Jump to content
Juoksufoorumi.fi

10km alle 40min

Arvostele ketju:

Jani78
 Share

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Pari päivää olen tässä arponut, uskallanko tähän ketjuun kirjoittaa, koska 40 minuuttia tuntuu tosi kovalta tavoitteelta. 45 minuuttia on kuitenkin alitettu, joten kai tässä on alettava katsella haastavempaa tavoitetta. Todennäköisesti kympin ajan parantaminen jää kuitenkin ensi vuoteen, kun nyt on seuraavaksi puolikas tähtäimessä.

Nyt pystyn juoksemaan noin 4:25/km vauhtia kympin. Tonnin vedot (5 x 1 km / 2,5 min palautus) kulkee 4 min/km pintaan. Vauhtikestävyyttä pitäisi varmaan hakea? Mitä vauhtia ihmisillä menee vedot suhteessa kymppiin?

Pari päivää olen tässä arponut, uskallanko tähän ketjuun kirjoittaa, koska 40 minuuttia tuntuu tosi kovalta tavoitteelta. 45 minuuttia on kuitenkin alitettu, joten kai tässä on alettava katsella haastavempaa tavoitetta. Todennäköisesti kympin ajan parantaminen jää kuitenkin ensi vuoteen, kun nyt on seuraavaksi puolikas tähtäimessä.

Nyt pystyn juoksemaan noin 4:25/km vauhtia kympin. Tonnin vedot (5 x 1 km / 2,5 min palautus) kulkee 4 min/km pintaan. Vauhtikestävyyttä pitäisi varmaan hakea? Mitä vauhtia ihmisillä menee vedot suhteessa kymppiin?

Itsekkin täällä kolmatta vuotta että tervetuloa vaan. Ensimmäisenä vuonna ei varmasti olisi ollut mitään jakoa, vaikkakin 5km tuli 20min pintaan. Toisena vuonna olisi ehkä ollut tsänssi mutta vauhdinjako ei osunut kohdilleen, tai siis matka tyssäsi lähes samaan paikkaan kun aiemminkin, noin 5.5km kohille.

Nyt kesällä pääsin tuon Midnight Run kisareitin puristamatta 4:05 vauhdilla, mutta sen jälkeen on käynyt laskusuhdanne enkä ole päässyt enää samaan vireeseen. Toissapäivänä lenkin seassa 3x500m ja vauhti minkä olin varma olevan alle 4:00 vauhtia olikin 4:10. Eli sellainen rento tavoitevauhti on hävyksissä, 5pv aikaa löytää se.

Kovimmat tonnit mitä tänävuonna olen juossut on olleet 3:50 pintaan, viime vuonna juoksin 3:35-3:40 vauhtisikiakin.

Silloin kun itse pääsin viime tammikuussa ensimmäisen kerran alle 40 minuutin kulki viiden vedon setti tonnin vetoja kiihtyvänä jotakuinkin näin: 4.10, 4.05, 4.00, 3.55, 3.50. Eli ei tuossa suuren suurta eroa sinun vetoihisi nähden ole. Pidempiä vetoja voi ottaa joukkoon samoin kuin 30-50 min vk-lenkkejä, mutta suurimman hyödyn tason nostamisen kannalta koen itse saaneeni ahkerasta kilpailemisesta. Hietsu taisi minulle jo kauan sitten tässä ketjussa tätä lääkettä suositella ja niin se vaan on, että kympin kisa on sellainen treeni, jolla vauhtikestävyys paranee väkisinkin. Ja varsinkin treenimielessä vedetyt kisathan voi vetää vähän riskitaktiikallakin ja katsoa sitten, mihin asti vauhti kestää. Sitten eräänä päivänä se kestää loppuun asti.

Ittellä kulki 5x1k 90s vedot kiihtyvästi 3.50 -> 3.40 aina vaan helpommin kympin lähestyessä. Suurimman hyödyn koen tulleen kuitenkin ns tempojuoksuista : Twilightin reitillä 7,3 km @ 4.04 ja 6,1 km @ 4.01. Nuo tempojuoksut oli aika vaikeita loppuakohti ja etunojassa olin kun Garminin pysäytin. Puumalan Siltajuoksu (7,84 km) viikko ennen Twilightia sitten oli viimeinen sysäys (Garmin 7,96 @ 3.53) ja Twilight 10k meni 39.27 (Garminin mukaan yli satametriä lisää ja vauhti 3.53). Joten puollan tuota kisojen myönteistä vaikutusta, sillä jo alle puolen tunnin treenit lähellä 10k -vauhtia on aika vaikeita.

Silloin kun itse pääsin viime tammikuussa ensimmäisen kerran alle 40 minuutin kulki viiden vedon setti tonnin vetoja kiihtyvänä jotakuinkin näin: 4.10, 4.05, 4.00, 3.55, 3.50. Eli ei tuossa suuren suurta eroa sinun vetoihisi nähden ole. Pidempiä vetoja voi ottaa joukkoon samoin kuin 30-50 min vk-lenkkejä, mutta suurimman hyödyn tason nostamisen kannalta koen itse saaneeni ahkerasta kilpailemisesta. Hietsu taisi minulle jo kauan sitten tässä ketjussa tätä lääkettä suositella ja niin se vaan on, että kympin kisa on sellainen treeni, jolla vauhtikestävyys paranee väkisinkin. Ja varsinkin treenimielessä vedetyt kisathan voi vetää vähän riskitaktiikallakin ja katsoa sitten, mihin asti vauhti kestää. Sitten eräänä päivänä se kestää loppuun asti.

Hyvä ehdotus nuo kisat. Minulla on suunnitelmissa puolimaraton 20.9., mutta sen jälkeen voisin koittaa jotain kympin kisaa. Vantaan maratonin yhteydessä on ilmeisesti 10,5 km kisa, jossa voisin ehkä juosta. Ainakin saisin kisakokemusta, vaikka matka ei täsmälleen kymppi olekaan.

Ja kympin juokseminen omaan maksimiaikaan vaatii vähän päätäkin. Se kun tuntuu aika saatanan pahalta siinä 6-9 kilsan kohdalla ja silti pitää vaan jaksaa ja uskaltaa takoa ja luottaa, että se maali sieltä tulee ja jalka nousee loppuun asti. Tätä tuntumaa ei saa muualta kuin kisoista. Myös lyhyempiä maksimiotatuksia voi ottaa ohjelmaan, kuten vaikkapa 6.9. käytävä Viikin Viitonen.

^Niinpä. Twilight oli mun eka kympin kisa / virallinen kellotus koskaan. Vitonen 19.20 ja siinä vaiheessa alkoi pää hajota jo :). Itseluottamus omaan tekemiseen paranee sitä mukaan kun noista vaikeista hetkistä huolimatta jaksaa aina vaan maaliin raahautua.

Mulla on vielä kympin tulos kellottamatta ja samoin puuttuu aika myös puolikkaalta, vaikka tavoitteellista juoksuharrastusta on takana kohta kaksi vuotta. Ehkäpä ensi talvena Aktiassa, kun nyt vielä telakalla. Ennen telakoitumista vetelin maratontreeninä useamman kerran 4.10-4.15/km kymppejä tai vähän pidempiä, joka vastaa varmaankin puolikkaan vauhtia. Näiden perusteella 40 min voisi olla pian tehtävissä.

En oikein kehtaa tästä rajasta edelleenkään haaveilla, mutta saas nähdä mitä tapahtuu sunnuntaina midnightrunissa. Viime viikkoina on mennyt reippaan kovat 7-15km lenkit 4.30-4.40 vauhtia 3-3 hengityksellä pari kertaa viikossa, mutta kympillä pitäisi päästä 2-2 alueelle. Muuten sitten lähinnä harjoittelu ollut maisemapyöräilyä ja pitkiksen pidentelyä maratonia kohti. Silloin tällöin lyhyitä 14-16km/h vetoja tullut kokeiltua ainoastaan matolla.

Päälle 43 viime vuoden tapaan olisi selkeä pettymys ja 42 alitusta voisi pitää onnistumisena.

Mäkin olen tulossa kokeilemaan Midnight runiin että menisikö kymppi tämän haamurajan alle. Viime vuosina on tullut juostua kerran vuodessa kympin kisa ratakauden loputtua syksyllä. Viime syksynä Tallinnassa meni 41:07 (tasaisemmalla reitillä).

Pohjana kesältä on lähinnä ratavetoja ja 800-1500 m kisoja, eli tasavauhtinen vk-treeni on ollut olematonta. Yhden kolmen tonnin kisan juoksin toissaviikonloppuna 10:24, ja McMillan-nylkky-kalkulaattorihan antaa sen perusteella kympin ennusteeksi alle 38 min, mutta sehän ei mailerille päde...

Yhden vk-treenin tein kymppiä varten viime viikolla. 9 km kiihtyvästi 3 km välein vauhtia nostaen: 4:18-4:10-4:02 min/km (keskivauhti 4:11 min/km). Meinasin kuolla tuohon reeniin ja vasta eilen alkoi olla sen verran palautunut, että pystyi tekemään kevyen pyramidin 2-3-4-3-2 min (pal 1-1-2-2') vähän nelosen vauhtia kovempaa. Saas nähdä miten käy!

Minäkin olen Midnight runiin tulossa. Kaksi vuotta sitten meni Midnight runi 41:01 ja nyt oilis takoitus menna 40min alle. Saa nähädä miten käy, pohjlla on HHM 1:30:01 (ekan kympin väliaika 42:26) alku kesältä mutta lähes koko henäkuu meni telakalla joten vauhdit hieman tippuneet. Tosin viime viikon 4x1000m (3:37, 3:35, 3:30, 3:26) tuntui ihan hyvältä joten ihan hyvillä mielillä lähdetään 40min rajaa rikkomaan.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy