Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Nuhaisena maratonille

Pipu
 Share

Recommended Posts

Olen kolmisen viikkoa ollut pienessä nuhassa ja väsymyksessä ja viimeistely on jäänyt aika heikoksi. Vikan pitkän ehdin tehdä, mutta muuten mennyt lepäillessä, ettei olo pahene. En voi sanoa olevani sairas, mutta nyt kun maraton lähestyy (on sunnuntaina), ei voi sanoa, että olisi tosi voimakas olo ja suunnattomat juoksuhalut. Epäilyttää kovasti, kyseessä eka maraton, enkä toivo suurta nitkahdusta matkan varrelle tämän sitkeän, mutta pienimuotoisen flunssasn takia. Olisiko kenelläkään kokemuksia? Onko järkeä lähteä?

Jos kyseessä ei ole kovat aikatavoitteet, et ole tuossa menettänyt kuin osan 1.5 viikon treenistä. Jollei kuumetta ole, häviät nuhaisuuden takia ehkä jonkin verran ajassa, mutta tuskinpa muuta.

Kun kyseessä on ensimmäinen maraton, aikatavoitteiden kanssa on silloin melkoista arpapeliä muutoinkin. Menee siis samaan kohinaan.

Menoxi vain.

Olisin kyllä sanonut että älä hemmetissä mene! Itsellä oli flunssaa viikon verran, siihen päälle otin vielä joitakin toipumispäiviä ja kävin juoksemassa kympin... Sitten olikin 3 päivää semmoiset rytmihäiriötuntemukset ja kamala olo kuin olisi henki ollut lähdössä. Kävin lääkärissä, eivät löytäneet sydänlihastulehdusta mutta viikon on oireita nyt ollut eikä terve olo ole vieläkään. Sydänalassa koko ajan hassu olo.

Lääkäri sanoi että jos sydänlihastulehdus menee pahaksi, maataan ensin viikko sairaalassa nousematta sängystä ja kokonaan toipuminen vie pahimmillaan 6-8 kk.

Että ehtii sen maratonin myöhemminkin (kun ei flunssaisena tapa itseään yrittämällä).

Jos kyseessä ei ole kovat aikatavoitteet, et ole tuossa menettänyt kuin osan 1.5 viikon treenistä.

kuinka paljon tuolla viimeistelytreenillä itseasiassa on merkitystä? Itse olen joutunut jalkavaivojen takia jättämään käytännössä melkein kaikki urheilut väliin Varalan jälkeen, mutta voisi kuvitella, että se on tehnyt vain hyvää

kuinka paljon tuolla viimeistelytreenillä itseasiassa on merkitystä? Itse olen joutunut jalkavaivojen takia jättämään käytännössä melkein kaikki urheilut väliin Varalan jälkeen, mutta voisi kuvitella, että se on tehnyt vain hyvää

Tästä juteltiin eri ketjussa (taisi otsikko olla jotain viimeiset kovat treenit ennen maratonia). Pointti on validi eli lepäämällä et hirveitä menetä, juoksemalla liikaa voit tössiä paljonkin.

Tuon ketjun perusteella näytti siltä, että nopeammat juoksijat vetivät vielä kisaviikolla 15 km maravauhtisen treenin ja vähemmän juosseet tyytyivät kevyisiin vetoihin (puhun luokkaa keskiviikosta maraviikolla).

Jos olet vähänkään sairas niin älä missään nimessä mene! Siis jos räkä vähänkin valuu niin siinä on riskinsä. Eräs koulukaverini meni kerran koripallotreeneihin kun luuli, että flunssa oli ohi ja sairastui sydänpussin tulehdukseen. Noutaja kävi lähellä. Toinen kaveri juoksi puolimaratonin flunssaisena, tuloksena aivastelun jälkeen verisuonen pullistuma aivoissa. Onneksi ei puhjennut. Kyllä maratonille lähtiessä pitää olla terve. Siis jos olet terve niin mene, jos et ole niin elä mene.

Todella hölmöä ja typerää lähteä nuhaisena viivalle. Ihmettelen kyllä kovasti niiden kommentteja jotka kehoittavat olemaan välittämättä nuhasta ja lähtemään maralle...tsiisus sentään...

Eräskin nuhaisena reenaustaan jatkanut sälli pukkaa tällä hetkellä horsmaa.

tuntuu, että jotain ylimääräistä röörissä on. Uloskin jotain tulee kun niistää. Mutta muuten suht normaali. Tiedä tästä sitten, vastaukset niin jakautuneet... Pitää kai itse päättää :)

Aivan, päätös on yksin sinun, mutta ite HCM.lla keskeyttäneenä en suosittele lähtöä, jos hiukankin siltä tuntuu. Maratoneja tulee ja menee. Sen verran pitkä matka kuitenkin, että pitää olla täysin terve, kun sinne lähtee. Saisikoko lääkärintodistuksella siirrettyä ensi vuoteen?

tuntuu, että jotain ylimääräistä röörissä on. Uloskin jotain tulee kun niistää. Mutta muuten suht normaali. Tiedä tästä sitten, vastaukset niin jakautuneet... Pitää kai itse päättää :)

Itse pelaisin kyllä näissä tilanteissa aina varman päälle enkä menisi! Kyllä terveys niin tärkeä asia, ettei minusta pienintäkään riskiä sen suhteen kannattaisi ottaa. Aina tulee uusia kisoja.