Jump to content
Juoksufoorumi.fi

energian riittävyys & maraton syke


jussi67
 Share

Recommended Posts

Heips, rantamaraton (ja samalla ensimmäinen 1/1) edessä sunnuntaina ja pohdinnassa sopiva vauhti ja syke, että paukut riittäsi loppuun asti. Aiemmasta tiedän sen verran, että hyvällä tankkauksella 2 tuntia jaksaa painella ~90% sykkeellä(167-169), mutta sitten energia loppuu kun seinään. Eli tuosta syketasosta pitää tulla alaspäin reilusti.

MCmillan antaa ennusteeksi 8km ja 10mailin (nopein 16 km Ecrossissa) aikojen perusteella pari minsaa alle 4 h ajan ja km-vauhdiksi 5:37 (~10.7 kmh), tuo vauhti on minulla sykkeinä 83-84%max (153-154). useiden pitkien (18-30 km) perusteella tiedän että 9kmh ja 75%max(140 syke) toteutuu helposti, eikä energia lopu. Oma rasvanpolttoni ei kuitenkaan liene vielä (1200 km/2 vuotta) tehokkaimmasta päästä, joten tähtäilen ehkä, johonkin 78-80%(146-150)/10 kmh haarukkaan, varsinkin kun rantamara on melko mäkinen.

Geeliä ja hiilari-uhreilujuomaa toki ladataan mukaan sen minkä taskut ja vyö kestää.

Tavoitteena ei ole urhoilu, vaan kunniakas omin-jaloin-maalin suoritus.

Oisko jollain sopivia karuja kertomuksia onnistuneesta/epäonnistuneesta vauhdin/sykkeiden ajoituksesta tai muuta viisasta noiden lukujen perusteella ?

Link to comment
Share on other sites

Itse juoksin ekakertalaisena HCM:n 150/83% keskisykkeellä. Startissa 138/77% ja maalissa 158/87%. Energia riitti, kun mukana oli yksi energiapatukka eikä vauhti päätä huimannut... Yhdyn kyllä kaikkiin niihin, jotka aina hokevat, että alku pitää ottaa vieläkin rauhallisemmin. Kyllä sitä sitten on aikaa kiristää loput 35 km.

Voisi kuvitella, että kun Rantamaralla se alku on ylämäkivoittoista, niin sen kun on selvittänyt liikoja hapottamatta niin sitten voi hiukan kiristääkin.

Link to comment
Share on other sites

Voin kertoa omista kokemuksista, mutta näistä ei voi tehdä mitään yleisiä johtopäätöksiä. Eli ensimmäisellä maratonilla keskisyke oli 83 % maksimista. Tuntui, että olisi voinut mennä vähän kovempaakin ja jälkimmäinen puolikas tuli pari minuuttia kovempaa kuin ensimmäinen. Toisella maratonilla valitsin hiukan reippaamman vauhdin eli keskisykkeeksi tuli 85 % maksimista. Puolikkaat menivät melkein tasan. Nämä olivat ne mukavammat maratonkokemukset.

Kolmannella maratonilla onnistuin lopussa hyytymään, kun nostin vauhtia liikaa ennen puoltaväliä. Syke kävi välillä 87 % maksimista. 32 km eteenpäin oli sitten pakko pudottaa vauhtia noin 15-30 s / km. Tuon reitin loppuosa oli tosin vaativampi kuin alkuosa, joten se selittää osan vauhdin tippumisesta. Jälkimmäinen puolisko oli kolme ja puoli minuuttia ensimmäistä hitaampi.

Neljännelle maratonille lähdin huonosti valmistautuneena (viiteen viikkoon en ollut juossut). Tästä johtuen sykkeet nousivat tasolle 90-92 % maksimista jo alusta lähtien, kun yritin ylläpitää edelliseltä maratonilta tuttua vauhtia. Seinä tuli sitten 28 km kohdalla ja loppumatka etenin välillä kävellen, välillä hölkäten. Eroa puolikkaille tuli noin 16 minuuttia. Näin ei kannata tehdä.

Viidennellä maratonilla en tuijottanut sykkeitä, vaan valitsin tavoitevauhdin, jota pyrin ylläpitämään. Vauhti pysyi hyvin tasaisena jonnekin 25 km kohdille, sitten se alkoi hidastumaan mäkisellä osuudella ja viimeinen kymppi oli tuskaa ja vauhti hiipui 15-45 s / km. Olin todennäköisesti aloittanut liian kovaa. Esimerkiksi McMillanin laskuri antoi ihan hyvän arvion kunnosta lyhyempien matkojen perusteella, mutta tavoitevauhdin asettelussa vähensin tuosta arviosta pari minuuttia ja loppuaika olikin sitten pari minuuttia hitaampaan suuntaan arviosta.

Huomattavasti mukavamman maratonkokemuksen siis saa, jos aloittaa maltillisesti ja kiihdyttelee sitten vasta toisella puoliskolla, jos siltä tuntuu. Seuraavalle maratonille onkin sitten jo helpompi asettaa tavoitevauhti, kun tietää oman tason varmemmin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy