Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelun keventämisestä


Juoksu-Unelma
 Share

Recommended Posts

Omassa ohjelmassani (eli Sepon 4 h) on vielä kolme pitkää lenkkiä ennen tuota samaista kisaa - kolmena seuraavana viikonloppuna. Ensi viikonlopun pitkän juoksen itse ohjeiden vastaisesti hieman reippaampaa vauhtia kuin normaalisti, mutta kuitenkin tavoitevauhtia hitaammin, eli noin 6:00/km. Pakko hakea vähän sitä vauhtifiilistäkin talven matelun jälkeen, vaikka kuinka olisi takamus edellä puuhun menoa.

Hännisen kirjassahan viimeinen pitkä osuu noin 10 pv ennen itse kisaa, mutta sen kevennystahtia en nyt muista ulkoa...

Link to comment
Share on other sites

Eli ihan viime metreille asti niitä pitkiä voisi tehdä? Hienoa!

Tuota "tyhjennystä" olen myös mietiskellyt. Joskus olen saanut neuvon, että niinkin myöhään kuin 3 - 4 päivää ennen maratonia kannattaisi tehdä tavallista rankempi harjoitus. Vaikuttaisi kuulemma suotuisasti hapenottokykyyn. Onko tästä kokemuksia tai näkemyksiä?

Link to comment
Share on other sites

Tuota "tyhjennystä" olen myös mietiskellyt. Joskus olen saanut neuvon, että niinkin myöhään kuin 3 - 4 päivää ennen maratonia kannattaisi tehdä tavallista rankempi harjoitus. Vaikuttaisi kuulemma suotuisasti hapenottokykyyn. Onko tästä kokemuksia tai näkemyksiä?

Ainakin Hännisen kirjassa moista ei suositeltu lainkaan (hapenottokykyyn siinä ei tosin otettu kantaa), mutta varmaan meidän kokeneemmista juoksijoista löytyy muitakin näkemyksiä. Tosin omasta mielestäni täällä palstallakin suurin osa on ollut tyhjennystä vastaan.

Itse ainakin valmistauduin ensimmäiselle maralle ihan lepomielessä kevyitä hölköttelyjä tehden, mutta ennen kolmen päivän tankkausvaihetta vähensin hiilarien määrää ruokavaliossa pariksi päiväksi - tuokin Hännisen kirjan oppien mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen hahmotellut tuonne juoksukalenteriini sellaista suunnitelmaa, että menisin nousujohteisesti koventaen eteenpäin, välissä keveämmät viikot. Viimeinen pitkä pari viikkoa ennen koitosta. Täysin viikkolistaa en pysty pitämään, koska olen viikonloppuisin töissä ja pitkät pitää suunnitella sen mukaan.

Sen kummempia tyhjennysjuttuja en uskalla alkaa kokeilemaan, koska on ensimäisestä kyse. Viimeisen viikon aion juosta lyhyitä lenkkejä, jotta tuntuma pysyy.

Tämä nyt on sellainen yleissuunnitelma, mitä yritän noudattaa. Kalenteriin en ole erikseen merkinnyt, milloin juoksen minkäkin juoksun ja paljon tulee kilometrimääriä. Tulevat työvuorolistat sitten ovat aina pohjana, miten edetään. Hiihto on vielä mukana kuvioissa, mutta sen osuus saa nyt jäädä huomattavasti pienemmäksi.

Eli tiivistäen, tarkoitus on saada kunto kohdilleen nousujohteisen harjoittelun myötä ja loppuaika varoa ettei homma repeä käsistä. Sitten vain kokeillaan, miten homma onnistui.

Link to comment
Share on other sites

Kuusi, neljä ja kaksi viikkoa ennen maraa olen vielä yleensä vetäissyt pitkän lenkin.

Mulla prikulleen samanlaiset viikot ennen Yyteriä, aikatavoite 3:40h...3:50h

Vko 14 30-36km rauhallinen PK

Vko 16 30km lähes maraton vauhtista (5:20-5:30min/km)

Vko 18 30km lähes maraton vauhtista (5:20-5:30min/km)

Vko 20 42,2km (5:10-5:20min/km)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy