Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
-jones-

Juoksu lapsiperheessä

Recommended Posts

Kyllähän yksinkertaisin perusratkaisu on siinä, että lapset tarvitsevat enemmän unta kuin aikuiset, ja käytännössäkin nukkuvat aiemmin ja pitempään. Siis hyvää lenkkiaikaa on joko illalla tai aamulla, tai molempina. Tällä pääsee jo pitkälle. Sitten lisäksi jos minkäänlaista vuorottelua puolison kanssa löytyy, niin siitä saa lisää aikaa.

Ja heti kun lapset ovat siinä iässä, että pyöräilevät tai leikkivät vähän itsenäisemmin ulkona, niin on helppo yhdistää lenkkeily ja lasten ulkoiluttaminen.

Ja sitten kun lapsia pitää kuljettaa harrastuksiin, niin sehän tukee juoksua aivan erinomaisesti. Lenkille vaan soittotunnin tms. aikana.

Yksinhuoltajat ja ihan pienten vauvojen vanhemmat varmasti joutuvat olemaan paljon kekseliäämpiä, mutta muuten en käsitä kuinka lapset kuntolenkkeilyä rajoittaisivat.

Meidän lapset nukkuu molemmat tarhassa about 2,5h eli jaksavat kyllä huomattavasti pitempään kuin minä. Lisäksi heräävät tai ainakin herättävät minut useita kertoja yössä, että hyvä kun silmät ristissä jaksaa työnsä tehdä joka päivä. Viikonloput usein menee toisten lapsille liikuntaa ohjatessa tai jossain muksulassa istuessa, että muut äidit pääsee harrastaa.

Tolla yksi vuotiaalla ei vielä hirveästi soittotunteja ole ja muutenkaan, kun hän on ensin ollut hoidossa 8,5h, hän ei vaan halua enää kenenkään muun hoitoon iltaisin. Minä en käsitä kuinka joku voi kuvitella, että pienet lapset ei rajoittaisi ainakin äidin kuntolenkkeilyä. Ei edes mun 1,2v halua tököttää rattaissa lykittävänä vaan haluaa koluta mielummin joka ojanpohjan saati sitten 4 vuotias. Sulla on tosi rauhalliset lapset, jos niille voi kääntää selkänsä tai juosta rataa ympäri. Tuus kokeilee tämmöisten kanssa, joilla on jalat ja kädet ;)

Monessa viestissä vilahtanut sellainen asia, että juoksevat sitten kun lapset ovat menneet nukkumaan :sleep: eli 20-21 aikoihin ? Eikö se vaikeuta omaa nukkumista, kun lenkin jälkeen olo on kumminkin tosi virkeä monta tuntia ?

Tämä on niitä tottumista vaatiivia asioita. Sama juttu kuin aamulenkkien kanssa.

Eli kyllähän sen juoksun jälkeen on vähän liian virkeä ajankohtaan nähden, mutta pitkä lämmin suihku ja tuhti iltapala auttavat asiaan. Sitten vain sänkyyn lukemaan kirjaa vähäksi aikaa, niin kyllä se uni sieltä tulee, kun rytmiin pääsee kiinni.

Näin on, helposti saa syyn ettei pysty harrastamaan kun on lapsia.

Tästä minä olen samaa mieltä. Olettaen siis, että kyse on melko "perinteisestä" perheestä. Eli molemmat vanhemmat kotona ja molemmat tekee normaaleja työtunteja ja lapset ovat terveitä. Anteeksi kun sanon näin, mutta saamattomuutta ja laiskuutta se on, jos aikaa ei säännölliseen kuntoiluun noilla spekseillä löydy. Yllättäen sitä aikaa löytyy illalla katsoa töllöä.

Esimerkiksi juoksurattaat ja kantorinkka ovat loistavia keksintöjä lasten kanssa ulkoiluun. Meillä on molemmat muksut viihtyneet molemmissa aparaateissa loistavasti. Mutta tämä ehkä vaati sitä, että niiden käyttö aloitetaan varhaisessa vaiheessa ja käyttö on säännöllistä.

Minä en käsitä kuinka joku voi kuvitella, että pienet lapset ei rajoittaisi ainakin äidin kuntolenkkeilyä.

Ajattelin ensin, että en tähän tartu, mutta tässä sitä nyt mennään.

Jos lapsi ei enää saa rintaa, niin tuo lause on puuta heinää. Tietty se on totta, jos lastenhoitoon liittyviä asioita ei ole perheessä puhuttu oikeasti läpi ennen lapsen syntymää. Eli äiti marttyyrina hoitaa lapsia koko ajan ja valittaa, että aikaa ei ole mihinkään. Jos miehesi on kotona, niin pistä ukkosi hoitamaan niitä lapsia, kun käyt omissa harrastuksissasi. Ei sen ukkosi kuulu olla mikään vapaamatkustaja lastenhoitohommissa.

Sanoit, että ohjaat lasten toimintaa viikonloppuna. Eikö nyt olisi aika ajatella vähän itsekkäämmin ja pyhittää viikonloput itsensä ja oman perheen hyvinvoinnin edistämiseen.

Ei millään pahalla, mutta on mulle vähän herkkä aihe.

Jännä juttu muuten kun A. Stubbilta kysyttiin, että mistä ajasta hänen juoksu- ja liikuntaharrastuksensa on pois - perheeltä vai työltä niin vastaus oli: "ei mistään, ne tuovat aikaa perheelle". Lienee tarkoitti juuri sitä, kuinka paljon tyytyväisempi on sellainen vanhempi, jolla on oma rakas harrastus tuomassa energiaa. Itse ainakin olin paljon passiivisempi ja äkäisempi silloin kun en sitä omaa aikaa tajunnut ottaa. Ikävä kyllä marttyyriäitiys ja ikuinen huono omatunto on naisten helmasynti ja lapsetkin sitä kärkkäästi hyödyntävät. Edelleen saan joka lenkille lähtöni selittää lapsille, että miksi ja eikö isi voi mennä.

Jännä juttu muuten kun A. Stubbilta kysyttiin, että mistä ajasta hänen juoksu- ja liikuntaharrastuksensa on pois - perheeltä vai työltä niin vastaus oli: "ei mistään, ne tuovat aikaa perheelle". Lienee tarkoitti juuri sitä, kuinka paljon tyytyväisempi on sellainen vanhempi, jolla on oma rakas harrastus tuomassa energiaa. Itse ainakin olin paljon passiivisempi ja äkäisempi silloin kun en sitä omaa aikaa tajunnut ottaa. Ikävä kyllä marttyyriäitiys ja ikuinen huono omatunto on naisten helmasynti ja lapsetkin sitä kärkkäästi hyödyntävät. Edelleen saan joka lenkille lähtöni selittää lapsille, että miksi ja eikö isi voi mennä.

Ainakin minä jaksan paljon enemmän touhuta pentujen kanssa kuin 4v. sitten ja niitä on kohta 50% enemmänkin ;=)

Seuraavat kommentit vain meidän perheeseen liittyen. Elämäntilanteita on erilaisia ja vaikkapa YH äideille seuraava ei toimi mitenkään:

Meidän perheessä vaimon "itsekäs" irtiotto omiin harrastuksiin on parasta mitä meille on tapahtunut. Vaimo siis piti uhkailla ja kiristää aloittamaan oma harrastuksensa , mutta alkuun päästyään on aivan intona kuntoilusta. Meidän tapauksessa on kivempaa, että lapset saa olla hyväntuulisen äidin kintereillä sen kaksi tuntia, kuin että koko perhe katselisi täysin nuukahtanutta nurkassa tuiskivaa emäntää koko illan... Ei ne lapset ikävään kuole, jos isä on niitä hoitamassa, vaan meillä on yleensä erittäin mukavaa kun voidaan kerrankin puuhata rauhassa.

Elämäntilanteita on erilaisia, joten kaikki eivät tuollaiseen irtiottoon pysty, mutta ei siitäkään kannata mitään marttyyrinviittaa itselleen päällensä kiskoa. Itse kait ne lapset on ristikseen hankkinut?

Yleisemmin harjoittelusta lasten kanssa:

Jos haluaa juosta maratonin SM-kultaa ei kannata sitä ennen pyöräyttä taloutta täyteen mukuloita. Tai golfin tasoituksen tiputtamisesta on turha haaveilla jos on hillitön lauma lapsia hoidettavana. SIlti jonkinmoista liikuntaa pystyy tekemään jos vain luopuu turhasta vänkäyksestä ja tekee sellaista mikä on kaikkein tehokkainta ja kätevintä.

Kuntoliikuntaa voi harrastaa aika pienissäkin väleissä jos niin haluaa. 15 minuutin kuntopiiri päivittäin pitää kuntoa yllä ne vuodet, jolloin aikaa ei ole isommin investoitavissa. Jos ei muuten onnistu niin käyttää niitä mukoloita treenipuntteina, niin eivät nekään sitten saa traumoja hylkäämisestä... :-). Tuon 15 minuuttia saa moninkertaisesti päivän mittaan takaisin...

Jos lapset on täysiä riiviöitä luulisi että nekin kaipaavat sellaista liikuntaa, jossa ne saavat purkaa energiaansa. Pallohippaa, metsäretkiä yleisurheilua jne. Ei onnistu ihan imettäväisen kanssa, mutta ainakin isompien vimpuloiden kanssa voi jo puuhata monenlaista.

Muokattu

Ja tämä vielä meidän perheestä.

Eli jos alan olla liian kireänä niin mies toteaa että taitaa olla äidin aika päästä lenkille, näin ollen juoksen vähintään viisi kertaa viikossa. :lolk:

Mies valmentaa vanhimman lapseni jalkapallojoukkuetta eli on tässä toiminnassa vähintään kolme iltaa viikossa + pelit päälle. Itse kuljetan jalan kahta nuorempaa lasta heidän treenihinsä. Mutta homma on toiminut meillä hienosti.

Tämä ei varmasti toimisi kaikilla ja tämä viestiketjukin on minulle taas loistava muistutus siitä että pitää olla tyytyväinen jos saa puolisonsa tuen omille harrastuksilleen niinkin vahvastikun minä. Huomenna pojalla jalkapalloturnaus ja minulla tuo HCM eli mies ottaa tytöt 7 ja 4v. mukaansa valmennusjoukkoihin.

Näistä kantorinkoista kun on ollut puhetta, niin kai nyt joku muukin käyttää kantoliinaa tai -reppua kuin minä? Lapsi selkään ja menoksi. Rinkasta ei ole kokemusta, mutta kudotulla liinalla tai hyvällä repulla (mulla on Manduca, maksaa alle satasen) kantomukavuus on tosi hyvä ja jaksaa kantaa lasta tuntikausia. Kiloraja tais Manducassa olla 20 tai 25 kg ja olen kantanut nelivuotiastakin hyvällä menestyksellä! Tällainen pieni mainos.. :)

Muok. mulla ei mitään kytkyjä liina- tai reppukauppiasiin, kunhan vain olen tyytyväinen käyttäjä.

Jännä juttu muuten kun A. Stubbilta kysyttiin, että mistä ajasta hänen juoksu- ja liikuntaharrastuksensa on pois - perheeltä vai työltä niin vastaus oli: "ei mistään, ne tuovat aikaa perheelle". Lienee tarkoitti juuri sitä, kuinka paljon tyytyväisempi on sellainen vanhempi, jolla on oma rakas harrastus tuomassa energiaa.

Mutta tarkoittaako A.Stubb sittenkään mitä sanoo...eli olivatko mikrofonit päällä vai ei. :D

Muokattu

Näistä kantorinkoista kun on ollut puhetta, niin kai nyt joku muukin käyttää kantoliinaa tai -reppua kuin minä? Kiloraja tais Manducassa olla 20 tai 25 kg ja olen kantanut nelivuotiastakin hyvällä menestyksellä!

Meillä muksut on ollut kantorepussa kunnes oppivat istumaan kunnolla. Sitten rinkkaan. Tuota meidän 4-vuotiasta (keväällä syntynyt) mä olen "totuttanut" luontoon jo sen verran, että 6-7km menee omin voimin kävellen ihan ongelmitta. Tosin matkalla on pakko olla yksi makkaranpaistosessio ja pari keksitaukoa :thumbsup:

Tuo käveleminen kun sujuu noin hyvin, niin voin lähteä muksujen kanssa yksin liikenteeseen, kun nuorempi on rinkassa. Jälleen kerran siis yksi mukava tapa järjestää omaa aikaa toiselle vanhemmista.

Meillä muksut on ollut kantorepussa kunnes oppivat istumaan kunnolla. Sitten rinkkaan. Tuota meidän 4-vuotiasta (keväällä syntynyt) mä olen "totuttanut" luontoon jo sen verran, että 6-7km menee omin voimin kävellen ihan ongelmitta.

Sama tyyli täällä: ensin reppu, sitten rinkka. Kantorinkan kanssa on mukava liikkua metsässä tai muuten enemmän kävellessä ja eväät ym mahtuvat samaan kyytiin.

Kahden pienen lapsen (9kk, 2v2kk) isänä on tänä vuonna kertynyt treeniä n. 10 h/viikko. Työmatkat kuljen juosten, rullahiihtäen tai pyörällä. Niistä kertyy n. 7 h /viikko. Viikonloppuna yksi lenkki nuoremman kanssa vaunuilla/rinkassa ja yksi ilman lapsia.

Lokakuun alusta jään kotio hoitamaan lapsia viideksi kuukaudeksi. Tarkoitus on lisätä treeniä selvästi ja olla huippukunnossa maaliskuun hiihdoissa. Suunnitelmissa on kuntopiiriä lasten leikkiessä, pyörä-/juoksukärryjen kanssa tullaan liikkumaan paljon erityisesti päiväuniaikaan ja päälle omat lenkit iltaisin.

Kuten moni muukin tässä ketjussa, niin itsekin olen huomannut, että kyllä sitä aikaa pystyy liikunnallekin järjestämään. Meillä kaksi lasta (3v ja 4v) ja vuorovedoin on päästy lenkille. Juuri nyt vkl päätin alkaa hyödyntämään myös työmatkat, vähän reilu 10 km suuntaansa.