Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jännityssyke


Ztero
 Share

Recommended Posts

Onko kellään kokemuksia sellaisesta aloittelijan jännitysilmiöstä, että kilpailuissa (elämän toinen puolikas suoritettu tänään, harjoittelua takana 1v, 15 vuoden liikuntatauon jälkeen, ikä hieman alle 40) syke nousee niin mahdottoman korkealle jo ennen lähtöä, ja hiljaisellakin vauhdilla melkein maksimirajalle, että hyytyy pelkästään siitä? Lenkkeilen 3-4 kertaa viikossa 15-20 km joskus kovemmalla vauhdilla (mitattu on) kuin nyt juoksin puolikasta - ja kilpailun jälkeen olin aivan puhki -arkisin en. Pidin viikon tauon ennen kisaa.

Link to comment
Share on other sites

Onko kellään kokemuksia sellaisesta aloittelijan jännitysilmiöstä, että kilpailuissa (elämän toinen puolikas suoritettu tänään, harjoittelua takana 1v, 15 vuoden liikuntatauon jälkeen, ikä hieman alle 40) syke nousee niin mahdottoman korkealle jo ennen lähtöä, ja hiljaisellakin vauhdilla melkein maksimirajalle, että hyytyy pelkästään siitä?

Jännityksen aiheuttama sykkeen nousu on hyvin yleisesti tunnettu ja täälläkin siitä on paljon puhuttu. Se on siis ihan normaalia.

Maksimirajalle nousu on kyllä erikoista ja ei sellaiseen pitäisi jännittämällä päästä. Veikkaan, että joko maksimi on ihan väärä tai sykemittari näyttää vääriä lukuja (mikä on hyvin yleistä myös). Ja ei jännityksen aiheuttama sykkeen nousu mitään hyytymistä aiheuta, eli se on aika harmitonta ja tarkoittaa vain ettei pidä kiinnittää sykkeeseen huomiota vauhdin säätelyssä.

Link to comment
Share on other sites

Syke ei nouse jännityksen vuoksi maksimilukemiin ainakaan jos ei puhuta tilanteista joissa ihminen pelkää kuolevansa. Millainen sykemittari sinulla on käytössäsi? Osa mittareista ottaa häiritöä toisten kilpailijoiden sykepannoista. Yksi idea voisi olla kokeilla kilpailla ilman mittaria niin et ainakaan ahdistu siitä lukemasta.

Alisuorituminen kilpailuissa voi johtua myös muista tekijöistä kuin jännittämisestä. Valmistaudutko kisoihin jollain erityisillä tavoilla verrattuna normaaliin lenkkiin? Esim. tuo viikon tauko voi laittaa itsessään jumiin. Samoin kovin raju hiilihydraattitankkaus on enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Kokeile vaikka juosta yksi kisa ihan niin kuin kävisit normaalisti lenkillä ilman tulostavoitteita. Vastaavasti voit juosta vaikka lenkin (ehkä jopa kisavalmistelulla) yrittäen jotain aikatavoitetta.

Tarkoitatko että juokset viikossa 3-4 15-20 km lenkkiä (=45-80 km viikossa) vai 15-20 km jaettuna 3-4 harjoitukseen? 15-20 km lenkit kuulostavat aika kovilta kerta-annoksilta eivätkä jätä merkittävästi varaa vauhtien puolesta vaihteleviin harjoituksiin.

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa vahvasti rytmihäiriöltä. Itse kärsin niistä tasaisen tappavasti, ja kilpailu on suuresti altistava tekijä.

Kilpailussa rytmien mentyä sekaisin karkeasti tollainen 20-40% tehoista häviää, ja tuntuma on todella takkuista.

Pari kertaa olen juossut kilpailun maaliin saakka rytmit sekaisin. Sen jälkeen on ollut normaalia väsyneenpi ja palautumiseen on kulunut huomattavasti enemmän aikaa. Eivät ole hengenvaarallista, mutta kylläkin vallan ärsyttäviä.

Link to comment
Share on other sites

NO, kommenttini kyllä liittyi tavallaan tuohon ensimmäiseen kysymykseen, eikä suinkaan FG:n vastaukseen.. Oikeat urheilijat ja me iloset sunnuntaihölkkääjät ovat ihan erikseen.

En menis kyllä vertaamaan itseäni enkä "kuntoani" mihinkään oikeaan juoksijaan, on mulla sen verran itsesuojeluvaistoa.

Tunnettu tosiasia on että aika monella kestävyys urheilijalla on rytmihäiriöihin ja jopa svt:hen viittaavia oireita jotka vahvistuvat jos ei malta pitää tarpeeksi lepoa kovan harjoittelun ohella(been there, done that) itsekin laukannut cardiologilla joskus sen vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

toki toki. FG rinnasti omia, ehkä erilaisia, jopa kovempia, tuntemuksiansa aloittajaan ja sinä annoit ohjeesi aloittajalle.

Itse arvelen kyseessä olevan vain mittaushäiriön realisoimasta plasebo-efektistä. Tarkoitan, että jos lääkärissä sydänmonitori alkaisi vetää asya (=viivaa),niin monella varmaan alkaisi tajunta hämärtyä. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kiitos viesteistä. Juoksin 2 viikkoa myöhemmin toisen puolikkaan ilman sykemittaria, ja kas, aika parani 17,5 minuuttia; mielestäni merkittävä ero, kun edellinenkin oli alle 2 h. Eli tiedoksi muille vanhoilla päivillä aloittaneille puolikuntoisille, ettei kannata tuijottaa sitä mittaria...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy