Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tunnustusta julkkisjuoksijoille

Recommended Posts

• Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kovakuntoinen poppari on Antti. HHM:llä viime kesänä ohitti miut 18,5km jälkeen kun katkesin kuvassa näkyvään kisan pahimpaan nousuun. Tässä onkii "juhla"- hetki menossa itsellä kun alussa jättämäni s

Piti oikein tarkistaa, minä ja silloinen pankinjohtaja Liikanen on oltu viimeksi yhtäaikaa 24.12.2017 Paloheinämaralla. Mie tein kovahkon ylipitkiksen (mara alle 4 h) ja Erkki pitkistreenin (eli puoli

Olen nähnyt Robinin tekemässä hyvävauhtisia vetoja Paavo Nurmella Turussa ihan valmentajan kanssa. Tämä oli juuri ennen armeijaan menoa, tiedä vaikka olisi cooperia varten harjoitellut. 

Posted Images

Tiedemaailman julkkis Jari Ehrnrooth on paitsi kirjoittanut juoksemisesta myös juossut pirun kovaa, maratonenkka hieman päälle 2.50. Juoksufilosofi täytti hiljan 50-vuotta, mistä oli Hesarissa juttu. Synttäreitä vietettiin juoksemalla 50 kilsaa, minkä päälle ilmeisesti nautittiin kaffea ja pullaa. Ai niin, ja mies oli eilen Tuomas Enbusken ohjelmassa, jossa vinoiltiin kuntoiluhulluille.

Ehnrooth piti taannoin palstaa Juoksu & Hiihto (?) lehdessä, mutta onko koko aviisii mennyt makkeliksi? En ole nähnyt Akateemisen lehtihyllyssä.

Töissä ja kavereille olen hehkuttanut Stubbin asennetta ja olemusta, mut tietysti aina lisäsanoilla: "jos ei olisi rantaruottalainen, kokoomuslainen kapitalistiriistäjä ja liian yltiöpositiivinen niin olisi mulle idolista-ainesta".

mm hattua nostettava suoritus hoitaa treenaaminen noin kiireisessä aikataulutuksessa, ja lisäksi hienoja kommentteja antoi silloin, kun Anton poika palautettiin Suomeen.

Jaa'a, mahtaakohan Stubbin perhe nostaa hattua vai kenties kytkintä jossain vaiheessa...? Huhujen mukaan sillä on vaimo ja kaksi lastakin, joten mahtaako triathlonisti-ulkoministerillä riittää niille edes kulissien ylläpitämiseen vaadittavaa aikaa oikeasta perhe-elämästä puhumattakaan?

Tuomas Enbusken ohjelmassa, jossa vinoiltiin kuntoiluhulluille. Ehnrooth piti taannoin palstaa Juoksu & Hiihto (?) lehdessä, mutta onko koko aviisii mennyt makkeliksi? En ole nähnyt Akateemisen lehtihyllyssä.

Jahas, Tuomaskin sitten lähtenyt sopulilaumana mollaamaan kuntoilun harrastajia, kun se näyttää olevan muotia. Mitä Juoksu & Hiihto -lehteen tulee, niin munamankeli, olet todella asian ytimessä! Lehteä ei varmaankaan Akateemisen lehtihyllystä löydy, kun lehden ilmestyminen loppui muistaakseni jo toissavuonna.

Tuo on hyvä suoritus. Mitähän siellä Tukholmassa on tapahtunut, kun aika on ollut noinkin huono kuin >5 tuntia? Toisaalta on nostettava hattua, että mies on pohjaalaasella sisulla runtannut kisan maaliin, vaikka isoja ongelmia on ollut?

En nyt jaksa muistaa, oliko silloin -07 kova helle ja liian kova alku vauhti. Yleensä Tukholmassakin on mennyt n.4h, mutta google antaa vain tuon epäonnistumisen.

Tukholma 2007 - hellettä piisasi, lämpötila vaihteli 29-32 C:n välillä. Itse tuli siellä juostua silloinen enkka, toiset hyytyivät. En tiedä oliko tuo Lauri-Jaakon eka mara vai ei, mutta kehitys on ollut aika huima verrattuna tuohon tuoreempaan enkkaan. Vaikka en ole mikään Tähkäfani, niin tunnen kyllä miehen enemmän muusikkona kuin juoksijana. Ei se nyt ole julkisuudessa niin hirveästi revitellyt maratoneillaan.

Jahas, Tuomaskin sitten lähtenyt sopulilaumana mollaamaan kuntoilun harrastajia, kun se näyttää olevan muotia. Mitä Juoksu & Hiihto -lehteen tulee, niin munamankeli, olet todella asian ytimessä! Lehteä ei varmaankaan Akateemisen lehtihyllystä löydy, kun lehden ilmestyminen loppui muistaakseni jo toissavuonna.

Ohjelma tulee tänään uusintana:

21:55 Epäkorrektia, Tuomas Enbuske!: Terveysintoilu on sairasta!

Harmi että sinänsä hyvä lehti lopetti. Toisaalta Suomi voi olla liian pieni maa parille saman aiheen harrastelehdelle.

Tukholma 2007 - hellettä piisasi, lämpötila vaihteli 29-32 C:n välillä. Itse tuli siellä juostua silloinen enkka, toiset hyytyivät. En tiedä oliko tuo Lauri-Jaakon eka mara vai ei, mutta kehitys on ollut aika huima verrattuna tuohon tuoreempaan enkkaan. Vaikka en ole mikään Tähkäfani, niin tunnen kyllä miehen enemmän muusikkona kuin juoksijana. Ei se nyt ole julkisuudessa niin hirveästi revitellyt maratoneillaan.

On näemmä juossut kolme kertaa Tukholmassa. Pari ekaa neljän tunnin pintaan ja viimeinen reilu viisi tuntia.

Ja tosiaan Tukholmassa tarkeni 2007. Osui veemäinen ja muistaakseni kesän ainoa helleaalto juuri tuohon viikonloppuun, eikä ennakkovalmistautuminen tahtonut onnistua, koska vielä edeltävien viikojen aamulenkeillä tarvittiin hanskoja. Tukholmassa ei. Maxim alkoi tosissaan tökkiä. Loppuaika 3.25 ja risat, mikä oli parannus edelliseen ja samalla ensimmäiseen maratoniin.

Olisi kiva lukea Baldini sinun kisaraporttejasi/blogiasi. Kuinka kovasti joskus kanttaat kisassa ja oksentelet kisan jälkeen/kannetaan tiputuksen. Näitä juttuja kun lukee niin taidat olla reilusti kovempi äijä kun ForrestG, mitä minä pidän kovana äijänä.

Itse olen niin heikko luonteeltani, että aina vähän löysäilen. Kerrankin olin vetänyt soutukisassa omasta mielestä täysillä ja silti maaliviivalla kuulemma hymyilin.

Olisi kiva lukea Baldini sinun kisaraporttejasi/blogiasi. Kuinka kovasti joskus kanttaat kisassa ja oksentelet kisan jälkeen/kannetaan tiputuksen.

Kelpaisiko alla oleva Baldinin raportti taannoiselta Espoon rantamaratonilta? Tosin ei taida sisältää oksentelua*, mutta epäinhimillistä pahaa oloa sentään. (Nostin makupalaksi pienen näyteen ja sen perään koko raportin Espoon rantamaraton -ketjusta.)

Itse myönnän olevani sen verran nössö ja mukavuudenhaluinen, etten ole koskaan maratonilla voinut pahoin toisin kuin urhoollinen Baldini. Lienen minäkin sitten numerolapun raiskaaja, kun kehtaan nautiskella juoksun hurmasta kisassakin...

* MUOKKAUS: Ei kun sisältäähän se ainakin oksennuksen yritystä. Olin jälleen kerran väärässä. Anteeksi.

Baldini: Tuhat kertaa teki mieli mennä tien sivuun pitkälle ja nukahtaa. Pahoinvoinnin ja väsymyksen yhdistelmä oli kammottava. (...) Totuus on se, että jos tuo olo olisi tullut aiemmin kuin 34km kohdalla niin olisin keskeyttänyt. Suomalaismies menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta silti olisin keskeyttänyt. Se tunne oli nimittäin jotain niin epäinhimillistä.

Hävettää tunnustaa, että innoissani taisin unohtaa juoda. Oli jo lähdössä jano. Yleensä olen aina juonut ennen puolikkaidenkin starttia vettä tms. mutta nyt kun tulin autolla paikalle 25min ennen maratonin starttia niin kuuluttaja patisti lähtöpaikalle. Heitin nopeasti varusteet säilytykseen ja lähtöpaikalle. Ei löytynyt oman tavoiteajan mukaista lähtöpaikkaa, joten mutulla liikkeelle 3.45 tähtäävää vauhtia tavoitteena 3.55 alitus himmailemalla loppumatka.

Juoksu kulki erinomaisesti. Jalkavaivat olivat kurissa, eikä viisaudenhampaankaan tulehdus tai lääkekuuri tuntunut hirveästi vaivaavan. Ei toki kulkenut yhtä hyvin kuin Varalassa, mutta täysmatkalla voi juosta hiljaa eli 5min20s kilometrivauhtia, joten ei haitannut. Mäkisyyskään ei haitannut, vaan juoksin tasaisesti. Otin ylämäet vähän rauhallisemmin, koska tiesin, että jos joku km on esim. 20 s hitaampi niin joku toinen on sitten nopeampi. Koko ajan olin jossain 35 sekunnin sisällä tavoiteajasta. Alunperin mietin miten tasaisen vauhdin taulukon väliajat muistaa. Päädyin siihen, että mielessäni laskin aina tavoitteeseen sen 5min20s lisää ja se systeemi toimi hyvin. Käytin sitä 34km asti. Puolimatkaan saavuin kai 4sekuntia tavoiteajasta jäljessä. Sekin johtui vain siitä, että joku tarjosi vettä muutama metri ennen väliaikapistettä.

Niin siitä juomisesta. Jano oli jossain määrin koko ajan, mutta kun olen viime aikoina käynyt vain puolimaratoneilla niin en tajunnut, että se on ongelma. Join vain yhden mukillisen Dexalia per piste ja ne oli täytetty vain puolilleen, joten ehkäpä tuli vain se joku 1dl nestettä, joka on näin jälkeenpäin ajateltuna ehdottomasti liian vähän. No kun juoksuu kulkee niin ei tajua ajatella. Ja ei ollut hellesää niin ajattelin, että hyvin menee, eikä joudu käydä kusella tai neste hölsky mahassa.

Koskaan ennen jalat eivät ole tuntuneet yhtä hyviltä noin pitkällä matkalla. Ajattelin että sen täytyy olla hiekkapintaisen alustan ansiota. 25km jälkeen alkoi hieman jäykistymistä tuntua, mutta vain hieman. Silti aloin pikkaisen hiljentää vauhtia ihan suunnitelman mukaisesti. Kuitenkin sen puolisen minuuttia korkeintaan per km, jotta pääsen kevyesti sen 3.55 alle. 33km kohdalla ajattelin, että kangistumista ei voi tulla ja tulee ensimmäinen maraton, jossa ei tarvitse ottaa kävelyaskelia. Ainoa suuri ongelma oli yhä paheneva jano.

Jossain ennen kolmeakymppiä, mutta kuitenkin 25km jälkeen oli aivan karmea jano. Mietin, että mitä tahansa olisi saatava juotavaksi, eikä juomapistettä kuulunut. Sitten kun se vihdoin tuli niin kaadoin ensimmäistä kertaa matkan aikana vettä päähäni ja join pari mukillista. Samalla otin 3 banaania, pari suolakurkkua jne., kun ajattelin että nyt ei ainakaan safka saa loppua, jotta jaksan hyvään loppuaikaan. Ehkä join edelleenkin liian vähän. Vaikka oli karmea jano niin olin enemmänkin huolissani, että olen syönyt liian vähän.

34km kohdalla meni yht'äkkiä filmi poikki. Jalat toimi hyvin, eivät olleet kangistuneet tms., mutta voimat menivät. Tuli oksettava olo ja pysähdyin ennen Nokiaa oksentamaan, mutta mitään ei tullut ulos. En millään meinannut pysyä hereillä. Silmät tahtoivat mennä kiinni. Välillä pääsin taas juoksurytmiin kuten viimeisellä juottoasemallakin, mutta se jaksaminen kesti aina vain joku 100-200m. Ei ollut yleisöä, eikä mitään pitämään minua hereillä ja kun siellä metsässä taapersi niin ainoa mikä oli mielessä oli kylmä cokis, kuuma kahvi, sänky. Tässä järjestyksessä, jos pysyn hengissä. Tuhat kertaa teki mieli mennä tien sivuun pitkälle ja nukahtaa. Pahoinvoinnin ja väsymyksen yhdistelmä oli kammottava. Joku 500m ennen maalia sitten näin perheenjäseniä, jolloin sain lisää virtaa ja jaksoin juosta taas kovempaa lopun.

Mielenkiintoista on se, että 35-41km väliltä, kun Keilasatamasta lähdettiin ei ole mitään muistikuvia siitä, missä reitti meni. En ole ihan varma eteninkö aina edes silmät auki. 37km jälkeen silmät olivat kyllä auki, mutta juoksin silti harhaan. Sieltä jostain venesatamasta tultiin tielle niin kuvittelin, että tottakai se menee sinne vasemmalle tietä pitkin. En voinut kuvitellakaan, että reitti lähtee skuugeen oikealle. Sitten kun tajusin, että olen väärällä reitillä ja palasin takaisin niin joku muijajuoksija kehtasi vielä huutaa minulle, että olen oikaissut, vaikka juoksin pidemmän lenkin kuin hän. Siinä risteyksessä reittiä ei ollut muuten merkattu mitenkään, eikä ollut liikennemerkkiämiestä heilumassa kuten esim. Varalassa oli joka ainoassa risteyksessä. Siellä ne kaiken lisäksi kannustivat ja tsemppasivat.

Niin 33-34km kohdalla uskoin kevyeeseen 3.55 alitukseen, 36km kohdalla ajattelin että 4h alittuu vaikka kaikki tarmo pitikin keskittyä vain siihen, että saan pidettyä silmät auki ja mentyä eteenpäin, enkä sivuille. 37km kohdalla laskin vielä, että 4h voi alittua, jos pystyn lähtemään kunnolla juoksemaan. No en pystynyt. Oli niin paha olo, etten kertakaikkiaan pystynyt toivomaan mitään muuta kuin maalinpääsyä ja sitä, että joku antaisi minulle kofeiinitabletteja, jotta pysyisin hereillä. Ei antanut.

Lopputulos oli se, että tulin maaliin. Jalat erittäin hyvässä kunnossa. Ei mitään rakkoja, eikä jalkojen puolesta oikein kangistumistakaan tullut. Nyt alkuviikosta jalat tuntuneet jopa pelottavan hyviltä. Samoin sykkeet pysyivät koko juoksun ajan kurissa. En lähtenyt tempoilemaan, enkä hengästynyt. Mutta loppuaika oli 4.09. Se on tietysti hirveä pettymys, mutta paljon suurempi pettymys on se, miltä loppumatka tuntui. Siis se kokemus, että juoksee hurmoksessa hyvävoimaisena kuin nakutettu lähes sekunnilleen tavoitekilometrejä ja fiilis on loistava ja kun se matto vedetään alta oman tyhmyyden takia, on aivan hirveä. Totuus on se, että jos tuo olo olisi tullut aiemmin kuin 34km kohdalla niin olisin keskeyttänyt. Suomalaismies menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta silti olisin keskeyttänyt. Se tunne oli nimittäin jotain niin epäinhimillistä.

Jälkiviisaus on tietysti se paras viisaus. En tiedä kuinka paljon pilasin juoksuni sillä, että unohdin juoda riittävästi. Vai kuinka paljon mahdollisesti se hammastulehdus/lääkekuuri sitten mahdollisesti pääsi vaikuttamaan ja oliko jotain sillä vaikutusta, että jouduin viikon aikana nousemaan usein viiden kuuden aikaan ja keskiverto uni viime viikolla oli joku 5-6 tuntia, joten olisiko univelka voinut vaikuttaa jotain. En kerta kaikkiaan tiedä. Käsittämätöntä se, että loistava fiilis muuttaa yht'äkkiä sellaiseen tunteeseen, että taju lähtee. Sen tiedän myös, että jokainen hetki, mitä olen ollut valveillani nyt su-ti on ollut yhtä tuskaa. Ottaa niin paljon päähän tuo kisa, että tuntuu, että siihen harmistukseen voi kuolla.

Itse tapahtumasta sanoisin sen, että mahtavan kaunis reitti. Siitä voi tulla todella suosittu jossain vaiheessa. Olisin toki toivonut enemmän yleisöä ja kannustusta varsinkin loppupuoliskolle. Ihmettelen suuresti myös ulkoilijoita, jotka änkeävät reiteille. Eikö ole mitään käytöstapoja. Yksikin rullahiihtäjä tuli kovaa vauhtia vastaan alkumatkasta ja jouduin hyppäämään alta pois. Samoin koiria oli reitillä useammin kuin kerran. Maalin tarjoilu oli ihmeellinen. Kuka sitä dexalia haluaa saada ja miksi niitä pöytiä samoilla tarjoiluilla on monta peräkkäin. Miksei voi olla vaikka ensin juoma, sitten banaani ja sitten joku muu. Koko ajan ihmiset menisivät eteenpäin ja keräisivät mukaansa ne mitä haluavat eikä noin, että jäädään paikalleen bostaamaan pöydän eteen.

Eikä niitä cokista tai kahvia ollut tarjolla, joista olin unelmoinut ties kuinka kauan. Cokista sain vasta itse asiassa aika paljon kisan jälkeen, kun jaksoin kävellä autolle, jossa rahat olivat ja ajamaan sen pari sataa metriä Niittykummun Essolle. Pari puolen cokista sitten lopulta myötävaikuttivat siihen, että pystyin ajamaan Tapiolasta pois, vaikka edelleen oli vaara nukahtaa. Täytyy sanoa, että aika lähellä oli kyllä maalissa tarve ensiapultelttaan hakeutumiseen tuon uniongelman ja pahoinvoinnin vuoksi.

Kiva päättää juoksukausi mahalaskuun. Kai se on sitten tarkoitus, että tulee sitä sisunkasvatusta talven pimeydelle. Tekisi mieli sanoa pelkkiä rumia sanoja.

Muokattu

Ymmärrän toki, että monet haluavat Baldinille ittuilla numerolapun raiskausketjun jälkeen. Mutta pakko myöntää myös, että Baldinin rapsa oli hyvä. Siis tuo, minkä Hietsu tuohon laittoi esille. Ja Baldini toi rapsassa esille myös ulkoilijat, jotka änkesivät juoksureitille kisan aikana. Tuo on kieltämättä varmasti hieman ärsyttävää. Mutta kaikenkaikkiaan hyvä rapsa mielestäni.

Ymmärrän toki, että monet haluavat Baldinille ittuilla numerolapun raiskausketjun jälkeen. Mutta pakko myöntää myös, että Baldinin rapsa oli hyvä. Siis tuo, minkä Hietsu tuohon laittoi esille. Ja Baldini toi rapsassa esille myös ulkoilijat, jotka änkesivät juoksureitille kisan aikana. Tuo on kieltämättä varmasti hieman ärsyttävää. Mutta kaikenkaikkiaan hyvä rapsa mielestäni.

WAU.

Kiitoksia Hietsu rapsan kopioinnista ja yhdyn kyllä Pantsen sanoihin. Yritin vähän kuittailla Baldinille, mutta ....osui omaan nilkaan.

Mitä jos Stubb onkin Iltalehden oma kultapoika?

Mönkijä on hyvin perillä asioista. Ehkä viittaat siihen, että lokakuussa Stubbin lehdistöavustajana aloittaa Iltalehden toimittajana työskennellyt Sanni Grahn-Laasonen.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Kataiselle+uusi+avustaja/1135249472063

Salaliittoteoreetikot voivat tutkailla vaikka Grahnin Stubbista aiemmin kirjoittamia juttuja:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806197804811_uu.shtml

Baldinilta hieno raportti ja uljas taistelu vaikeuksien keskellä. Nyt ymmärrän paremmin, miksi hän kritisoi meitä mukavuusalueella taapertajia.

Ihan samaan ei meikäläinen pystyisi, vaikka viime kesänä juoksinkin hellemaran 300km pohjilla oksennus-ja paskataudissa. Otin kyllä huomattavasti rauhallisemmin ja aika oli siksi todella paljon huonompi, koska minulla ei riitä sisua tuollaiseen taisteluun ja yritykseen. Pistin kävelyksi monessa paikassa ajatuksena, että pystyn ajamaan kotiin ja nousemaan seuraavana päivänä ylös sängystä laittamaan aamupalaa vimpuloille. Tämän raportin luettuani tajusin, että jos minulla olisi luonnetta, olisin voinut kiristää ruuvia huomattavasti tiukemmalle. Mutta koska aina on ajatus mielessä, että siihen malliin pitää hommia hoidella, että arjen on jatkuttava suihkun jälkeen ja töihin täytyy pystyä menemään samana yönä tai seuraavana päivänä. Sisu puuttuu ottaa itsestään kaikki irti. Liian varovainen, liian arka ja liian nössö. Pelkään vahingoittaa itseäni.

Pyydän julkisesti anteeksi Baldinilta herjanheittojani numerolapun raiskausketjussa. En ollut tätä raporttia huomannut ja nyt voin todeta, että Baldini on mies sanojensa takana, eikä tuuli heiluta hänen huuliaan vaan hän todella tekee itse sen, mistä hän kirjoittaa.

Nöyrästi myönnän olleeni väärässä ja tietämättömyyttäni vänkyttäneeni vastaan taas vaihteen vuoksi.

Muoks. Lisään tähän vielä sen, että toki juoksisin erittäin mielelläni itsekin kilpaa. Parina ensimäisenä vuotena ihan oikeasti yritinkin sitä. Mutta on ollut pakko nöyrästi todeta tämän muutaman juoksuvuosiharrastuksen aikana, että ei resurssit riitä. Kun on huono juoksija niin ei vain pysty. Siksikin on typerää ja alhaista vain soittaa suutaan ja vänkyttää vastaan sellaiselle ihmiselle, joka vastaa sanoistaan ja pystyy tekemään sen itse, mitä vaatii toisilta.

Muokattu