Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonista selviäminen


rusko
 Share

Recommended Posts

Pari kiperää kysymystä juoksijoille.

Kannattaisiko kokeilla juosta maratoni läpäisymielessä vai hyvää aikaa puolikkaalle?

Jos lähden maratonille niin millä vauhdilla taivallus kannattaa aloittaa? Mahdollisimman hiljaa ensimmäiset 10-20km ja siitä kiristäen miten jalat kestää? Vai rentoa pk-vauhtia vk:n alarajalla ja katsoa miten jalat kestää?

Alkuperäinen tarkoitus oli juosta puolikas 1.40 alle, mutta puolisko on reenannut maratonille ja puhuu kovasti kokonaisen puolesta.

Taustat:

Oma leipälaji on hiihto, jota nuoruudessa on tullut tahkottua SM tasolla asti. Aktiiviajan jälkeen on tullut liikuttua kaikenlaisten pallopelien parissa sekä juostua jonkin verran.

Kunto on säilynyt ihan kohtalaisena ja tiedän mihin pystyn alle 1.3h suorituksissa. Nyt viikonloppuna kävin juoksemassa 10km kisan virallisella reitillä lappu rinnassa ja sain ihan kohtalaisen ajan reitti/tuuli huomioiden eli muutaman sekunnin yli 40min. Puolikkaan juoksin omana harjoituslenkkinä 1.47 kuukausi takaperin ja se tuntui jaloissa melkoisen pahalta.

Lihaksia on juoksijaksi liikaa (179/83) ja pitkiä lenkkejä vähän eli maratonilta selviäminen mietityttää.

Link to comment
Share on other sites

En pidä itseäni juoksijana vaan taustoiltani enempi hiihtourheilun harrastajana.

Muutaman maratonin kokemuksella suosittelisin sinulle liikkeellelähtöä rennosti n. 4:30 min/km vauhtia. Jos vielä 25 km jälkeen tuntuu meno kevyeltä, voit lähteä pikkuhiljaa lisäämään vauhtia - enempi kuitenkin vasta 35 km jälkeen, jos haluja löytyy.

Omien kokemusten mukaan kunto ei niinkään tule olemaan se heikoin lenkki hiihtotaustaiselle vaan jalkojen "iskunkestävyys". Kunnon tankkaus ja matkalla urheilujuomien näuttiminen on tärkeää. Samoin hyvä kevennys viimeisellä viikolla ennen maratonia - silloin kuntoa ei saa enää juoksemalla nousemaan. Rohkeasti vain kokonaista maratonia juoksemaan!

Link to comment
Share on other sites

Kannattaisiko kokeilla juosta maratoni läpäisymielessä vai hyvää aikaa puolikkaalle?

Jos puolikas ei mene 1:30 pintaan tai alle, niin varmaan kannattaa parantaa sitä kymppiä. Luultavasti kympistä on helpolla tavalla hinkattavissa useita minuutteja pois, mutta tästä saisi jonkinlaisen käsityksen jos tietäisi jotain maksimikestävyydestäsi.

Kahvipöytäkeskustelujen takia se 4h maraton on varmaan sinun pakko juosta pois, mutta kyllä vahvan ja mahdollisesti kovan maksimikestävyyden tyypin kannattaa harjoitella vahvuuksillaan. Jos nyt 21,1km @5/km tuntuu pahalta, niin se on turha harjoitus.

Link to comment
Share on other sites

Tuolla cooper 3650m - kymppi 40.36 linjauksella en lähtisi maratonille kitumaan 4 tuntia. Kapasiteettia kun sinulla riittää reilusti alle 3h tulokseen. Ihan lonkalta heitän (neuvon), että vetäses 10km ensin n. 35 minuuttiin, jonka jälkeen katsot maratonia uudelleen. Sanoisin sen olevan sinulle se nopein tie 3h alitukseen....ai kuinka nopea? no keväällä on maratoneja, valitse niistä sopiva.

Link to comment
Share on other sites

Tein päätöksen tämän päivän lenkin perusteella.

Jalat on totaalisen kipeänä/tönkköjumissa viikonlopun 10km kisan jälkeen ja pahinta on kipu akilesjänteessä. Sen verran tiedän rajojani, että viikonlopun maratoni ei mene järkevällä tavalla läpi.

Kyllä se on mukavampi yrittää 1.35/1.40 alitusta puolikkaalla, kuin juoksukävellä maratoni rupuaikaan. Jos vaan saisi jalat jotenkin palautettua viikonlopuksi. Puolikkaallekin on hankala sanoa mihin pystyn, kun ikinä sitä ole lappu rinnassa joussut. Joten mieluimin vähän varovaisemmat tavoitteet.

Varmasti tuosta kympin ajasta saisi pari minuuttia kohtuu helposti pois. Olen oikeastaan joussut vähän enemmän vasta kesän jälkeen ja kympin kisaa varten tein vain 3 aukaisevaa 6km täysvauhtista harjoitusta. Toki kuntoa on tullut pidettyä muulla tavoin yllä, mutta kovien reenien puute tuntui. Kisassa 6-7km meni aika rennon rullaavasti, mutta sen jälkeen jalat meni liiaksi hapoille ja loppu oli karmeta tuskaa. Taisin silti olla ainoa kisailija joka juoksi tuulipuvun housut jalassa noille ajoille :)

Mutta katsotaanpa sitä maratonia ensivuonna, kun juoksukilometrejä on enemmän alla.

Link to comment
Share on other sites

Noniin. Elämäni eka puolikas tuli sitten joustua. Aika oli 1.32.36 ja olen siihen ihan tyytyväinen. Varsinkin, kun oli semmoien mysrky, että vastatuulessa meinasi lähteä numerolaputkin rinnasta. Pääsin omalla ajalla jopa 10 sakkiin, joka on tämmöiseltä sunnuntaijuoksijalta ihan kelpo suoritus.

Kiitos kaikille ketjuun kommentoineille. Sen voin sanoa, että se jonkun mainitsema lähelle 3h ja jopa alle aika tuntuu ihan käsittämättömän kovalta ja pitäisi tosissaan reenta ja kovasti jos semmoisiin meinaisin juosta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noniin. Elämäni eka puolikas tuli sitten joustua. Aika oli 1.32.36 ja olen siihen ihan tyytyväinen.

Sen voin sanoa, että se jonkun mainitsema lähelle 3h ja jopa alle aika tuntuu ihan käsittämättömän kovalta ja pitäisi tosissaan reenta ja kovasti jos semmoisiin meinaisin juosta.

Sinulla on tausta sen verran kova, että alle 3 tuntia menee helposti sopivalla treeniohjelmalla ja maltillisella pohjatyöllä. Sen osoittaa jo yksin tuo kympin aika. Eikä puolikaskaan mennyt hullummin. Mulla ei ole urheilutaustaa mutta kuntopohjaa jonkin verran ja alitin 3 tuntia melko kivuttomasti määrätietoisella ja tunnollisella harjoittelulla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy