Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
jamaatta

"Onko venyttely tarpeellista?" (Iltalehti 24.7.2009)

Recommended Posts

(http://www.iltalehti.fi/terveys/200907239974618_tr.shtml)

Onko venyttely tarpeellista?

Perjantai 24.7.2009 klo 04.54

Venyttelyn uskotaan helpottavan lihaskipuja ja parantavan urheilusuoritusta. Mitä mieltä ovat asiantuntijat?

Pitääkö ennen lenkkiä venytellä?

Lääkäri: Pitkistä passiivisista venytyksistä ei ole hyötyä ennen juoksulenkkiä. Yli 10 sekuntia kestävät venytykset saattavat olla jopa haitaksi, sillä ne löysentävät lihasta. Lihakset kaipaisivat ennen urheilusuoritusta lämmittelyä ja aktiivista liikettä, kuten alaraajan eteen-taakse-sivuille-heilautuksia, käsien pyörittelyä ja lantion pyörityksiä. Näin lihakset aktivoituvat ja urheilusuoritus sujuu paremmin.

Naprapaatti: Venyttelystä ei ole merkittävää hyötyä juoksemisen kannalta. Venyttely lisää hetkellisesti liikkuvuutta, mutta esimerkiksi pitkillä matkoilla "jäykkyydestä" saattaa olla hyötyä juoksun taloudellisuuden kannalta. Venyttelyä tärkeämpää on saada kehon lämpötila nousemaan ennen urheilusuoritusta. Tämä toteutuu maltillisella liikkeellelähdöllä tai hermo-lihasjärjestelmää aktivoivalla alkuverryttelyllä.

Entä lenkin jälkeen?

Lääkäri: Lihaksia ei tulisi venytellä heti lenkin jälkeen. Väsynyttä lihasta ei saa venyttää väkisin, se voi olla jopa vaarallista. Seurauksena voi olla lihaskudoksen lieviä vaurioita. Lihas lyhenee harjoituksessa jonkin verran, joten sitä voi venytellä pari tuntia suorituksen jälkeen. Silloin lihas rentoutuu ja palautuu lepopituuteensa, mutta ei siinä juuri sen kummempaa tapahdu.

Naprapaatti: Venyttely ei nopeuta palautumista eikä esimerkiksi vähennä urheiluvammojen riskiä. Venyttelystä ennen tai jälkeen lenkin ei ole merkittävää fyysistä hyötyä.

Auttaako venyttely lihaskipuihin?

Lääkäri: Kun lihakset ovat "terveesti kipeitä" rasituksen jälkeen, pitkäkestoinen kiristysrajalle saakka menevä venyttely rentouttaa lihaksia ja parantaa niiden verenkiertoa. Verenkierron parantuessa lihaksesta poistuu kipua aiheuttavia kuona-aineita. Silloin venyttelystä on jonkin verran hyötyä. Tosin harjoitusta edeltävä lämmittely ja harjoituksen jälkeinen loppujäähdyttely ehkäisevät lihaskipuja tehokkaammin.

Naprapaatti: Toiset kokevat saavansa venyttelystä hetkellistä helpotusta lihaskipuihinsa. Venyttely ei kuitenkaan tutkimusten mukaan vähennä harjoituksen aiheuttamaa lihasten kipeytymistä. Siihen auttaa vain harjoitteluun tottuminen sitä asteittain lisäämällä. Venyttelyn vaikutusta työperäisiin lihaskipuihin on tutkittu laihoin tuloksin.

Vastaajina urheilulääkäri Harri Hakkarainen Vierumäen urheiluopistosta ja naprapaatti Petteri Koski D.N. Ergo-Selkäklinikalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, olinpa tossa hiljan uimahallissa ja törmäsin taas tähän rakkaaseen aiheeseen.. Juuri kuten tuossa on myös sanottu; sanoi tuttava lääkärini venyttelystä samaa. Nykyään ei enää suositella venyteltävän. Ehkä korkeintaan voi tehdä jotain nopeita lyhytkestoisia, jos on pakko. Olen kanssa lahjakkaasti onnistunut olemaan venyttelemättä tähän asti, ja nythän kaikesta päätellen olen säästänyt itseni tällä monelta vaivalta ja mahdolliselta ongelmalta! Olisi kiva nähdä näistä tutkimuksista joku "virallinen" reportaasi..

Jos onnistuu juoksemaan itsensä kipeäksi, niin ei siinä sitäpaitsi edes varmaan paljon kykene tällaista toimintaa harrastamaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... Kohtuus kaikessa! Varmaan pieni annos venyttelyä on paikallaan? Toki kaikki on yksilöllistä. Ehkä venyttelyä tärkempää todellakin on hyvä lihaskunto ja kropan hyvä lihastasapaino.

Itsellä esim. selkävaivat helpottuneet/ poistuneet, kun olen keskittynyt syviin vatsalihaksiin ( lue lihastenpaikkoihin ). Vinoihin sekä suoriin.

Mukavia venyttelyhetkiä kaikille;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan vielä ala-asteen liikunnantunneilta että kun suunnistuksen, sulkeisten ja hiihdon lomaan venyteltiin niin ne oli juuri nuita nytkytyksiä mutta yläasteella olikin sitten vastavalmistuneen liikkunnanopen mielestä nytkytykset saatanasta lähtöisin ja tuhoaisi lihakset ja nivelet yms ja sitten pelattiinkin sählyä pitkillä venytyksillä.

Ehkä tämä ala-asteen ennen sotia syntynyt liikunnanopettaja oli sittenkin oikeassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aktiivinen kohdevenyttely (se nytkyttely) toimii !!!

Samoja tuntemuksia itselläni. Nykyään olen venytellyt kuukauden aktiivisesti.

Ostin kirjan http://www1.readme.fi/product.php?isbn=9789522203182, kirjassa hyviä venytyksiä juoksijoille ja muillekin urheilijoille, jotkut pahoja solmuja. Teksti nopeaa helppoa luettavaa. Itse venyttelen entiset liikkeet mutta aktiivisesti, muutamia liikkeitä kirjasta olen ottanut venyttelyyn mukaan.

Netistä löytyy hyviä videoita joista saa hyvän käsityksen jutusta. Näitä on esim. 5kpl:

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy