Pipu Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Olen kolmisen viikkoa ollut pienessä nuhassa ja väsymyksessä ja viimeistely on jäänyt aika heikoksi. Vikan pitkän ehdin tehdä, mutta muuten mennyt lepäillessä, ettei olo pahene. En voi sanoa olevani sairas, mutta nyt kun maraton lähestyy (on sunnuntaina), ei voi sanoa, että olisi tosi voimakas olo ja suunnattomat juoksuhalut. Epäilyttää kovasti, kyseessä eka maraton, enkä toivo suurta nitkahdusta matkan varrelle tämän sitkeän, mutta pienimuotoisen flunssasn takia. Olisiko kenelläkään kokemuksia? Onko järkeä lähteä? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mage Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Jos kyseessä ei ole kovat aikatavoitteet, et ole tuossa menettänyt kuin osan 1.5 viikon treenistä. Jollei kuumetta ole, häviät nuhaisuuden takia ehkä jonkin verran ajassa, mutta tuskinpa muuta. Kun kyseessä on ensimmäinen maraton, aikatavoitteiden kanssa on silloin melkoista arpapeliä muutoinkin. Menee siis samaan kohinaan. Menoxi vain. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pipu Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Author Share Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 tuo neljän tunnin pinta, mutta tärkeämpää on saada se eka vedettyä ja päästä henkisen kynnyksen yli. Ok, nuhasta viis ja menoksi. Nenäliinoja mukaan. Tankkauskin on jo menossa ja olo turpea, että ei viitsisi jättää hommaa sikseen. Kiitti! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanhaTuttu Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Olisin kyllä sanonut että älä hemmetissä mene! Itsellä oli flunssaa viikon verran, siihen päälle otin vielä joitakin toipumispäiviä ja kävin juoksemassa kympin... Sitten olikin 3 päivää semmoiset rytmihäiriötuntemukset ja kamala olo kuin olisi henki ollut lähdössä. Kävin lääkärissä, eivät löytäneet sydänlihastulehdusta mutta viikon on oireita nyt ollut eikä terve olo ole vieläkään. Sydänalassa koko ajan hassu olo. Lääkäri sanoi että jos sydänlihastulehdus menee pahaksi, maataan ensin viikko sairaalassa nousematta sängystä ja kokonaan toipuminen vie pahimmillaan 6-8 kk. Että ehtii sen maratonin myöhemminkin (kun ei flunssaisena tapa itseään yrittämällä). Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammatti Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Jos kuumetta ei ole ja olo on suhteellisen ok niin menisin kyllä. Mutta toki pitää muistaa että jos olo pahenee juostessa niin pitää keskeyttää - oli mikä oli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baltsu Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Jos kyseessä ei ole kovat aikatavoitteet, et ole tuossa menettänyt kuin osan 1.5 viikon treenistä. kuinka paljon tuolla viimeistelytreenillä itseasiassa on merkitystä? Itse olen joutunut jalkavaivojen takia jättämään käytännössä melkein kaikki urheilut väliin Varalan jälkeen, mutta voisi kuvitella, että se on tehnyt vain hyvää Link to comment Share on other sites More sharing options...
mage Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 17. syyskuuta , 2009 kuinka paljon tuolla viimeistelytreenillä itseasiassa on merkitystä? Itse olen joutunut jalkavaivojen takia jättämään käytännössä melkein kaikki urheilut väliin Varalan jälkeen, mutta voisi kuvitella, että se on tehnyt vain hyvää Tästä juteltiin eri ketjussa (taisi otsikko olla jotain viimeiset kovat treenit ennen maratonia). Pointti on validi eli lepäämällä et hirveitä menetä, juoksemalla liikaa voit tössiä paljonkin. Tuon ketjun perusteella näytti siltä, että nopeammat juoksijat vetivät vielä kisaviikolla 15 km maravauhtisen treenin ja vähemmän juosseet tyytyivät kevyisiin vetoihin (puhun luokkaa keskiviikosta maraviikolla). Link to comment Share on other sites More sharing options...
tatteus Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Jos olet vähänkään sairas niin älä missään nimessä mene! Siis jos räkä vähänkin valuu niin siinä on riskinsä. Eräs koulukaverini meni kerran koripallotreeneihin kun luuli, että flunssa oli ohi ja sairastui sydänpussin tulehdukseen. Noutaja kävi lähellä. Toinen kaveri juoksi puolimaratonin flunssaisena, tuloksena aivastelun jälkeen verisuonen pullistuma aivoissa. Onneksi ei puhjennut. Kyllä maratonille lähtiessä pitää olla terve. Siis jos olet terve niin mene, jos et ole niin elä mene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMJ Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Todella hölmöä ja typerää lähteä nuhaisena viivalle. Ihmettelen kyllä kovasti niiden kommentteja jotka kehoittavat olemaan välittämättä nuhasta ja lähtemään maralle...tsiisus sentään... Eräskin nuhaisena reenaustaan jatkanut sälli pukkaa tällä hetkellä horsmaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pipu Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Author Share Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 tuntuu, että jotain ylimääräistä röörissä on. Uloskin jotain tulee kun niistää. Mutta muuten suht normaali. Tiedä tästä sitten, vastaukset niin jakautuneet... Pitää kai itse päättää :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirpos Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 tuntuu, että jotain ylimääräistä röörissä on. Uloskin jotain tulee kun niistää. Mutta muuten suht normaali. Tiedä tästä sitten, vastaukset niin jakautuneet... Pitää kai itse päättää Aivan, päätös on yksin sinun, mutta ite HCM.lla keskeyttäneenä en suosittele lähtöä, jos hiukankin siltä tuntuu. Maratoneja tulee ja menee. Sen verran pitkä matka kuitenkin, että pitää olla täysin terve, kun sinne lähtee. Saisikoko lääkärintodistuksella siirrettyä ensi vuoteen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuntoliikkuja Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 tuntuu, että jotain ylimääräistä röörissä on. Uloskin jotain tulee kun niistää. Mutta muuten suht normaali. Tiedä tästä sitten, vastaukset niin jakautuneet... Pitää kai itse päättää Itse pelaisin kyllä näissä tilanteissa aina varman päälle enkä menisi! Kyllä terveys niin tärkeä asia, ettei minusta pienintäkään riskiä sen suhteen kannattaisi ottaa. Aina tulee uusia kisoja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
warlord Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Jos et olympiamitaleista juokse, niin lienee aika turha riski. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JH Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Share Lähetetty 18. syyskuuta , 2009 Jätä väliin. Jos mahdollista mene hakemaan lääkäriltä todistus jolla saat kisan siirrettyä. Yleensä nyrkkisääntönä on että jos muilta pitää kysyä kannattaako mennä on parempi olla menemättä... Jos olet terve niin et kyselisi täältä mitään :-). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts