimia, banaania, rusinaa jne. ja ottaa taskuun mukaan glukoosipastilleja?

3. Jos päädyn geeleihin onko niin, ettei urheilujuomaa tulisi nauttia geelien kanssa ollenkaan?

Vastaan kokemuksieni perusteella vaikka en ole omasta mielestäni konkari. Vasta kymmenen maratonia on takana.

Hyvin autenttisia viimeiset kokemukset ovat sinänsä, sillä onnistuin viime viikon lauantaina maratonilla näillä kaavoilla melko hyvin.

Huomioi, että kommenttini perustuvat vain ja ainoastaan omiin kokemuksiini tästä kyseisestä sekä muutamasta aikaisemmasta kisasta. En ole ikinä jaksanut laskea mitään grammamääriä, urheilujuoman hh-pitoisuuksia tai muutakaan, koska en ole yksinkertaisesti viitsinyt.

1. Käytin viime lauantain maratonilla Dexalin geelejä (juuri tuota mainitsemaasi sitruunaa), mukana oli 4 kpl, ja otin ne suunnilleen seuraavasti: vähän ennen puolimatkaa ekan, n. 20-32 km:n välillä 2 seuraavaa, kuitenkin eri juottopaikoilla, en muista olivatko peräkkäiset.

Viimeisen otin varmaankin jossain ennen 37 km:n kohtaa, joka tapauksessa toiseksi viimeisellä juottopaikalla.

Miksi juuri neljä? Tulin ostaneeksi kaupasta neljä, ja ne mahtuivat vielä suht vaivoitta shortsieni taskuun.

Vähän tuli kyllä hiertymiä, mutta ne aiheutuivat pikemminkin vähän aika toisessa taskussa kuljettamistani näppylähanskoista, eikä siitä tällä voorumilla sen enempää. Kiitän suuresti hanskat vastaanottanutta kanssajuoksijaa joka oli toisen poppoon huoltajana reitin varrella, koska yhtään pidempään taskussa kannettuna hanskoista olisi voinut aiheutua unohtumattomia elämyksiä. (:

Määrän voit siis laskea todella tarkkaankin, jos haluat. Löytyyhän näitä elopainoosi suhteutettavia kaavoja siitä, kuinka paljon lisäenergiaa ja nestettä pitäisi saada matkan aikana.

Selvität sitten, millä %:lla järjestäjien urkkajuoma on lantrattu ja luotat siihen. Tästä saat kokonaisenergiamäärän hiilihydraateista, joita tarvitset matkan aikana, kun arvioit lisäksi, kuinka paljon vajaassa pahvimukissa on sitä nestettä. Huomioit lisäksi, että nestettäkään ei saisi nauttia liikaa ettei ala hölskymään.

Tämä nyt on vaan karrikoitu esimerkki, jolla tarkoitan sitä, että itse olen ainakin mennyt ihan tuntumalla yrityksen ja erehdyksen kautta, koska en kerta kaikkiaan jaksa alkaa laskemaan niin tarkkaan.

Geelin alasmenoa helpottaa huomattavasti sen nauttiminen nesteen kanssa yhdessä, eli huollon kyltillä geeli turpaan ja välittömästi eteen tulevalta juomapöydältä juomat perään.

2. Uskoisin että aivan varmasti riittää. Geelit ovat vain joidenkin mielestä kätevämpi tapa saada lisäenergiaa. Juoma/geelivyön avulla olet riippumattomampi järjestäjien tarjonnasta, mutta maksat hintana ylimääräisen painon vyötäröllä. It's up to you.

Pakko on mainita, että juostessani aikoinaan pikkupoikana maratonin ennätykseni, en tiennyt geeleistä yhtään mitään. Tyydyin silloin järjestäjien tarjoamiin vesiin ja urheilujuomiin. Ihan omalta tuntumalta silloinkin.

Maraton oli järjestyksessä neljäs juoksemani kolmantena peräkkäisenä vuonna, joten omista kokemuksista silloinkin tuli energiatarpeita ennalta arvioitua.

3. Eihän tuossa ole mitään ehdotonta rajaa. Oikeaoppisesti tarkasteltuna edelleenkin, energian kokonaismäärä ratkaisee. Se, ettei ota geeliä ja urheilujuomaa yhdessä, on suositus, joka perustunee siihen, että mahdollinen liian suuri energiamäärä haittaisi imeytymistä.

Otin itse viime lauantaina yhden mukin vettä ja yhden mukin urheilujuomaa niillä juomapaikoilla, joilla nautin geeliä. Kuten jo sanoin, niin täysin tuntumalta.

Niillä paikoilla, joilla en ottanut geeliä, otin useimmiten kaksi mukia urheilujuomaa. Viimeisellä paikalla otin kai vähän enemmän, sattuneesta syystä olin vähän väsyneempi, joten ei ole ihan tarkkaa muistikuvaa.

Lyhyesti sanottuna; itse kokeilemalla asia selviää parhaiten, mutta kokeiluissa kannattaa välttää ääripäitä suuntaan tai toiseen.

Jos tekee Konoset jossain vaiheessa kisaa, niin silloin on ehkä mennyt jotain vikaan, tai on muuten vain huono päivä

Mulle ei oikein tahdo upota perinteiset ylimakeat siirappiset geelit varsinkaan loppumatkasta. Start Fitnessiltä olen tilaillut SIS-merkkisiä geelejä, joita voi ottaa juoksun aikana ilman vettä tai urheilujuomaa. SIS Smart 1 Energizer gel on suosikkini, mutta myös SIS Isotonic gelit toimii.

Ne on 60 ml:n pitkulaisia pakkauksia, joten vähän enemmän tulee tietysti kannettavaa.

Squeezyn geelit uppoavat mulle hyvin. Etenkin se Racer-pullo on kätevä, kun sitä voi kantaa kädessä tai juomapullovyössä. 125 ml:n pullo riitää juuri sopivasti maratonille. Nyt on saatavana myös hevijuusereille puolen litran täyttöpullo. Vilkaisin tuossa männäviikolla liikkeessäs käydessäni sitä ja myyntiaikaa oli reilusti.

Tosta recer-putelista geelin saa siististi suuhunsa, eikä tarvitse räpeltää limaisilla käsillä niitä muovipötköjä auki.

Kiitos kovasti vastauksista. Taidan kokeilla vielä noita Squeezyn geelejä. Kyllä ainakin itse koin saavani geeleistä sen verran energiaa, että niiden käyttäminen on varmasti hyödyllistä vaikkakin etovaa.

Jotenkin tuo 4 geeliä matkan aikana n. 10 km välein kuulostaa hyvältä, kun maratonilla juostaan sama lenkki neljä kertaa. Rytmittää ainakin mukavasti juoksua :)

Kannattaa huomioida tuossa vielä se, että ihan viimeisillä kilometreillä otettu geeli ei välttämättä ehdi vaikuttaa suoritukseesi. Joku fiksumpi osaa varmaan määrittää, kuinka kauan imeytyminen kestää.

Tästä syystä otin itse viimeisen geelin yli 5 km ennen maalia, jolloin suoritusaikaa oli jäljellä minun vauhdillani noin puoli tuntia.

Kannattaa huomioida tuossa vielä se, että ihan viimeisillä kilometreillä otettu geeli ei välttämättä ehdi vaikuttaa suoritukseesi. Joku fiksumpi osaa varmaan määrittää, kuinka kauan imeytyminen kestää.

Tästä syystä otin itse viimeisen geelin yli 5 km ennen maalia, jolloin suoritusaikaa oli jäljellä minun vauhdillani noin puoli tuntia.

Ei ennen maalia, mutta toki sitä energiaa tarvitaan maaliintulon jälkeenkin. Eli ei se hukkaan mene.

Ekan maratonini jälkeen vuonna 1996, en osannut edes ajatella tuota ja kotimatkalla Helsingistä Jyväskylään luulin kuolevani siihen paikkaan, kun energiat olivat aivan loppu, eikä ollut mitään suuhunpantavaa.

Totta. Karkea tavoiteaikani maratonille on 4.30, eli ehkäpä parempi rytmi olisi tunnin välein ja yksin lähdössä ja yksi maalissa. Onneksi saan kuskin mukaani niin, voin hyvin olla lähes kuolleena kotimatkalla :)

Juoksen ekan maratonini kolmen viikon päästä. Tähän asti olen juonut pitkillä lenkeillä vain vettä ja syönyt dexalin glukoosipastilleja. Tänään juoksin 3h lenkin ja päätin kokeilla lenkillä ensimmäistä kertaa geeliä. Geelinä oli dexalin sitruuna. Nautin yhden geelin 1h kohdalla ja toisen 2h kohdalla lisäksi nautin desin vettä 20 minuutin välein ja geelin kanssa 2 desiä. Geeli näytti toimivan hyvin, mutta ainoa ongelma oli, että sen alas saamiseen meni aikaa jonkin verran koska sen nauttiminen oli todella väkinäistä ja jokainen tippa meni vain veden kanssa alas.

Sitten muutama kysymys:

1. Tämä lienee aika yksilöllistä mutta neljä on varmaan aika ok määrä. Itse oon nykyisin käyttänyt kahden geelin taktiikkaa... Squeezy jo mainittiinkin helposti alasmenevänä ja myös Gutzy on tässä mielessä ok, PowerBar taas tosi jäykkää! Suosittelen myös että pari geeleistä voisi olla kofeiinia sisältäviä, niillä tuntuisi olevan jonkinlaista piristävää vaikutusta (tai sitten sitä vaan kuvittelee...). Uusia merkkejä kannattaa kokeilla etukäteen lenkillä miten vatsa reagoi...

2. Kyllä riittää toki jotain kiinteää tarvitaan, banaanit ja glukoosipastillit ok samoin energiapatukat. Itse juoksin 2 ensimmäistä maraa ilman ensimmäistäkään geeliä ja toisaalta esimerkiksi viime vuoden HCM:llä jäi kaikki käyttämättä vatsanväänteiden vuoksi...

3. Omien kokemuksieni perusteella en suosittele geelien alashuuhtomista urheilujuomalla sillä silloin saa kerralla niin suuren hiilihydraattipaukun että voipi tulla bajamajaan kiire... Toki tämäkin yksilöllistä mutta herkkävatsaiselle ei näköjään sovi. Eli geeli alas vedellä ja seuraavalla pisteellä voit jo ottaa urheilujuomaa normaalisti.

• 1 month later...

Squeezyn geelit uppoavat mulle hyvin. Etenkin se Racer-pullo on kätevä, kun sitä voi kantaa kädessä tai juomapullovyössä. 125 ml:n pullo riitää juuri sopivasti maratonille...

Tosta recer-putelista geelin saa siististi suuhunsa, eikä tarvitse räpeltää limaisilla käsillä niitä muovipötköjä auki.

Peesaa Hatapaa. Suosikkini on squeezyn vanilja. Ja nuo pikkupullot on tosaan käteviä, 1 pullo riittää maralle ja on helppokäyttöinen eikä sotke!

Muok. Lisään vielä että omien kokemusten mukaan kannattaa mennä. Itse käytän yhdistelmää vesi+geeli koska mitään urheilujuomaa ei voi juoda saamatta vatsaansa sekaisin. Banaanin tms syöminen ei välttämättä vauhdissa ja varsinkaan loppumatkalla tunnu kivalle ajatukselle. Varsin jos tuntuu ettei geelikään tehdo mennä, tuskin menee mikään kiinteäkään.

Muokattu

1. Vedän itse maratonilla yleensä 4 geeliä. Suurin piirtein näin eka 8-11km, toka 17-21km, kolmas 27-30km, neljäs 35km. Miten nyt huoltoasemat sattuu kohdalleen. Joskus vedän ihan kuiviltaankin, jos siltä tuntuu että uppoaa.

2. Varmasti pärjää ilmankin. Paljolti riippuu henkilökohtaisista tekijöistä mm aineenvaihdunta, juoksunopeus, tankkaus, juoksutekniikka yms. Mut uskoisin, että hitaammille juoksijoille on enemmän hyötyä geelien käytöstä.

3. Hieman riskialtista on kurlata geelejä urheilujuoman kanssa, varsinkin jos sattuu olemaan herkkävatsainen. Itse en ole mikään teflon-pötsi mut olen monesti kurlannut geelit urheilujuomalla, eikä kertaakaan siitä ole johtunut vatsavaivat.

Käytän squeezyn geelejä. Sijoitan ne kisoissa urheilualushousujen vyötärönauhan alle taittaen. Siis ihan tasan lantiolinjan kohdalle. Päälle tulee shortsit, niin toistaiseksi ovat pysyneet mainiosti mukana.

1. 1 geeli vähän ennen lähtöä ja yleensä 4 kpl mukana, eka noin kympin kohdalla ja muut sitten jaettuna suurinpiirteinen tasavälein riippuen tietty juottopisteiden väleistä. Squeezyn geelejä olen käyttänyt, Dexalia olen kokeillut pitkällä lenkillä=>vatsa ei tykännyt.

2. Varmaan riittää järjestäjien antimetkin kun vaan osaa niitä sopivan määrän nauttia... monasti juomat ovat aika laimeita. Jos optimisuoritusta hakee niin sanoisin että sitten kannattaa nähdä vaivaa ja turvata osittain omaan huoltoon.

3. Samaa mieltä kuin useat muutkin eli geelin kanssa vettä muuten urheilujuomaa.

Olen myös huuhtonut geeliä alas urheilujuomalla mutta en ole kovin herkkävatsainen.

Kahdella viimeisellä maratonilla olen ottanut geelin vähän ennen lähtöä, yksi geeli on mukana varalla, olen skipannut kokonaan järjestäjien tarjonnan ja sekoittanut Squeezyn tai Gytzyn urheilujuomajauheesta sopivan vahvuiset pommit omalle pöydälle.

Kahden maran perusteella toimiva ratkaisu, energiaa saa tarpeeksi, toiminta juottopisteellä nopeutuu merkittävästi kun noukkii vain oman pullon käteen ja juostessa vetää juomat naamariin hallitusti ilman että tarvii nysvätä geelien kanssa ja hamuilla vielä vettä pöydältä.

Ja ennen kaikkea mukana ei tarvitse kantaa mitään ylimääräistä !

Vähän vaivaa on tietysti omien juomien sekoittamisessa ja laskemisessa mutta oman kokemuksen perusteella kannattaa.

3. Hieman riskialtista on kurlata geelejä urheilujuoman kanssa, varsinkin jos sattuu olemaan herkkävatsainen. Itse en ole mikään teflon-pötsi mut olen monesti kurlannut geelit urheilujuomalla, eikä kertaakaan siitä ole johtunut vatsavaivat.

? Eikös urheilugeeliä siis hierota ihoon ja ihon kautta urheilugeeli imeytyy ja näin täyttää energiavarastot?