Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ruokahalu kateissa maratonin jälkeen


Pipu
 Share

Recommended Posts

Juoksin eilen ensimmäisen maratonini. Hyvin meni, tein oman maksimisuoritukseni, mitään jossittelun varaa ei jäänyt. Olin todella puhki maalissa, annoin kaikkeni.

Nyt kysyn kommentteja kokeneiltä maratoonareilta. Mikään kiinteä ei tunnu oikein menevän halulla alas. Maalissa oli tarjolla Fittnes-patukoita, banaania yms, ei toivoakaan niiden syömisestä, päivän ja illan mittaan mikään ei maistunut, ei edes ollut nälkä. Söin toki jotain pientä, hedelmiä, muutaman leivän yms. Yöllä heräsin kovaan nälkään ja söin leivän. Tänään aamulla ja koko päivän ruokahalu on edelleen kateissa. Ruoka lähinnä etoo. Nestettä olen juonut reippaasti, sen kanssa ei ole ongelmaa. Ihmetyttää tämä reaktio, en ole huolissani, mutta onko tämä yleinen maratonin jälkioire?

Link to comment
Share on other sites

Tutun oloista täälläkin. Olen havainnut hyväksi syödä juuri sitä, mitä sattuu tekemään mieli, vaikka olisi vähän "omituistakin" (omat himotukset kohdistuvat toisinaan pitkien kisojen jälkeen esim. amerikansalaattiin, punajuureen, suklaaseen tai homejuustoon, mutta ns. kunnon ruoka ei menisi alas millään). Pikku palasina kun popsii sitä mitä kroppa kerjää, niin muu ruokahalu seuraa aika pian perässä.

Link to comment
Share on other sites

Minullekin on käynyt viime maratoneilla niin, että mitä tiukemmille olen itseni ajanut kisan aikana, sitä huonommin olen saanut syötyä tai juotua mitään. Varsinkin Helsingin suht' lämpimän kisapäivän jälkeen oli huono olo: kun aiempina vuosina olen syönyt stadionille vaikka mitä, nyt en saanut oikein edes juotua mitään. Oksetti ja oli paha olo, hotellilla alkoi särkeä päätä ja oli sellainen kuvottava olo. Luultavasti nestehukka oli melkoinen.

Oli kuitenkin yksi juoma, joka upposi. Ei, se ei ollut olut. Ministeri Stubb höpisi oluesta ennen starttia, mutta se ei sovi minulle ollenkaan maran jälkeen (seuraavina päivänä kylläkin oikein hyvin). Sen sijaan Valion Play-kaakaojuoma on aivan taivaallista: se on paksua, sokerista ja varmaankin myös rasvaista, lisäksi siinä on hyvää maitoproteiinia ja nestettä. Join yksinäni koko litran purkin ja söin vähän suolapähkinöitä. Muuta ruokaa ei juuri tehnyt mieli. (Seuraavana aamuna sitten söin sellaisen englantilaisen aamiaisen, että englantilaiset olisivat voineet pahoin. Ja nukuin sen päälle pari tuntia. Mahtava aamiainen!)

Ps. Finlandian jälkeen voin paljon paremmin, kun olin syönyt ja juonut maran aikana enemmän ja tasaisemmin. Tästä voisi päätellä, että maraton-krapulaa voi ehkäistä jo itse kisan aikana.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy