Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Keltanokka Espoon rantamaratonille


liisamaria73
 Share

Recommended Posts

Moikka!

Olen hölkkäillyt säännöllisen epäsäännöllisesti useamman vuoden, nuoruuteen kuuluu enemmän pallopelejä kuin kestävyysliikuntaa. Naisten kymppi 2009 (aika 1 h 5 min tosin matka ei ehkä ole ihan 10 km) sai kuitenkin lenkkikärpäsen puremaan kunnolla niin että kesä-elokuun ajan olen lenkkeillyt noin 3 krt viikossa. Lopulta uskaltauduin ilmoittautumaan Espoon rantamaraton puolikkaalle 20.9.

Olen mennyt Sepon juoksuohjelman mukaan viimeiset kolme viikkoa, vaikkakin kaikenlaista vauhtileikittelyä ja myös pitempää lenkkiä tein jo kesän aikana ihan omin päin. Ekan pitkän lenkin 20,4 kilometriä tein juosten/kävellen heinäkuussa ja siihen meni 2 h 32 min. Kaksi viikkoa sitten juoksin 17,4 km tasan kahteen tuntiin. Nyt lauantaina juoksin uudestaan sen 20,4 km. Nyt jaksoin kyllä juosta sen läpi, mutta aikaa meni 2 h 25 minuuttia. Keskisyke oli 146. En ollut siihen kamalan tyytyväinen mutta toisaalta jaloissa kyllä painoivat keskiviikon ja torstain kovavauhtisemmat lenkit (2*2km vedot ja vauhdikas 5 km). 5 km pystyn juuri ja juuri juoksemaan 30 minuuttiin. Tunnissa juoksen noin 8,5 km ja se menee helposti, syke alle 150. Maksimisykkeestäni ei ole mitään hajua, ikää on 36 vuotta.

Osaisitteko konkarit näiden tietojen perusteella yhtään arvioida, mikä olisi hyvä tavoite puolikkaalle rantamaratonille kolmen viikon päästä? Vikan pitkän lenkin, 2 h, ajattelin tehdä ensi sunnuntaina ja sen jälkeen sitten ohjelman mukaan hissutella niin että 20.9. olisin oikeasti hyvässä vedossa.

Ei kai se niinkään voi olla että jos lauantaina juoksin 20,4 km 2h 25 minuuttia, niin siihen vain kilometrin matka lisää jolloin aikani olisi päälle 2 h 30 min? Eli kuinka paljon parempaa aikaa pystyn tavoittelemaan tuonne h-hetkeen kuin mihin pystyn näin treenikaudella?

Entä onko muita, jotka treenaa Sepon ohjelman mukaisesti Espoon rantamaratonille? Kuinka lenkit on menneet ja mikä on tavoitteenne?

Kiitos jo etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Olis kiva kuulla miten meni? Huomasin viestin vasta nyt - olis melkein voinut olla itseni kirjoittama. Ekat lenkit muutamaan vuoteen tein kesäkuussa, heinäkuussa sain päähäni, että juoksen puolikkaan syyskuussa Rantamaratonilla. Sepon ohjelmaa aloin noudattamaan hieman muokaten viikon 6 kohdalta (tarvitsin pitkien lenkkien jälkeen aina 2 lepopäivää). Elokuun lopulla juoksin pisimmän lenkkini 18km tasan 2h. Puolikas meni 2:09 ja risat, mihin olen ensikertalaisena ihan tyytyväinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heippa, en huomannutkaan että lopputulostakin oli kyselty! Tarkoitukseni oli toki kiittää kommenteista, mutta sitten suomalaisittain ajattelin että ei tehrä tästä nyt numeroo ja nosteta aihetta uudestaan ylös pikkujutun takia :)

Eli kiitos kommenteista! Luulin sinne lähtiessä, että siellä jaetaan porukka tavoitteen mukaan ja mm. siksi olin mahdollisuuksistani etukäteen kiinnostunut.

Juoksu meni omilla kriteereilläni ajateltuna oikein hyvin. Sain kiriapua vanhoilta kavereilta, mutta n 10 kilsassa jättäydyin siitä porukasta kun syke huiteli 175:ssä. Niinpä painelin omaa vauhtia loppumatkan maaliin. 13-16 kilsassa polvi vihoitteli ja se on se joka antaa vähän jossittelun varaa että kuinka paljon energiaa ja aikaa meni hukkaan kun en oikein uskaltanut jatkaa aiempaa vauhtia - päätin että maaliin pitää päästä joka tapauksessa. Loppuaika oli 2 h 18 minuuttia mikä oli siis juuri niiden hurjimpien unelmieni paikkeilla.

En haaveile maratonista, mutta toivoisin vaikka ensi kesänä juoksevani saman matkan lyhyemmässä ajassa. Niinpä yritän käydä vauhtikestävyyden kimppuun ja toivon talveksi oikein kivoja (lumisia, ei jäisiä) juoksukelejä.

Ja vielä hölkättärelle: tuloksesihan on hurjan hyvä tuolla lähtötasolla! Tsemppiä vaan jos vielä aiot jatkaa kivaa harrastusta, itse ainakin olen ihan koukussa eikä vieläkään iltojen pimennyttyäkään ole tympäissyt lähteä lenkkipolulle. Perhetilanne kuitenkin tekee sen että pakollisten lepopäivien toteutumista ei tarvitse erikseen suunnitella...

liisamaria

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kiva kuulla tulokset, ja että jäi hyvä fiilis juoksuun:)

Koukussa olen minäkin:) Olen käynyt edelleen lenkillä kolmisen kertaa/vko, mutta valitettavasti pitkiksiä ei ole tullut tehtyä puolikkaan jälkeen, eli vain sellaisia 30min - 70min lenkkejä. Yritän saada muutaman pidemmän lenkin alle ennen pakkasia, koska vähän veikkaan, että keskitalvella jää juoksemiset vähemmälle. Kuntosalikortinkin hankin pitääkseni yllä edes jotain peruskuntoa talven yli:) Keväällä sitten uudella innolla. Pikkaisen maraton houkuttaa, mutta vanha hermovika toisessa jalkaterässä rupeaa oireilemaan aina tunnin juoksun jälkeen:( Mulla neljä lasta, joten täälläkin harjoittelu tapahtuu perheen ehdoilla:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy