Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Missä olit 11.9.2001

-jones-
 Share

Recommended Posts

Tänään on taas vuosipäivä tuosta maailmaa järisyttäneestä tapahtumasta ja kuulin tuosta tapauksesta eka kerran, kun olin matkalla tahkovuorella ja kyllä tuntui epätodelliselle, että New Yorkiin oli hyökätty tuhoisin seurauksin ja että mikä juttu tämä oikein on. Missä olit tuona päivänä, kun kuulit hyökkäyksestä ?

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itse olin juuri n. 48h matkustaneena Italiassa aloittamassa kielikurssia ja vedin sikeitä jossain lähämäsessä 20 hengen kommuunihostellihuoneessa kun puolalainen tyttö tuli huonolla englannin ja italian sekoituksella selittämään asiaa mulle. Mitään en tietty ymmärtänyt ja ihmettelin vain mikä haloo kun meikä yrittää nukkua ja kaiken maailman kansallisuuden omaavia ihmisiä laukkoo ympäri ämpäri.

Kotona ja meille tuli vieras, joten töistä tullessamme laitoimme vain kodin vieraskuntoon ja vähän tarjottavaa emmekä avanneet televisiota. Vieras istui meillä pari tuntia ja pyysi sitten laittamaan television auki, koska siellä on mielenkiintoisia uutisia. Pitkään tuo malttoi keskustella ihan muusta asiasta. Itse en varmaankaan olisi pystynyt vastaavaan.

Jalkapallo-ottelussa. Tein maalinkin, varmaan ainoa maali mistä vieläkin muistaa päivämäärän... Pelin jälkeen pukukopissa sitten jollekin pelurille oli soiteltu että Pittsburghissa ja jossain muualla on tippunut lentokoneita, ja kotona sitten selvisi asian todellinen laita ja koko ilta tuli vietettyä telkkarin ja netin ääressä ihmetellessä.

Dublinissa, pubissa, katselin televisiota. Olimme juuri saapuneet maahan ja ohjelmamme alkoi vasta seuraavana päivänä. Soittelin kotiin, kun futisottelu katkesi ja kauhuelokuva alkoi. Kesti kauan maanitella frouwa avaamaan tv kotona. Paluulennot olivatkin sitten asia erikseen. Joka kentällä kamat ulos, kauheat jonot, check-init uusiksi yms.. Ja reitti oli tietysti DUB-CPH-STO-TKU.

Istuin monta tuntia kurssilla iltapäivästä alkaen, palasin hieman ennen kympin uutisia kotiin, tein pari voileipää ja avasin television ja olin pudota sohvalta, kun ensimmäinen kuva mikä piirtyi ruutuun oli kohti kaksoistorneja syöksyvä lentokone. Ensimmäinen ajatus oli jostain syystä muistikuva siitä, kun joskus vuosikausia sitten kävin jommankumman tornin katolla, ja oli maaliskuuksi epätavallisen kaunis, tyyni ja aurinkoinen sää. Kummallisen hiljaistakin oli silloin siellä yläilmoissa. Viivähdettiin siellä pitkä tovi.

Olin koulun fuksiaisissa rastimiehenä ja kännissä kuin käki. Muistan, että välillä käytiin jonkun kotona katsomassa BBC:tä että pitikö puhelimessa saadut tiedot paikkaansa. Aamulla kun heräsin eteisen lattialta niin ajattelin, että olipa omituinen painajainen WTC-torneista ja lentokoneista, mutta kun avasi TV:n niin mitään muuta sieltä ei tullutkaan, kuin savuavaa New Yorkia.

5

Espanjassa asuttiin tuolloin. Pihalla naapurit juttelivat asiasta, ja kyselivät meiltäkin olemmeko kuulleet. Eihän meillä juurkaan ollut tapana kuunnella/katsella espanjankielisiä lähetyksiä ihan koko ajan, joten ihan ulkona oltiin. Aluksi espanjankielisestä puhetulvasta ei tajunnut mitään, joten joku rohkaistui antamaan meille lyhyen summaryn englanniksi, jolloin piti jo mennä uutisia katsomaan. Sittenhän se koko katastrofi selvis.

Töistä parturiin ajaessa kuulin radiosta ensimmäisiä uutisia, mistä ei oikein saanut tolkkua tapahtuneesta. Parturissa sitten ihmeteltiin ja kuulosteltiin, että mistä oikein on kysymys. Ilta menikin eri lähteistä asiaa seuraillessa. Taitaa olla ainoa parturikeikka, mistä on jäänyt päivämäärä mieleen.

Mieleen tuli tietysti vahvasti se, miten pari vuotta aikaisemmin oltiin perheen kanssa pällistelty niitä torneja, kun noustiin maanalaisesta siinä ylös vapaudenpatsaalle mennessä. Jutut aina jotenkin muka konkretisoituu, kun on ihan itse fyysisesti ollut paikalla tai lähellä.

Seuraavalla viikolla koetin sitten varovaisesti kysellä entisiltä naapureilta ja duunikavereilta tilannetta hiedän osaltaan. Onneksi ei osunut kohdalle.