Jump to content
Juoksufoorumi.fi

mailerin pitkä pk


Ex-pikajuoksija
 Share

Recommended Posts

Osaako joku kertoa, kuinka pitkä on mailerin pitkä pk-lenkki? Maratonharjoittelun kulmakivi lienee 90-120min pituinen, rauhallinen ja rasva-aineenvaihduntaa kehittävä harjoitus, mutta entäs 800m-5000m matkoilla? Tuleeko esim. cooperin tulosparannuksesta (3400m->3500m) haaveilevan nilkuttaa kuolettavan yksitoikkoinen viikottainen 90-120min harjoitus?

Maalaisjärjellä ajateltuna 10km on jo ylimatkaharjoitus cooperia varten. Ja kevyitä harjoituskilometrejä voi kerätä yksittäisen lenkin venyttämisen sijaan myös harjoituskertoja lisäämällä. Cooperissa enrgiaa tuotetaan ymmärtääkseni vain glykogeeni- ja KP-varastoista, rasvat eivät pala maksimikestävyysvauhdissa. Onko rasva-aineenvaihduntaa siis erikseen harjoitettava? Onko pitkästä pk-lenkistä mailerimatkoilla hyötyä?

Link to comment
Share on other sites

Vastataan keskustelun pohjiksi vähän mutua. Kisakauden lähestyessä 1500-3000 metrin juoksijalle parasta lienee säästää virtaa niihin harjoituksiin, joilla tuloskunto rakennetaan, mutta peruskuntokaudella pitkätkin lenkit lienevät hyödyllisiä. Omien tuntemuksieni mukaan pitkällä lenkillä on rasva-aineenvaihdunnan kehittämisen lisäksi myös "harjoituskestävyyttä" kehittävä vaikutus, eli sillä valmistetaan keho vastaanottamaan tarvittavaa treenivolyymia ja ehkäpä myös -tehoja. Jos tähtäisin ensi kesänä parhaaseen mahdolliseen mailin tai kahden tuloskuntoon, sisällyttäisin talven ohjelmaan muun peruskestävyysharjoittelun ohessa liki viikottaisen vähintään puolitoistatuntisen harjoituksen, jonka voisi ehkä satunnaisesti korvata myös cross trainingilla, ellei juoksu maita.

Link to comment
Share on other sites

Jostain kummansyystä ne pk-kauden pysyvämmät kuntoloikat ajoittuvat pitkisten jälkeen. Ja en usko näiden johtuvan rasva-aineenvaihdunnallisista syistä vaan jostain muusta (hiussuonitus tms.)

Itse olen vakuuttunut pitkiksen tehosta alkuvaiheessa kautta, mutta myöhemmällä "pk"-kaudella aion tasapäistää lenkkien pituuksia (ja nostaa tehoja).

muuan Ronon Henkka veteli joskus 15km aamulla ja 15km illalla jokainen päivä usean kuukauden ajan ennen kilpailuihin valmistavaa kautta. Eli ei mitään pitkiksiä ja nuokin meni hänelle varsin maltilliseen aikaan, muistaakseni 60-80minuuttia. Määräähän tuossa kuitenkin tulee 210km/vk.

Link to comment
Share on other sites

Ei ole niin hirveästi merkitystä onko se viikon pitkä mailerilla 15, 20 vai 25km. Kokonaisuudessa se ei ratkaise merkittävästi. Mutta mitä yleensä Suomessa juostaan, niin se on suunnilleen tuota mitä RistoK sanoi. Toki löytyy enemmän ja vähemmän juoksevia.

Suoranaista hyötyä pitkästä ei mailerille ole, mutta peruskestävyys on kuitenkin se ominaisuus, jonka päälle muut kestävyysominaisuudet rakennetaan. Pitkä lenki on merkitsevin peruskestävyysharjoitus, vaikkakaan ei mikään välttämättömyys. Mailerilla pitkä on usein palauttavassa/huoltavassa roolissa, koska sen ei ole tarkoitus palvella mitään kilpailussa tarvittavaa ominaisuutta. Sen vuoksi se pitää juosta riittävän rauhallisella tasolla ja jättää voimia kovempiin treeneihin. Maratoonarilla asia onkin toisin, sillä pitkä on selvästi lajispesifisempi treeni.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy