Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maraton-ajan parannus


Pipu
 Share

Recommended Posts

Juoksin tosiaan (kirjoitan 2 peräkkäistä viestiä) eilen ensimmäisen täysmaratonini. Harjoittelin n. 2 kk säännöllisesti, tein 5 pitkää lenkkiä ja suht vaatimattomia intervalleja. Olin nuhassa viimeiset 3 vko ja viimeistely ei ollut ihan suunnitelmien mukainen. Maraton meni mielestäni tosi hyvin, aika 4.06 (puolikkaat 2.03 ja 2.03). Kaikkeni annoin. Taustalla minulla on kilpaurheilunuoruus (uinti, SM-tasolla). Lopetin 15 vuotta sitten. Sittemmin olen lenkkeillyt epäsäännöllisen säännöllisesti, aina sellaisen 45min - tunnin lenkin. Olen aina juossut fiiliksellä, ei sykemittareita.

Vaikak eilen ajattelin, että ei hinkua uudelleen, nyt jo mietityttää mitenkähän sitä voisi kehittyä tässä lajissa, jos työnja perheen ohella puuhastelee kunnon ohjelmalla. Haen ehkä itselleni motivaatiota oikeasti harkita uutta juoksua esim keväällä. Kuinka helposti ajasta tippuu minuutteja? En halua sitoa itseäni orjallisesti noudattamaan tiukkaa ohjelmaa, sen olen jo aikasemmin kokenut. Sykemittaria en aio käyttää juoksuissani. Eli kysymys on, mitä on järjellä mietityn harjoitteluohjelman vaikutus, onko toivoa parantaa aikaa, jos vaan fiilistelee tietty logiikka mukana? Olen muuten 35v nainen, jos sillä nyt on mitään merkitystä.

(Olipas kummallinen koko "kysymys":hali_knuffl_rein:)

Link to comment
Share on other sites

Aina on toivoa. Harjoitteluohjelman vaikutuksesta en osaa sanoa mitään. Enemmän itse uskon riittävään jalkojen ulkouluttamiseen ja välillä niiden äärimmilleen vietyyn pinnistelyn vaikutukseen ajan parantamisessa. Tietenkin harjoitusohjelmia väheksymättä, mutta käyttämättä kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisestä kokeilusta tippuu yleensä helpoiten ne minuutit. Jos kahden kuukauden treenillä vetäisit nelosen pintaan, niin pelkästään samanlaisella treenillä, mutta 8 kk aikajaksolla parannat aikaasi.

Yksi vaihtoehto tuollaiselle fiilispohjaisellekin lähestymiselle on kolmijako:

- määräviikko

* juokset fiiliksen mukaisesti, mutta helpolla PK vauhdilla ja keskität pitkät lenkkisi tänne

- tehoviikko

* pari tehokkaampaa (veto/kova/ripeä) ja loput PK / palauttelua

- kevyempi viikko

* et juokse tehollisia etkä pitkiä lenkkejä, mutta pistelet fiiliksen mukaan

Ei varmaan liian orjallinen, mutta riittävä antamaan erilaisia ärsykkeitä. Aikaparannus riippuu tietysti myös viikkokilometreistä.

Link to comment
Share on other sites

VArmaankin useimmiten ensimmäisen ja toisen maratonin välissä tapahtuu suurin kehitys ajassa.

Itsellä eka inan vajaa 4h, toinen 3:35. Eli hyvin tippui.

Ekaa varten treenasin jonkun 3kk noin 30-40km/vko max ehka jokunen 50+km viikko. Toista varten sitten kuitenkin jo reilusti enemmän. Ennen maraa ehti kautta kulua 4-5kk, kilometrit viikossa keskimäärin 50+km, max jossakin 80km kieppeillä.

Ekan maratonin jälkeen on parempi käsitys mistä hommassa on kyse, omista voimista, homman haasteista. Seuraavaan osaa lähteä jo eri tavalla hakemaan aikaa, jos se on tavoitteena. Ja toki sitä ennen ehtii/osaa treenata lisää.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä eka inan vajaa 4h, toinen 3:35. Eli hyvin tippui.

Ekaa varten treenasin jonkun 3kk noin 30-40km/vko max ehka jokunen 50+km viikko. Toista varten sitten kuitenkin jo reilusti enemmän. Ennen maraa ehti kautta kulua 4-5kk, kilometrit viikossa keskimäärin 50+km, max jossakin 80km kieppeillä.

Ja tosiaan kolmatta varten treenattiin vielä paljon enemmän ja kovemmin.

Helmikuu->Syyskuu, kesällä max vko kilsat 108.

Vaan aika huononi 2min, homma meni niin sanotusti reisille. :grin:

Noh, syistä taitaa jotakin olla vähän toisaalla. Ei sen enempää siitä.

VAan neljättä kokeillaan vielä syksyn aikana ja alle 3:30 on tavoite.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Juoksin tosiaan (kirjoitan 2 peräkkäistä viestiä) eilen ensimmäisen täysmaratonini. Harjoittelin n. 2 kk säännöllisesti, tein 5 pitkää lenkkiä ja suht vaatimattomia intervalleja. Olin nuhassa viimeiset 3 vko ja viimeistely ei ollut ihan suunnitelmien mukainen. Maraton meni mielestäni tosi hyvin, aika 4.06 (puolikkaat 2.03 ja 2.03). Kaikkeni annoin. Taustalla minulla on kilpaurheilunuoruus (uinti, SM-tasolla). Lopetin 15 vuotta sitten. Sittemmin olen lenkkeillyt epäsäännöllisen säännöllisesti, aina sellaisen 45min - tunnin lenkin. Olen aina juossut fiiliksellä, ei sykemittareita.

Vaikak eilen ajattelin, että ei hinkua uudelleen, nyt jo mietityttää mitenkähän sitä voisi kehittyä tässä lajissa, jos työnja perheen ohella puuhastelee kunnon ohjelmalla. Haen ehkä itselleni motivaatiota oikeasti harkita uutta juoksua esim keväällä. Kuinka helposti ajasta tippuu minuutteja? En halua sitoa itseäni orjallisesti noudattamaan tiukkaa ohjelmaa, sen olen jo aikasemmin kokenut. Sykemittaria en aio käyttää juoksuissani. Eli kysymys on, mitä on järjellä mietityn harjoitteluohjelman vaikutus, onko toivoa parantaa aikaa, jos vaan fiilistelee tietty logiikka mukana? Olen muuten 35v nainen, jos sillä nyt on mitään merkitystä.

(Olipas kummallinen koko "kysymys":hali_knuffl_rein:)

Tää on ku ois mun näppikseltä. Ekalla maralla vannoin, että tähän leikkiin mua ei enää saa, mut nyt alkaa jo ajatus kääntyä. Sykemittareita on parikin talossa, käyttöä en hallitse. Fiilistely mulla jää vähemmälle, lenkin jälkeen tuntuu vasta hyvältä. Teen itsekin täyttä työpäivää ja lapsia on muutama. Mullakin oli pitkä tauko liikunnan harrastamisessa, mutta nyt rapiat vuosi sitten aloitin säännöllisen juoksentelun.

Sulla on hyvä aika jo ekalla maralla! Mulla aikaa meni vähän enemmän. Itse aattelin kattella Sepon ohjelmasta astetta kovemman version ensi kevääksi, nyt talven harrastelen sitten uintia, hiihtoa ja kuntosalia ja toki pitää juostakin. Pitänee opiskella vähän asioita, netti ja tää foorumi on hyvä paikka lueskella juoksujuttuja.

Tsemppiä sulle harjoitteluun!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy