Jump to content
Juoksufoorumi.fi

haricot

Kantapään limapussin tulehdus

Recommended Posts

Entä jos se on kengistä kiinni?

Periaatteessa toki mahdollista, mutta sittenhän kengillä ei varmaan pystyisi tekemään kävelylenkkejä(-kään)? Luulen, että mä vain itse hölmöilin viime syksynä muutamassa sauvarinneharjoituksessa jalkani hajalle. Kävelin rinnettä ylös ja hölköttelin alaspäin (kevyen liikenteen väylä, sorapinta) - kumisaappaat jalassa. Varmaan se tärähdys alaspäin tullessa rasitti kantapäätä niin paljon, että siellä tuli ns. rasitusvamma. Tähän kohtaan varmaan voi hyvin kirjoittaa, että tällaista sattuu, "kun on tyhmä kuin saapas"? Positiivisesti asiaa voi myös ajaltella niin, että pyöräilyä voi harrastaa ilman kipuja, joten ihan sohvan omana ei tarvitse maata :thumbsup: Toki harmittaa, että varsinkin kesän suunnistukset pitänee unohtaa, mutta tuleehan noita kesiä.

Periaatteessa toki mahdollista, mutta sittenhän kengillä ei varmaan pystyisi tekemään kävelylenkkejä(-kään)?

Mä en ole koskaan saanut tuollaista kipua kävelemällä. En tiedä mistä se johtuu, mutta vaikka olisi samat kengät jalassa niin juoksu on se, joka tekee oireettomasta oireellisen juuri tuon vaivan suhteen, eikä kävely. Sen sijaan akillesjänteisiin olen kyllä muuta ongelmaa saanut kävelemällä paljon kengillä, joissa kanta on todella matalalla kuten esim. purkkareilla.

Toki, kun kipu oli akuutein niin runsas kävely pahensi asiaa. Yhtenä viikonloppuna jouduin ostamaan Keski-Euroopassa uudet kengät, koska kipu oli kova kun kävelin.

Luulen, että mä vain itse hölmöilin viime syksynä muutamassa sauvarinneharjoituksessa jalkani hajalle. Kävelin rinnettä ylös ja hölköttelin alaspäin (kevyen liikenteen väylä, sorapinta) - kumisaappaat jalassa.

Kyllä toikin on mahdollista. Vaikea sanoa, kun siitä on reilut 25 vuotta, kun minulla viimeksi oli kumisaappaat jalassa.

Nonnii, tänään on sitten se päivä, kun joudun syömään sanani. Lääkärin ja röntgenkuvien perusteella mulla on suurehko luupiikki jalassani. Sen on aiheuttanut pitkäaikainen kantapään jännekalvon tulehdus (tai jotain sellaista) eli plantaarisfaskiitti. Hoidoksi jäitä, lepoa, korvaavia harjoitteita, särkylääkkeitä, venyttelyä. Ja käynti fysioterapeutilla. Ei suututua, en ole vihainen, mutta harmissani toki. Kesän juoksut unohdetaan nyt ihan suosiolla.

Itsellä alkoi kantapää kipuilla tammikuussa 2011. Kipu tuntui lähinnä lenkkien jälkeen, juoksua se ei häirinnyt ollenkaan. Välillä sitä ei edes huomannut lenkkien jälkeenkään. Annoin asian olla ja juoksin menemään. Nyt kohta kaksi viikkoa sitten se kuitenkin ärtyi lenkillä sen verran pahasti, että päätin pistää pelin poikki ja hoitaa vamman kuntoon. Minusta tuo kipu on hyvin selkeästi määriteltävissä kantapään limapussin tulehdukseksi.

Vamman kuntoutus on mennyt nyt näin:

1vko, pikku hiljaa pakko myöntää itselle että kyseessä on juoksuvamma.

ma: 10km lenkki, jolla kipu yltyi liian pahaksi.

ti: lepo

ke: lepo

to: hieronta, aloitin tulehduskipulääkekuurin + kylmähoidon

pe: 20min vr juoksua+lihaskuntoa

la: 1h pyöräilyä

su: 35min/6km kevyttä juoksua, kun hieroja ei kieltänyt kokonaan juoksua

2vko, sinnillä kokonaan juoksematta (vesijuoksua, pyöräilyä, lihaskuntoa), tulehdukipulääkkeitä ja kylmähoitoa. Ostin apteekista myös kävelykenkiin kantapään alle laitettavat pehmusteet & korokkeet.

Kipua ei enää juurikaan tunnu levossa, perjantaina tosin tuntui lihaskuntoharjoittelun jälkeen. Ajattelin pitää vielä muutaman päivän juoksutaukoa, ja käydä sitten testaamassa kevyellä lenkillä, jos mitään tuntemuksia ei ole.

Juoksija-lehden nettisivuilla on tällainen teksti aiheesta + hoito-ohjeet:

Kantapäässä on kaksi limapussia akillesjänteen alla ja päällä vähentämässä hankausta. Nämä limapussit saattavat tulehtua liian nopeasti lisääntyvästä harjoittelusta, mäkijuoksusta, juoksualustan muutoksista ja huonosti istuvien ja kantapäästä liian kovien kenkien käytöstä. Naisilla myös korkokengillä kävely aiheuttaa pinnallisen limapussin tulehdusta.

Limapussin tulehdus kantapäässä on kivulias. Turvotusta voi esiintyä myös akillesjänteen alueella, jos kantaluun ja akillesjänteen välinen limapussi ärsyyntyy. Siksi se saatetaan sekoittaa akillesjänteen tulehdukseen. Mikäli kevyt juoksu paljain jaloin ei aiheuta kipua, kyse on luultavasti limapussin tulehduksesta. Joillakin juoksijoilla on niin ulkoneva kantaluu, että se altistaa limapussin tulehdukselle. Vaiva uusiutuu ja muuttuu helposti krooniseksi, joten huonosti kannasta istuvat kengät kannattaa hylätä heti. Joskus hoidoksi tarvitaan leikkaus, jossa kantaluuta muotoillaan. Akillesjänteen päällä olevan limapussin tulehtuessa turvotus näkyy selvästi kohdissa lähellä kengän reunaa. Kenkien vaihtaminen ja pehmustaminen auttaa, mutta joskus tulehtunut limapussi joudutaan poistamaan leikkauksella.

Ennaltaehkäise

- Vältä suuria muutoksia juoksualustassa ja lisää kilometrejä maltillisesti.

- Hylkää heti kantapäästä huonosti istuvat kengät ja testaa uusia juoksukenkiä huolellisesti esimerkiksi juoksumatolla, ennen kuin ostat ne.

Hoito

- Hiero aristavaa kantapäätä jääpalalla.

- Lepää, ota lyhyt tulehduskipulääkekuuri ja käytä arkikengissäkin kantakorotusta ja pehmustetta.

- Jos kantapäässä oleva kuhmu on huomattavan ulkoneva ja kantapää vaivaa jatkuvasti, kysy asiantuntevalta ortopedilta tai urheilulääkäriltä hoitosuosituksia.

http://81.22.248.103/Default.aspx?tabid=3089

Reilu pari viikkoa mennyt edellisestä postauksesta. Hoidot tepsivät (tulehduskipulääkekuuri 2vko/kylmää jne.) ja oireet katosivat jo melkein kokonaan. Olen nyt ottanut mukaan jo juoksuakin vähän, koska sitä ei kielletä hoito-ohjeissa. Pekka Peltokallion (Tyypilliset urheiluvammat, osa I, s.169) mukaan juosta voi välttäen ylirasitusta ja spurtteja, lisäksi matkoja lyhennetään eikä tehdä ylämäkijuoksua. Tuo limapussi ärtyy kuitenkin erityisesti hankauksesta tosi helposti ja nyt tulikin kunnolla takapakkia kun kävin eilen tekemässä 1h treenin, joka sisälsi tekniikkaosion. Tänään kantapää on ollu ihan kosketusarka ja jopa ulospäinkin ihan punainen. Tuo siis viittaa siihen, että minun tapauksessa kyseessä taitaa siis olla akillesjänteen ja ihonvälinen bursa. Itse tehtäväksi hoidoksi tuohon pitäisi riittää kantapään teippaus ja kengän kannan pehmustaminen. Kylmähoidolla rauhoitetaan tulehdusta.

Varasin viime viikolla ajan lääkärille, aika on tosin vasta 19.12, mutta suosittelivat päivystystä jos menee oiken hankalaksi. Voi olla että menenkin päivystykseen, koska ainakin tänään kipu on häirinnyt jo normaalia kävelyäkin.

Nyt jatkan urheilua pääsääntöisesti korvaavien lajien parissa ja juoksen sen verran kuin jalka sallii.. Suosittelen ko. vammasta kärsivien muuten lukemaan nuo Peltokallion kirjoitukset tuosta yllämainitusta kirjasta s. 165-171.

Äskettäin mulla oli myös tätä vaivaa orastavana. Sen vuoksi otan asian esille että itselläni tuo johtui liian paksuista sukista jotka otin käyttöön tässä kelin viilettyä. Parissa päivässä oli kantapää arkana, mutta kun vaihdoin takaisin ohuempiin sukkiin jotka jättävät kantaluulle enemmän tilaa niin parissa päivässä vaiva katosi.

Mikähän kantapäävaiva on sitten kantapään alatakaosassa, siis alareunassa takasisäsyrjällä? Tullut varmaan viisisormisten kokeilun myötä kesällä eikä ole kokonaan lähtenyt vaikka päkiöillä tuolloin koitinkin tulla maahan. Juoksumääriä ei voi ainakaan syyttää, nimimerkillä lenkille kerran viikossa.

Olen nyt suojannut tuota aluetta kantapäässä, joka hinkkaa kenkään ja aiheuttaa tuon limapussin tulehtumisen. Aluksi ihan vaan teippasin sen, mutta muutaman teippauksen jälkeen aloin kokeilla sellasta vähän rakkolaastarin tyyppistä pehmikettä, joka pysyy jalassa muutaman päivän ajan. Se oli ihan toimiva. Tämän viikon olen käyttänyt testin vuoksi Compeedin sellasta rakkolaastaria, joka on ehkä tavallista paksumpi (malli lienee "extreme"). Compeed on tuntunut toimivan parhaiten. Kenkien valinnalla on kans suuri merkitys, Aegikset ei hankaa juurikaan, koska niissä ei ole kovin paljoa pehmusteita, joten niillä olen juossut niin paljon kuin mahdollista. Tuetuimmissa kengissä pakkaa olemaan niin paljon pehmusteita, että ne hinkkaa ja aiheuttaa lievää ärtymistä tuolla kantapäässä – no, ehkä vähän yläpäässäkin.

Mutta siis näin yleisesti ottaen teippaus auttaa, jos tuo kantapään limapussi tulehtuu ns. haglundin kantapään takia. –– Olen myös jatkanut kylmähoitoja joka päivä: suihukssa kylmällä vedellä ja kylmäpussilla 2–4 kertaa päivässä 15min/krt. Juoksemaankin on päässyt jo ihan kohtuullisesti, tosin korvaavat lajit pysyvät vielä tiiviisti ohjelmassa mukana. Määrän ja rasituksen nousujohteisuuden, juoksualustojen, välineiden (kengät, teippaus) ja lihashuollon kans pitää vaan olla tarkkana.

Mikähän kantapäävaiva on sitten kantapään alatakaosassa, siis alareunassa takasisäsyrjällä? Tullut varmaan viisisormisten kokeilun myötä kesällä eikä ole kokonaan lähtenyt vaikka päkiöillä tuolloin koitinkin tulla maahan. Juoksumääriä ei voi ainakaan syyttää, nimimerkillä lenkille kerran viikossa.

Voisiko kysymys olla vaurioituneesta kantapatjasta?

Suoraa lainausta Pekka Peltokallion Tyypilliset urheiluvammat kirjasta (s.201-202): –– Kipua esiintyy kaikenikäisillä, ja se tuntuu välittömästi kantapään alapuolella. Kipu johtuu joko degeneraatiosta tai akuutista ja kroonisesta kantapatjan vauriosta. Vaivan todennäköisin perussyy on, että kantapatja on menettänyt puristuvuutensa, joka kantapatjan rasvan häviämisen vuoksi tai patja on ohentunut kudosseinämien repeämisen takia. Iän mukana kollageenikudos yleensä degeneroituu eikä kantapatja tee tässä poikkeusta. Seinämät tulevat vähemmän elastisiksi ja patjan paksuus vähenee. Jo pienet vammat tai jopa suuri ruumiinpaino voivat vähitellen synnyttää kipua kantapäähän arpimuodostumineen. Tätä vaivaa esiintyykin paljon iäkkäillä hölkkääjillä ja tilasta käytetään myös nimeä "Jogger´s heel". –– Kipua esiintyy painonvarausaluella kantapäässä. –– Urheilijoilla syyt voivat olla erilaisia kuin vanhoilla ihmisillä. –– Urheilijoilla raskaat toistuvat kantapääkosketukset kovaa alustaa vasten rikkovat vähitellen rasvapatjan septat, ja rasva työntyy ihon ja kantaluun alapinnalta sivulle päin.

Oireet: Urheilija valittaa kipua rasvapatjan seudussa, kipu lisääntyy harjoituksissa, kävely paljain jaloin erityisen kivuliasta, ensimmäiset askeleet ylösnoustua ovat huomattavan vaikeita, kipu voi edetä niin pahaksi että kaikki juoksuyritykset ovat mahdottomia, kantapäässä paljastuu arkuutta suoraan kantapään painoakantavalla osalla mieluummin kuin anteriorisessa distaalisessa kyhmyssä.

Kävin lääkärillä. Lääkäri totesi että kyseessä on akillesjänteen ja ihonvälisen limapussin tulehdus, kuten olin arvellutkin. Kantapää on nyt sellaisessa kunnossa että sillä voi juosta, mutta jäykkyyttä/painetta siellä tuntuu etenkin aamusin ja esim. pidempi aikaisen istumisen jälkeen kun lähtee liikkeelle. Lääkäri epäili että siellä on nestettä ja sain lähetteen UÄ-kuvaukseen, jossa selvitetään onko siellä nestettä ja/tai tulehdusta. Sain myös lähetteen erikoislääkärille, joka katsoo että onko tuo kantaluu ongelmallisen kokoinen: pitääkö sitä muokata. Toivottavasti ei. Myös fysioterapiaan sain lähetteen. Onneksi palvelu YTHS:llä on melko nopeaa ja periaatteessa ilmaista. Kirurgin aika, fysioterapia ja UÄ ovat kaikki tammikuun puolenvälin tietämillä.

Juoksu jatkuu, mutta edelleen melko maltillisesti, korvaavat pysyvät vielä tiiviisti ohjelmassa mukana. Eikä siinä, niiden tekeminen on tuntunut jopa hyvinkin kehittävältä kun on tullut paljon erilaista ärsykettä niiden kautta. Ja tähän aikaan vuodesta ei ole onneksi hoppu mihinkään.

Moi. Olisikohan täällä tietoa tai edes arvauksia mun vaivasta seuraavan tarinan perusteella, kun ortopedit (kaksi, molemmat hyviä ja tunnettujakin) ja kirurgitkaan (yksi) eivät näköjään tiedä, mitä tehdä. Kaikenlaista on tutkittu: ultraääni (kuukausi sitten), magneetti- ja röntgenkuvat. Muutama päivä sitten tutkittiin olisiko hermovaurioiden/-pinteiden varalta. Mitään ei ole kuitenkaan löytynyt, paitsi ultraäänessä "Kantapään rasvapatjassa lievää turvotusta, ei kuitenkaan hyperplasiaa". Syy näihin tutkimuksiin on se, että kantapään pinnallisen (ihon ja kantaluun välisen) limapussin epäillään olevan kroonisesti tulehtunut.

Vuonna 2010 keväällä olin kovassa kunnossa, mutta sitten tuli yht'äkkinen liikuntatauko muutamaksi kuukaudeksi ylikireiden takareisien vuoksi. Sitä ennen olin saanut yksilöllisesti muotoillut pohjallisetkin melko pahaa lättäjalkaani varten. Heinäkuussa fysioterapiassa tuo korjautui. Elokuussa viimeisellä viikolla olin suunnistamassa 11km, jota varten olin teipannut (huonosti) tuon nykyään kipeän kantapään. No teippi meni sitten ruttuun ja hankasi häiritsevästi aina välillä suunnistuksen viimeiset 30-45min. Tästä seurasi hiertymä kantapään sisäreunalle, minkä merkit hävisivät vasta joulukuussa. Parin päivän päästä hölkkäsin, koska viikonloppuna oli tulossa seuraava suunnistus. Viikonlopun jälkeen kantapäähän (kantaluun yläosaan) tuli ensimmäiset oireet vasta 1-2 päivän päästä. Ortopedi totesi tuon olevan akilleksen kiinnityskohdan tulehdus, vaikkei ultraäänessä näkyvyt mitään. No pidin sitten taukoa ja kun jalka taas tuntui suht hyvältä, uskalsin mennä testaamaan jalkaa lenkille. Yleensä ne kuitenkin päättyivät kipeytymiseen, vaikkei lenkin aikana olisikaan tuntunut. Lokakuussa pystyin jopa suunnistamaan siteen ja uusien kenkien avulla, kunnes pari viikon jälkeen suunnistuksen jälkeen illalla, kipu oli polttavaa. Sitten lopetin kokonaan jalan ärsyttämisen. Tätä jatkui joulukuun lopulle, jolloin uskalsin taas mennä lenkille (retkiluistelua 15min kohtuu kovaa). Muutamien tuntien päästä luistelusta kantapäähän tuli ensimmäisen kerran kipua ja turvotusta pinnallisen limapussin alueelle. Seuraavana aamuna (ja nykyäänkin joka aamu) limapussin ja/tai kantapään rasvapatjassa ja sen reunoilla tuntuu arkuutta, kun laittaa painon molemmille kantapäille. Eron huomaa selvästi, kun vertaa terveeseen kantapäähän.

Tammikuun lopussa menin tunnetulle ortopedille, joka totesi (ilman kuvauksia) limapussin tulehduksen. Sain ohjeeksi ostaa geelisukat, jotka pehmustavat akilleksen, limapussin ja rasvapatjan alueen. Käytin niitä ja jo muutaman päivän päästä olin hiihtämässä. Hiihdin 3 viikkoa rauhallisesti, mutta yleensä kerran päivässä ja kantapää oireili vain joskus eikä niinkään häirinnyt normaalia eloa. Viimeisten 3 päivän aikana laitoin kantapään kylmähköön veteen 15-30min ajaksi aina hiihdon jälkeen. Jäädyttely vain pahensi oireita ja kolmannen päivän jälkeen jouduin moneksi kuukaudeksi liikuntatauolle, kun kengällä ei kestänyt kivutta edes kävellä. Samalla lopetin geelisukkien käytön. Oireet ovat sen jälkeen lievittyneet, mutta aina vain väliaikaisesti. Lättäjalan oireet korjautuivat fysioterapian jumpalla tänä vuonna marraskuun alussa. Tämän jälkeen pistettiin kortisoni, joka ei tosin auttanut yhtään. Nyt olen käyttänyt taas 2-3 viikkoa geelisukkia ortopedin idean mukaan. Pitää kuulemma käyttää pitkän aikaa, mutta oireet ovat taas vain vähän lievittyneet. Tämä tunnettu ortopedikään ei tiedä kannattaako leikata vai ei...

Ilman kenkiä kestää nykyään kävellä, mutta (esim. kenkien) hankaus ja paine, kaikenlainen venytys, kuumuus ja kylmyys ärsyttävät kantapäätä. Kun rasvapatjan ja limapussin aluetta tunnustelee kädellä, alue tuntuu hiemän aralta ja iho tuntuu "herkältä". Tämä arkuus pahenee, kun kävelee esim. juoksukengillä ja vähän ajan päästä voi tuntua kantapään sisäreunalla kuin siihen pistettäisi jollain. Näin, vaikka olen onnistunut välttämään pienintäkään rasitusta epänormaalin paljon...

Pitkä teksti, mutta pakko kokeilla, kun nykyään elämä on ollut jo kauan suurimmaksi osaksi istumista ja kenkien välttelyä... :( Olen koittanut mielestäni kaikkea mahdollista. Kiva olisi, jos tutkimuksissa olisi löydetty jotain selvää syytä. Koitan nyt täälläkin kysyä, jos jollain olisi joitain ideoita tai vastaavia oireita? Olen valmis kokeilemaan kaikenlaista :)

Moi. Olisikohan täällä tietoa tai edes arvauksia – –

Muutamien tuntien päästä luistelusta kantapäähän tuli ensimmäisen kerran kipua ja turvotusta pinnallisen limapussin alueelle. Seuraavana aamuna (ja nykyäänkin joka aamu) limapussin ja/tai kantapään rasvapatjassa ja sen reunoilla tuntuu arkuutta, kun laittaa painon molemmille kantapäille. Eron huomaa selvästi, kun vertaa terveeseen kantapäähän.

Tammikuun lopussa menin tunnetulle ortopedille, joka totesi (ilman kuvauksia) limapussin tulehduksen. – –

Ilman kenkiä kestää nykyään kävellä, mutta (esim. kenkien) hankaus ja paine, kaikenlainen venytys, kuumuus ja kylmyys ärsyttävät kantapäätä. Kun rasvapatjan ja limapussin aluetta tunnustelee kädellä, alue tuntuu hiemän aralta ja iho tuntuu "herkältä". Tämä arkuus pahenee, kun kävelee esim. juoksukengillä ja vähän ajan päästä voi tuntua kantapään sisäreunalla kuin siihen pistettäisi jollain. Näin, vaikka olen onnistunut välttämään pienintäkään rasitusta epänormaalin paljon...

– –

Pitkä teksti, mutta pakko kokeilla

Joo, arvailuksi menee. Kuulostaa kyllä juuri kantapään limapussintulehdukselta, mutta ehkä myös lisäksi rasvapatjan vauriolta. Todella ärhäkkää kipu tuntuu vain olevan. Oletko tehnyt jotain kylmähoitoja, käyttänyt kylmäpussia tai jäätä paljaalle iholle? Kysyn siksi, että voisi poissulkea paleltumavamman, sehän tekee ihon ihan kosketusaraksi, aiheuttaa punoitusta/tulehdusta, ja palaltumavamman syntyä voi olla hankala huomata kun se ei tunnu vielä kylmähoidon aikana vaan vasta jälkeen päin.

Jos kantaluu on liiaksi ulkoneva (ns. Haglundin kantapää) se aiheuttaa hankausta, joka aiheuttaa helposti tuon limapussin tulehduksen. Jos saat käsiisi tuon alempana mainitsemani Pekka Peltokallion Tyypilliset urheiluvammat I -kirjan, suosittelen siihen tutustumista. Vaikka kaikkia lääketieteen termejä ei ymmärräkään, on se silti ihan maallikonkin luettavissa ja siitä on paljon apua oman diagnoosin tekoon sekä hoitoon.

Eikö tuota ole edelleenkään mitenkään kuvattu, olisikohan sellainen mahdollista? Jotenkin maallikkona tuntuisi että siinä voisi olla joku vaurio/arpikudos tai muu epämuodostuma joka aiheuttasi tavallista enemmän ärsytystä esim. limapussiin koska vaiva ei noin pitkään aikaan ole parantunut. Oletko koittanut mitään muita keinoja paineen vähentämiseksi kantapäästä kuin nuo tietyt geelisukat ja poistaako nuo sukat mielestäsi paineen tehokkaasti kipeältä alueelta esim. arkikengissä? Koeta käyttää mahd. paljon sandaaleja tms. joissa kantapää olisi täysin vapaa luun kohdalta? Mielestäni jos saat puristuksen pitkäaikaisesti täysin minimiin niin lopulta vaivan pitäisi kadota tai sitten täytyy jalan sisällä olla jotain epätavallista jolloin ärsytys ei poistukaan kokonaan vaikka kaikki ulkoinen paine poistettaisiin. Ehkä pohkeita ja kenties niitä reisiäkin kannattaisi varmuudeksi venyttää liikkuvuuden parantamiseksi ja jänteiden mahd. kireyden helpottamiseksi, varmaan olet kokeillutkin.

Muokattu