Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensikertalaisen maraton - kokemuksia harjoittelusta ja itse suorituksesta


linkku
 Share

Recommended Posts

Hop

Tuli sitten juostua ensimmäinen maraton Espoossa sunnuntaina. Asian innoittamana aloitan ketjun, jossa jokainen voi jakaa omia kokemuksiaan ennen suoritusta ja sen aikana. Itseäni ainakin askarrutti useampi seikka.

Eli harjoittelun aloitin maaliskuussa n. 4 kertaa viikossa. Laadusta ja määrästä ei oikein ollut hajua. TesKun kuntotestissä kävin siinä maaliskuun lopulla, jossa sai myös hyvää infoa treeniä ajatellen. Myös Juoksija-lehden Move nettivalmentaja antoi osviittaa sekä tietysti tämä palsta. Aluksi suoritin melko orjallisesti tuota Moven ohjelmaa, mutta loppuvaiheessa "oman kokemuksen" karttuessa en oikeastaan sitä enää käyttänyt.

Treeni koostui pääasiassa alhaisten sykkeiden lenkkeilystä. Maratonvauhtisia oli aika vähän, kun ei oikein ollut tietoa, mitä se tulisi olemaan. Eli sykkeiden mukaan treenasin lähes koko ajan - testeistä saadun suositusten perusteella. Vauhti oli sitten, mikä oli.

Juhannuksena juoksin puolimaratonin testimielessä. Jälkeenpäin voi todeta oikeaksi väitteen, että puolikkaalla ja maralla ei ole muuta yhteistä kuin että molemmat juostaan.

Kuten mainittu, juoksuharjoittelu oli aluksi melkoista "säätämistä". N. pari kuukautta ennen maraa otin vasta maratonvauhtisia mukaan riittävästi eli n. kerran viikossa. Pitkiä lenkkejä tein myös alussa n. kerta kuussa, lopussa 2 krt kuussa. Lihaskuntoharjoittelua oli aika vähän, koska ajattelin, että juostessa ne samalla kehittyy. Fiiliksen mukaan tein myös satunnaisia intervalliharjoituksia.

Maratonin tankkauksen tein perinteisesti. 2-4 päivää ennen maratonia hiilaria Malton muodossa mehuun sekoitettuna sekä hiilaripitoista ruokaa. Samalla tuli hoidettua nesteytystä. Edellisenä päivänä normaalia ruokaa ja vielä runsaasti nestettä. Aamulla vielä puoli litraa laimeaa urheilujuomaa, mutta ei kiinteää ruokaa (lähtö klo 11). Maratonille otin mukaan kaksi 100 g geeliä, jotka nautin juomapisteiden yhteydessä - n. 7-8 kerralle riitti. Juomapisteillä kaksi mukia vettä. Tuolla tankkauksella mielestäni energiat riittivät ihan hyvin.

Maraton meni sitten miten meni. Puolimaratonin aika juhannuksena 1.53. ja maraton 4.35. Ihan tyytyväinen olen muuten, mutta jalkojen särkeminen lopussa oli kyllä aika huikeaa.

Epävarmuutta oli itselläni eniten maratonvauhdin arvioimisessa. Kaikenlaisia laskureita netistä löytyy, jotka antoivat puolimaran perusteella jopa alle 4 tunnin aikoja. Olin kuitenkin aika varma, että siihen ei ole mitään jakoa. Itse testasin asian juoksemalla 30 km lenkin 3 tuntiin (eli n. 4.12. maratonvauhtia) 3 viikkoa ennen. Se kyllä kertoi, ettei edes sitä vauhtia enää 12 km päälle jaksaisi.

Myös maratonille tankkaus oli hieman arpomista. Tälläkin palstalla on niin monta mielipidettä asiasta, että melko yksilöllistä lienee. Päädyin kuitenkin em. tapaan, koska itselläni ei ole vatsan kanssa ollut oikeastaan koskaan ongelmia. Ja ajattelin, että tuskinpa siitä haittaakaan on. Tankkaus menikin siis ihan ok.

Tärkein opetus omalta kohdalta oli ehkä se, että lihaskuntoharjotteita tuli tehtyä liian vähän (siis käytännössä ei juuri mitään). Tuo saattoi aiheuttaa sen loppumatkan jalkojen tuskaisuuden. Tietty painoakin voisi olla se 5-7 kiloa vähemmän.

Nyt on sitten homma nollattu ja analysoitu ja katellaan uusia tavoitteita. Maratonin loppuvaiheessa ja jälkeen oli kyllä fiilis "ei koskaan enää", mutta se fiilis on jo ohitettu. Eiköhän sitä jo loppuviikosta taas pysty lenkille lähtemään.

Toivottavasti tuosta oli apua jollekin, joka painii samojen asioiden kanssa ensimmäiselle maratonille treenatessa. Laittakaa muutkin tänne kokemuksianne ja vinkkejänne - varmasti aloittelevat harrastelijat niitä arvostavat.

L

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy