Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tankkaus pitkälle lenkille?


anttu
 Share

Recommended Posts

Aloittelijan ja vähän edistyneemmänkin kannattaa keskittyä siihen että saa juostua tarpeeksi pitkän matkan ilman että palautuminen vie päivätolkulla. Ei mitään tankkauksia, mutta hiilaria kannattaa nauttia ennen lenkkiä ja lenkin aikana. Tärkeintä on saada jalat tottumaan juoksun aiheuttamiin rasituksiin. Rasva-aineenvaihdunta kehittyy siinä sivussa.

Kun 30 km pitkis menee ilman ylimaallisia ponnistuksia, niin sitten voi alkaa kikkailemaan, esim juoksemaan pelkän veden voimalla yms.

Link to comment
Share on other sites

Tarpeeksi normaalia ruokaa ennen lenkkiä (ei varsinaista tankkausta) ja sen jälkeen, mutta itse pitkän lenkin juoksen juomana vain vettä, niillä + 30 km lenkeilläkin. Urheilujuomaa on sitten mukana lähempänä tavoitetta, kun testataan esim. kisajärjestäjän tarjoamaa juomamerkkiä kisaa varten. On muuten hampaillekin terveellisempää, kun sen urheilujuoman nauttimisen saa minimiin. Kyllä energiaa saa riittävästi muillakin tavoin.

Link to comment
Share on other sites

Samoilla linjoilla edellisten kanssa, eli ei kumpaakaan vaihtoehtoa, vaan siltä väliltä. Mielestäni kroppaa kannattaa ehdottomasti hieman kouluttaa ottamaan vastaan kisalientä, mutta mitään usean päivän hiilarimättöä ei harjoituslenkille kannata tehdä. Jos juoksen pitkän illalla (esim klo 18), niin pyrin juomaan reilummin vettä päivällä (8-15).

Link to comment
Share on other sites

Mitä konkarit sanoo, kannattaako pitkää lenkkiä varten

a) tankata lihakset hiilareilla vai

B) harjoitella juoksemaan vähissä olevilla energiavaroilla?

Pitkälle tai muullakin tavoin vaativaan treeniin täytyisi aina lähteä levänneenä.

Sehän tarkoittaa sitä että lihakset ovat täynnä hiilaria ja nestetasapaino kunnossa.

Saadaanko tämä tilanne keventämällä treeniä pariksi päiväksi vai tankkaamalla reilusti taitaa olla enemmänkin makuasia.

Pitkän lenkin aikana nestetasapainosta huolehtiminen on kuumissa oloissa ja yli kahdentunnin treeneissä ( varsinkin reipasvauhtisissa ) järkevää, jotta suorituskyky säilyy hyvänä.

Pienen hiilarilisän nauttiminen treenin aikana VOI parantaa palautumista, mutta ei ole lenkin sujumisen kannalta tärkeää muutoin kuin kuumissa oloissa jossa täytyy tankata paljon nestettä ( hiilari parantaa nesteen imeytymistä ).

Kevyet parintunnin lenkit normaalioloissa eivät juuri tankkausta kaipaa. Tässä voi kyllä olla yksilöllisiä eroja. Voihan sitä varmuuden vuoksi pitää esmes parin desin vesipullon matkassa, josta huikkaa esmes parinkymmenen minuutin välein. Se voi olla psyykkisesti piristävää.

Juoksu energia-ja nestevajauksessa on mielestäni ihan normaalia toimintaa elimistölle eikä ole kokeneelle juoksijalle olenkaan vahingollista. Jos et ole hyväkuntoinen tai tottunut rasittamaan elimistöä kovasti maltti on pidettävä mielessä. Jo juokseminen pitkään voi aiheuttaa monelle erilaisia vaurioita esmes sydänlihakseen, joten ylilyönteihin ei ole varaa. Oman kunnon yliarviointi on todella helppoa.

Lenkin jälkeinen energia-ja nestevarastojen täyttö on hyvin tärkeää.

Palautuminen pitkästä lenkistä kestää yleensä vähintään pari päivää, joten silloin on pidettävä huoli riittävästä nesteen ja hiilarien saannista ja harjoittelun oltava palauttavaa.

Yhteenveto : mielestäni paras harjoitusvaikutus saadaan kun treenataan levänneenä, lenkin aikana horjutetaan elimistön tasapainoa riittävästi ja aloitetaan palautuminen välittömästi treenin jälkeen levolla ja neste-ja hiilaritankkauksella.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Ihan samalla tavalla tankkaan normi lenkille kuin pitemmällekin.

Kappa perunoita ja puolikas sika lounaaksi... :-)

Pitkien harjoituslenkkien perimmäinen tarkoitus omassa harjoittelussani on harjoittaa kehoa hyödyntämään kehon runsaita rasvavarastoja energianlähteenä. Kun hybridi siirtyy hiilari-moodista rasvanpoltton, sen huomaan fiiliksessä ja vauhdissa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista, kiva palsta.

Aikaisemmin olen kevyesti tankannut hiilareilla myös pitkän lenkin alla, mutta eilisen 2.5h/27km tein näiden vastauksien innoittamana ihan normaalilla ruokailulla.

Heti lenkin alusta alkaen oli hirmu mukava mennä, ja hyvin meni koko lenkki matalalla sykkeellä loppuun asti. (Ilmakin oli kyllä hyvä.)

Urheilujuomaa ja geeliä tosin oli mukana, "ettei tule hutera olo", niinkuin ylipainoisella tuttavalla on tapana sanoa... :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy