Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Kievari

"Horkka" kisan jälkeen

Recommended Posts

Mistä mahtaa johtua "horkka" kisan jälkeen? Olen juossut yhden maran ja yhden puolikkaan ja molempien jälkeen palelsi ja väsytti melkoisesti. :9999: Puolikkaan jälkeen olo oli itseasiassa vielä huonompi. Itse olen ajatellut, että liittyy jotenkin nesteytykseen, joten molemmilla kerroilla pyrinkin sitten juomaan runsaasti ja kyllähän se olo siitä aika nopeasti parantuikin. Onko tuollainen olotila yleinen/normaali kisan jälkeen? Lenkkien jälkeen tuollaista oloa ei koskaan ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samanlaisia kokemuksia on ollut mullakin ja liitän ne nestehukkaan. Ekalla puolikkaallani en juonut koko reissussa kuin ehkä desin nestettä, enkä oikein maalissakaan. Sitten kävin vielä saunassa. Loppupäivä meni yrjötessä ja tuli pieni kuumeenpoikanenkin. Eli kannattaa juoda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin koin kerran tuon tapaisia oireita. Silloin juoksin maratonin alkuosan puolikkaalle sopivilla sykkeillä ja loppumatkasta sippasin. Liittäisin tuon olotilan jonkinlaiseen ylirasitukseen ennemminkin kuin pelkkään nestehukkaan, jonka oireet ovat hiukan toisenlaiset.

Nettiä selaamalla löysin erään selityksen, joka minusta kuulostaa uskottavalta:

"When you get sick and have fever chills, it comes from the fact that your hypothalamus "thermostat" has set your body temperature higher triggered by immune system chemicals (endogenous pyrogens). You feel cold during the time when your thermostat is set higher than your body temp (also sensed by the hypothalamus) and you feel hot when your thermostat is lower than your body temp. Both of these are a way of changing your external behavior to help raise or lower your body temp like putting on a sweater when you're cold and taking it off when you're hot.

The post exercise chilly feeling is similar, except that your hypothalamus setting has not changed. When you exercise for a long time, especially in heat, your body temperature has risen so much, that all your bodily systems are trying to dump heat - sweating, dialated blood vessels, etc. When you stop, your body is still in this mode and keeps dumping heat even though you're not generating so much anymore. You dump so much heat that your temperature drops below normal. A body temp below your "set point" means you feel cold. It comes from the fact that your body's systems can't just turn on a dime."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisen puolikkaan juoksin niin, että olin aamuvuoron töissä (oli tosi raska työpäivä fyysisesti) ja sen jälkeen maralle. Oli tosi helle silloin.

Kotiin tullessa pukkasi horkan ja nousi lämpö. Maha oli täynnä nestettä ja mitään ei ollut imeytynyt. Ruoka ei maistunut. Makasin peiton alla palelemassa ja tärisin.

Oloa kesti pari tuntia ja se meni ohi kun pystyin syömään suolaa ja sain nesteitä sisääni.

Oli varmaan liian rankka päivä aloittelijalle kaiken kaikkiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahin horkka on iskenyt ekan Tukholman maratonin jälkeen.

Lämpöä oli about 30 astetta ja makasin laivalla maratonin jälkeen villapaita päällä, kahden täkin alla. Syynä horkkaan oli hyvin todennäköisesti energian totaalinen loppuminen juoksun jälkeen (energia=lämpö). En pystynyt heti juoksun jälkeen syömään juuri mitään ja se kostautui hillittömänä paleluna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä nämä ihmisten kokemukset puoltavat tuota edellä esittämääni näkemystä. Eli siis lyhyesti:

Juoksun aikana keho tuottaa paljon ylimääräistä lämpöä. Mitä suuremmalla teholla juoksija etenee ja mitä korkeampi on ympäristön lämpötila, sitä tehokkaammin kehon on toimittava ylimääräisen lämmön poistamiseksi. Tämä lämmönpoistojärjestelmä joskus ikään kuin hirttää kiinni juoksun loputtua ja jatkaa lämmön poistamista kehosta. Koska ylimääräistä lämpöä ei enää tuoteta juoksemalla, kehon lämpötila laskee alle normaalin. Tällöin tulee kylmä samalla tavalla kuin kuumeessa, koska kehon lämpötila on matalampi kuin mitä sen hypotalamuksen (säätelee mm. kehon lämpötilaa) mukaan pitäisi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksun aikana keho tuottaa paljon ylimääräistä lämpöä. Mitä suuremmalla teholla juoksija etenee ja mitä korkeampi on ympäristön lämpötila, sitä tehokkaammin kehon on toimittava ylimääräisen lämmön poistamiseksi. Tämä lämmönpoistojärjestelmä joskus ikään kuin hirttää kiinni juoksun loputtua ja jatkaa lämmön poistamista kehosta. Koska ylimääräistä lämpöä ei enää tuoteta juoksemalla, kehon lämpötila laskee alle normaalin. Tällöin tulee kylmä samalla tavalla kuin kuumeessa, koska kehon lämpötila on matalampi kuin mitä sen hypotalamuksen (säätelee mm. kehon lämpötilaa) mukaan pitäisi olla.

Voiskohan olla samasta ilmiöstä kyse, kun mua on koko viikon paleltanut tosi paljon, sisäisesti palelluksissa mutta iho hehkuu lämpöisenä. Juoksin su ja ma tavallista kovavauhtisemmat kympit, sen jälkeen tämä alkoi. Ei auta vaikka juo teetä ja istuu töissä takki päällä. Kuumetta ei ole eikä muutenkaan mitään flunssan tms. oireita, tämän aamun lenkkikin kulki hyvin. Häiriö hypotalamuksessa siis :-), kuinka tämä korjataan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Häiriö hypotalamuksessa siis :-), kuinka tämä korjataan...

Otat molemmin käsin päästäsi korvien kohdalta kiinni, kävelet noin 40cm etäisyydelle seinästä. Työnnät käsiäsi ja jännittynyttä vartaloa hyväksikäytten otsaasi kohden seinää -luonnollisesti maksimivoimalla. Napakan rusahduksen jälkeen palautat pääsi lähtö-asentoon. Toistat suoritteen 50 - 200 krt. Alkaa talamukset ja muut nasahdella kohdalleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rekisteröimätön

Entäs, kun se horkka alkaa jo kesken kisan?? Siis puolimaratonilla alkoi jossin 18 km tienoilla olla viluinen olo ja iho aivan kanalihalla. Vauhti kuitenkin sama kuin aiemmin ja jaksoin kuitenkin kohtuudella loppuun asti. Join matkalla pelkkää vettä, mutta sitä jokaisella juomapisteellä vajaa mukillinen. Mistä mahtoi olla kyse?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttu tunne tuo "horkka". En osaa sanoa johtuuko se nesteytyksestä suoraan vaiko mistä. Mutta liittyy ehdottomasti äärirasitukseen. Kovalla helteelläkin saattaa tulla kauhea vilu jo alta 15km maastojuoksussa jos vetää ihan piippuun itsensä. Ja tosiaan voi tulla jo kisan aikana. Juuri puolikkaalla joskus 18km jälkeen alkaa tulla tuntemuksia.

Ja huono olo tulee sitten myöhemmin, jos on vedetty "överit". Pahimmillaan joutuu oksentamaan. Mun termi sille on "Kisakrapula". Itse olen ajatellut sen johtuvan myös pitkään korkealla olleeseen sykkeeseen ja verenpaineeseen tai jotain sellaista. Joskus siihen liittyy myös jomottava päänsärky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy