Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lassen Hölkkä 20.09.2009

Recommended Posts

Myrskylässä järjestettävä Lassen Hölkkä on monessa suhteessa maanmainio tapahtuma:

Ensinnäkin osallistumismaksu on saatu pidettyä kurissa. Ennakkoon 20 euroa ja paikan päälläkin vain 26 euroa, joten niitäkään ei kauheasti rangaista, jotka haluaa odottaa kisapäivään asti, ovatko silloin terveitä, sää sopiva, ym. ym...

Sää on yleensä ollut tosi hyvä. Viime vuonnakin sää oli kuulakkaan raikas. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta, oli tuuletonta ja lämpöä 12 astetta. Samanlaista viikon päästä, please!

Tunnelma on kuin kyläkilpailussa, vaikka osallistujia on useita satoja. Kaikki sujuu kuitenkin hienosti kokeneiden järjestäjien ja toimitsijoiden ansiosta.

Koska monentasoisia juoksijoita on paljon, sinne kehtaa lähteä myös tällainen vähän hitaampi kaveri ahdistelemaan numerolappuaan seksuaalisesti. Plussaa annan myös siitä, että siellä ei ole mitään teennäistä ja tekopirteää ohjattua lämmittelyjumppaa.

Minä olen juossut vain tuota kymppiä. Reittiä voisi sanoa vähintään keskiraskaaksi. Varsinkin viimeinen kilometri on rankka. Asvalttia ja hiekkatietä maalaismaisemissa. Ei ole virallisesti mitattu. Veikkaisin, että on hieman ylimittainen, mutta jos joku on sen omalla mittarillaan mitannut, niin olisi kiva tietää!

Lasse itse ei ole muutamaan vuoteen itse osallistunut ja on ilmeisesti ripustanut lenkkarit jo kokonaan naulaan. Saattaa kuitenkin pyörähtää paikan päällä.

Lassen Hölkkä on todellakin hieno tapahtuma ja tänä vuonna on tarkoitus taas juosta 20km, jos vain saan aikataulut perheen kanssa sopimaan.

Minä olen juossut vain tuota kymppiä. Reittiä voisi sanoa vähintään keskiraskaaksi. Varsinkin viimeinen kilometri on rankka. Asvalttia ja hiekkatietä maalaismaisemissa. Ei ole virallisesti mitattu. Veikkaisin, että on hieman ylimittainen, mutta jos joku on sen omalla mittarillaan mitannut, niin olisi kiva tietää!

Reittejä ei ole mitattu eikä niitä reittien luonteen vuoksi virallisella menettelyllä edes pysty mittaamaan. Ari Paunonen joskus minulle sanoi, että kymppi on aika tarkka ja 20km lultavasti noin 19,6km. Mielestäni nuo arviot ovat todella lähellä oikeita. Tuttujen tuloksista päätellen en usko, että kymppi olisi yhtään ylimittainen.

Lassen Hölkkä on todellakin hieno tapahtuma ja tänä vuonna on tarkoitus taas juosta 20km, jos vain saan aikataulut perheen kanssa sopimaan.

Olin sitten viivalla ja lapset kannustusjoukoissa isovanhempien kanssa. Pitkään jatkuneesta melko rankasta harjoitusjaksosta huolimatta juoksu kulkee nyt hyvin. Pidin kyllä yhden kevyen päivän alle ja se varmasti oli tarpeen. Juoksufiilis on ollut niin hyvä, että pidin 1.18-tulosta aika selviönä ja 1.17 ei olisi ollut suuri yllätys. Lopputulos oli kuitenkin 1.16.45 mihin olen erittäin tyytyväinen!

Juoksu oli helppoa koko matkan ja erityisesti ensimmäisellä puolikkaalla oli vaikea malttaa vauhdin kanssa, mutta maltoin kuitenkin;-) Kovimmat kilsat juoksin välillä 10-15 ja lopun himmailin jo ihan mukavuusmielessä, kun maksimisuoritus ei ollut tavoitteena (ja marginaali eteen ja taakse oli riittävä).

Keskisyke jäi kynnysten puoleen väliin ja anaerobiselle en päässyt lainkaan, joten tämä kirjataan kovana vk-harjoituksena päiväkirjaan. Sarjassani sijoitus oli kolmas, mutta kaksi parempaa olivat 3min edellä ja siihen en tietenkään olisi pystynyt millään keinolla.

Kun juoksin pääosan kisasta jonkinlaisessa vaihtelevassa porukassa, niin oli helppo huomata taas ne omat heikkoudet ja vahvuudet: jyrkemmissä ylämäissä ja huonolla alustalla jäin aina porukasta jälkeen, kun taas hyvin juostavassa maastossa ja erityisesti asfaltilla olin yleensä kärjessä.

Päivästä jäi oikein hyvä mieli, ja nyt vielä yksi viikko pitäisi vetää aika kovaa.

Hyvin olet pjh vetänyt! Sullahan menee puolimara pian alle 1.20. mikä on jo erittäin hyvä aika tuossa ikäluokassa.

Tulostasoa katsellessa ei ihan hirmuaikoja tänä vuonna ole menty.

Olin itsekin mukana, olikohan vuosi 2004 tai -5, M40 sarjassa hieman alle 1.14. tullessani toiseksi.

Eero L. voitti silloin minut muistaakseni noin kolmella minuutilla M40 sarjassa.

Yleisen sarjan kärki meni reilusti alle 1.10.

Reittihän ei myrskylässä ole mikään nopea. Lisäksi jäi mieleen että viimeinen kilometri oli "tynkä" eli muutaman sata metriä alimittainenhan tuo taitaa olla 20km:ksi.

Tulostasoa katsellessa ei ihan hirmuaikoja tänä vuonna ole menty.

Oli tosiaan kovia menijöitä vähemmän kuin tavallisesti ja erityisesti yleisen sarjan taso oli keskinkertainen. M40-sarjassa taso oli aika "normaali", eli viime vuodet tuolla ajallani olisi ollut juuri sijoilla 3.-4. Tosin vuosina 2003 ja 2004 olisin voittanut tuolla ajalla;-)

Kympillähän oli vastaavasti todella kova taso, eli "eliitti" oli valinnut sen matkan. Järjestäjät lisäksi kertoivat, että Espoon rantamaratonin osuminen samalle päivälle oli selvästi verottanut osallistumista; en tosin tiedä vaikuttiko se kärjen tasoon.