Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lähekkäiset maratonit


KLe
 Share

Recommended Posts

Olen menossa Finlandia-maratonille ja siitä kolmen viikon päästä Pirkan hölkkään. Jälkimmäinen ei nyt ihan maraton ole, mutta varmaan valmistautuminen kannattaa tehdä samoin. Kummassakin on tarkoitus yrittää kunnon tulosta.

Maratonista palautumisketjussa kehoitetaan olemaan juoksematta maratonia seuraava viikko. Ja juoksua edeltävä viikko on otettava jo kevyesti. Harjoittelulle jää viikko aikaa. Miten sillä viikolla kannattaisi harjoitella? Olisiko sellainen suhteellisen kevyt viikko viisain, jotta varmasti olisi sitten mahdollisimman hyvin palautunut maratonista?

Aiemmista maratoneista olen mielestäni palautunut melko nopeasti sille tasolle, että juoksu tuntuu sujuvan kevyesti. Todellisesta palautumisesta en tiedä ja sillä ei ole ollut merkitystäkään, paitsi nyt. Olen miettinyt, voiko edeltävä maraton aiheuttaa Pirkan hölkässä ennenaikaisen väsymisen, vaikka lähdössä kaikki tuntuisi olevan ok.

Link to comment
Share on other sites

Kolme viikkoa on aika ongelmallinen aika. Maratonista ei ehdi palautumaan tuossa ajassa tarpeeksi, jotta varsinaista kuntoa nostavaa treeniä voisi tehdä välillä. Käytännössä toisella viikolla kevyttä hölkkää jonkun verran ja kolmannella on taas otettava kevyesti. Itse kokeilisin kolmannen viikon alkupuoliskolla jotain kevyttä vauhtitreeniä, jos jalat tuntuu olevan ok. Eli esim. hiukan Pirkan juoksuvauhtia kovempia nelisatasia hyvällä palautuksella joku 5-10 kpl ja 1-2 päivää ennen Pirkkaa vielä mahdollisesti pari terävähkä 500m aukaisuvetoa kropan herättelyyn. Nuo siis, jos jalat on ok:n tuntuiset. Mara voi tosiaan tuoda Pirkan juoksemiseen odottamattomia väsymisiä. Mutta senhän saa tietää vasta matkan varrella. Nyrkkisäännöksi, nautiskele viileistä syysilloista kevyen hölkän muodossa ja anna kropan, sekä mielen palautua/latautua.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia. Noita kevyitä vauhtitreenejä voisi tosiaan kokeilla. En ole ihmeemmin sellaisia harrastanut, paitsi tänä kesänä tuli juostua Yasso 800 alustavalla sarjalla aloittaen 4x800, seuraavalla viikolla 5x800 jne. kymmeneen kertaan asti. Eivät ne minulla oikein maratonvauhdin testaamiseen sopineet, mutta muuten tuntui, että niistä oli hyötyä.

Joka tapauksessa oli tarkoitus kumpaankin juoksuun lähteä varovaisella alkuvauhdilla ja loppua kohden lisätä vauhtia, jos tuntuu jaksavan. Eräänlainen varman päälle taktiikka siis. Tuo maraton tuo nyt vähän lisävaikeutta riittävän varovaisen alkuvauhdin arvioimiseen.

Jiiveelle jatkokysymys: oletko huomannut Pirkan hölkän vaikuttaneen maratonilla, kun väliä on ollut se kaksi viikkoa ja kuinka tosissasi olet silloin maratonin juossut? Muidenkin kokemuksista olisi kiva kuulla.

Link to comment
Share on other sites

Jiiveelle jatkokysymys: oletko huomannut Pirkan hölkän vaikuttaneen maratonilla, kun väliä on ollut se kaksi viikkoa ja kuinka tosissasi olet silloin maratonin juossut? Muidenkin kokemuksista olisi kiva kuulla.

Olen kuvitellut ainakin:smiley: että Pirkka on hyvä viimeinen pitkä ja kova lenkki. Ennen Pirkkaa en ole paljoa kevennellyt, ja siitä olen sitten aloittanut keventämisen.

Tällä kaavalla olen juossut ennätykseni, tiedä sitten olisiko tulos ollut parempi ilman Pirkkaa. En ole ainakaan maratonin aikana mitään normaalia kummempaa väsymystä huomannut, kahdessa viikossa olen hyvin palautunut vaikka kerran lähti Pirkassa mopo käsistä.(2,14)

Link to comment
Share on other sites

Mulla toisin päin, eli Pirkka ensin ja siitä kolme viikkoa ahvenanmaalle.

Pirkan uhraan pitkäksi (maratonv.) lenkiksi.

Kuten herra M tuossa totesi, kolme viikkoa on vähän hankala. Useimmiten Pirkan ja maran välille on jäänyt kaksi viikkoa, jotka on voinut jo kevennellä...

Tein tuon setin 2007. Olin silloin treenannut aika kovaa ennen Pirkan hölkkää. Ahvenanmaa oli pääkisa, mutta taisin jättää parhaan terän metsäpolulle - noutaja tuli 30km kohdalla. Veikkaan että on hiukan fiksumpi tuo sun strategia, ettei ihan täysiä vedä Pirkan hölkkää. Minä juoksin Pirkan hölkässä loistoajan, mutta maraton jäi keskinkertaiseksi - vaikka piti tehdä päinvastoin.

Link to comment
Share on other sites

2kk :tta on hyvä väli (Mutta mä oonkin aika laiska treenari).. Siinä välissä ei tartte sitten treenata pitkiä lenkkejä ollenkaan, vaan palautella ja vetästä pari kympin "kovaa" hölkkää.. Oon kyllä itsekin pohtinut sitä pirkan hölkkää, ajatuksella "pitkä lenkki":) Mutta en tiedä palaudunko?

Tässä mun lenkit; hcm elokuussa 2009 ja aika 4.10 95% teholla ja sitten oli 12.9 finlandiahölkkä 12km/ 1h 95% teholla. Tulossa olisi pääkaupunkijuoksu eli 1/4 marathon 27.9 ja sen voisi juosta jo 100pros teholla, ja sitten olisi vielä Amsterdam marathon n 20.10 ja se alle 4h n 100% teholla..

Mutta, jos on oikein rautanen kunto, niin kai sitä 2-3vkossa toipuu?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Itse olen juossut tänä vuonna siten, että ensimmäinen mara oli HCM (aika, 2:56), josta seuraava mara oli Finlandia (aika, 2:54). Väliä neljä viikkoa, jonka aikana kävin lisäksi yhden ecross (Paloheinä 13km) juoksemassa. Tarkoitus olisi vielä juosta Vantaalla maraton (neljän viikon päästä) jossa tarkoitus vielä parantaa maraennätystä.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pistetääs tähän päivitys miten meni. Finlandiamaraton tuntui jaloissa kahtena seuraavana päivänä, mutta ei kovin pahasti silloinkaan. Kolmantena päivänä (tiistai) ei enää huomannut mitään poikkeavaa. Torstaina kyllästyin lepäilyyn ja lähdin lenkille. Pohkeissa huomasi, ettei ihan ollut vielä palautunut. Seuraavana päivänä pohkeissa tuntui vähemmän, mutta muuten juoksu oli nihkeää. Sen jälkeen lenkkituntemukset olivat ihan normaaleita ja Pirkan hölkkään valmistauduin samoin, kuin olisin valmistautunut ilman maratoniakin.

Tänään oli sitten Pirkan hölkkä ja se sujui ihan ennakkosuunnitelmien mukaisesti, eikä mitään hyytymistä tapahtunut, paitsi ihan lopussa mäet tuntuivat raskailta, mutta niin varmaan aina. Lähdin tosin matkaan varsin rauhallisesti, voimia säästellen. Tavoitteeseen pääsin silti. Kumpaankin juoksuun (maraton ja Pirkka) olen tyytyväinen.

Link to comment
Share on other sites

Pistetääs tähän päivitys miten meni. Finlandiamaraton tuntui jaloissa kahtena seuraavana päivänä, mutta ei kovin pahasti silloinkaan. Kolmantena päivänä (tiistai) ei enää huomannut mitään poikkeavaa. Torstaina kyllästyin lepäilyyn ja lähdin lenkille. Pohkeissa huomasi, ettei ihan ollut vielä palautunut. Seuraavana päivänä pohkeissa tuntui vähemmän, mutta muuten juoksu oli nihkeää. Sen jälkeen lenkkituntemukset olivat ihan normaaleita ja Pirkan hölkkään valmistauduin samoin, kuin olisin valmistautunut ilman maratoniakin.

Tänään oli sitten Pirkan hölkkä ja se sujui ihan ennakkosuunnitelmien mukaisesti, eikä mitään hyytymistä tapahtunut, paitsi ihan lopussa mäet tuntuivat raskailta, mutta niin varmaan aina. Lähdin tosin matkaan varsin rauhallisesti, voimia säästellen. Tavoitteeseen pääsin silti. Kumpaankin juoksuun (maraton ja Pirkka) olen tyytyväinen.

Miulla oli oikeuksellisen nopea palautuminen finlandiasta, siis omalla mittapuullani mitattuna. Pääsin jo keskivkona lenkille ja rennoin askelin, jopa pohkeet oli kunnossa (heikoin lenkki normaalisti).

Lähe kle Vantaalle 1.45 jänöksi ;=) Maksan osallistumisesi!

Link to comment
Share on other sites

Lähe kle Vantaalle 1.45 jänöksi ;=) Maksan osallistumisesi!

Nyt tuli kyllä sellainen tarjous, josta ei voi kieltäytyä. Haluatko tosiaan maksaa 35€ lisää jänispalvelusta, kun samaan pääset kelloa katsomalla ja yksin ei takuulla tarvitse juosta? Ilmoittautumiseen on näköjään aikaa enää huomiseen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy