Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puoli Maratonilta maratoniille siirtyminen

MenoTiikeri
 Share

Recommended Posts

Tiedustele tässä, että kun olen itse tähän asti juossut puoli maratonin parhaimmillani ajalla 2 H 15 min ja tavoitteeni olisi jossain vaiheessa suoriutua läpi täysi pitkästä maratonista. Olen kuitenkin joskus kuulllut, että ei ennen kuin puoli maraton menee alle 2 h niin ei kannata mennä sillä muuten maratonista tulee tuskallinen?

Olen itse kaavaillut, että kunnes saan juostua puolikkaan maratonin ajalla 1 H 50 min ni voisin koittaa siirtyä täysi pitkälle. Onkohan tuo sopiva aika?

Itsellä täällä vähän samat ajatukset. Eilen tuli juostua puolikas aikaan 2.11 ja tuota 2h olen pitänyt sellaisena rajana, että siitä suoriuduttuani uskoisin pääseväni kokonaisen maaliin. Sen kummenpia aikatavoitteita en ole aikonut asettaa, kuin että alle 5h:n pitäisi päästä. Jos keväällä kokeilis puolikkaan kuntoa ja sitten loppukesälle HCM tai joku syksyn maraton. Niitä aikoja ehtii tässä vielä myöhemmin parannella, kunhan tietää pääsevänsä maaliin.

Enpä tiedä... vähän arveluttaa. :snoopy:

Mistään en mitään tiedä, mutta jaan oman kokemuksen.

Olen nyt 27-vuotias mies, jolla ei ollut juuri minkäänlaista urheilu/liikkumistaustaa. Juoksin viime syksynä puolikkaan kesällä jonkun verran juoksenneltuani noin 2.14-aikaan. Talvella tuli juostua sen verran, että toukokuussa puolikas meni alle kahden tunnin. Sen jälkeen noin 4 kuukauden säännöllisellä harjoittelulla pääsin siihen, että eilen meni kokonainen alle neljän tunnin. Tuossa välissä heinäkuussa paransin puolikkaan ennätykseni 1.53-lukemiin hellejuoksussa. Nyt puolikas kulkisi kovempaa.

Jotta kysymykseesi osaisi antaa tarkempia vastauksia, taustatiedoista voisi olla hyötyä. Maratonille voi lähteä siinä vaiheessa, kun on omasta mielestään harjoitellut riittävästi ja uskoo pääsevänsä maaliin. Jos tavoite on alle 5.30-aika, tuskin tarvitsee olla alle 2 tunnin puolikkaan kunnossa. Tärkeämpänä pitäisin sitä, että on juossut niin paljon ja pitkiäkin lenkkejä, että uskoo voivansa selvitä maratonin rasituksista.

Olen kuitenkin joskus kuulllut, että ei ennen kuin puoli maraton menee alle 2 h niin ei kannata mennä sillä muuten maratonista tulee tuskallinen?

Ei pidä paikkaansa. Maratonista voi tulla tuskallinen, jos et ole siihen riittävästi valmistautunut (mm. pitkiä lenkkejä) tai aloitat sen liian kovaa.

Tuskinpa monikaan 5 h juoksija, saati sitten 5h30min, painelee puolikasta alle kahden tunnin. Jos 4h30min aikatavoitteella meinaat lähteä liikkeelle ja ei yhtään kokonaista takana, kahden tunnin alitus puolikkaalla on jo suotavaa.

Jos tavoitteena on vain maaliinpääsy maratonilla, en näe mitään syytä sille, että ensin pitäisi alittaa kaksi tuntia puolikkaalla. Jos näin olisi, itselläni ei olisi vieläkään mitään asiaa maratontapahtumiin (ajat neljältä puolikkaalta haarukassa 2:04-2:09), mutta nytpä olen viikon päästä lähdössä jo neljännelle kokonaiselleni erittäin hyvillä mielin.

Jos mielessä on joku tietty aikatavoite, niin se on tietty eri juttu. Mutta tuollaisenaan tuo ajatuskuvio, jonka mukaan maratonista tulisi tuskallinen, jos ei alla ole alle kahden tunnin puolikasta, on mielestäni outo. Maraton on varmasti tuskainen kokemus, jos yrittää selvitä siitä epärealistisessa ajassa. Ja tietenkin tuska jossain määrin myös kuuluu asiaan, mutta itse en ole kokenut yhtään kokonaista mitenkään sietämättömän tuskaiseksi, koska vauhti on ollut kuntoni mukainen. Eli hidas.

Ihan samaa asiaa olen minäkin tässä miettinyt...

Juoksin vasta toissapäivänä ekan puolikkaani, mutta kokonainen matka alkoi jo kiinnostamaan (kiinnosti kyllä jo ennen puolikasta). Puolikkaan aikani oli 2:25 ja risat.

Mitähän tässä tekisin? Kiinnostaisi mennä HCM:lle ensi kesänä. Vajaa vuosi olisi aikaa treenata. Luulisi kai siinä ajassa jotain tuloksia aikaan saavan, vaikka ei tuo puolikkaan aikani mikään ihmeellinen ole....?

Jonkinlainen aikatavoitekin olisi ihan kiva asettaa sinne ensi kesän maratonille. Alle 5h, jonnekin 4:30 paikkeille? Vai olenko hitaudessani toivoton tapaus? :thumbsup:

Hankalinta on nyt se, ettei tiedä minkälaisella treenillä tästä jatkaisi eteenpäin...

Juoksin vasta toissapäivänä ekan puolikkaani, mutta kokonainen matka alkoi jo kiinnostamaan (kiinnosti kyllä jo ennen puolikasta). Puolikkaan aikani oli 2:25 ja risat.

Mitähän tässä tekisin? Kiinnostaisi mennä HCM:lle ensi kesänä. Vajaa vuosi olisi aikaa treenata. Luulisi kai siinä ajassa jotain tuloksia aikaan saavan, vaikka ei tuo puolikkaan aikani mikään ihmeellinen ole....?

Jonkinlainen aikatavoitekin olisi ihan kiva asettaa sinne ensi kesän maratonille. Alle 5h, jonnekin 4:30 paikkeille? Vai olenko hitaudessani toivoton tapaus? :thumbsup:

Hankalinta on nyt se, ettei tiedä minkälaisella treenillä tästä jatkaisi eteenpäin...

Viittaan jälleen kerran esim. Sepon ohjelmaan, josta saat mutun, mitä 4:30 tarkoittaa.

Heti seuraava kysymyksesi on: mites sitten viikot tästä hetkestä tuohon "12 viikkoa ennen maratonia" ? Palstan hakutoiminnolla saat apua. Voisin veikata hakusana "maratonohjelma" antaa alkupointterit.

Noin käytännön vinkkinä: jos haluat "henkilökohtaisempaa" vinkkejä, miten treenata, lue noi alkupointterit, tee siitä oma arvauksesi ohjelmasta ja postaa ohjelmasi tänne "Kommentteja ?" kysymyksellä. Vaikka monella meistä on mutu takataskussa, miten esim. sinä voisit treenata, valmista ehdotelmaa on paljon kivempi parannella kuin aloittaa tyhjästä.

Noin käytännön vinkkinä: jos haluat "henkilökohtaisempaa" vinkkejä, miten treenata, lue noi alkupointterit, tee siitä oma arvauksesi ohjelmasta ja postaa ohjelmasi tänne "Kommentteja ?" kysymyksellä. Vaikka monella meistä on mutu takataskussa, miten esim. sinä voisit treenata, valmista ehdotelmaa on paljon kivempi parannella kuin aloittaa tyhjästä.

Ja sen lisäksi se itse kaiveltu ohjelmarunko, korjattuna ja kommentoituna, tuntuu paljon henkilökohtaisemmalta, kuin joku aivan valmis harkkaohjelma.

Eipä tässä mitään varsinaista uutta, mutta välillä tuntuu, että tuosta maratonista tehdään ihan elämää suurempaa juttua. No sitähän se onkin, mutta...

Itse olen juossut tähän menessä kolme maratonia ja yhden puolikkaan. Puolikas meni keväällä aikaan 2:07 ja kesän maratonajat ovat 5:11 ja 4:54. Viimeisin niistä oli hitaudestaan huolimatta ihan hyvä kokemus, aika ajoin jopa nautittava. Minä kehotan kaikkia kiinnostuneita vaan rohkeasti baanalle, sillähän se tuskallisuuden aste selviää! Siippa vetelee kolmen ja puolen tunnin aikoja, mutta eipä se hänelläkään tunnu pelkkää nautintoa aina se maraton olevan. Siinähän se juju meikäläisen tasolla mielestäni onkin, että ylittää itsensä ja taapertaa maaliin vaikka sitten hitaamminkin...

"Hiljaa hyvä tulee" :thumbsup:

Tuskinpa monikaan 5 h juoksija, saati sitten 5h30min, painelee puolikasta alle kahden tunnin. Jos 4h30min aikatavoitteella meinaat lähteä liikkeelle ja ei yhtään kokonaista takana, kahden tunnin alitus puolikkaalla on jo suotavaa.

Tähän on pakko heittää omat tuoreet datat vertailun vuoksi. Tavoitteeni Berliiniin oli nimittäin juurikin tuo 4:30 ja Hämeenlinnan puolikkaalla heinäkuun lopussa juoksin 2:04. Lauantaina jäin tavoitteestani (jota pidin täydellisen onnistumisen tavoitteena, eli snadisti utopistisena) kolme ja puoli minuuttia.