Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Yksin vain yhdessä?

kurppa
 Share

Recommended Posts

Lueskelin eilen juttuja kimppalenkeistä, kuinka ne motivoivat ihmisiä harrastamaan juoksua säännöllisesti. Monissa paikoissahan kokoontuu säännöllisesti porukkaa yhteen viikoittain lenkeille.

Juoksetko itse mieluummin yksin vai ryhmässä?

Minulla ei varmaan koko harrastuksesta tulisi mitään jos alkaisin johonkin kimppaporukkaan. Epäilen, että lenkki menisi tyhjän pälättämiseksi ja se itse asia unohtuisi.

Toisaalta se, että olen sellaisessa hulinassa päivät pitkät, että on ihana päästä joskus hetkeksi eroon kaikista ihmisistä.

Ja kolmanneksi syyksi, miksi haluan juosta yksin, olisi raivostuttavaa jos kaveri menisi lujempaa kun itse pystyisi. Siinä sitten yrittäisit lempeä hymy huulilla ravata perässä, vaikka tuntuisi, että pumppu loppuu kesken. Vaikka ei sekään mukava olisi jos haluttaisi pistellä lujempaa ja kaveri haluaisi ihailla jokaisen koiranpaskan, mikä tulee vastaan.

Miten muilla? Kumpi motivoi enemmän. Se, että on juttukaveri lenkillä vai se, että pääsee lenkille hetkeksi nauttimaan omasta rauhasta?

Jos kimpassa menen niin mukana on tuo perheen pää..

kilometrivauhti kieppuu silloin tuolla 6.30 - 6.50 kieppeillä.

"Lämmittelen" siipan kanssa yleensä tuollaiset 8 kilsaa pitkistä,

ja tuon kasin rauhallisen alkulämmittelyn jälkeen juoksen itsekseni loppumatkan. Noi kimppalenkit siipan kanssa ajoittuu järjestään

viikonlopulle La- Su aamupäiviin.

Itsekseen juoksentelussa on se etu että pääsee olemaan itsekseen ajatustensa kera sekä voi keskittyä itse juoksuun/jolkotteluun.

Tosta samaisesta syystä en pidä mitään "viihdykkeitä" lenkillä kuten

Radiota tai muita musavehkeitä.. lintujen laulu ja kenkien kopse on oivaa

"taustamusaa" lenkeillä. Talvisaikaan pakkaslumen narske kenkien alla :viheltely

Mä juoksen kyllä tosi mielelläni (kaikkein mieluiten) tuon isoJ:n kanssa, mutta kuten edellä todettiin myöskin, ni meijän vauhdi on vähän erilaisia. Pitkät lenkit käydään sillon tällön yhdessä esim. Yyterissä juoksemassa.

Joskus on ihan kiva juosta yksin, omissa ajatuksissaan jne. Toisaalta joskus on kiva jos on muitakin ja saa keskustella kaiken maailman asisoita.

Mulle siis käy molemmat sopivassa suhteessa. :juoksu

Yksin mennään enimmäkseen. Saa juosta juuri niin kovaa tai hiljaa kuin itse haluaa. Arkisin pitää olla lenkki tehty viimeistään 6.30, niin ettei monikaan viitsisi vissiin mukaan tulla. No, silloin tällöin lauantaisin 7-vuotiaani lähtee fillarilla mua kirittämään, hyvin tuntuu toista kymmentä kilsaa jaksavan. Se on kieltämättä ihan mukavaa vaihtelua.

Myös mä olen kaikki ruokainen eli lenkit keskenään ja yhdessä maistuvat. Sen verran mussa on kuitenkin vähempi tuota joukkolajihenkeä, että kerran viikossa tarvitsen sen ihan ikioman aikani lenkillä...

Mulle lenkin juokseminen ihan vaan yksikseen edustaa enemmän henkistä terapiaa kuin parempaa / tehokkaanpaa harjoitusta :innostunut

Jo siitäkin syystä ettei ole ketään kenen kanssa jolkuttelisi niin menen issekseni; tosin se sopii kyllä myös luonteelleni. Ja kyllä pitää olla sitten

samankaltainen kaiffari, jos joskus kimppalenkkejä suunnittelenkaan.

Juostessa on mukava miettiä ja pähkiä maailmanmenoa ja kun itsensä kanssa päivittelee niin eipä tule juuri riitaakaan. :viheltely

Lenkki yksin on parasta tuuletusta korvien välille. Varsinkin pitkillä lenkeillä kun ajatus kulkee positiivisissa asioissa niin matka sujuu huomaamatta.

Sitten taas yhteislenkit antaa sitä muuta. Meillähän on sellainen kerran viikossa. Sellainen äijäsakki ja jutut sen mukaisia. Motivoinnin kannalta yhteislenkit ja tällainen lauma on hyvä. Siellä kun annetaan "palutetta" herkästi :ei noin . Ja ne vedonlyönnit :tökkiminen .

Mutta en ole koskaan kokeillut kumppanin kanssa lenkkeilyä. Eli rehellisesti kadehdin teitä, jotka sitä teette ja joilla se sujuu.

Mä juoksen koiran kanssa. Se on mukavaa varsinkin nyt, kun illat pimenevät nopeasti, ei tarvitse säpsähdellä jokaista metsässä räsähtävää risua koiran hoitaessa valppaan vartioinnin. Ihmisseurassa juoksisin useamminkin, mutta en tiedä kuinka moni jaksaa mun umpihidasta menoa peesailla.

Tykkään juosta mieluiten yksin omaan tahtiin, omassa rauhassa ja vailla sovittelua muiden aikatauluihin.

Joskus juostaan miehuuden kanssa kaksistaan - hän kevyttä ja minä vk-vauhtista lenksua. Tai sitten hän on rinnalla kirittämässä, kun juoksen testijuoksua. Sujuuhan se yleensä mallikkaasti, mitä nyt joskus ärräpäät lentelee, kun toinen härnää (lue: kannustaa).