Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Ikämies

Ylikuntoako?

Recommended Posts

Niin, vaivaako nyt se kuuluisa ylikunto vai mikä?

Lenkkeilyä siis takana 1 vuosi ja n. 800km. Aloiteltiin tuolloin sellaisella n. 8.30min/km vauhdeilla lyhyitä hölkkä- + kävelylenkkejä n. 10km:n viikkomäärillä. Siitä sitten hissukseen nosteltiin ja vappuna eka puolimara. Sen jälkeen pk- vauhdit olivat n. 7.30 luokkaa, kunnes mentiin Paavo Nurmen puolikas läpi. Sen jälkeen PK vauhdit nousivat johonkin 7.00 - 7.20 tasolle. Pari viikkoa sitten juoksin testikympin itekseni aikaan 58min. Sen jälkeen PK-vauhdit nousivat taas 6.40 - 6.55 välille. Muutama pitkis väliin ja viime keskiviikkona Pirkkalan yöhölkkä, joss mentiin kieli vyön alla reilu 5km 5.42 vauhtia. Viikkomäärät nyt n. 30km.

Sen jälkeen tässä onkin yritetty vetää kaksi PK-lenkkiä huonoin tuloksin. Ensiksi 7km:n lenkki, jossa jalat eivät yksinkertaisesti suostuneet etenemään kuin 7.20 vauhtia, mutta sykkeet onneksi olivat alhaiset (117bpm 63% maximista). Nyt eilen illalla yritin uudestaan 7,5km lenkin ja vauhti 7.14, mutta tuskaista oli eteneminen, sillä sykkeet parilla ensi kilometrillä n. 145 ja sitten hissukseen putos siten, että keskisykkeeksi jäi 132 bpm (71%). Jalat väsyneen oloiset, polvia ja sääriä särkee, mitä ei ole koskaan ennen tehnyt.

Onko nyt tullut juostua liikaa? Kuukauden päästä on Finlandian puolikas edessä ja siellä piti parantaa ennätystä 10minuuttia ja rikkoa 2.15 raja. Hyvältä näytti vielä viime viikolla, mutta ei juuri nyt. Mikä neuvoksi? Loppuviikko vapaata ja sunnuntaina uusi yritys vai mitä teen?

Huolestuttaa! :undecided:

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jalat väsyneen oloiset, polvia ja sääriä särkee, mitä ei ole koskaan ennen tehnyt.

Onko nyt tullut juostua liikaa? Kuukauden päästä on Finlandian puolikas edessä ja siellä piti parantaa ennätystä 10minuuttia ja rikkoa 2.15 raja. Hyvältä näytti vielä viime viikolla, mutta ei juuri nyt. Mikä neuvoksi? Loppuviikko vapaata ja sunnuntaina uusi yritys vai mitä teen?

Huolestuttaa! :undecided:

Iisisti vaan. Tee rauhallisia metsäkävelyitä, välillä pitkin askelin (parantaa hieman liikkuvuutta ja on hyvää lihashuoltoa). Seuraavalle juoksulenkille vasta sitten, kun kesken kävelyn ihan vahingossa alat ottaa juoksuaskeleita. Silloin olet varmasti riittävän palautunut.

Sitä en tietenkään puolestasi osaa sanoa, täytyykö sinun pitää juoksutaukoa kaksi päivää, viikko vai kaksi viikkoa. (Huom! Ei siis välttämättä taukoa jaloillaan olosta tai iskuttomasta liikunnasta.) Se ei ole kuntoilijalle oleellista, vaan sellainen joustava jatkuvuus, että jalat, muu lihaksisto ja kroppa saavat välillä levätä ja ulkoilut tehdään nautinnolla ja kivuttomasti!

Tietenkin toivon, että syyspuolikkaasi menee mukavasti, mutta tässäkin asiassa oleellista on jatkuvuus. Tärkeämpää on, miten puolikkaan kuntosi kehittyy vaikka 2-3 vuoden kuluessa kuin yrittää hirveällä riskillä kuukauden kuuria.

Toki nytkin olet varmasti juossut maltillisesti, mutta yritän - myös omiin kokemuksiin perustuen - tässä vain korostaa kovemmista rykäisyistä palautumisen yksilöllisyyttä. Olet juossut kuusi päivää sitten Pirkkalan yöhölkän ja varsinkin harrastuksen alkuvaiheessa palautumiselle pitää varata aikaa. Pienet välitavoitteet ovat ehdottoman tärkeitä, mutta niistä ei saa ottaa liiallista stressiä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tekisin näin:

- Loppu viikko lepoa.

-Sunnuntaina erittäin kevyt juoksulenkki 2-3 km.

-Tiistai lepo.

- Keskiviikkona 4 kilometriä kevyttä hölkkää välissä muutamia reippampia pyrähdyksiä.

- Torstai lepo

- Perjantai 6-7 km pk kevyt

- la lepo

- Sunnuntaista eteenpäin harjoitusohjelman mukaan mikäli perjantain lenkki meni ilman ongelmia

Joka lenkki kehoa kuunnellen. Jos kevytkin lenkki hapottaa, niin lepoa vain lisää ja homma taas alusta. Missään nimessä ei saa yrittää väkisin. Muuten voi akuutti ylirasitus, joka sinulla lienee kyseessä, muuttua astetta pahemmaksi. Jos aika loppuu kesken, niin ei maailma siihen kaadu. Stressailu vain pahentaa tilannetta. Juokse sitten ennätys jossakin muussa kisassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Googlettamalla löytyi seuraavaa:

"Akuuttia ylikuntoa myös aloittelijoilla

Akuutti ylikunto voi tulla yhden tai muutaman erittäin kovan treenin jälkeen. Siihen voi joutua myös silloin, jos on treenannut liian monena perättäisenä päivänä ilman kunnollista lepoa. Kehon energia- ja nestetasapaino on myös silloin yleensä järkkynyt, mikä heikentää kehon puolustusjärjestelmää.

Tällaisen ylikunnon perusoireita ovat leposykkeen nousu, väsymys ja usein nuhantapainen olotila, joka johtuu limakalvojen ärsyyntymistä, ei varsinaisesta flunssasta. Palautuminen tällaisesta tilanteesta on kuitenkin nopeaa, jos malttaa levätä ja treenata hieman kevyemmin seuraavat 2-4 päivää sekä täydentää energiavarastonsa.

Ylirasitustila voi tulla joko pitkään jatkuneesta kovasta harjoittelusta tai sitten yhden tai muutaman erittäin kovan harjoituksen jälkeen. Elimistö on pitkään liikkunut sietokyvyn ylärajoilla ja loppujen lopuksi tämä sietokyvyn raja ylittyy. Palautuminen pitkällä aikavälillä tulleesta ylirasitustilasta on hidasta ja vaatii kärsivällisyyttä. Ylirasitustila voi siis tulla myös yhden tai muutaman erittäin kovan harjoituksen jälkeen."

Minulla tuli tietty tuossa kympin testilenkki ja Pirkkalan 5,5km:n kisa 10 päivän sisällä ja siinä välissä juoksin neljä pk-lenkkiä (9, 7, 16 ja 6,5km), josta vielä viimeisen päivää ennen Pirkkalan yöhälkkää. Oliskohan palautumiset jääneet vähän puolitiehen.

Noita muita oireita kuten leposykkeen nousua tai nuhaa en ole havainnut. Väsynyt olen koko ajan, mutta kotona on yksi kuukauden ikäinen poika ja vilkas kolmivuotias tyttö...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noita muita oireita kuten leposykkeen nousua tai nuhaa en ole havainnut. Väsynyt olen koko ajan, mutta kotona on yksi kuukauden ikäinen poika ja vilkas kolmivuotias tyttö...

Oireet ovat yksilöllisiä. Minulle iski viikoksi pelkän kovan kuumeen, jonka jälkeen paikat olivat 2 viikkoa hapoilla heti kun yritti vähääkään juosta. Lepo ja juoksun aloittaminen pienin annoksin, kehoa kuunnellen, auttoivat. Hyvänä apuna olivat myös rullasukset, joilla tein juoksujen välissä palauttavia lenkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuten itsekkin löysit ja mitä hietsu totesi, niin nyt muutama lepopäivä ja energiaa tankaten. Seuraa leposykkeitä niistä saa jonkunlaista dataa elimistön tilasta.

Tosiaan vaikka ihan muuta, köpöttelyä metikössä, uimarantaa jne.. siitä se sitten taas lähtee. Koska jos vuoden on tehnyt säännöllistä, ei kunto katoa mihinkään vaikka huilisit viikon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuosta ylirasitustilasta mahdollista saada sydänlihaksentulehdus viruksena? Nuo oireet sopivat nimittäin siihen, mitä minulla oli aikoinaan. Väittivät sairaalassa, että olin treenannut kipeänä, kun tuli se sydänlihaksentulehdus, mutta oireet olivat juuri väsymystä jne. mitä tuossa mainitaan, eikä kuumetta tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hitto vie kun on vaikea pysyä pois lenkkipolulta. Kroppakin kyllä nyt tuntuu sanovan, että lepäile vain, sillä reidet tuntuvat TODELLA väsyneiltä ja sääriä särkee satunnaisesti. Jo tuolilta nouseminen tuntuu jaloissa. Saatika sitten rappusissa könyäminen. Ensi maanantaille tilasin hierojan. Sitä ennen pidän täysin taukoa ja sunnuntaina kokeilen kevyesti lenkkipolulla miltä tuntuu.

Lähinnä tässä huolestuttaa, että pitääkö minun luopua tuosta 2.15 alituksen yrityksestä Finlandiassa. Aikaahan sinne on vielä kuukausi, joten on kai toivoa, onhan? Ennen tätä ylirasitusta tuo kympin testilenkin 58min tulos antoi kyllä luottamusta tuohon tavoitteeseen pääsyyn, mutta voikohan siihen enää luottaa? Mitä mieltä olette?

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni epäilen kanssa ylikuntoa tai jotain..Talvi ja alkukesä kaikki treenit suunnitelmien mukaisesti. Eka puolikas heinäkuun alussa ok ekat 10 km, mutta sitten ilman viileyden ja huonon pukeutumisvalinnan takia keho jäähtyi ja jäykin jaloin maaliin. Lihakset eivät kisan jälkeen tuntuneet väsyneeltä ollenkaan ja en ns. pystynyt saamaan kaikkea irti. Parin viikon päästä koin oikein "high" elämyksen lenkillä -kuten kuuluukin usein rankan kisan jälkeen. Sitten kolmen viikon päästä Hämeenlinnassa toinen puolikas, jolle valmistuminen sujui huonosti, koska olimme edellisen viikon mp-reissulla ja "jouduin" istumaan paljon (2000 km) ja välillä vilukin. Jalat kuin puupökkelöt heti 2 km:n jälkeen ja vauhti piti vähentää hölkkään, jotta maaliin pääsi. Taaskaan ei jalat olleet kipeät juoksun jälkeen, eli ei mitään kireitä lihaksia tms. Tämän jälkeen rentoa pyöräilyä ja pieniä juoksulenkkejä, joiden aikana lihakset "puutuivat" heti, jos hölkästä nostaa kovempaan vauhtiin -voimaton tunne. Eräällä metsäpolkulenkillä kaaduin kolme!!! kertaa, ilmeisesti, koska jalat niin "laiskat", ettei noussu tarpeeksi kantojen ja kivien eli ; ) Näköjään ei tartte mietti osallistuuko Kuopion maratonille : ( Sen verran surkeeta on nyt. Pitää ilmeisesti vaan odotella ja palautella.. Vinkkejä otetaan vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ensikertalaisena vetäisin 30 km:n pitkiksen pari viikkoa sitten suunnilleen maravauhtia ja kesti yli 10 päivää toipua. Löysäsi treeniä selvästi. Nyt näyttää kuitenkin jo paremmalta ja lauantaita odotellaan innolla. Tällä viikolla en ole tehnyt muuta kuin eilen köpöttelin 6km, josta pari kilsaa kevyesti rullaten suunniteltua maravauhtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen testasin juoksukuntoa lämmittelemällä viikon tauon jälkeen juoksumatolla vähän ennen hierontaa. Huomasin, että olen palannut siihen pisteeseen, mistä aloitin vuosi sitten. Hölkkäilin 4km sellaista 8min/km vauhtia, kun kovempaa ei jalat kestäneet mennä ja sykkeetkin olivat korkeat n. 145-150. Tämähän se motivoi... :crutch:

Hirontapöydässä aloitettiin sääristä. Siellä oli kuulemma pohjelihas kiinnittynyt rasituksesta johtuen useilla ylimääräisillä kiinnikkeillä sääriluuhun ja jumittanut lihaksen ihan täysin. Niitä siinä sitten irroteltiin ja minä huusin kivusta. Sen jälkeen availtiin kireitä reisi-, takareisi- ja pohjelihaksia. Myös nivusten ligamentit olivat kireät ja tukossa. Puolitoista tuntia jalat saivat huoltoa.

Nyt ei voi kuin toivoa, että tästä tuo juoksukunto hiljalleen taas löytyy. Muuten vaihdan lajin tikanheittoon. :icon_jook:

Lisättäköön vielä, että tällä kaudella oli tavoitteena parantaa puolikkaan aikaa 10 minuutilla tuolla Jyväskylässä kuukauden päästä ja pieni stressi lyö päälle, notta kuinkahan tässä käy?

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinun kannattaa suosiolla ottaa tähtäimeen jokin myöhempi kisa. Stressaaminen vain pahentaa tilannetta. Ja jos ennätysyritys siirtyy vaikka kevääseen, ei sekään maailman loppu ole.

Lepää ja aloita juokseminen kehoa kuunnellen. Kyllä se kunto sieltä takaisin tulee nopeammin kuin uskotkaan.

nimim. kokemusta on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt ei voi kuin toivoa, että tästä tuo juoksukunto hiljalleen taas löytyy. Muuten vaihdan lajin tikanheittoon.

Rauhallisesti vaan. Aina jossain vaiheessa tulee tilanne, että homma näyttäisi menevän takapakkia. Mutta usko pois, ettei se tehty työ sieltä mihinkään ole kadonnut. Kuntosi on noussut kohisten vuoden takaisesta. Kyllä se sieltä taas näyttäytyy, kun maltat mielesi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy