Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Koukussa juoksemiseen

-jones-
 Share

Recommended Posts

Tuossa joku vuosi sitten jäi mieleen juttu riippuvuudesta ja tämä herrasmies jonka titteliä en muista väitti juoksunkin olevan riippuvuutta aiheuttavaa toimintaa niinkuin esim. tupakointi ja ihminen ei sitä sinällään tarvitsisi. Harmi kun en muista juttua tarkemmin, koska hän perusteli kantaansa ihan järkevästi. Varmasti jonkunlaisessa koukussa ollaan, koska onhan ne jollain tapaa riippuvuuden tunnusmerkkejä, kun olet muutaman päivän juoksematta ja tärinä alkaa kehossa juoksemattomuuden takia, tai ärtyisyys lisääntyy :mad14: Minulle ihan sama miten asia on ja juoksen tästäkin eteenpäin, koska se nyt vaan on niin nastaa, mutta mitenkäs sitten jos ajatuksella leikitellään sen verran, että tulevaisuudessa juokseminenkin olisikin samanlainen riippuvuutta aiheuttava asia, kuin tupakointi, tai alkoholismi. Pitäisikö sitten juosta "salaa" :lolk:

Juoksutossuihin nyt pitäisi tietysti heti painaa pohjan sivuosiin näkyvät varoitustekstit tupakka-askien tyyliin: "Juokseminen aiheuttaa riippuvuutta, joka saattaa johtaa ultrakokeiluun!", "Juokseminen kiihdyttää aineenvaihduntaa ja saattaa aiheuttaa pahan hajuista hien eritystä sekä mustuneita varpaita!" Herkässä iässä olevat nuoret löytäisivät näistä kielloista jälleen uuden tavan kapinoida. Yläasteikäiset veisivät lenkkarit kouluun ja juoksisivat välitunneilla salaa koulun takana olevassa metsikössä. Kotona Piltti-Petterin vanhemmat haistelisivat poikansa vaatteita, ja huomatessaan niissä hienostuneen hien aromin, muistaisivat TV2:n ajankohtaisojelmassa kerrotun porttiteoriasta ja kuinka ihan kunnolisen veronmaksajankin vesasta saattaa viattoman lenkkeilykokeilun jälkeen tulla maratoonari tai jos oikein huonosti käy, jopa ultrajuoksija.

Nuoret järjestäisivät raveja, joissa ravattaisiin maltoa ja urheilujuomia särpien joskus viikonlopunkin yli. Näissä tilaisuuksissa kiinalaisia piraattilenkkareita jaettaisiin nuorille ilmaiseksi ja usein niiden huonon laadun vuoksi seurauksena on erilaisia vammoja kuten kivuliaita penikoita, ja marssimurtumia. Mutta kynnys olisi ylitetty, ja nuoret hankkisivat yhä kalliimpia ja kalliimpia lenkkareita, eivätkä kaihda keinoja rahoittakseen harrastuksensa. Varmoja merkkejä vanhemmille salaa juoksevien nuorten vanhemmille olisi kotoa katoavat playstationit ja iPodit. Mopoinnostuskin lopahti kumman nopeasti. Unettomat äidit itkisivät keittiössä murehtiessaan jälkikasvunsa hairahtumista. Kunpa olisikin Piltti-Petteri niin kuin muut naapuruston vesselit, jotka illasta toiseen viihtyvät ostarilla. Missä lie Piltti-Petteri taas juoksenteleekaan? Sillähän on varmaan nälkä ja saattaa olla kylmäkin. Toivottavasti pysyy raukka edes tolpillaan.

Mä ainakin olen tavallaan vähän ylpeäkin siitä että olen juoksuaddiktoitunut :-) Jokaisen lenkin jälkeen on voittajafiilis joka kestää koko päivän (jos siis käy aamulla juoksemassa). Jollei tule syystä tai toisesta lenkille lähdettyä, on olo kyllä iltaan mennessä tosi kurja ja ärtynyt - lähinnä kai siksi kun on pettynyt omaan saamattomuuteensa. Välipäivät on kurjia, mutta valitettavasti pakollisia ainakin vielä, kun olen tällainen harrastelija... Jos nyt jostain syystä joskus niin kävisi että juokseminen olisi "kiellettyä" ja salaa pitäisi juosta, niin todennäköisesti se vaan nostaisi riippuvuuden ihan uusiin lukemiin :D

En oo vielä...enemmänkin olen koukuttunut juoksemisen terveysvaikutuksista ja varsinkin painon tippumisesta. Tietysti hyvän lenksan ja suihkuttelun jälkeen on ihan kelpo fiilis, sitä ei voi toki kieltää. Mutta juoksemisen pidempiaikaiset hyötyvaikutukset kiinnostaa sillai enemmän. Tietysti on aina kivempi olla hyvässä kunnossa kuin pullamössönä. Onhan noita koukutuksen syitä.

Tunnusta pois Pantse. Me ollaan koukussa juoksutaukoihin:)

En oo vielä...enemmänkin olen koukuttunut juoksemisen terveysvaikutuksista ja varsinkin painon tippumisesta. Tietysti hyvän lenksan ja suihkuttelun jälkeen on ihan kelpo fiilis, sitä ei voi toki kieltää. Mutta juoksemisen pidempiaikaiset hyötyvaikutukset kiinnostaa sillai enemmän. Tietysti on aina kivempi olla hyvässä kunnossa kuin pullamössönä. Onhan noita koukutuksen syitä.

Sorruin yöllä lukemaan ja katselemaan ultra-aiheisia juttuja ja kuvia. Taas kolahti ihan täysillä. Mä oikein odotan sitä aikaa, kun kroppa tottuu kunnolla juoksemiseen ja saa vaan antaa palaa niin paljon ku sielu sietää. Ihan harrastushan tää vaan on, en oo mitenkään koukussa, paitsi polvet.

• 2 weeks later...