Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
jamaatta

"Onko venyttely tarpeellista?" (Iltalehti 24.7.2009)

Recommended Posts

Olen sitä mieltä, että jos venyttely tuntuu hyvältä niin se on myös hyödyllistä.

Harmi, että Arena on poistanut ohjelmistosta venyttelytunnit. Niitä oli ennen melkein joka ilta. Siinä kun juoksi ensin lyhyen lenkin ja meni sitten venyttelemään niin ihan huomaamattaan tuli jotakin tehdyksi. Kävin yhteensä varmaan 10krt. En tiedä oliko siitä mitään apua, mutta ainakin henkisesti kuvitteli niin että se on hyvä juttu. Lankkua ja muuta vastaavaa kropan treenaamista taidettiin tehdä puolet ajasta siinä.

Olen sitä mieltä, että jos venyttely tuntuu hyvältä niin se on myös hyödyllistä.

Välillä teen lyhyitä, välillä pitkiä.

Tästä olen täsmälleen samaa mieltä. Venyttely ei nimittäin tunnu yhtään hyvältä, joten se ei voi mitenkään olla siis hyödyllistä. Sen sijaan noita nytkytyksiä eli hyvin lyhyitä kuten tuo jonkun koira ja mun kissanikin tekee tämän tästä - teen kyllä aina silloin tällöin, mutta olen kyllä lukenut että ei kai ne mitään venytyksiä ole, jossakin oppaassa käsketään pitää asento puoli minuuttia vähintään. Johan siinä ajassa ehtii lihakset katketa...

En oo kyllä päässyt ollenkaan selvyyteen että onko venyttely hyvästä vai pahasta vai onko sillä mitään väliä.

Joskus venyttelen oikein pitkän kaavan mukaan, kun hieroja "pakottaa" (Onks pakko jos ei taho?).

Joskus olen pitkiäkin aikoja, siis kuukausia, venyttelemättä.

En kyllä ole huomannut mitään korrelaatiota: venyttely / venyttelemättömyys / vammat / juoksun helppous.

Kait se on ihan vitun se ja sama. Joskus on vaan mukava venytellä kun sille tuulelle sattuu. =)

Venyttely tai mikä vaan kelpaisi, mistä löytyisi parannus jalkojen jumitukseen. En ole keksinyt yhteyttä sille, miksi joskus (erittäin harvoin) jalka nousee kevyemmin kuin yleensä. Toisessa ketjussa mainostettiin kovasti kuinka vauhdin oppii tuntemaan liki sekunnilleen; itse juoksen tuntemusten mukaan ja vaihtelua saattaa olla päivästä (=jumista) riippuen jopa 30s/km pk-vauhdeilla.

Mulle on vielä toiminut venyttelemättömyys, hierojattomuus, kiropraktikkomuus. Ja kun laiska olen, jatkan näin kunnes muutostarvetta ilmaantuu. Mutta olenkin vasta aloitteleva veteraani M35-sarjassa. Uskon jumien poistossa enemmän pikkuisiin vauhtispurtteihin ja toisaalta palauttaviin hyvin rauhallisiin läpsyttelyihin. Ajoittain lihaskuntojumppaan (jota taas ajoittain saan liikaakin ja väärillä asennoilla töissä). Ja tarvittaessa keventelyyn tai lepoon.