Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Peruskestävyyden treenaaminen


Guest syntikka

Recommended Posts

Periaatteessa peruskestävyyden tarkoitus on luoda pohjaa harjoittelulle, verikierron kehittäminen lihaksistossa, hapen käytön kehittäminen sekä parantaa rasva-ainevaihduntaa.

Jos esimerkiksi aerobinen kynnys on 140, voidaan ohjeellisena harjoistussykkeinä pitää tasavauhtisissa pitkäkestoisissa harjoituksissa alussa 110-125 ja lopussa 125-140. Rasva-ainevaihduntaa kehittävät tehokkaimmin 105-130 alueella tapahtuvat harjoitukset, jotka toimivat samalla huoltavina ja palauttavina harjotiuksina. Itse aerobista kynnystä kehittää 130-145 alueella tapahtuvat treenit.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

mä uskon että lähes kynnyksellä toteutettu määräharjoittelu on omiaan parantamaan AerK:stä. (no ei sen kynnyksen nosto mikään itseisarvo ole, mutta kun AerK on korkealla voi AnK:stä repiä helpommin ylöspäin)

lihavoin tuon siksi, että kyse todellakin on harjoittelusta, eikä kaudesta jolloin surffaillaan mukavuusalueella pitkiksiä. Kun kunto nousee tämän johdosta, niin sinne kynnykselle pääseminen vaatii jo määrätietoisuutta kun viikkomäärät ovat kolmi-numeroisia.

Ei tässä mitään surffailla vaan reenataan kuin 80' luvulla konsanaan. Aika ei aina riitä kaikkeen, mutta toisaalta tunnen kropassa myös väsymystä useinkin.

Link to comment
Share on other sites

Periaatteessa peruskestävyyden tarkoitus on luoda pohjaa harjoittelulle, verikierron kehittäminen lihaksistossa, hapen käytön kehittäminen sekä parantaa rasva-ainevaihduntaa.

Jos esimerkiksi aerobinen kynnys on 140, voidaan ohjeellisena harjoistussykkeinä pitää tasavauhtisissa pitkäkestoisissa harjoituksissa alussa 110-125 ja lopussa 125-140. Rasva-ainevaihduntaa kehittävät tehokkaimmin 105-130 alueella tapahtuvat harjoitukset, jotka toimivat samalla huoltavina ja palauttavina harjotiuksina. Itse aerobista kynnystä kehittää 130-145 alueella tapahtuvat treenit.

:thumbsup: joo niinhän se on. 110 - 125 sykkeellä en pysty enää juoksemaan, minulla tämä on reipasta kävelyä. Kynnys on noin 140. Joskus kovan vk:n jälkeisenä päivänä kevyen lenkin avg. syke on tosi matala. Selvästi alle normi pk lenkin. Mistähän tämä johtuu?

Link to comment
Share on other sites

Jos esimerkiksi aerobinen kynnys on 140, voidaan ohjeellisena harjoistussykkeinä pitää tasavauhtisissa pitkäkestoisissa harjoituksissa alussa 110-125 ja lopussa 125-140.

kysyn piruttani, kun olet palsta-aktiiveista forrestin ohella ainoita juoksun totisemmin ottavia pitkänmatkanjäseniä....

Miten itse koet tuollaisen harjoittelun kuormittavuuden?

Syksyllä treenasin melkein niin paljon kuin "oikeat juoksijat" ja juurikin noilla opeilla, että lenkin lopussa mentiin kynnyksen tuntumassa vauhdin muuttumatta. Omaan palettiini ei sopinut sekaan mitään vauhdikkaampaa. Ei vaan olisi jaksanut. Nyt puhutaan 100-160km vk lukemista.

Eli onko PK-harjoittelun teho pk-kaudella silloin kohdillaan kun mennään lähellä limittiä, vai onko hiljaisemmilla vauhdeilla jotain suurempaa tarkoitusta?

sen toki ymmärrän, että kun VK-harjoituksia vedellään omalla, tai jollain muulla kaudella, niin lähellä kynnystä tapahtuva pk-harjoittelu on liian kuormittavaa. Tällöin juostaan hiljempaa, jos ylipäätään juostaan, juostaanko?

kaikki alle 2.45 maraton treenaamiseta tietämättömät hiljaa. Ultraus treenaaminen ei tällä kertaa kiinnosta.

Link to comment
Share on other sites

Miten itse koet tuollaisen harjoittelun kuormittavuuden?

Kyseisellä alueella harjoittelu itsellä on palauttavaa..kun sykkeet on 20-30 alle aerobisen niin se on kevyttä, eikä kuormittavuus nouse vaikka lopussa hätyyttelee aerobista kynnystä. Mutta jos jokaisella kevyellä lenkillä alkaa lopussa juosta aerobisella kynnyksellä, niin silloin tilanne muuttuu nopeasti liian kuormittavaan suuntaan.

Minusta eräs erittäin tehokas keina parantaa aerobista kynnystä on tehdä kerran viikossa rento reipas juuri aerobisella kynnyksellä. Tämä ei ole liian kuormittava harjoitus ja samalla viikolla pystyy tekemään vielä joko tv-kovan tai hyvän vetotreenin, jolloin saadaan ärsytettyä myös anaerobista aluetta. Sitten kun aerobinen kunti nousee ja esim maraton on lähellä reippaita aletaan juoksemaan kynnysten välissä..

Link to comment
Share on other sites

no onko se 20-30 pykälää alle kynnyksen sitten vaan roskaa, ellei se ole harjoitusten välipäivinä juostua palauttavaa. Anna tulla vaan rehellinen mielipide asiasta. Kehittääkö 30...20 alle AerK mitään, vai onko se ulkoilua tai kylillä hengailua?

Mun mielestä vastaa lähinnä ulkoilua. Noille vauhdeille/sykkeille ei ole tilausta juoksussa ja juoksu treeneissä. Noitahan voi tehdä vaikka uima-altaassa.

forrestikin saa vastata ;)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on perustreeniviikolla tiistaisin, torstaisin ja lauantaina kovat treenit. Muut harjoitukset onkin sitten tolla alueella...Mulla on 148 aerobinen kynnys, peruskeveet päivät ma, ke, pe lenkit juoksen noin 115-130 väliin menevällä keskisykkeellä. Vauhdit riippuvat paljon vireystilasta, minkälaisia treenejä on alla...mutta yleensä mennään välillä 4.30-5.00.. Minusta ne ei ole roskaa, vaan ne kehittävät pieniä verisuonistostoja, jotka on tärkeitä..

Link to comment
Share on other sites

kyllä kyllä...

Tässä vaan haarukoin itselleni kevään treeni ohjelmaa ja johonkin tuollaiseen ti,to,la rytmitykseen varmaan päädyn treenien osalta. Tosissani mietin mitä teen välipäivinä, Onko juokseminen itsetarkoituksellista (=parantaa suorituskykyä) vaikka joka jänne polven alapuolella huutaa lepoa....jos kannattaa juosta välipäivinä, niin pitääkö silloin varsinaisia harjoituksia keventää? no ei varmaan, mutta katoaako kunto samalla?

edit: jos jalat ei kestä, niin mistä keventää?

Link to comment
Share on other sites

Itsellä on aerobinen kynnys 143. Vedän aamulenkit (8-12km) sykkeistä välittämättä, mutta tahtoovat olla siinä 130 kanturoissa. Nämä treenit ovat pelkkää ulkoilua, eivätkä kehitä varmasti juurikaan, mutta antavat valmiuden treenata illalla paremmalla vireellä. Mulle ovat palauttavia ja virettä nostavia harjoituksia, vaikkka sanoin etteivät kehitä, mutta antaavat henkisesti paljon ->ei tartte rääkätä ruhoa.

Kevyttä juoksen siinä 130-140 sykkeillä välipäivinä yleensä 10-20km, eivätkä ole yleensä rasittavia, paitsi jos meneevät ajallisesti 1,5 mittaisiksi. Suurin piirtein samoilla sykkeillä juoksen pitkät ja ne ovat himpun rasittavia, sillä aikaa menee yleensä 2-3h.

Vetelen aika paljon lenkkejä 138-145 sykkeillä harjoitukset ovat pituudeltaan 15-25km, rasitustaso on kohtuullinen, mut riippuen edellisten päivien harjoituskuormasta, saatan pystyä seuraavana päivänä tehdä hyvällä tuntella suht kovatehoisen harjoituksen.

