Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jipijii

"Telakalla"

Recommended Posts

Plantaarifaskiitti vaivaa, nyt jo kolmatta viikkoa telakalla.

Jäädytettyä vesipulloa pyöritetty jalan alla, teippailtu jalkaa, voltarenia hierottu, venytelty, osteopaatilta haettu hoitoa, nyt viimeisenä hankittu footbalance pohjalliset.

Nyt alkaa hieman olemaan jo valonpilkahduksia parantumisessa kolmen totaalilepopäivän jälkeen.

Katotaan nyt mitä tuo jalka tykkää kun taas "saa" vetää turvakengät jalkaan ja seistä sen kahdeksan tuntia.

Nuo pohjalliset vaikuttivat tosi hyviltä mitä niitä vähän testailin kävellen, tavoitteena olis vielä tämän kuun aikana päästä juoksemaan.

• Like 4

On 4.12.2016 at 19.26, pasianssi71 kirjoitti:

Plantaarifaskiitti vaivaa, nyt jo kolmatta viikkoa telakalla.

Sama, mutta mä oon ollu käytännössä Vantaan marasta saakka. Nyt pidin kokonaan viikon urheilusta vapataa, en tehnyt mitään. Kaikkia kikkakolmosia mitä netistä on löytynyt oon kokeillut, teippailu vielä puuttuu, mutta senkin aika varmaan tulee. Palloksi hommasin lacrosse-pallon, ja on mun mielestä parempi kuin esim. tennari.

Itsellä on nyt jalkapohjasta kipu melkein hävinnyt, akilles kiristää vähän, mutta nyt on tullut vihlova kipu kantapään ulkosyrjälle. No jatkan ilman juoksua, niin pitkään, ettei satu. Tällä viikolla otan muut sportit ohjelmaan..ehkä..

• Like 1

26 minuuttia sitten, karpo13 kirjoitti:

mutta nyt on tullut vihlova kipu kantapään ulkosyrjälle.

Sama täällä, tuo ilmeisesti johtuu siitä että vaistomaisesti astun nyt enemmän jalan ulkosyrjälle (arvaus)

Kävin nyt toisen kerran osteopaatin hoidossa ja jalasta melkein kipu pois, olis tuossa vähän vahvempaa kipulääkettäkin reseptillä mutta en vielä edes hakenut tuota lääkettä, menen mielummin ilman jos mahdollista.

Viikonlopulla lähden kokeilemaan juoksuaskelia.

Lääkäri oli sitä mieltä että vapaasti voi lähteä juoksemaan kun taas osteopaatti kehotti vielä pari päivää ottamaan rauhallisesti.

• Like 1

19 tuntia sitten, karpo13 kirjoitti:

Mitäs se osteopaatti on tehnyt?

Tuo osteopatia on varsin monimuotoista hoitoa, nivelten manipulointia, pehmytkudosten käsittelyä ym.

Tällaisesta tavallisesta tallaajasta tuo tuntuu hieronnalta, mutta ilmeisesti kohdistuu juuri oikeisiin kohtiin.

Kyllä mulla ainakin tuli kivasti liikkuvuutta lisää niveliin.

Juoksutelakka starttasi eilen. Jalkateräleikkaus takana, 2 kk sairauslomaa, päkiäastunta kielletty. Tässä pötkötellään sängyllä vatta särkylääkkeistä kippeenä. Kaksi väliaikaista ruuvia tuupattiin kahteen varpaaseen ja ne poistetaan kk päästä. Jomottaa, kolottaa. Yritetään toipua.

Mulle on ilmennyt ihan uusi vaiva: Juostessa sattuu oikean jalan lonkankoukistaja/etureiden yläosa -tienoolle. Kipu ilmenee kun jalka tulee maahan ja jalka joustaa hieman.  Ensin se vaivasi viikon verran lenkkien alkupäässä, mutta nyt se tuntuu kävellessäkin. en ole onnistunut erittelemään missä kipu tarkalleen on.  Lisäksi olkapää on alkanut särkeä, jopa niin paljon että se sattui vesijuoksussa.  Tämä vuosi alkaa siis Juoksutauolla, mutta etsin salilta laitteen jolla voi tehdä kivuitta korvaavaa treeniä. 

Taisi olla oikein kunnolla kuumetta alkuyöstä, kun korpit korahtelivat lähtömerkkiä jossain suon laidassa ja Mads Mikkels laittoi minusta ruokaa - mistä olin erittäin iloinen ja ylpeä. Näin se kehonkuva muokkautuu. Tänä iltana otan kyllä buranaa vähän tukevammin, jos menee noin kaheliksi.

• Like 3

Mulla on monena vuotena peräkkäin ollu vaivoja just joulu- ja tammikuussa. Nyt oon yrittänyt kuunnella kroppaa tarkemmin ja vuoden viimeisimmän maratonin jälkeen olin erityisen varovainen. Nyt pidän joka kolmannen viikon selkeästi kevyempänä. Tuntuu siltä, että yleensä syksyllä tulee treenattua kovemmalla teholla ja määräkin lisääntyy aika paljon. Sitten kylmillä keleillä vaivat alkavat hiljakseen ilmaantua ja lopulta jostain päin kosahtaa. Tsemppiä kaikille toipilaille, ei oo kivaa lepäillä, jos mieli vetää tielle.

• Like 2

Ohhoijaa. Nyt alkaa henkitorvi tyhjentyä. Unta alkaisi kyllä kaivata. Viime vuonna kävi niin, että sain jonkin pöpön jäämään lihaksistoon karvastelemaan. Siinä se menikin sitten koko kevät soutaessa ja huovatessa. Taidan pitää terhakammasta lihaskuntoilusta ja sykkeennostosta taukoa. Voisi ulkoilla työmatkoja verrytellen ja ottaa retkihiihtoa sauvakävelyteholla kun järvet suvaitsivat nyt jäätyä. Käyttämäni liikuntakeskus on tehnyt uimahallin kanssa diilin: Pääsen toistaiseksi samalla kuukausimaksulla myös uimaan, mikä on minusta aika pelimannihenkinen veto. Vesileikkikuuri voisikin olla se sopiva lihaskuntojuttu tähän saumaan. Kituutellaan nyt tämä viikko ensin loppuunsa.

• Like 1

Joulukuusta asti ollut juoksutaukoa, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta. Ja tänään kun tauon aiheuttanutta lonkkakipua ei ollut niin parin vuoden takainen nilkkakipu palasi, hetkeksi jopa molempiin nilkkoihin. Olen vakavasti ajatellut lopettaa koko juoksutouhun, kun kaikki lenkit ovat kivullisia, ja jos hetken ei ole kipua niin sitä odottaa alkavaksi pian. Viimeiseen puoleen vuoteen ei ole tainnut olla yhtä ainutta lenkkiä ettei jokin paikka särkisi ja flow tilaa on ollut turha toivoa. Helvetin lasikintut. 

Guest Tuulia

Mä oon juoksutauolla ollu viime kesästä ( lukuunottamatta muutamaa viikkoa talvella).

Viime kesänä rasitusmurtuma päkiään ja juoksutaukoa 7 kk, nilkat kolmesti pois paikoiltaan 1.5 kk lisää taukoa, jalkoihin tulehdus urheiluteipeistä, josta seuras taas lisää taukoa, nyt edellispäivänä sain kuulla, että molemmissa nilkoissa monissa eri luissa rasitusmurtuman alkuja, vaikka siis vain muutaman lenkin olen juossut viime kesän jälkeen! Yks tärkee juttu mitä oon viimisen vuoden aikana kuitenkin oivaltanut on se, että jos jokin urheiluvamma tulee, niin sen aihettaja/syy pitää hoitaa, eikä pelkästään sitä oiretta. Toinen tärkee juttu on, että kuuntelee omaa kehoa!

Rakkoa podetaan täälläkin, Zimbabwessa. Ja nirhaumaa samassa jalassa nilkan takaosassa.

En ole päässyt lenkille yhdeksään päivään. Kamalaa!

Hotellini pihalla teen nyt iltaisin jumppaa. Seison paikoillani, koukistan polvia ylos-alas ja käsivarsia yhtä aikaa. Näyttää ihan pöhköltä, mutta kyllä siinäkin hiki tulee, kunhan tarpeeksi kauan jaksaa.

Haluan kuitenkin lenkille. Mutta rakko ja nirhauma eivät meinaa millään parantua.

Mita luulette, kannattaako yrittää juoksemista, silti? Käveleminenkin tuntuu työläälta muutaman kilometrin jälkeen.

Rakkolaastareita ei täällä myydä.

Varpaaseen saamani hankauma (uin järvessä) ei ole parantunut kolmessa viikossa mihinkään, joten en usko, että rakko ja nirhaumakaan mihinkään paranevat vähään aikaan...

Apua, onko jollain parannusvinkkejä?

(Tai vaihtoehtoisia jumppa- tai kunto-ohjelmia? :035: )