Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Jani78

10km alle 40min

Recommended Posts

Mulla on ollut aina tapana tehdä 8 vetoa. Onko toi 5 vetoa tosiaan parempi setti nimen omaan kymppiä ajatellen, ei taida olla maratonille sillä jakoa?

Kysymykseen 5 vai 8 vaikuttaa sekin, tehdäänkö vedot kisavauhdin alle vai kisavauhtia. Minusta harrastelijan nyrkkisääntönä voisi olla max. 5 jos mennään 10 s/km tai enemmän alle ja max. 8 jos mennään kisavauhtia. Jos edellisiä jaksaa hyvin tehdä kahdeksan, voisi kenties kannattaa mennä palautukset reippaammin (tai ehkä etsiä sopiva kisa ASAP).

(Ei minusta maratoonarinkaan välttämättä tarvitse tehdä 8 x 1000 metriä kympin vauhtia, 5 x voi hyvin riittää jos maravauhtia nopeampaa juoksua on muussa muodossa sopivasti. Maratoonarille tärkeämpiä lienevät joka tapauksessa pitemmät vedot (puolikkaan-maratonin vauhtia) ja TV-kovat.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maratonilla se epäonnistumisen mahdollisuus on oikeastaan pakko hyväksyä jos meinaa onnistua, vaikkei mitään hullua yrittäisikään. Varmanpäälle juoksemalla saa ainakin kaksikymmentä minuuttia lisätä hyvään aikaan. Ja sittenkin saattaa epäonnistua.

Itse miellän varmistelevani, jos lähden alussa 10-15 sekuntia/km hitaammin liikkeelle ja kasvatan vauhtia pikkuhiljaa lähelle sitä, mitä kuvittelen hyvänä päivänä pystyväni. Siis vähän tähän tapaan: http://feelrace.com/fr.pl?th=MARCO. Tuolla taktiikalla ei häviä, kuin 2-5 minuuttia, kun tavoiteaika on 3:n ja 4:n tunnin välissä. Yli kahdenkymmenen minuutin lisäaika tarkoittaisi yli puolta minuuttia hitaampaa keskimääräistä kilometriaikaa. Siinä mennään jo todella varman päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää oli kyllä ehdottomasti liian monimutkainen sarja. Tuossa pitäisi olla ohjeet mukana, tai mielellään valmiiksi Garminiin koodattuna niin ettei tarttisi kun juosta ja kello kertoisi mitä tehdään milloinkin, mutta saako siihen muuta koodattua kun simppelejä toistoja, ei siihen kyllä edes saa vauhtia laitettua vaan se pitää tietää itse. Ehkä pysyn tuossa vauhti kasvaa 0:05 sarjassa, se oli sentään edes vähän simppeli.

Kyllähän Garminiin (ainakin meikäläisen vanhaan (205) ja uuteen, 310) saa ohjelmoitua sellaiset vedot ja palautumisajat mitä haluaa tehdä. Ei edes vaadi mitään suurempaa insinööritaitoa. Itsellä noissa tuppaa olemaan sellainen pieni ongelma, että alku vedosta tulee vedettyä lujempaa kuin tavoitevauhti ja sitten kun kello ehtii mukaan ja huomaa että meneekin hieman liian kovaa, joutuu (pääsee) passailemaan. Tämä varsinkin ensimmäisissä vedoissa. Esim. siinä ainoassa kunnon 6*1000m treenissäni alun huiput oli käyristä katsottuna 3.43/km, 3.45/km, 3.40/km, 3.40/km, 3.45/km ja 3.36/km eli keskimäärin 10s/km nopeampaa kuin vaadittu vauhti. Ehkä tuo on ominaista myös radalla juostessa. Ainakin itse vetoja vetäessä lähden liikkeelle "vedetään sitten taas stana"-asenteella joka varmasti vie liian lujaa eteenpäin, kun vakiosäätöä kropassa ei ole.

Periaatteessa olisi varmaan ihan hauska tehdä noita vetoja matolla, mutta kun elämän aikana on mattojuoksua harrastanut n.6-7km:n verran, niin en taida aloittaa vieläkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan ossik:ta. Monipuolinen harjoittelu eri vauhdeilla ainakin itselläni toimi erinomaisesti. Marraskuussa 2010 10 km meni 42.05. Talvi juosten ja hiihtäen välillä kuntokorista ja sählyä. Tonnin vedot mukaan helmikuun alusta. Hitain 4.00 ja nopein 3.40. Tämän pidin ohjenuorana ja huhtikuussa 2011 kello pysähtyi ajassa 39.25.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U-M:n vallit kokeiltu, joskin tredmillillä, ja viiminen jäi vetämättä.

4x1000m @ 3:50, 3:47, 3:46, 3:43 / 2' @ 6:00

Puolustukseksi reidet tuntuivat tosi tönköiltä jo aloittaessa (jalkatreeniä 2pv sitten ja 1pv taukoa ei näemmä ole hyvä positio tälle treenille).

Eli ei ehkä vielä seuraavaan Aktiaan tartte tulla yrittämään, mutta jos nyt pari kuukautta junnuttaa tätä ja katselee lähteekö se paranemaan.

Ja tietysti juuri kun olin jo päättänyt etten vedä vikaa ja jäähdyttelin niin eiköhän siihen eteen tullut kaksi pimatsua crossaamaan, saleen oisin vetänyt vikan jos ne ois ollut siinä koko ajan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

U-M:n vallit kokeiltu, joskin tredmillillä, ja viiminen jäi vetämättä.

4x1000m @ 3:50, 3:47, 3:46, 3:43 / 2' @ 6:00

Puolustukseksi reidet tuntuivat tosi tönköiltä jo aloittaessa (jalkatreeniä 2pv sitten ja 1pv taukoa ei näemmä ole hyvä positio tälle treenille).

Eli ei ehkä vielä seuraavaan Aktiaan tartte tulla yrittämään, mutta jos nyt pari kuukautta junnuttaa tätä ja katselee lähteekö se paranemaan.

Ja tietysti juuri kun olin jo päättänyt etten vedä vikaa ja jäähdyttelin niin eiköhän siihen eteen tullut kaksi pimatsua crossaamaan, saleen oisin vetänyt vikan jos ne ois ollut siinä koko ajan ;)

Kyllä tuommosen setin perusteella pitäs mennä 10 km alle 40 min, tai ainakin pitää lähteä yrittämään. Kuinka lujaa nuo ois pitänyt ammattilaisten mielestä mennä ketjun tavoitteen alitukseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siellä piti olla viel yks toisto 3:40, ja radalla treadmillin sijaan ;)

Mut kyl mä oikeesti voi treenata nyt niin että sekin menee, olettaisin että 1-2kk päästä jo. Pitää vähän hakea tuntumaa että miltä nuo vauhdit tuntuu millaisilla jaloilla. Nytkään ei homma kiikastanut kun jaloista koko ajan, vasta 4. vedon puolessa välissä alkoi hengitys nousemaan niin että taidettiin olla joutui vähän sitäkin tahdistamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ookkei:) Itsellä on kumman heikkoa tuo vetojen vauhti sillon harvoin kuin niitä tekee. Jotenki lappu rinnassa saa vasta kunnolla ittestä kaikki irti, eikä esim. 1km vetovauhdeista voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kisailuja ajatellen.

Rohkeasti vaan matkaan ja jos tulee noutaja ennen maalia niin tod näk ensi kerralla jaksaa taas pitemmälle.

Tsemppiä renskalle ja muille 40 min alitusta hakeville, ahkerasti kun ulkoilee/mattoilee niin kyllä se menee jos on mennäkseen:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja se oli mulla tavotteena vasta ens vuodelle ni ei tässä nyt tartte höntyillä ;)

Toisekseen vedot on melkein jännin treeni koko viikossa niin sitä odottelee aina ihan mielellään - pienoinen oma henk koht kisa joka viikko.

Ovvai? Musta nuo ovat se ikävin osa viikon treeneistä. Siis jos treenejä etukäteen ajattelee. Jälkikäteen ajatellen tilanne muuttuukin päinvastaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovvai? Musta nuo ovat se ikävin osa viikon treeneistä. Siis jos treenejä etukäteen ajattelee. Jälkikäteen ajatellen tilanne muuttuukin päinvastaiseksi.

No siinä on jotain haastavaa ja mennään "KOVAA". Kaikki muut lenkit onkin sitten tasapaksua puurtamista (tai voiko sitä sanoa edes puurtamiseksi koska eihän se saa/kuulu tuntua miltään), tosin niihinkin saa jännyttää jos asettaa itselleen rajoja esim sykkeen suhteen - varsinkin kun ei auta paljo jännätä kun se nostaa sykkeitä entisestään.

Eikä nuo kilometrin mittaiset vielä mitään pahoja olleet, jos 2km siivuja olisi pitänyt vetää samalla vauhdilla niin sitten myönnän että ois saattanut purjot lentää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ehkä voi tosiaan puhua ennemminkin haaveesta, kun vauhti on täysin hukassa. Eilen sain sudittua tuolla tuulessa 30min 4:38 min/km keskarilla. Elokuun puolen välin jälkeen ei oo kovempaa tullu juostua ja välissä on myös lähes kahden kuukauden juoksuton pätkä. Reenaillaan nyt kuitenkin rauhassa muutama viikko niillä vauhdeilla mitä jaloista lähtee ja toivottavasti vauhti alkaa löytymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ehkä voi tosiaan puhua ennemminkin haaveesta, kun vauhti on täysin hukassa. Eilen sain sudittua tuolla tuulessa 30min 4:38 min/km keskarilla. Elokuun puolen välin jälkeen ei oo kovempaa tullu juostua ja välissä on myös lähes kahden kuukauden juoksuton pätkä. Reenaillaan nyt kuitenkin rauhassa muutama viikko niillä vauhdeilla mitä jaloista lähtee ja toivottavasti vauhti alkaa löytymään.

Hirveästi ei kannata stressata talvikelien vauhdeista, sillä liukkaus ja lumi sekä paksummat vaatteet hidastavat yllättävän paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin viime viikolla juoksemassa Pirkkahallissa 3x1000m aikoihin 3:43, 3:39 ja 3:41. Ensimmäisessä vedossa oli vauhti ihan hukassa ja vasta maalissa huomasin että turhan kovaa meni. Viimeisessä jo sitten painoikin. Joka tapauksessa tavoitteena tänä vuonna ketjun mukainen alitus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy