Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kipeänä ja 5vko maratoniin...

Inke
 Share

Recommended Posts

Olen harjoitellut Sepon ohjelmalla 17.10 olevaan maratoniin. Nyt olen ollut kipeänä muutaman päivän. Kaiken laista tulehdusta ja kaksi antibioottikuuria päällä :( Kysynkin onko mitään järkeä haaveilla enää kuukauden päästä koittavasta maratonista? Tähän asti harjoittelu on mennyt hyvin ja harmittaa ihan älyttömästi, että ei pääse juoksemaan.

Onko teillä kokemusta sairastelusta n. 5 viikkoa ennen tapahtumaa? Kuinka lähteä harjoittelemaan, kun kuume on laskenut (onneksi lämpöä on ollut vain vähän)? Koska uskaltaa juosta seuraavan pitkän lenkin?

• 1 year later...

Mä olen flunssassa, ja Tukholman maratonille on aikaa 3,5 viikkoa. Kuumetta ei ole, ja kurkkukipukin alkoi torstaina ja väistyi sunnuntaina, mutta nyt saa sitten niistää ja välillä vähän yskiä ja aivastella. Kuinkahan mun käy?! Tarkoitus oli juosta viime lauantaina kympin kisa, mutta jätin väliin, ja tulevana lauantaina HCR:ssä. Näyttää vähän pahalta. Jos en juokse HCR:ssä täysillä, niin jos juoksisi pitkän lenkin? Siis jos tää flunssa ees vähän helpottais..

Mä olen flunssassa, ja Tukholman maratonille on aikaa 3,5 viikkoa. Kuumetta ei ole, ja kurkkukipukin alkoi torstaina ja väistyi sunnuntaina, mutta nyt saa sitten niistää ja välillä vähän yskiä ja aivastella. Kuinkahan mun käy?! Tarkoitus oli juosta viime lauantaina kympin kisa, mutta jätin väliin, ja tulevana lauantaina HCR:ssä. Näyttää vähän pahalta. Jos en juokse HCR:ssä täysillä, niin jos juoksisi pitkän lenkin? Siis jos tää flunssa ees vähän helpottais..

Nämä ovat niitä kysymyksiä, joihin olisi mukava kuulla "juokse toki!" vastauksia, mutta eipä tuohon kukaan muu voi vastata kuin sinä itse. Mieti sitä paljonko voitat sillä, että käyt nyt juoksemassa sen +20km, joka on puolikuntoiselle keholle kohtuullinen rasitus. Jos olet sitä mieltä, että ilman tuota Tukhokman mara menee ihan puihin, sitten se on juostava. Tai jos tuumaat, että ei yksi lenkki vähemmän enää tässä vaiheessa kuntoa sen pahemmin nosta, niin jätät vimpan pitkän lenkin ajankohtaan n. 10pv ennen Tukholmaa eikä tarvi miettiä saatko nyt mahdollisesti jälkitauteja.

Voi olla, että melko varmasti ei tule yhtään mitäänkään, vaan ei voi tietää etukäteen. Siirrät vaikka puolimaratonin viikkoa myöhemmäksi Maskuun, tai on siellä kymppikin, kun on sitten Tukholma jo aika liki.

Flunssa on tulossa täälläkin. Juoksin lauantain kisoissa puolikkaan omaan vaatimattomaan ennätysaikaani 2:06, ja eilen illalla alkoi kurkkukipu oireilla. Ensi viikonlopuksi aiottu 25 km:n lenkki siirtyy todennäköisesti viikolla eteenpäin, jos ei tauti nyt yllättäen parane. Eli tämä viikko kevyesti, sitten vielä vähän kunnon treeniä riippuen räkäisyyden asteesta ja kestosta. Tukholmassa ollaan sitten taas iskussa :1st:

Mulla tuli flunssa viikolla 13 muistaakseni ke-to paikkeilla, vikan kerran kuumetta la. Sitä ennen reilu 38. Maraton oli viikon 15 sunnuntaina. Tarkoitus oli juosta 10km kisa vkon 13 sunnuntaina, joka jäi väliin. Mulla oli ollut joku 4 päivää kuumeeton olo, mutta yskitti aikalailla ja oli reilu nuha, kun yritin lenkkiä vkolla 14 eikä siitä tullut mitään. Hirveä hikoilu, enkä pystynyt juoksemaan. 6km hitaan lenkin jälkeen luovutin. Sen jälkeen myöhemmin vkon 14 pe juoksin 20km (piti juosta 25), eikä se vieläkään tuntunut hyvältä, mutta hieman paremmalta. Koko ajan piti kuitenkin pysähtyä niistämään. Vkolla 15 en käynyt kuin hieman kokeilemassa ja silloinkin tuntui huonolta, mutta se saattoi johtua ei-hiilaripäivästä/tyhjennyksestä. Flunssa jatkui ilman kuumetta maratonille saakka, vasta kisa vkonloppuna nuha katosi Sveitsissä. Yskä ei ole kadonnut vieläkään, vaikka kisasta on 16 päivää ja flunssan tulosta yli kuukausi.

Viime kesänä kilpailin Tampereella pienessä flunssassa ja ½ maraton meni ihan mönkään, halusin keskeyttää. Niinpä näillä kokemuksilla täytyy sanoa, että pienikin sairastelu voi vaikuttaa hurjasti siihen suoritukseen. Jos nokka valuu reilusti ja sinulla kuluu se 50-100 nenäliinaa päivässä, mitä mulla meni kuukausi sitten niin älä lähde kisaan. Siitä ei tule mitään. Sen sijaan, jos on vain vähän oireita niin kokeilen tehdä joku lyhyempi lenkki nyt vaikka torstaina ja tee sen perusteella päätös.

Muokattu

Loki ja Baldini, kiitos kommenteista! On kiva saada keskustelua aiheesta, vaikka tosiaan lopullisen päätöksen jokainen tekee itse.

Mulla ei oo noin paha flunssa päällä, kuin mitä Baldini sulla oli. Kuumetta tosiaan ei oo ollu, ja nenäkään ei ole niistämisestä kirkkaanpunainen. Juttelin keskiviikkona yhden nimekkään kestävyysurheilijan kanssa, ja hän sanoi, että jos ei oo kuumetta tai kurkku kipeä, niin anna mennä vaan. Kun kaikki muut mun matalan (kipeän) äänen kuultuaan sanovat, että älä juokse.

Kuten Baldinikin ehdotti, kävin keskiviikkona kokeilemassa pientä lenkkiä, 6.5km. Meno oli normaalia raskaampaa ja niistää sai, mutta voisin sanoa, että ei ihan toivoton tilanne kuitenkaan. Mitään kipua ei missään tuntunut, raskasta vain oli. Aattelin startata huomenna. Mun luonteelle ei sovi himmailu kisassa, joten kaikkeni yritän. Ei ole mitään käsitystä nyt, että mihin nyt pystyn. Ennätystä aattelin alunperin lähteä hakemaan, mutta tsippaanko sillä vauhdilla jo kympin jälkeen, niin sitä en tiiä.

Mun luonteelle ei sovi himmailu kisassa, joten kaikkeni yritän. Ei ole mitään käsitystä nyt, että mihin nyt pystyn. Ennätystä aattelin alunperin lähteä hakemaan, mutta tsippaanko sillä vauhdilla jo kympin jälkeen, niin sitä en tiiä.

Se voi hyytyä se vauhti jo alussa. Mulla oli Varalassa pieni flunssa päällä ja ekoista askelista alkaen tuntui todella pahalta. 4km kohdalla olin ihan varma, että keskeytän. Sitten kun pääsin keskeytysajatuksen yli niin juoksu sujui, muttei kovin kovaa vauhtia, vaan sellaista maratonvauhtia hieman hiljaisempaa vauhtia (puolikas pari minsaa hitaampi kuin maralla samana vuonna puolikkaan väliaika) eli siis jos elimistö ei ole kondiksessa niin ei sitä pysty välttämättä alussakaan kovempaa juoksemaan.

Pitää kuitenkin muistaa, että keskiviikosta on 3 päivää kisaan. Se voi tuntua lauantaina ihan erilaiselta kuin keskiviikkona. Elimistösi on saanut toipua ja jostain kumman syystä mulla on ainakin niin, että vaikka olisin kunnossa ja terve niin se viimeinen lenkki ennen kisaa tuntuu aina vähän huonolta muutenkin.

Mielenkiinnolla siis odotan, että mitä huominen tuo tullessaan. Joko tuntuu ihan pirun pahalta alusta lähtien, tai sitten normaalilta kaikkensa antavalta pahalta. ;) Aattelin, että jos yrittäisin ainakin ekat kilsat kattoo, että vauhti ei oo ainakaan liian kova (jos siis kovaa ees pääsen). Kattoo sitten, että miltä tuntuu ja lisätäänkö vauhtia vai eikö pysty.

Totta, keskiviikolla ja lauantailla on pari päivää välissä. Ja tosiaan eikö se oo vaan hyvä merkki, että viimeinen lenkki ennen kilsaa on huono? :) Nyt ainakin toivon niin. Toki mietin jo uutta puolikasta, että koska sitä ennätystä lähtisin yrittämään, koska nyt en kuitenkaan siihen usko. No tärkein on kuitenkin kolmen viikon päästä oleva Tukholma.

en tiedä, nämä ovat niin tapaus ja juoksija kohtaisia juttuja. Mulla oli Milanoa ennen tiistaista lauantaihin kunnon nuhaflunssa. Kuumetta ei ollut, silloin peli olisi ollut pelattu. No sunnuntaiaamuna tunsin itseni sen verran terveeksi että päätin lähteä kokeilemaan. Maaliin juoksin omalla ennätysajalla. Ei ollut muuta ongelmaa kuin hiki kirveli niistämisestä kärsineessä nenässä.