Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millä tavalla juostaan kymppi?


HimPura
 Share

Recommended Posts

Musta tuntuu että sehän on siinä mielessä helppo verrattuna noihin pitempiin matkoihin että siinä lähinnä "repee keuhkot" eikä niinkään jalat oo pitkään turtina, eli siis voi koittaa ihan harrastaja vaikka kahden viikon välein.

Koita coopperi ja lykkää kilometriaikaan 20 sek. lisää ja testaamaan, siitä saa hyvää tavotteen haarukoinnin alkua.

Nämä siis edellyttää että on vähän harrastanut ja pystyy kympin helposti juoksemaan jollain nopeudella niin että ei tarvii ajatelle että pitäiskö kävellä.

Link to comment
Share on other sites

Jos aikaa lähtee juoksemaan, sitten pitää lähteä vähän kovempaa kuin oli ensiksi suunnitelmissa. Sitten loppu ei todellakaan mene kovempaa, kuin eka puolisko - mutta todennäköisesti loppuaika on silti kovempi, kuin se ensiksi suunniteltu tavoiteaika. Tietenkin, jos vaan "läpijuoksua" meinaa, niin sitten matkan voinee jakaa väliaikaetappeihin.

Link to comment
Share on other sites

Koita coopperi ja lykkää kilometriaikaan 20 sek. lisää ja testaamaan, siitä saa hyvää tavotteen haarukoinnin alkua.

Voi päteä joidenkin kohdalla. Sitten on olemassa myös kaltaisiani puhdasverisiä maratonnylkkyjä, joihin tuo ei päde. Eroa noilla matkoilla n. 4s/km ja kympin lopussa juoksin n. cooperin ennätykseni. Tosin voishan tuota kuvitella nyt olevansa paremmassa cooper kunnossakin tuon perusteella. Keskimäärin tuo +20s voi päteä hyvinkin, mutta ei siis aina. Se riippuu niin paljon siitä, miten treenaa ja mitkä on taustat.

Yleensä ottaen kympillä lähdetään jo jonkinlaisella riskillä matkaan. Eli pistetään kroppa heti tiukoille, mutta kuitenkin pientä kiristämisen varaa pitäisi varastoon koittaa alussa jättää. Kunnon hengästymistä siis, muttei hapoille kuitenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Jos aikaa lähtee juoksemaan, sitten pitää lähteä vähän kovempaa kuin oli ensiksi suunnitelmissa. Sitten loppu ei todellakaan mene kovempaa, kuin eka puolisko - mutta todennäköisesti loppuaika on silti kovempi, kuin se ensiksi suunniteltu tavoiteaika.

Jos todellinen optimivauhdinjaolla (mitä ikinä se onkin) saavutettava tulos kympillä on vaikkapa 40 minuuttia, niin alkuvauhdissa 4:00/km roikkuen pitäisi päästä hyvin lähelle tuota. Jos lähtee kovempaa, niin hyytyminen loppupuolella maksaa yleensä enemmän kuin alkupuolella varastoon saadut sekunnit. Liian kovan alkuvauhdin toimivuus perustuu lähinnä huonoon tuloskunnon arviointiin, eli jos arvioidaan em. tilanteessa virheellisesti kympin kunnon olevan vaikkapa 41 minuuttia, ja lähdetään juoksemaan optimistisesti 4:00/km-vauhtia, niin toki se tuottaa paremman tuloksen kuin tavoitteen mukainen 4:06/km. Eikä tällä ole mitään tekemistä "läpijuoksun" kanssa.

Link to comment
Share on other sites

miulla on ollu aina ongelmana etten saa ittestäni iri alkuun eli toinen puolikas voi hyvinkin olla "helpomman" tuntuinen ja silti jopa 1min nopeempi.

Pitänee lämmitellä enemmän ;)

Tuohon ei tarvita mitään silmäniskuhymiöitä, sillä kymppi todella juostaan niin kovilla tehoilla, että kropan on syytä olla valmiina suoritukseen startatessa. Hapenotto ei lähde välittömästi käyntiin maksimiteholla eivätkä lihakset ole valmiina kovaan suoritukseen, mikäli lämmittely tehdään liian kevyenä. Sopiva lämmittely on yksilöllistä, mutta erityisesti jos alkumatka tuntuu kankealta, kannattaa rohkeasti ottaa verryttelyyn reilusti kevyttä hölkkää ja kohtuudella myös nopeampaa menoa. Hankala tietysti sanoa, mikä on juuri se sinulle sopiva tasapaino riittävän verryttelyn ja itse suoritusta varten voimien säästämisen välillä, mutta kuulostaisi siltä, että hieman kovempi verryttely voisi tuottaa paremman tuloksen.

Link to comment
Share on other sites

Tuohon ei tarvita mitään silmäniskuhymiöitä, sillä kymppi todella juostaan niin kovilla tehoilla, että kropan on syytä olla valmiina suoritukseen startatessa. Hapenotto ei lähde välittömästi käyntiin maksimiteholla eivätkä lihakset ole valmiina kovaan suoritukseen, mikäli lämmittely tehdään liian kevyenä. Sopiva lämmittely on yksilöllistä, mutta erityisesti jos alkumatka tuntuu kankealta, kannattaa rohkeasti ottaa verryttelyyn reilusti kevyttä hölkkää ja kohtuudella myös nopeampaa menoa. Hankala tietysti sanoa, mikä on juuri se sinulle sopiva tasapaino riittävän verryttelyn ja itse suoritusta varten voimien säästämisen välillä, mutta kuulostaisi siltä, että hieman kovempi verryttely voisi tuottaa paremman tuloksen.

Otan silmäniskut pois sitten kun juoksemisistani häviää ilo ;) mutta kovempaa pitäs lämmitellä olet oikeassa. Pitänee nyt testailla kun on tuo 10km projekti päällä kohta.

Link to comment
Share on other sites

Kymppi on tosiaan matka, jolle pitää lämmitellä hyvin. Jos alku ei tahdo kulkea, niin hyvät lämmöt kevyillä tehoilla ensin ja sitten joitain pätkiä pikku kiihdytyksistä aina 1-2min pätkiin asti tunteen mukaan. Itse tarvin hyvän lämmön aina, jos meinaan tulosta tehdä. Sairasen kannattaa paneutua ehdottomasti tuohon puoleen, kun kympille satsaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy