Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
Ikämies

Ylikuntoako?

Recommended Posts

Mulla oli ihan samanlaisia tuntemuksia kaksi viimeistä viikkoa ennen maratonia. Tuntui että vauhti on ihan kadoksissa ja hengästyin pienemmistäkin lenkeistä. Pelotti lähteä lauantaina HCM:lle... Mutta kuinka ollakaan juoksu sujui maratonilla alusta saakka ihan erilailla kuin nuo viimeiset harjoitukset, ja lopputulos oli parempi kuin uskalsin koskaan toivoakaan!

Ei peli varmastikaan vielä ole menetetty, pidä se tikkataulu piilossa vaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valoa tunnelin päässä!

Nyt yhden päivän hieronnan jälkeen levättyäni heitin varovaisen lenkin: 6km 7.00min/km vauhdilla ja sykkeet pysyi suht alhaalla (127bpm, 68%max.). Jalat ihan eri tuntuiset kuin ennen hierontaa. Nyt tuli vain polvet kipeiksi, mitä ei ole aiemmin tapahtunut. Tämän viikon otan rauhassa näillä lyhyillä ja hitailla lenkeillä. Sitten kokeilen pari viikkoa vähän kovempaa ja sittenhän saakin jo kevennellä seuraavan viikon ennen Jyväskylää. Ehkä tässä sittenkin on vielä toivoa lähteä puolikkaalle 2.15:n jäniksen selkään. Sehän tarkoittaisi 6.24 min/km vauhtia. Jos ei takapakkia enää tule ja konto tästä palautuu, niin pitäis mennä. :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan nyt kokeneemmat, mitä minun tulisi tehdä, että pystyn vielä tavoittelemaan ennätystä Jyväskylän puolikkaalla kahden ja puolen viikon kuluttua. Tuosta ketjusta edellä näkyy mitä aiemmin on tapahtunut. Viime viikolla meni kolme lyhyttä (4, 6 ja 7km) PK-lenkkiä jo paremmin; vauhdit n. 6.50/km, syke 128-130. Sen jälkeen pari lepopäivää ja tällä viikolla ma ja ke kaksi 6km:n lenkkiä persiilleen: sykkeet 140 ja 132, vauhti molemmissa 7,30/km.

Luulin jo, että tuon hieronnan jälkeen kunto löytyi jälleen. Mikä neuvoksi, ettei Jyväskylä mene pipariksi? Ajattelin nyt levätä kolme päivää ja vetää lyhennetyn pitkiksen, ehkä n. 12-14km sunnuntaina. Maanantaille olen varannut hierojan. Sen jälkeen ajattelin edelleen pitää pari lepopäivää ja sitten tehdä muutaman kovemman juoksun ensi viikon lopulle, jos jalat toimivat ja kunto löytyy. Sittenhän ei olekaan kuin viikko kisaan, joten se on pakkokin ottaa kevyesti. Jos ei lenkit kulje ensi viikollakaa, ajattelin mennä ottamaan vielä kolmannen hieronnan viikkoa ennen kisaa.

Tässä on nyt enemmän tai vähemmän mennyt viimeiset 3 viikkoa ihan reisille. Onkohan tuo jo saavutettu ja oletettu 2.15:n puolikkaan kunto kadonnut ihan tyystin tässä välissä? Epätoivoisesti haluaisin lähteä sen jäniksen matkaan. Seuraava kisa kun on sitten edessä kuitenkin vasta ensi vuonna. Miten tämä loppuaika tulisi käyttää?

nimim. Epätoivoinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

:icon_jook:

Lisättäköön vielä, että tällä kaudella oli tavoitteena parantaa puolikkaan aikaa 10 minuutilla tuolla Jyväskylässä kuukauden päästä ja pieni stressi lyö päälle, notta kuinkahan tässä käy?

Ja se on juuri se stressi - ts. ennakko-odotukset uudesta ennätyksestä tms. -, mikä saa tuntumaan siltä, ettei kulje. Luota kuntoosi, ei se ole mihinkään hävinnyt. Huono kenraaliharjoitus tietää... Miten se meni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä on nyt enemmän tai vähemmän mennyt viimeiset 3 viikkoa ihan reisille. Onkohan tuo jo saavutettu ja oletettu 2.15:n puolikkaan kunto kadonnut ihan tyystin tässä välissä?

Olisi tietysti kiva olla optimisti, mutta onhan se kunto tosiaan saattanut kadota. Minulla hävisi vuosi sitten puolessatoista kuukaudessa sekä PK- että VK-vauhdeista 45 sekuntia muutaman heikon viikon ja flunssailun seurauksena. Siinä sai heittää loppuvuoden tavoitteille hyvästit...

Mutta tänä vuonna kyseiset tavoitteet on olleet pelkkää paperia, joten ei hätää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan nyt kokeneemmat, mitä minun tulisi tehdä, että pystyn vielä tavoittelemaan ennätystä Jyväskylän puolikkaalla kahden ja puolen viikon kuluttua. Tuosta ketjusta edellä näkyy mitä aiemmin on tapahtunut. Viime viikolla meni kolme lyhyttä (4, 6 ja 7km) PK-lenkkiä jo paremmin; vauhdit n. 6.50/km, syke 128-130. Sen jälkeen pari lepopäivää ja tällä viikolla ma ja ke kaksi 6km:n lenkkiä persiilleen: sykkeet 140 ja 132, vauhti molemmissa 7,30/km.

Luulin jo, että tuon hieronnan jälkeen kunto löytyi jälleen. Mikä neuvoksi, ettei Jyväskylä mene pipariksi? Ajattelin nyt levätä kolme päivää ja vetää lyhennetyn pitkiksen, ehkä n. 12-14km sunnuntaina. Maanantaille olen varannut hierojan. Sen jälkeen ajattelin edelleen pitää pari lepopäivää ja sitten tehdä muutaman kovemman juoksun ensi viikon lopulle, jos jalat toimivat ja kunto löytyy. Sittenhän ei olekaan kuin viikko kisaan, joten se on pakkokin ottaa kevyesti. Jos ei lenkit kulje ensi viikollakaa, ajattelin mennä ottamaan vielä kolmannen hieronnan viikkoa ennen kisaa.

Tässä on nyt enemmän tai vähemmän mennyt viimeiset 3 viikkoa ihan reisille. Onkohan tuo jo saavutettu ja oletettu 2.15:n puolikkaan kunto kadonnut ihan tyystin tässä välissä? Epätoivoisesti haluaisin lähteä sen jäniksen matkaan. Seuraava kisa kun on sitten edessä kuitenkin vasta ensi vuonna. Miten tämä loppuaika tulisi käyttää?

nimim. Epätoivoinen

Aikaa siis noin 2,5vkoa. No ota vaikka nyt (vko 35)vkonloppuna tommonen 8-10km kiihtyvänä juoksuna eli alkuun tavotevauhtia hitaampaa 2-3km ja sitten kiihdytät loppua kohti tavoite vauhtia kovempaa. Siten että koko reissun keskivauhti olis sitä 2.15 vauhtia. Päälle läm ja verr saat semmosen puolipitkän 13-15km. Sitten ensivkolla (vko 36)1 kevyt pk 30-45min ja keskivkona otat 4*1000m vedot vauhdit kisavauhtia ja väliin 2-3min kävelypalautus. La saunalenkkinä 6km jossa menet kisavauhtia 3km.

Startti vkolla 37 ti 30min ja to 20min kevyt pk- jossa 5-6* 100-50m rentoa vetoa.

Näin mie tekisin, viisaammat voi kertoa lisää. Ai niin ja lähe sen 2.15 jänön perään ja jos tuntuu pahalta löysää, ei tässä onneksi MM-karsinnoissa olla ;=)

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikaa siis noin 2,5vkoa. No ota vaikka nyt (vko 35)vkonloppuna tommonen 8-10km kiihtyvänä juoksuna eli alkuun tavotevauhtia hitaampaa 2-3km ja sitten kiihdytät loppua kohti tavoite vauhtia kovempaa. Siten että koko reissun keskivauhti olis sitä 2.15 vauhtia. Päälle läm ja verr saat semmosen puolipitkän 13-15km. Sitten ensivkolla (vko 36)1 kevyt pk 30-45min ja keskivkona otat 4*1000m vedot vauhdit kisavauhtia ja väliin 2-3min kävelypalautus. La saunalenkkinä 6km jossa menet kisavauhtia 3km.

Startti vkolla 37 ti 30min ja to 20min kevyt pk- jossa 5-6* 100-50m rentoa vetoa.

Näin mie tekisin, viisaammat voi kertoa lisää. Ai niin ja lähe sen 2.15 jänön perään ja jos tuntuu pahalta löysää, ei tässä onneksi MM-karsinnoissa olla ;=)

Tämä voisi kuulostaa hyvältä suunitelmalta. Taidanpa toteuttaa. Aika paljon kertoo tuo viikonlopun lenkki. Toivottavasti ei ihan reisille mene. Maanantaina on jokatapauksessa hieroja, joten toivon sen vähän korjaavan tilannetta. Jos ei nyt ihan totaalisesti lama iske juoksuun, niin lähden ainakin sen jänön perään kun teidän, että maaliin jaksan kuitenkin. Oli aika sitten mitä tahansa. Niin, ja kun kerran ei MM-kisoissa olla, niin ei tarvitse keskeyttääkään. :thumbsup:

Katotaan kuinka äijän käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä voisi kuulostaa hyvältä suunitelmalta. Taidanpa toteuttaa. Aika paljon kertoo tuo viikonlopun lenkki. Toivottavasti ei ihan reisille mene. Maanantaina on jokatapauksessa hieroja, joten toivon sen vähän korjaavan tilannetta. Jos ei nyt ihan totaalisesti lama iske juoksuun, niin lähden ainakin sen jänön perään kun teidän, että maaliin jaksan kuitenkin. Oli aika sitten mitä tahansa. Niin, ja kun kerran ei MM-kisoissa olla, niin ei tarvitse keskeyttääkään. :thumbsup:

Katotaan kuinka äijän käy.

Pistä mietteitä miten lenkit kuluki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistä mietteitä miten lenkit kuluki

No tässä tulee. Tänää juoksin ohjeesi mukaan (melkein).

km nopeus syke (% maximista)

1. 7,22 120 (64)

2. 7,04 125 (67)

3. 7,06 135 (72)

4. 6,52 134 (72)

5. 6,49 133 (71) alamäkivoittoista

6. 6,38 146 (78) loivaa nousua

7. 6,35 145 (78)

8. 6,31 153 (82) ylämäkiä, yksi pitkä ja jyrkkä

9. 6,22 142 (76) alamäkivoittoista

10. 6,14 154 (82) nousua

11. 6,15 153 (83)

12. 6,00 158 (84)

13. 5,50 161 (86)

14. 5,39 165 (88)

yht. 6,31 min/km, 144 (77%).

Tavoitteeksihan asetit keskiarvoksi tuon 2.15:n keskinopeuden (6,24), mutta jäin siitä vähän. Tuo 6,31 on melko liki, ennustaisi loppuaikaa 2.17.

EI tämä nyt mielestäni mikään katastrofi ollut. Sanoisin jopa, että tuo loppumatka kulki paremmin kuin alku. Alussa nuo "hitaat" kilometrit oli vaikeampia kuin lopun nopeammat. Alussa syketaso olikin aivan liian korkea noille vauhdeille. Normaalisti noita 7.00 - 7.20 kilometrejä juoksisin jollain 115 - 120 sykkeillä.

Jaloissa ei tuntunut lainkaan pahalta. Huomenna on vielä hieroja tilattu, joten apua sille saralle on kuitenkin tulossa. Palauttelen huomenna jonkun 25-35 min hölkän ja seuraava lenkki sitten keskiviikkona. Huilasin taas nyt 3 päivää ennen tän päivän lenkkiä. Näytti vähän auttavan.

Mitä mieltä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan ok, pääasia on sinun oma tunteesi. Eli nuo viimeiset kilometrit oliko mikä tunne niiden jälkeen? Nyt sinuna ottaisin huomenna kevyen palauttavan 30-45min kävely hölkän ja sen jälkeen huilipäivä. Ja keskivkona niiden tavoite vauhtisten vetojen kimppuun.

Vetoihin nousevalla teholla, eli ei 100 lasissa vaan tunteen mukaan joka veto aavistuksen verran kovempaa kuin edellinen ja viimosessa jo vois mennä suht mukavaa kyytiä, kuitenkin niin että tunne on lopussa "menis vielä"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan ok, pääasia on sinun oma tunteesi. Eli nuo viimeiset kilometrit oliko mikä tunne niiden jälkeen?

Ei paha! Nyt illalla jaloissa tuntuu, että on tehty kovempi harjoitus, mutta viimeisen kilsan jälkeen oli tunne, että olis voinut jatkaa vielä kilometrin pari sitä kovaakin vauhtia. Kuten sanoin, tuossa alun 3-4km oli paljon vaikeammat! En tiedä miksi. Sitten vauhdin noustua tuonne 6.50 tietämille, alkoi juoksu kulkea paremmin.

Olihan tämä viimeisen 3 viikon sisällä ylivoimaisesti kovin treeni sen jälkeen kuin nuo ylirasitusoireet ilmenivät. Toivottavasti en tällä nyt pahentanut asiaa. Mittasin aamulla leposykkeeni - 44 eli ihan normaali. Lisäksi tein tuon Polarin "kuntotestin" ja se antoi lukemaksi 46, mikä on pykälää pienempi kuin ennen romahdusta. Tosin tuo ei mikään luotettava ole, mutta kait se jotain suuntaa antaa. Nyt pitäisi vain pystyä ottamaan rauhalisesti, ettei tule takapakkia. Ellei sitten tullut jo.

Sykemittarin kotiin jättäminen olisi kaiketi viisata, mutta siihen olen sen verran "koukussa" ettei taida onnistua... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten ensivkolla (vko 36)1 kevyt pk 30-45min ja keskivkona otat 4*1000m vedot vauhdit kisavauhtia ja väliin 2-3min kävelypalautus.

Nyt on vedot vedetty. Otin alkuun 2km hölkän ja sitten nuo vedot n. 6.20 min/km vauhdeilla ja 2 min kävelyt välissä. Hyvin kulki! Jalat tuoreen oloiset ja sykkeet ehkä 145-150 vetojen aikana, joten sekin ihan ok.

Sykkeistä ei täyttä varmuutta pysty sanomaan, kun Polar näytti taas välillä 76 ja sitten 216... Tai sitten on tosi pahat rytmihäiriöt mulla. :viheltely:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy