Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mahdoton Maratooni / Maraton pallot ilmassa...


kurvinen
 Share

Recommended Posts

Moi,

Olipas tuuri, että löysin sattumalta tämmösen keskustelufoorumin. :kädet

Jos tänne sattuu eksymään kokeneempia juoksijoita niin laittakaa ihmeessä vastausta ja kommenttia tästä aiheesta:

Aloitin viikko sitten uuden haasteen (joka alunperin lähti ihan naurettavasta vedosta) elikkäs yritän juosta maratonin siten, että heittelen koko matkan startista maaliin KOLMELLA PALLOLLA! :pallo

Niin ja se tulee lisäksi olemaan eka maraton eli raskas sessio on tulossa, koska mulla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta juoksusta;)

"Kaikki alkoi hullusta vedosta: Annan sulle Juha 1400,00e jos kerrankin elämäsi aikana juokset maratonin alusta maaliin siten, että heittelet koko matkan KOLMELLA PALLOLLA! Ja tämä blogi kertoo mitä tapahtui ja tapahtuu sen jälkeen?"

Pitääpä täältä etsiä harjoitteluvinkkejä;)

Tämän hetken ongelmat treenissä:

Polviin sattuu eli on varmasti väärät juoksukengät parhaillaan käytössä tai sitten on tullut liikaa juostua :ei noin

Tai sitten joku pro vois käydä tsekkaa mun treenit tuolta blogista ja kommentoida, onko treeniä näin aluksi liikaa vai jopa liian vähän?

t. Juha

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Juoksen sitten kun näyttää siltä, että 80% varmuudella voisin päästä maaliin. Riippuu näistä treenituloksista, mutta arvioisin, että vähintään 1-3 vuoden sessio ja treenaus on edessä, koska pallojen mukaan otto nostaa sykkeet tällähetkellä 30-45%. Jos pääsen tekemään alle vuodessa niin olen yllättynyt...

Ensimmäisenä tavoitteena on juosta tämän vuoden aikana pr-tarkoituksessa puolimaratooni pallot ilmassa esim kesällä tai syksyllä ja sen kokemuksella suunnitella jatkon harjoitteluohjelma.

Haluaisin vetää lopullisen show'n eli Mahottoman Maratoonin Las Vegasissa, koska siellä ne on tosi avoimia tälläsille erikoisuuksille ja sehän on kuolematon show -kaupunki.

Esim. tämän vuoden maratoonissa on mukana Elvis -joukkue :kitara ja RUN IN WEDDINGS, eli pariskunta juoksee maratoonista ensin 5 kilometriä, jonka jälkeen pappi ja todistajat tulee juoksemaan viereen ja toimitetaan virallinen vihkiminen. Tässä idea, jos joku haluaa yllättää naisensa pahan kerran...

+ ne ymmärtää, että tallainen tempaus antaa positiivista ja ilmaista julkisuutta heidän tapahtumalleen. Eräskin kasino lupautui jo alustavasti maksamaan kaikki lennot ja majoitukset, jos vaan pidän heidän lippistä päässä 8)

Kysyit lenkkien pituuksista ja kuinka monta takana:

- Eli aloitin treenaamisen viikko sitten ja sitä ennen kokemusta ainostaan erittäin satunnaisista lenkeistä ja kokeiluista. Kunto on OK,mutta tässä vaiheessa ongelmaana jalkojen kestävyys ja polvikivut. Pidän projektin treenikalenteria osoitteessa:

http://mahdoton.vuodatus.net/

josta treenitulokset löytyy oikealta bannerista.

Ekan viikon ohjelma, jonka sain Polarin sivujen virtuaali-valmentajalta oli tällänen:

MA = LEPO

TI = 40 min peruslenkki

KE= LEPO

TO = 30 min rento palauttava

PE = LEPO

LA = 40 min peruslenkki

SU = pitkä lenkki 1 h 10 min

Ja tätä nyt siis 1 viikko takana ja tarkoitus vetää tällä viikolla samanlainen ja totuttaa kroppa ja etenkin JALAT jonka jälkeen nostaa kestoja.

Onko tässä alkuohjelmassa parantamisen varaa?

Painan 90 kg, pituutta 188cm ja ikää 30 v.

Link to comment
Share on other sites

Saadaanhan raportteja harjoittelusta myös? Olisi hauska seurata miten edistyy.

Ei muuta kuin zemppiä yritykseen, haastetta riittää kyllä!

Kyllä tosiaan menee vaikeaksi jos ei saa pallot välillä pudota maahan, tai ei edes tankkauksen yhteydessä ottaa käteen tai taskuun.

Joka tapauksessa: Yrittänyttä ei laiteta :kädet !

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Eli ajettelin just tonne Mahoton Maratooni -blogiin kirjoittaa raportteja ja artikkeleita edistymisestä ja fiiliksistä. Parhaillaan sieltä löytyy myös

1. Treenitulokset ja

2. Selviytymisbiisit

Ja myöhemmin tässä lähitulevaisuudessa myös kuvia, jos treeni edistyy hyvin.

Mahoton Blog löytyy tästä linkistä:

http://mahdoton.vuodatus.net/

Tankkaus: pitää miettiä joku handsfree juomasysteemi tai sitten yksikertaisesti sopia, et tankkauksen aikana saan keskeyttää siks aikaa et saan mukin tai patukan käteen;)

Link to comment
Share on other sites

Tämän lajin maailmanennätys on ilmeisesti 3:07:05, joka olisi kohtuullisen kova aika ilman pallojakin juostuna! Tempauksesta on juttua täällä: http://www.thecrimson.com/article.aspx?ref=510195

Tässä suorituksessa kuitenkin hyväksyttiin pallojen putoileminen, geelitahmaisilla käsillä pallottelu ei varmasti ole ollut helppoa. Tämän Harvardin hepun juoksema aika on niin kova että siihen sinun ei ehkä kannata tähdätä, mutta ehkä maratonin juokseminen ilman ensimmäistäkään pallon putoamista tai keskeytymistä saattaisi olla uusi "maailman ennätys"?! Vaikka aikaa menisi enemmänkin, niin kyllä juoksukunnon pitäisi olla kohtuullisen kova että 40 kilometrin jälkeenkin on vielä meno vakaata ja keskittymiskyky kohdallaan.

Onnea matkaan!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos linkistä!!!

Olin aikaisemmin kuullut yhdestä kaverista, mutta näitä on näköjään enemmänkin :kädet

Mielenkiintoinen juttu ja varsinkin toi hyväntekeväisyys -homma eli mullakin oli alustavasti ajatus, että jos nyt treenit menee hyvin niin ottaisin mukaan jonkun hyväntekeväisyysidean. Olen esim. ollut vuodesta 1998 lähtien Lastenklinikoiden Kummit ry:n kummiesiintyjä tehden hyväntekeväisyyskeikkoja mm. klinikoilla ja gaala-illoissa, että se voisi olla yksi luontainen kohde.

Aika kovia kavereita kun vetävät vähän yli kolmeen tuntiin mikä olis tosiaan kova aika ilman pallojakin! Mun idea on vetää show -ja tietenkin se meidän veto (1400,00e) mielessä maaliin asti ilman aikatavoitteita, mutta kuitenkin niin etten ihan matele vaan et näyttää "asialliselta" vauhdilta.

Ja toi pitäs kyllä nähdä, kun ne meinaa ton haastattelun mukaan seuraavaks lähtee samalle viivalle! Ja en tienny et on olemassa oikein Guinness ME -säännötkin, että jos tippuu niin aloitetaan alusta siitä kohtaa missä tippu ja ajattelin käyttää noita samoja sääntöjä.

Pitääpä tilata säännöt Lontoon toimistosta. Niillä on vaan siellä rahastuksen maku noissa ennätyksissä, että jos vaan ajattelee rikkoa jonkun ennätyksen ja haluaa lisätietoja niin joutuu lyömään puntia tai dollareita heti pöytään:viheltely

Ja tosta jutusta sain ilmaisen vinkin: PAKKO käyttää joitakin juoksulaseja, koska jos joku ötökkä lentää silmään niin pallot lentää heti minne sattuu ja kun itse käytän vielä kaiken lisäksi voimakkaita piilolinssejä ja sellanen ötökkä saattaa aiheuttaa linssin tippumisen, joilloin ei sit nää yhtään minne juoksee :juoksu

Se olis kyllä ihme, jos koko juoksun aikana ei kertaakaan tippuis

1st.gif Laskin jollakin kaavalla, että session aikana on noin 100 000 kertaa mahdollisuus mokata (100 000 heittoa) Tuntuu mahdottomalta, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Ja toi on hyvä kun nyt löyty vähän lisää haastetta. Eihän sitä koskaan tiedä. Onhan näitä Guinness -maailmanennätyksiä rikottu aikaisemminkin ja mulla on vielä noin 30 vuotta tehokasta peliaikaa jäljellä... :juoksu

Link to comment
Share on other sites

Kiitos linkistä!

Tässä vähän ajatuksia ja myös suomennusta niille jotka eivät puhu Lontoota;)

Taas tuli hyviä vinkkejä ja vakoiltua kaverin "puuhia". Sillä on ollu ongelmia pallojen kanssa ja sitä itsekkin ajattelin, et pitää tarkkaan testata treeneissä, että mitkä pallot sopii parhaiten, kun nykyään jonkkapalloja on satoja erilaisia. Ne jotka toimii keikalla ei välttämättä oo hyvät jogglatessa.

Jos on liian kevyet niin tuuli saattaa viedä ja jos liian raskaat niin käy liikaa voimille. Eli pitää myös ottaa huomioon tavoitemaratoonin reitin tuuli- ja sääolosuhteet eli tästähän tulee kohta samalaista tiedettä kun formulatallien sääinsinöörien puuhastelut ennen kisaa ja jopa kisan aikana

:tietokone

Ja se mikä tossa oli positiivista niin sanoi, että yleisön tuki oli aivan uskomatonta et sit kun teen niin ei tod. näk tarvii juosta ilman kannustusta. Eli tuskin Suomessa juoksen Mahotonta Maratoonia (vaan puolimaratooni) - ei ole kokemusta, onko teillä - mutta olen ollut tien varressa katsomassa ja kuullut mm. seuraavia yleisön huutoja juoksijoille:

- Heitä homo voltti

- Juokse, juokse, etkö jaksa KOVEMPAA

Et jos 35 kilometrin kohdalla joku huutais mulle tollain niin heittäisin täysiä pallolla päähän ja avustaja viskaisi varapallon. :tökkiminen

Ja olenhan sen 14 vuoden esiintymisen aikana myös huomannut, että Suomessa esiintyminen on esiintyjän korkeakoulu, mikä on toisaalta hyvä juttu. Eli kun täällä pääsee sellaseen pisteeseen, että porukka menee aivan villiksi jopa selvinpäin niin ulkomailla pärjää megalomaanisesti. Esim. Italainen yleisö on aivan mahtavaa, ja selvinpäin.

Joku oli Guinnessia varten kuvannu sen juoksua vieressä rullaluistimilla kiitäen. Mitenköhän maratontapahtuma tälläiseen suhtaituisi ja mua ainakin alkas ottaa päähän jos joku kokoajan tsoomailis vieressä sillon kun on ihan pa__kana.

Meinaa seuraavaks juosta Pariisin maratonin "jogglaten" ja harkitsee sitä jopa heitellen keiloja! Tota pitää testata, koska keilat on 100 kertaa vaikeemmat kun pallot, mut toisaalta mun erikoisaluetta.

Tuli hullu idea, et jos kaveri juoksee keiloilla niin voisin vetää sit vaikka tulisoihduilla. Pitäs vaaan sytyttää ne uudestaa parin minuutin välein kun neste kuluis loppuun. 8)

Tai sit juoksen sadan metrin uuden ME:n uudessa lajissa = 100 metriä kolmea aitoa moottorisahaa heitellen. Laskin, et ei olis edes mahdoton, mut olis kyllä 100 kertaa vaarallisempaa kuin normaali sahojen kanssa lavalla heiluminen.

Kiitos tässä vaiheessa kaikista vinkeistä ja tiedoista! Joku pro juoksija esim. vieraili tsekkaa harjoitusohjelmaa ja kerto, et pitkän lenkin keskisykettä pitää tiputtaa vähintään 10 pykälää, jota en ois ite tienny.

Ja jos kiinnostusta piisaa, niin tehdään tästä viestiketjusta tätä aihetta käsittelevä ketju.

t Juha

Link to comment
Share on other sites

Sellanen olis vaan hyvä, että uusin juttu olis aina ensimmäisenä, ettei tarvii aina "kelata" vikan viestin kohdalle. En tiedä voiko sen tällä palstalla jotenkin kääntää.

Ajattelin tänään Paavo Nurmen harjoitustaktiikan innoittaman tehdä ensimmäisen "korvaavan" harjoituksen ja näin säästää polvia ja olla ahnehtimatta liikaa vaikka tekiskin mieli tänää lähtee jo ekan kerran pallojen kanssa viilettämään.

Eilen illalla nimittäin yllätyin suuresti, kun jostakin löysin 1900-luvun alun suurten Suomalaisten treeniohjelman: ensin löhöillään kolme kuukautta ja sitten KÄVELLÄÄN päivittäin 10-25 km lenkkejä vauhdikkaasti ja joskus vähän juoksennellaan + tietenkin saunotaan. Tällä ohjelmalla ne voitti kaiken mahdollisen voitettavan!

Siinä voi tietenkin olla myös sellainen psykologinen salaisuus, että kun huippujuoksija kävelee päivittäin 25 km lenkkejä eikä juokse niin juoksuhalut tulee sen verran koviksi, et sitten kilpailussa päästelee siulunsa kyllyydestä.

Päivitän tänään Mahotonta Maraatoonia kun olen tullu "korvaavalta" joskus illalla.

t Juha.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos linkistä!

mutta olen ollut tien varressa katsomassa ja kuullut mm. seuraavia yleisön huutoja juoksijoille:

- Heitä homo voltti

- Juokse, juokse, etkö jaksa KOVEMPAA

Kyllä sanoisin, että suomalaisenkin maraton-yleisön kannustus on ylivoimaiselta enemmistältään erittäin positiivista. Ei ehkä niin sankkalukuista kuin ulkomaalaisissa massamaratoneissa, mutta positiivista.

Tai sit juoksen sadan metrin uuden ME:n uudessa lajissa = 100 metriä kolmea aitoa moottorisahaa heitellen. Laskin, et ei olis edes mahdoton, mut olis kyllä 100 kertaa vaarallisempaa kuin normaali sahojen kanssa lavalla heiluminen.

Tai 110m aidat moottorisahojen kanssa... Kieltävätköhän säännöt aitojen pilkkomisen? :)

Link to comment
Share on other sites

110 metrin aidat kolmella moottorisahalla. Kyllä olis tosi makee kokeilla ja sitten vielä niin, että olis ammattimetsurit kilpailussa mukana ja aidasta ei sais mennä "läpi" ennen kun on poikki;)

Täähän olis hyvä uusi laji esim. seuraavan Kummalliset Kansanhuvit tapahtumaan tai Eukonkannon SM -kisoihin. Olis taas ulkomaalaisilla ihmettelemistä, et mitä ne Suomalaiset ovat taas keksineet?

Suomalaisesta maratonyleisöstä: Toi mun kokemus tapahtui Turussa ja jostakin maratoonitapahtumien arvostelusta luin, että kun menee esim. Tukholman maratoonille niin vaikka on vaan lahden toisella puolella niin fiilis ja kannustus on kuin toiselta planeetalta.

Tänään tein ensimmäisen "korvaavan" treenin eli kävelin kovaa tasasella + portaiden nousuja ja mäkiosuuksia. Joko sydämessä jotakin pahasti pielessä tai sitten löysin parhaan salaisen aseen "Mahotonta Maratoonia" ajatellen, koska keskisyke oli samaa luokkaa kun viime viikon JUOKSUSSA ja kalorikultus jopa ENEMMÄN kun juostessa ja mikä kaikista tärkeintä polviin ei tietenkään sattunu yhtään kun ei ollut iskuja.

Ajattelin tästä lähtien tehdä sunnuntaisen pitkän lenkin kovaa kävellen!

Edelleen noista sykerajoista en oikeen tajua mitään. Pitää lukea sykemittarin käyttöohjetta. Sen tiedän, et ne voi säätää itse, mutta miten ne koko ajan muuttuu jokaisella lenkillä ja esim. tällä korvaavalla suurin lukema oli kovassa lumihankinousussa Hurriganesia kuunnellen 172, niin miten ylin raja oli 142?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy