Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jipijii

"Telakalla"

Recommended Posts

Nyt on omaa vaivaa kovasti googleteltu, ja ilmeisesti metatarsalgia vaivaa ja pahasti. Oikean jalan keskimmäisissä varpaissa tuntuu välillä ns. polttelevaa kipua ja juostessa kipu säteilee jossain varpaiden luiden alueella tai varpaiden päässä usein aika pahasti. Onko sitten jokin hermo tuolla päkiän "pallon" tienoilla pahasti tulehtunut tai jotain siihen suuntaan.

Ongelma alkoi itse asiassa jo toissa kesänä treenatessani HCM 2011:sta varten ja juoksin jatkuvasti asfaltilla. Vuosi sitten suunnilleen kävin fyssarilla ja hän epäili nimenomaan tuota että jokin hermo siellä kipuilee, ehdotti tuolloin kinesioteippiä jalkaan juoksun kanssa, jotta paino osuisi toiseen kohtaan askeltaessa. Noh sen kanssa kokeilinkin treenata mutta vetää jotenkin oman jalan tuo kinesioteippi niin omituiseen asentoon ettei sekään kovin hyvältä tuntunut pidemmän päälle ja heitin kinesioteipit mäkeen..

Nyt kuitenkin vaiva mennyt niin pahaksi, että aina pelottaa mennä lenkille. Asfaltit olen jättänyt nyt kokonaan pois ja käynyt pururadalla/hiekalla ainoastaan. Maanantaina tällä viikolla vetäisin kuitenkin 19,5 km pitkiksen, ja meni ihan kohtalaisesti ja niin väsynyt olin loppumatkasta ettei tuo kipukaan ollut enää se päällimmäisin tunne. Kinesioteippi ei tunnu vaivaan auttavan juurikaan tai sitten käytän sitä liikaa tai väärin.

Onko kellään suositella hyvää ortopediä pk-seudulta? Olen jo harkinnut että pitääkö tässä laittaa lenkkarit naulaan lopullisesti :'(

Nyt on omaa vaivaa kovasti googleteltu, ja ilmeisesti metatarsalgia vaivaa ja pahasti. Oikean jalan keskimmäisissä varpaissa tuntuu välillä ns. polttelevaa kipua ja juostessa kipu säteilee jossain varpaiden luiden alueella tai varpaiden päässä usein aika pahasti. Onko sitten jokin hermo tuolla päkiän "pallon" tienoilla pahasti tulehtunut tai jotain siihen suuntaan.

Kuulostaa Mortonin syndroomalta tai neuroomalta. Eli hermo on puristuksissa metatarsaalien välissä ja on mahdollisesti lähtenyt paksuuntumaan. Mulla on ollut samaa monta vuotta, alkoi liian kapeiden kenkien käytöstä ja nykyään en kapeita jalkineita pystykään käyttämään. Jos yritän, niin kipu on just sellasta polttelevaa 3. ja 4.:n metatarsaalin välissä ja säteilee nelosvarpaaseen. Toisaalta riittävän leveälestisten ja pyöreäkärkisten kenkien käyttö mahdollistaa ihan normaalin juoksun ilman kipua, joten en ole vielä vuosienkaan jälkeen päätynyt lääkäriin tämän vaivan takia. Leikkaushoito tai alkoholi-/kortisoni-injektio hermoon lienevät ainoat hoitovaihtoehdot jos varsinainen neurooma on päässyt syntymään. Pohjalliseen rakennettava poikittaista holvikaarta nostava kohouma voi myös auttaa (auttaa mullakin, mutta en siedä juostessa mitään ylimääräistä pattia jalkapohjan alla, joten tyydyn vaan niihin leveisiin kenkiin).

Kuulostaa Mortonin syndroomalta tai neuroomalta. Eli hermo on puristuksissa metatarsaalien välissä ja on mahdollisesti lähtenyt paksuuntumaan. Mulla on ollut samaa monta vuotta, alkoi liian kapeiden kenkien käytöstä ja nykyään en kapeita jalkineita pystykään käyttämään. Jos yritän, niin kipu on just sellasta polttelevaa 3. ja 4.:n metatarsaalin välissä ja säteilee nelosvarpaaseen. Toisaalta riittävän leveälestisten ja pyöreäkärkisten kenkien käyttö mahdollistaa ihan normaalin juoksun ilman kipua, joten en ole vielä vuosienkaan jälkeen päätynyt lääkäriin tämän vaivan takia. Leikkaushoito tai alkoholi-/kortisoni-injektio hermoon lienevät ainoat hoitovaihtoehdot jos varsinainen neurooma on päässyt syntymään. Pohjalliseen rakennettava poikittaista holvikaarta nostava kohouma voi myös auttaa (auttaa mullakin, mutta en siedä juostessa mitään ylimääräistä pattia jalkapohjan alla, joten tyydyn vaan niihin leveisiin kenkiin).

Kiitos sinulle ja muillekin ehdotuksista! Tällä foorumilla saa kyllä apua ongelmaan kuin ongelmaan :)

En nyt oikein havaitse mitä eroa on Mortonilla ja tuolla metatarsalgialla? Onko Morton sitten varsinainen "tauti" ja metatarsalgia vain kiputilanne? Googlailin vähän lisää ja ilmeisesti nämä vaivat ovat suhteellisen yleisiä. Ilmeisesti tosiaan tukipohjalliset tai kortisonipiikki/kipulääkkeet ovat ne parhaat avut ja oikeanlaiset kengät. Minusta kyllä nuo kortisonipiikit ja lääkkeet kuulostavat enemmänkin ongelman kiertämiseltä, ja palaa kuitenkin aina uudestaan. Sitten on leikkaus ja hermon katkaisu mutta tällöin ilmeisesti osa jalan tunnosta myös katoaa mikä ei kyllä hyvältä kuulosta... :( Tällä hetkellä ehkä 1/10 lenkeistä onnistuu ilman kipuja. Yleensä voi myös olla, että alku lenkistä, esim 5-7 km sujuu hyvin ja sitten ongelmat alkavat, tai sitten alku lenkistä esim. 4 km tuskaista ja sitten menee kuin vettä vaan. Välillä myös pitkät kävelylenkit aiheuttavat saman ja välillä kolottaa kyllä ihan levossakin tai juuri tuolilta noustessa.

Kirjoitin 2011 maratoniin valmistautumisestani ja siellä kerroin myös että minua on koko juoksu-urani ajan vaivannut ylikireä nilkka ja pohje, ja on satavarmasti syypää myös tähän, koska mielestäni juoksuni ei ole koskaan täydellisen balanssissa. No nilkkaan olen saanut ihan hyviä ohjeita, mutta ilmeisesti tämä vaiva nyt korostui sen myötä kun aloin juoksemaan pidempiä lenkkejä, juoksin vuosia alle 10 km lenkkejä pelkästään. Kenkinä minulla on Gel Nimbukset ja mielestäni niissä on aika leveä lesti.

Ei kai tässä muu auta kuin hakea apua ammattilaisilta. Kyllä iso itku tulee jos tämä alkaa olla tässä.

Lisäys: Jotkut sanovat että varpaiden teippaus toisiinsa kiinni auttaisi niin hermo ei puristu :-) tai varpaiden väliin geelisovittimet.

Muokattu

No voivv spff, kuukauden tauko juoksusta oli yhtä tyhjän kanssa: polvi alkoi kiristellä yhden kilometrin jälkeen kokeilulenkillä. Punttaus, venyttelyt, rullailut, Ibumax-kuuri ja millään ei mitään vaikutusta.

Tänään fyssarin ovelle vuolaasti kyynelehtien. Voi pylly sentään.

Mulla vaan juoksijan polvi muistuttaa olemassaolostaan silloin tällöin.

Salilla voi treenata "täysillä".Yksi liike tuntuu keskellä polvea.Kun nostaa vasenta jalkaa ylös rintaan ja ponnistaa oikean jalan suoraksi päkiälle niin sitten sattuu.Tämä on ainoa lihaskunto liike joka aiheuttaa kipua.

Juostessahan jalka on aina vähän koukussa joten useimmiten kipua ei tunnu.Rappusissa tuntuu alaspäin mennessä.

Polvilumpiota painellessa päältä ei löydy mitään kipukohtaa.

Nivelpinnoissa täytyy olla jotain rustokulumaa?Sehän paranee ja vahvistuu juoksemalla.

Juoksutauot ja perinteiset ei tähän auta.Kipu tulee ja menee.Onneksi nyt harvemmin on oltava telakalla.

No voivv spff, kuukauden tauko juoksusta oli yhtä tyhjän kanssa: polvi alkoi kiristellä yhden kilometrin jälkeen kokeilulenkillä. Punttaus, venyttelyt, rullailut, Ibumax-kuuri ja millään ei mitään vaikutusta.

Ootko pakaralihaksia yrittänyt vahvistaa? Kuusumun treenipäväkirjaan kirjoittelin ohjeita jotka itselleni tehosivat. En nyt osaa tästä kännykästä linkkailla, mutta sieltä pitäisi löytyä.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Ootko hierotuttanut etureisiä, etenkin sivusta? Silleen kunnolla, että vedet valuu silmistä:)

Tigr, persaus on kyllä ihan hyvässä kondiksessa; Obelix, en ole hierotuttanut. Sekin olisi tietysti yksi vaihtoehto, etenkin kun eräs läheinen sukulainen sen voisi inhimilliseen hintaan tehdä. Ajattelin nyt ensin varata ajan näitä asioita tuntevalle fyssarille ja katsoa mitä siellä sanotaan. Hieronta voisi sitten olla siinä kaverina, vaikka ajatuksena se onkin vähän vastenmielinen (ei pelkästään ihmisen kosketuksen vuoksi, vaan lähinnä siksi, että tuikin reisiini insuliinia, minkä vuoksi ne ovat jo valmiiksi melko arat).

Tosiaan olen oikeastaan paikallistanut ongelman ylipronaatioon, joka on juurikin tuossa kipeässä jalassa melko huomattava. Koko sääri kääntyy vispaavan jalkaterän mukana sisäänpäin joka askeleella, mihin uskoisin fyssarin pohjallisten ja ohjeistuksen auttavan parhaiten. Sääli, ettei fyssarin palveluista saa sellaista takuuta, että tähän hintaan hoidetaan kuntoon ja jos ei toimi niin samaan summaan kokeillaan jotain muuta, heh.

Kiitos kovasti vastauksista teille, helpottaa takaraivossa paukuttavaa tuskaa.

Mä uskaltaudun nyt irrottautumaan telakasta noin viiden kuukauden juoksutauon jälkeen. Oon jo muutamilla varovaisilla lenkeillä käynyt, eikä kinttu ole mitenkään siitä ollut moksiskaan. Hyvä niin. Hieman myöhästyi tämä aloittaminen, kun piti jo syyskuun lopulla kokeilla varovasti, mutta saamattomuuttani tein ekat hölkkäkokeilut vasta loka-marraskuussa. Noh, onpahan toivottavasti jalka saanut rauhassa parantua...

Toivottavasti ei täällä nähdä hetkeen. On tää vuos ollu keväästä saakka semmosta telakoitumista, että nyt riittää.