Itse pidän omassa harjoittelussani tärkeänä sykealueella 138-145 välistä suurta harjoittelu määrää. Antaa parhaimman tuloksen ->pystyy harjoittelemaan suht paljon, mut silti ei ole liian kuluttavaa. Tietysti muistettava, ettei toki kannata juosta ihan joka päivä näin kovaa. Olen itse nostanut pikkuhiljaa harjoitusmäärää tälle sykealueelle ja nyt kone kestää VITTUILEMATTA, mut kori vain ei meinaa kestää.

20-30 pykällää alle aerobisen kynnyksen käytän harvemmin, mut kolmen harjoituksen päivinä, illan viimeinen palauttava saattaa olla sillä alueella.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä on aerobinen kynnys 143. Vedän aamulenkit (8-12km) sykkeistä välittämättä, mutta tahtoovat olla siinä 130 kanturoissa. Nämä treenit ovat pelkkää ulkoilua, eivätkä kehitä varmasti juurikaan, mutta antavat valmiuden treenata illalla paremmalla vireellä. Mulle ovat palauttavia ja virettä nostavia harjoituksia, vaikkka sanoin etteivät kehitä, mutta antaavat henkisesti paljon ->ei tartte rääkätä ruhoa.

Kevyttä juoksen siinä 130-140 sykkeillä välipäivinä yleensä 10-20km, eivätkä ole yleensä rasittavia, paitsi jos meneevät ajallisesti 1,5 mittaisiksi. Suurin piirtein samoilla sykkeillä juoksen pitkät ja ne ovat himpun rasittavia, sillä aikaa menee yleensä 2-3h.

Vetelen aika paljon lenkkejä 138-145 sykkeillä harjoitukset ovat pituudeltaan 15-25km, rasitustaso on kohtuullinen, mut riippuen edellisten päivien harjoituskuormasta, saatan pystyä seuraavana päivänä tehdä hyvällä tuntella suht kovatehoisen harjoituksen.

Itse pidän omassa harjoittelussani tärkeänä sykealueella 138-145 välistä suurta harjoittelu määrää. Antaa parhaimman tuloksen ->pystyy harjoittelemaan suht paljon, mut silti ei ole liian kuluttavaa. Tietysti muistettava, ettei toki kannata juosta ihan joka päivä näin kovaa. Olen itse nostanut pikkuhiljaa harjoitusmäärää tälle sykealueelle ja nyt kone kestää VITTUILEMATTA, mut kori vain ei meinaa kestää.

20-30 pykällää alle aerobisen kynnyksen käytän harvemmin, mut kolmen harjoituksen päivinä, illan viimeinen palauttava saattaa olla sillä alueella.

Kiitos!

Tärkeimpiä asioita treenaamisessa on usko omiin tekemisiin. Näitä mukaillen, hieman kilometreja vähemmän kestämätön lihava sika ei varmaa pahemmin mettään juokse.

Näistä metodeista todennäköiseti poimin rungon siihen mitä tapahtuu 1.3.10 eteenpäin. Siihen asti kasvatetaan vauhteja.

Link to comment
Share on other sites

Itse pidän omassa harjoittelussani tärkeänä sykealueella 138-145 välistä suurta harjoittelu määrää. Antaa parhaimman tuloksen ->pystyy harjoittelemaan suht paljon, mut silti ei ole liian kuluttavaa. Tietysti muistettava, ettei toki kannata juosta ihan joka päivä näin kovaa. Olen itse nostanut pikkuhiljaa harjoitusmäärää tälle sykealueelle ja nyt kone kestää VITTUILEMATTA, mut kori vain ei meinaa kestää.

Äijä onkin tollanen kestokone! Mutta suurimmalla osalla on surman tie juosta jatkuvasti aerobisella kynnyksellä, siis jos vielä viikossa on muita kovia treenjä, esim. kynnysjuoksua anakynnyksellä, reippaita kynnysten välissä ja jne..

Link to comment
Share on other sites

Tässä mietin taas näitä PK lenkkejä. Jostain luin "roskakilometreistä", mikä lie tarkoittaa systeemiä, jossa harjoitteluohjelmaa leimaa määrät. Nykyään kai aletaan puhua laatuharjoittelusta, jossa tehdään se, mikä kehittää eniten. Mikä sitten on sitä...varmaan tuo Holmenin ohjelma perustuu juuri tähän.

Juu, siis mitään en tiiä, mietin vaan ja ihmettelen. Ennen sitä vaan lähti lenkille, ja ajatteli joka askeleen olevan eteenpäin.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy