Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Nopeimmat maratonit Suomessa?

Recommended Posts

Ã…land syksyllä on ollut nopea minulla.

Tuusulanjärvi kuitenkin on virallisesti nopein. Eli ei se oikeastaan ole reitistä kiinni vaan juoksijasta.

Oletko Esan tosissasi! Onko Tuusulanjärvi muka Suomen nopein maratoni. Olen pari kertaa juossut kympin siellä ja kerran osallistunut rullaluisteluun. Ainakin pukukopissa puolikkaan ja maratonin juoksijat ovat valitelleet tuulta ja mäkiä yms. Ei vaikuta kovinkaan nopealta vai onko muiden maratonien reitit vielä raskaampia.

Nopein on tietenkin se, jossa on juostu kovin aika. Martin Fizin juoksema HCM:n reittiennätys on muistaakseni noin 2.12, joten kysymys on ratkaistu. Nopein Suomessa juostu maraton on Rob De Castellan voittoaika MM-maratonilla 1983 (2.10.03), mutta MM-maratonin reitti ei ollut aivan sama kuin HCM:n.

Jos asiaa lähestytetään teoreettisemmalta kannalta, niin Yyteri ja Joutseno lienevät ainakin kuulopuheiden perusteella nopeimmasta päästä. Täysin tasainen reitti (hallimaraton, merenjäämaraton) ei pitkässä kilpailussa välttämättä ole absoluuttisesti nopein, sillä pienet korkeuserot matkalla antavat jalkalihaksille vaihtelua ja pitävät ne tuoreena pidempään.

Lisätään listaan Vaasa, joka on melko tasainen ja ajankohdaltaan hyvä. Tosin aika tuuliherkkä, kuten Ã…landkin....

Nopeus riippuu myös kelistä. Esim. Hämeenlinna on reittinä suht tasainen, mutta joka vuonna siellä on ollut aika kuuma kun olen ollut mukana. Ja tämähän ei tunnetusti kaikille sovi...

Itse olen juossut ennätykseni Vammalassa Rautavedellä, jota ei ihan pikareittinä yleensä pidetä. Eli voisin yhtyä tuohon, että nopeus on paljon muistakin tekijöistä kiinni kuin reitin profiilista....

Mikähän olisi sitten se hitain virallinen maraton reitti, taikka rankin, jos sääolot olisivat kutakuinkin samat? Pitääkö paikkaansa että Levin korkeuserot ovat isoimmat? Paljonkohan tommoinen mäkisyys syö aikaa kun on siinä alamäkeäkin vastaavasti? Oma ennätys on Levillä juostu viime syksynä ja aika oli 5min parempi kuin Oulussa keväällä. Oliskohan se voinut olla kovinkaan paljon parempi muunlaisessa maastossa? Että paljonko näillä "nopea vs hidas" reiteillä on oikeasti eroa samanlaisella juoksijalla? Max 10min??

Minusta lämpötila on tärkeämpi tekijä kuin korkeuserot nopeaa reittiä etsiessä. Jos lämpöä on 6-12 astetta ja tuulta vähän niin silloin on yleensä hyväjuosta. Oman ennätykseni juoksin Kittilässä kun lähdössä oli lämpöä 4 ja maalissa 7 astetta. Juoksuvarustus oli silloin hihatonpaita ja pikkusortsit. Keväällä ja syksyllä on yleensä parhaimmat olosuhteet maratonille kunhan kova tuuli ei vain pilaa juoksua. :etsivä

2000-luvun hitain kotimainen maraton lienee ollut Nuuksion Extreme-Marathon 2003. Voittaja taisi jäädä reilun tunnin verran normaalista maratontasostaan. Erään osanottajan raportti kilpailusta

Valitettavasti tuo hieno maraton jäi yhteen kertaan. Vuonna 2004 samoissa maisemissa juostiin 30 km, viime vuonna kymppi ja tänä vuonna ei nähtävästi enää mitään. :itku