Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

  • Replies 944
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tätä voisi vielä kerran yrittää. Edellinen 40 minuutin alitus tuli 2014, sen jälkeen jalkavammat ovat estäneet kovemman harjoittelun. Aktia cupissa meni kuitenkin jalkavaivaisena 41.34, joten aivan ma

Ketju taputeltu, HSM10 sub 39! Meni kyllä ihmeen helpon tuntuisesti (tietysti näin jälkikäteen ajatellen😀). Kunto sinänsä oli jo pieni kysymysmerkki talven jäljiltä ja kun vaaka ilmoitti parin kilon k

Otetaan tämä 40min alitus @RistoT:tä mukaillen kympin loppuelämän tavoitteeksi. Eipähän tarvitse enää vaihtaa ketjua. Vielä en ole eläessäni kympin lappukisaa juossut, mutta Keskuspuiston poluilla men

Posted Images

Sain nyt Midnight tumpelointien ja muiden hämminkien jälkeen ensimmäisen vähän napakamman treenin aikaseksi, ei ollut aikaa juosta kun 7km niin kokeilin ekaa kertaa 2000m vetoja tonnin palautuksella.

5:06, 3:49, 3:53, 4:56, 3:51, 3:54, 5:17 sain aikaseksi, jos malttaisi juosta tasan 4:00 vauhtia ja saisi vielä pari reppiä lisää tohtisi sitä 40minsaa lähtä uudelleen yrittämään. Tuo tokavika kilsa oli kyllä aika pusaamista.

Teen saman ensikerralla tredmillissä koska siinä on niin paljon helpompi vetää tavoitevauhtia.

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Alkuperäinen tavote oli oikeestaan puolikkaan 2.00 alitus, mutta tänään täräytin kympin aikaan 42:15, ja ajattelin että oikeastaan tämä 40 minuutin alitus on houkuttelevampi. Oli muuten jäätävää raastoa toi tänpäiväinen. Jo 3km kohdalla tuntui juoksu kovin raskaalta. Mites iso työ esimerkiksi 42min -> 37min pudotus on noin ajallisesti jos sellasta 3-4x viikkoon tossua kuluttaisi ja viikkokilsat siellä 30-45km välissä? joku vuoden setti? Sitten, kertokaas jotain hyviä harjoite-esimerkkejä kymppiä varten. Kiitokset!

Edit: Sainkin jo ideoita tuolta ketjun alkupäästä

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Alkuperäinen tavote oli oikeestaan puolikkaan 2.00 alitus, mutta tänään täräytin kympin aikaan 42:15, ja ajattelin että oikeastaan tämä 40 minuutin alitus on houkuttelevampi. Oli muuten jäätävää raastoa toi tänpäiväinen. Jo 3km kohdalla tuntui juoksu kovin raskaalta. Mites iso työ esimerkiksi 42min -> 37min pudotus on noin ajallisesti jos sellasta 3-4x viikkoon tossua kuluttaisi ja viikkokilsat siellä 30-45km välissä?

Tolla kympin ajalla pitäisi mennä puolikas helposti alle 1:40 ellei jopa alle 1:35. Joku tässä ketjussa taisikin mainita, että 1:30 puolikkaalla on helpompi kuin 40min 10k.

37min 10k onkin sitten jotain ihan muuta...

Link to post
Share on other sites

se riippuu miten harjoittelee. Jotain 41-42 min voi kympin juosta niin että ei tee kuin peruslenkkejä, mutta jos haluaa kympillä oikeasti juosta kovaa niin pitäisi tehdä laatuharjoituksia kuten vetoja, tv-kovia jne. Samoin jos on taukoa juoksusta niin se raastovauhti katoaa ensimmäisenä, kunto vasta paljon myöhemmin.

Edellä mainittu 42 -> 37 hyppäys on suorastaan valtava. Joka juoksee alle 37 min kympin, alkaa olla maratonilla jo varmaan lähemmäs 2.50 kunnossa. Täälläkin on 3 tunnin alittajia, jotka eivät ole hätyytelleet tollaista kympin aikaa ja se ei ole johtunut siitä, että harjoittelisivat liian hiljaa.

Link to post
Share on other sites

42-37 hyppäyksen realistisuus ja aikataulu riippuvat aika paljon juoksijan lähtökohdista. Jos on jonkin verran lahjakkuutta, se voi onnistua vuodessa - ainakin jos 42 on tehty hyvin vähäisellä harjoittelulla.

Minulla meni kahden vuoden maratonharjoittelulla 36:51 (lähtökohta noin 44 min 10 km). Kilometrit korkeat. Sittemmin olen parantanut tuota juoksemalla 40-90 km viikossa siten että on kaksi kovaa (esim. 3-4 x 2000m vauhtikestävyys, 5 x 1000m maksimikestävyys, tai 25 min tasavauhtinen vauhtikestävyys) viikossa ja pitkä lenkki viikonloppuna, joka kolmas viikko kevyt viikko.

Nopeimmin tuollaisen hyppäyksen tekee siten, että säilyy vammoitta. Kovat pyörimään vaan heti, mutta aloita kevennetysti, ja aluksi ehkä vain yksi kova, kunnes viikkokilometrit reilu 50 km. Peruslenkeillä kannattaa vahtia tekniikkaa. Guy Storbacka on sanonut että tavoitteellisen juoksijan ei kannattaisi juosta hitaampaa kuin 5 min per km, koska tekniikka kärsii. Olen jokseenkin samaa mieltä, sillä tarkennuksella että rajapyykki pitää laittaa oman kuntonsa mukaiseksi. Itse teen pk-lenkkejäkin kiihtyvävauhtisesti, jolloin ainakin osa lenkista tulee tehtyä hyvällä tekniikalla. Ruskojen teko auttaa toki myös.

Link to post
Share on other sites

Guy Storbacka on sanonut että tavoitteellisen juoksijan ei kannattaisi juosta hitaampaa kuin 5 min per km, koska tekniikka kärsii. Olen jokseenkin samaa mieltä, sillä tarkennuksella että rajapyykki pitää laittaa oman kuntonsa mukaiseksi. Itse teen pk-lenkkejäkin kiihtyvävauhtisesti, jolloin ainakin osa lenkista tulee tehtyä hyvällä tekniikalla. Ruskojen teko auttaa toki myös.

Karin Storbacka on puolestaan sanonut, että yli 5min/km vauhti ei ole lainkaan juoksua, vaan hölkkää.

Ongelma tuossa mitä sanot tekniikasta liittyy siihen, että se vaatii jo itsessään hyvää kuntoa ja juoksuvoimaa. Jos on esim. vammoja ja tulee useiden kuukausien tauko liikuntaan niin se rullaavuus on sen jälkeen kokonaan pois, koska jaloissa ei jotenkin ole voimaa enää juosta samalla tavalla. Vielä suurempi ongelma se on silloin, jos henkilö vasta aloittelee koko touhua ja on huonossa kunnossa. Ehkä noita ruskoja pitäisi tehdä. Ovatko ne niitä 100m pyrähdyksiä kesken lenkkiä?

Link to post
Share on other sites

Ehkä noita ruskoja pitäisi tehdä. Ovatko ne niitä 100m pyrähdyksiä kesken lenkkiä?

Minä olen tehnyt lyhempinä, käytännössä alle 10 s mittaisia. Ainakin minun kohdalla ruskoissa saavutettu maksimivauhti on kasvanut harjoittelun myötä. Oletaisin, että maksimivauhdin kasvaessa tulee myös lisää väljyyttä kasvattaa kilpavauhteja.

Link to post
Share on other sites

Minä olen tehnyt lyhempinä, käytännössä alle 10 s mittaisia. Ainakin minun kohdalla ruskoissa saavutettu maksimivauhti on kasvanut harjoittelun myötä. Oletaisin, että maksimivauhdin kasvaessa tulee myös lisää väljyyttä kasvattaa kilpavauhteja.

toi on hyvä tieto. Normilenkit ovat aika tylsiä, joten jos siellä pyrähtelisi aina silloin tällöin niin se voisi auttaa. Tosin pitäisi tehdä varmaan niillä lenkeillä, joilla ei ole kaikista painavimmat lenkkarit. Jotenkin synkkä juosta kovaa tiiliskivillä eli ei ehkä ruskoja palauttavilla tai pitkiksillä. Tosin juoksen joskus pitkiksiäkin maratonkengillä, mutta niistä palautuu silloin hitaammin.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy