Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Turjake

Nyypiön harjoittelutahti

Recommended Posts

Olen 33v, mies ja painoindeksiltä tukevan pinnanssa. Aloitin lenkkeilyn pitkän kesäloman aikana ihan sattumalta. Harrastus ei ole kokonaan uusi kävin salilla ja lenkkeilin 3-4 vuotta sitten- silloin kuntoilu loppui kokonaan jatkuvien korvatulehdusten takia...ja jotka loppuivat aikanaan. Aloin keväällä kävelemään satunnaisesti reilun tunnin lenkkejä- samalla yritin hölkkää mutta siitä ei tullut mitään, en jaksanut sataa metriä.

Kuukausi takaperin kokeilin ihan sattumalta hölkkää erittäin hitaalla tahdilla- yllätyin positiivisesti kun pystyin hölkkäämään 15 minuutin jaksoja. Piru vei sitten pikkusormen ja jatkoin varmaankin tyhjän nopealla tahdilla- olen kuukauden ajan treenannut 5-6krt/vko noin 25-30km/vko, tämä siis loman aikana kun työt eivät olleet harrastusten esteenä. Nyt jälkikäteen perehdyin vasta asiaan ja harjoittelun tahti on tainnut olla turhan kiivas. Jokatapauksessa nyt tavallinen lenkkini on 5km/35min ja 7km/60min. Sykkeestä minulla ei ole aavistustakaan...lyhyemmän lenkin jälkeen reidet ovat juosseen oloiset mutta pystyn puhumaan melkein normaalisti- pitemmän lenkin jälkeen en ole varsinaisesti hengästynyt.

Ajattelin itse nyt syksyllä käydä noin 4 kertaa viikossa lenkillä:

Ma=lepo

Ti=35 min, löysähkö hölkkä

Ke=lepo

To=35 min, tiistaita nopeampi / sählyä 2h

Pe=lepo

La=1h, löysä hölkkä

Su=1.5h, viikon raskain lenkki

Onko tuossa mitään mieltä? Mitään tavoitteita minulla ei ole- no jos kympin pystyisin joskus juoksemaan niin hyvä niin. Ajankäytölle haasteita antaa nämä perinteiset lapsiperheellisen ajanvietteet- eli viikolla ei aikaa kauheasti ole.

Ai niin...ongelmanani tuntuu olevan se, että lyhyet lenkit juoksen liian lujaa- pitkät puolestaan liian hitaasti. Olisiko sykemittarista apua tähän?

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä näyttää jo muiden toimesta menneen vähän sivuraiteelle... joten jatkan samalla linjalla. :lipsrsealed:

Katselin viikonloppuna jotain lastenohjelmaa pikkulikan seurana ja siinä oli Turjake, jonka vaimo oli Murjake. Hymyilyttää vieläkin. :thumbsup:

Varsinaiseen aiheeseen: pitkä lenkki 1,5 h = viikon raskain ... ja sitten pohdit sitä että juokset pitkän liian hitaasti. Siis suomeksi sanottuna tarkoittaa mitä? :undecided: :conf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyypiö=N00b=Nyyppä. Luultavasti siis tuota internetslangia.

Joo, tai ei, oikeastaan en mää tiedä. Oikeastaan juttu menee niin, että meillä töissä puhutaan nyyppäreistä (eikä olla varsinaisella nörttialalla). Nyyppärillä tarkoitetaan uutta kaveria eli joka on aloittelija/harjoittelija tai sitten vain "uusi" tuttavuus. Nyyppäri on puolestaan (kait) väännetty jossain ulkomaanprojektissa newquy tai newbie sanasta jota kun Suomesta on mennyt "uusi" kaveri jonnekin huitsin nevadaan...jokohan tuossa olisi sitä selitystä. Ai niin...voipi olla että tuo Turjake on samasta lähteestä peräisin. Jostain satukirjasta se on jokatapauksessa mieleen jäänyt.

Varsinaiseen aiheeseen: pitkä lenkki 1,5 h = viikon raskain ... ja sitten pohdit sitä että juokset pitkän liian hitaasti. Siis suomeksi sanottuna tarkoittaa mitä? :undecided::conf:

En mää vielä ole 1.5h tunnin lenkkiä edes juossut. Kunhan vasta suunnittelen jotain jonka mukaan voisin yrittää omia harrastuksiani sovittaa muun perheen menoihin. Tähän asti pitkä lenkkini on ollut n.1h jossa ajassa kierrän vajaan 7km pururadan. Vakiovitosen olen juossut asfaltilla n. 30-35 minuutin vauhdilla. Lenkin lopussa juoksu tuntuu raskaammalta mitä sen (ehkä) pitäisi. Vauhti vain kasvaa pikkuhiljaa. Eilen hölkkäsin omasta mielestä ensimmäistä kerta onnistuneen hitaasti 4.5km/40min.

Elikkä...se mitä oikeastaan mietin oli tuo lenkillä käynnin rytmitys lyhyisiin ja pitempiin. Viikolla kun aikaa ei oikein ole ennen kuin muksut on nukkumassa. Viikonloppuna aikaa on sitten paremmin järjestettävissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lenkkien sijoittelua voisi parantaa. Ehkä ei kannattaisi juosta lauantaina 1 h, kun tarkoitus on juosta sunnuntaina 1,5h eli raskain lenkki. Ma-pe jää juoksua vain yht. 70 min/5pv. Ajankäyttö voi toki puoltaa viikonloppujuoksua, mutta muuten lauantai voisi olla lepo ja tunti juoksua lisää ma-pe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lenkkien sijoittelua voisi parantaa. Ehkä ei kannattaisi juosta lauantaina 1 h, kun tarkoitus on juosta sunnuntaina 1,5h eli raskain lenkki. Ma-pe jää juoksua vain yht. 70 min/5pv. Ajankäyttö voi toki puoltaa viikonloppujuoksua, mutta muuten lauantai voisi olla lepo ja tunti juoksua lisää ma-pe.

Kiitoksia : ) , enpä tuolta kantilta osannut asiaa ajatellakaan. Onko juoksun määrä 3.5h/vko ajalliselta määrältään minkälainen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksumäärä riippuu pääasiassa lähtötasosta ja tavoitteista. Jos haluaa juoksusta monella tavoin hyödyllisen ja hauskan harrastuksen, 3,5h on aivan kelpo määrä viikossa. Edellyttäen että tuo määrä sujuu vaikeuksitta. Juoksu kehittää juoksemista, joten määrä tai vauhti muuttuvat juoksukilometrien kasvaessa. Saattaapa mieleen juolahtaa jotakin tavoitteitakin. Kannattaa rytmittää viikkoja: joka 3. tai 4. viikko kevennettynä vaiikkapa puoleen muista viikoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikuisena aloittelijana kommentoisin, että aika lailla samanlaiselta kuulostaa omakin ohjelmani :)

ma: kevyempi kuntosali 35min (reidet, pohkeet, yläkroppa) + venyttelyt

ti: 60min rauhallinen hölkkä

ke: kuntosali 35min (reidet, pohkeet, yläkroppa) + 45-60min kävely

to: 40-45min omalla vauhdilla rennosti

pe: kuntosali 35min (reidet, pohkeet, yläkroppa) + 30-45min kävely

la: fiiliksen ja muun mukaan kävelyä ja lepoa

su: 1,5-2h rauhallinen lenkki

Suunnilleen tämän mukaan menen, mitä nyt joskus tulee tilaisuuksia paremmin kuin toisena päivänä eli lapsiperheen säädöt aiheuttavat oman epävarmuustekijänsä tähän. Vauhdeista sen verran, että tuo "omalla vauhdilla rennosti" tarkoittaa sellaista, jossa vähän hengästyykin, mutta tuntuu hyvältä ja "rauhallinen" on nylkyttelyä, joka sisältää isommissa ylämäissä kävelyä ja tasaisella/alamäissä rennompaa askellusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein eilen reilun vitosen lenkin uudella reitillä- luulin tai oikeastaan yritin juosta hieman reippaammin kuin tiistaisella lenkillä, juoksu kulkikin kevyen oloisesti. Kun tarkastin asian askelmittarista niin eipä tuo pitänytkään paikkaansa, vauhti oli ollut ainakin askelmittariin nojaten täsmälleen sama kuin aikaisemminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein eilen reilun vitosen lenkin uudella reitillä- luulin tai oikeastaan yritin juosta hieman reippaammin kuin tiistaisella lenkillä, juoksu kulkikin kevyen oloisesti. Kun tarkastin asian askelmittarista niin eipä tuo pitänytkään paikkaansa, vauhti oli ollut ainakin askelmittariin nojaten täsmälleen sama kuin aikaisemminkin.

Ihan sama juttu! Joskus tuntuu kuin lentäisi ja toisinaan laahustan ja sama lukema kellossa silti lähes joka kerta. Miten sitä vauhtia oikeasti saa lisää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy