Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
joel

Maantiepyörää etsiessä

Recommended Posts

Elikkäs maantiepyörää haeskelisin. Ihan harrastuskäyttöön tulee, etten mitään todella kallista tule ostamaan. Pari-kolmesataa korkeintaan, mutta totta kai kaikki ehdotukset otetaan vastaan ja ehkä jokin jopa kelpaisi. Pakko siis ei ole edes pyörää saada, mutta kokeilu mielellä tulisi kuitenkin. Niin ja pituutta löytyy noin 187cm. Pyörän tulisi mielellään sisältää kaikki oleellinen. Sitten sen perus maantietangon lisäksi voisi olla myös niin sanottu aika-ajotanko (tämä olisi siis plussaa). Tankojen ei tarvitse olla erillisiä vaan voivat olla molemmat "samaa tankoa" koko homma. Eli ehdotelkaa ja katsotaan, jos sopiva tulisi eteen. Niin ja voi pistää yksityisviestillä enemmän ehdotuksia tulemaan.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elikkäs maantiepyörää haeskelisin. Ihan harrastuskäyttöön tulee, etten mitään todella kallista tule ostamaan. Pari-kolmesataa korkeintaan, mutta totta kai kaikki ehdotukset otetaan vastaan ja ehkä jokin jopa kelpaisi. Pakko siis ei ole edes pyörää saada, mutta kokeilu mielellä tulisi kuitenkin. Niin ja pituutta löytyy noin 187cm. Pyörän tulisi mielellään sisältää kaikki oleellinen. Sitten sen perus maantietangon lisäksi voisi olla myös niin sanottu aika-ajotanko (tämä olisi siis plussaa). Tankojen ei tarvitse olla erillisiä vaan voivat olla molemmat "samaa tankoa" koko homma. Eli ehdotelkaa ja katsotaan, jos sopiva tulisi eteen. Niin ja voi pistää yksityisviestillä enemmän ehdotuksia tulemaan.

Tuolla hintahaarukalla et kyllä kovin kummoista maantiepyörää saa, joten kannattaisiko pistää nappulaa talteen ja katsella sitten hiukan myöhemmin.

Jotain 80-90 luvun rautarunkoja voi liikuskella käytettynä tuossa hinnassa...

Todennäköisesti hommaat vähintään vuoden päästä paremman kuitenkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tänään ekaa kertaa tosissaan ittekkii kattelin katupyörää ja kun on tullu kohta 4v oltua ilman tupakkia niin meinasin 1500 investoija pyörään. Ja 63cm rungolla olevia ns kilpapyöriä oli ehkä liikaakin tarjolla.

Vaikea päättää, joku myyjä sano et 1500 hintaluokassa hiilikuiturunko ei olis hyvä ja toisen mielestä taas olis?? No pitänee käyvä paikanpäällä testailemassa?

Mitä mieltä on kokeneemmat onko tuolla väliä onko hiiltä vai alumiinia runko? Varsinkin tällä tasolla??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pidä antaa tasoitusta kalustossa ammattilaisille:075:

Itellä on alurunko ja kilometrejä kertyy silläkin ihan mukavasti. Jos on liikaa rahaa tai meinaa ruveta harrastamaan tosissaan kandee hankia kuitua. Sitäpaitsi kuitu ei kestä (roiskimista tai) kolhuja kovinkaan hyvin.:throw:

Ok, alu johtaa 1-0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulisi tuossa hintaluokassa liikkuvan melko vähän hiilikuiturunkoisia? Käsittääkseni tuohon hintaan yleensä saa vain kuitukeulan, mutta muuten alurungon. Mutta voin toki olla väärässäkin.

Yhtä kaikki, en ehkä lähtisi pelkästä rungon materiaalista liikkeelle, vaan katselisin myös minkälaisia kiekkoja ja osasarjoja (vaihteet) tuohon hintaan tarjotaan. Mielummin varmaan itse ottaisin pykälän verran paremmat osat (shimpalta ultegra tai dura-ace, campalta velocesta ylöspäin) ja nopeammat kiekot, kuin kuiturungon - JOS pitäisi valita.

Tosin aika harvoin hiilikuitupyöriä saa halvoilla osilla, tai muutenkaan noin halvalla.

Tuo kuidun kestämättömyys on ainakin minun kaltaiselleni tohelolle erittäin hyvä näkökulma, siksi nykyinen (ensimmäiseni) pyörä onkin metallia (peräti terästä). Eipä ole kirpaissut niin pahasti vedellä klossilipoja ja kolhia kellarissa ym säätämistilanteissa... mutta huomenna UPSilla saapuva "vuoden eka joululahja" onkin jo sellainen, ettei sillä prkl kaaduta, kolhita tai ajeta kurakeleillä kertaakaan..

Eli kun kyseessä on ainoa pyörä, jolla ajat koko kauden, voisi alumiini olla varmempi. Ei tartte niin varoa. Ja olet ehdottomasti oivaltanut olennaisimman, todellakin kannattaa käydä paikan päällä testailemassa ja kyselemässä. Ja jos maltat, niin odota syksyn aleja, saat tämän vuoden mallin edullisemmin - tai siis samaan hintaan astetta paremman :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eeeei kai nuo biankit mitenkään huonoja ole. C2C-sarja käsittääkseni on suunniteltu ennemmin "leppoisaan retkiajeluun" kuin kisaamiseen tai kovaa ajeluun, siinä on siis pystympi (lue: vasta-alkajalle mukavampi, tavoitteelliselle hitaampi) ajoasento, eli jos sitä haet, tässä on.

Lisäksi näkyisi olevan kompaktikammet, eli pyöritellään kovemmilla kadensseilla ja pienemmällä voimalla, kait? Tämän etuja ja haittoja voi joku viksumpi kommentoida, itsellä ei ole kokemusta.

Niin paljon kun kannatankin kotimaisten pyöräliikkeiden tukemista, niin kyllä uudet mallit täysihintaisina ovat aika hintavia verrattuna ulkomailta tilaamiseen. Vertaa vaikka tällainen saksalaispyörä suht samoilla osilla. Mutta tietty Suomesta kaupan päälle saa (esim. kait juuri tässä tapauksessa) sangen asiantuntevan palvelun. Ja melkein nettihintoihin pääse tosiaan odottelemalla kotimaan aleja, tosin kokoja ei ole tuolloin niin hyvin tarjolla.

Mutta mikäli haluat mahd. pian päästää maantietä höyläämään, ymmärrän toki hinkusi! :026:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun keväällä kattelin pyöriä, mielessä siinti joku italialainen iloisen värinen tsygä.

Noh, lauttasaaresta tarttui mukaan tonniviidelläsadalla hiilikuitu Focus, ultegran osilla. Oli 800g kevyempi kuin alurunkoinen :). Todennäköisesti paino tulee kiekoissa tai jossain muussa takaisin...ku en oikeasti tiedä näistä vielä mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäksi näkyisi olevan kompaktikammet, eli pyöritellään kovemmilla kadensseilla ja pienemmällä voimalla, kait? Tämän etuja ja haittoja voi joku viksumpi kommentoida, itsellä ei ole kokemusta.

Kompaktikammet. Nimitys tulee kiinnityspisteiden etäisyydestä toisiinsa. BCD - 110mm (compact), 130mm (standard) Näihin sitten kiinnitetään etuhammaskehät kiinni. 130mm kiinnitysväli rajoittaa pienimmän asennettavissa olevan rattaan koon 38-piikkiseen. Yleisesti kompaktikampiin on asennettu yhdistelmä 34/50. Kun taas 'vakiot' on yleensä yhdistelmällä 39/53

Sitten ratasyhdistelmillä saavutettavat nopeudet eri kampikierroksilla (60-110 kierrsta minuutissa):

Ensin 39/53 - 12/25 'Vakio' vs. 34/50 - 12/25 'Kompakti'

SP CRxFW GCM | 60 70 80 90 100 110

-----------------------------------------------------------------------------

01> 39x25 097.03 KPH: 10.97 12.80 14.63 16.46 18.29 20.12

02> 39x23 105.47 KPH: 11.93 13.92 15.90 17.89 19.88 21.87

03> 39x21 115.51 KPH: 13.06 15.24 17.42 19.60 21.77 23.95

04> 39x19 127.67 KPH: 14.44 16.85 19.25 21.66 24.07 26.47

05> 53x25 131.86 KPH: 14.91 17.40 19.88 22.37 24.86 27.34

06> 39x17 142.69 KPH: 16.14 18.83 21.52 24.21 26.90 29.59

07> 53x23 143.33 KPH: 16.21 18.91 21.61 24.32 27.02 29.72

08> 39x16 151.61 KPH: 17.15 20.00 22.86 25.72 28.58 31.44

09> 53x21 156.98 KPH: 17.75 20.71 23.67 26.63 29.59 32.55

10> 39x15 161.72 KPH: 18.29 21.34 24.39 27.44 30.48 33.53

11> 39x14 173.27 KPH: 19.60 22.86 26.13 29.39 32.66 35.93

12> 53x19 173.51 KPH: 19.62 22.89 26.16 29.43 32.70 35.98

13> 39x13 186.60 KPH: 21.10 24.62 28.14 31.66 35.17 38.69

14> 53x17 193.92 KPH: 21.93 25.59 29.24 32.90 36.55 40.21

15> 39x12 202.15 KPH: 22.86 26.67 30.48 34.29 38.10 41.91

16> 53x16 206.04 KPH: 23.30 27.19 31.07 34.95 38.84 42.72

17> 53x15 219.77 KPH: 24.86 29.00 33.14 37.28 41.43 45.57

18> 53x14 235.47 KPH: 26.63 31.07 35.51 39.95 44.39 48.82

19> 53x13 253.58 KPH: 28.68 33.46 38.24 43.02 47.80 52.58

20> 53x12 274.72 KPH: 31.07 36.25 41.43 46.60 51.78 56.96

SP CRxFW GCM | 60 70 80 90 100 110

-----------------------------------------------------------------------------

01> 34x25 084.59 KPH: 09.57 11.16 12.76 14.35 15.95 17.54

02> 34x23 091.95 KPH: 10.40 12.13 13.87 15.60 17.33 19.06

03> 34x21 100.70 KPH: 11.39 13.29 15.19 17.08 18.98 20.88

04> 34x19 111.31 KPH: 12.59 14.69 16.78 18.88 20.98 23.08

05> 50x25 124.40 KPH: 14.07 16.41 18.76 21.10 23.45 25.79

06> 34x17 124.40 KPH: 14.07 16.41 18.76 21.10 23.45 25.79

07> 34x16 132.18 KPH: 14.95 17.44 19.93 22.42 24.91 27.41

08> 50x23 135.22 KPH: 15.29 17.84 20.39 22.94 25.49 28.04

09> 34x15 140.99 KPH: 15.95 18.60 21.26 23.92 26.58 29.23

10> 50x21 148.10 KPH: 16.75 19.54 22.33 25.12 27.92 30.71

11> 34x14 151.06 KPH: 17.08 19.93 22.78 25.63 28.47 31.32

12> 34x13 162.68 KPH: 18.40 21.46 24.53 27.60 30.66 33.73

13> 50x19 163.68 KPH: 18.51 21.60 24.68 27.77 30.85 33.94

14> 34x12 176.23 KPH: 19.93 23.25 26.58 29.90 33.22 36.54

15> 50x17 182.94 KPH: 20.69 24.14 27.59 31.04 34.48 37.93

16> 50x16 194.38 KPH: 21.98 25.65 29.31 32.97 36.64 40.30

17> 50x15 207.33 KPH: 23.45 27.36 31.27 35.17 39.08 42.99

18> 50x14 222.14 KPH: 25.12 29.31 33.50 37.69 41.87 46.06

19> 50x13 239.23 KPH: 27.06 31.57 36.08 40.58 45.09 49.60

20> 50x12 259.17 KPH: 29.31 34.20 39.08 43.97 48.85 53.74

Taulukkoja katsellessa voidaan todeta että valtavia eroja ei ole. Mutta olen antanut itselleni kertoa että sunnuntaipyöräilijälle löytyisi paremmin sopivia välityksiä 50/34 yhdistelmällä. Varsinkin vaihtotarve eturattaiden välillä olisi vähäisempi tällä yhdistemässä. Itse tarkastelisin kadenssia 90 ja katselisin mihin hitauteen asti iso kehä yltää ja mihin nopeuteen vastaavasti pienellä pääsee. Lisäksi ristikkäisiä yhdistelmiä tulee varoa koska ketju joutuu taipumaan niissä paljon. Sitten näitä nopeuksia voi koittaa sovittaa kuvitelmaan omista lenkkimaastoihin ja vauhteihin.

Taulukosta voi myös havaita että kyllä molemmista löytyy suhteellisen kattavasti välitykset laajalle nopeusalueelle. En usko että 34/50 vs 39/53 vaikuttaa kovinkaan paljoa tavallisen pyöräilijän vakiolenkillä kadenssiin ja sitä kautta että ajetaanko voimalla vai kierroksilla, vaan siihen mukavuuteen että kuinka paljon eturattaiden välillä vaihtoja tulee. Eturattan vaihteenvaihto kun tarkoittaa että yleensä saa takavaihdetta napsauttaa muutaman pykälän että uusi välitys olisi lähempänä tarvittavaa nopeutta/kampikierroksia.

Parivuotta sitten kun hankin Alu-Carbon Bianchin niin siinä tuli vakiokammet (39/53). Nyt jos olisin pyörää hankkimassa ja olisi vapaa valinta kampisarjan välillä niin valitsisin kompaktin.

Voihan niitä eturattaita vielä siten vaihtaa. Vaihtoehdot määräytyvät sitten vakio/kompakti valinnasta,ellei halua keskiötäkin vaihtaa. Vaikka valitsisi kompaktikammet ja myöhemmin tuntuu että kyllä tarvii isompia välityksiä niin voihan siihen asettaa mm. 39/52-yhdistelmän.

Tässä erään valmistajan ratasvalikoima

38, 39, 42, 44, 48, 50, 52, 53, 54, 55T (standard)

34, 36, 38, 46, 48, 50, 52T (compact)

Käyttämäni laskuri välityksien laskemiseen :

http://www.jbarrm.com/cycal/cycal.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

juu, kyllä ehkä kandee. katselin tässä joutessani ulkomaalaisten kauppojen pyöriä hinta mielessäni, ja kyllä siellä jotain 350-500-hintaluokassa on. mutta on niin epäilyttäviä vehkeitä, etten sinuna laittaisi rahaa niihin - alkaa vaan parin kuukauden päästä keljuttamaan ja sitten ostat kuitenkin sen paremman pyörän.

tuo canyoni tuolla ylempänä on sellaista hintaluokkaa, että veikkaan ettet paljoa huokeammalla saa sellaista pyörää, jolla tykkäisit ajaa useamman kesän. paitsi jos huuto.netistä satut löytymään käytetyn, siellä tuntuisi nuo edullisimmat käytetyt pyörivän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy