Jump to content
Juoksufoorumi.fi

roadrunner

Juoksutakit

Recommended Posts

New Line Classic. Todella kevyt ja tehty kovaan käyttöön. Parempi sadekelillä kuin esim. Dobsom, joka imee enemmän vettä itseensä. Hyvä aluskerrasto alle niin tällä pärjää hyvin talvikeleilläkin. Minulla on kokemusta sekä Dobsomista että New Linesta. Valintani olisi ehdottomasti tämä New Line. Minulla muuten repesivät nuo Dobsomin housut saumoistaan aika nopeasti.

Syksyllä jolkottelin perus-dobsomilla, mutta nyt pakkaskeleillä olen siirtynyt käyttämään Futuren Vello hiihtopukua. Housut on henkselimallit, edestä tuulenpitävät ja takaa tuulettuvat, takki myös samalla periaatteella. Alle urheilualusasu ja tosi hyvin toimii, ei tuu kuuma eikä kylmä, lämmönsäätely toimii siis tosi hyvin. Kun kelit kylmenee, pitää juoksuun laittaa varmaankin joku välipaita vielä väliin, hiihtää tarkenee tuolla setillä varmaan jonnekkin lähemmäs -20 C.

Minulla muuten repesivät nuo Dobsomin housut saumoistaan aika nopeasti.

Mulla on kahdet Dobsomin housut joista toiset on varmaan ainakin 7v eikä niissä ole oikeastaan haalistumista lukuunottamatta mitään kulumisen merkkejä, vaikka alkuaikoina varsinkin tuli käytettyä tosi ahkerasti :en tiedä

Hyviä juoksutakkeja minulla on monia. Suosikkejani ovat Niken Clima-fit mallit. Minulla on yksi New Line takki joka on ohut tuulenpitävä malli, joka ei pidä erityisen hyvin sadetta eikä kylmää. Sitten läytyy ohut Niken Clima-fit joka pitää paremmin vettä ja viimaa. Toinen Nike on mallikappale jota ei ehkä myydä Suomessa, mutta se on hyvä kylmällä, koska siinä on paksumpi sisäkangas ja eräänlaiset lumilukot jotka estävät kylmän tulevan takin alle sekä vyötärössä että ranteissa. Sitten minulla on vielä Haltin StormWall softshell takki joka myös toimii hyvin kylmällä.

Dobsomista ei ole kokemuksia, kun ne housut ovat semmoiset käsittämättömät lökärit.

Mun mielestä paras juoksutakki on sellainen missä on vain "ulkokerros", eli ohut, mutta tuulenpitävä. Sen voi ottaa käyttöön heti, kun pelkkä pitkähihainen paita ei riitä, ja toimii vaikka kolmenkympin pakkasessa, kun pistää sopivasti vaatetta alle.

Noita näyttäisi olevan vähän jokaisella valmistajalla, ainakin nike, asics, adidas, ja jo mainittu newline.... Hinnat vaihtelevat sen mukaan mikä merkki on rinnassa (Newlinessa varmaan hinta ja laatu kohtaavat parhaiten).

Juoksutakki ei tietenkään saa olla vedenpitävä, mutta nämä pitävät sateessakin veden aika pitkään poissa iholta, ja kuitenkin hengittävät hyvin.

Varsinaisia Windstoppereita en ole juoksukäytössä kokeillut, hiihdossa kyllä, mutta varmaan toimii talvella. WS-kankaat ovat yleensä aika paksuja, joten vaatisi melkein toisen takin sitten ei-niin-kylmälle säälle.

Löfflerien hinnat ovat härskin ja törkeän rajamailla. WS:ää tai vastaavia löytyy muiltakin valmistajilta, esim. Briko.

Dobsomista ei ole kokemuksia, kun ne housut ovat semmoiset käsittämättömät lökärit.

Mun mielestä paras juoksutakki on sellainen missä on vain "ulkokerros", eli ohut, mutta tuulenpitävä. Sen voi ottaa käyttöön heti, kun pelkkä pitkähihainen paita ei riitä, ja toimii vaikka kolmenkympin pakkasessa, kun pistää sopivasti vaatetta alle.

Noita näyttäisi olevan vähän jokaisella valmistajalla, ainakin nike, asics, adidas, ja jo mainittu newline.... Hinnat vaihtelevat sen mukaan mikä merkki on rinnassa (Newlinessa varmaan hinta ja laatu kohtaavat parhaiten).

Juoksutakki ei tietenkään saa olla vedenpitävä, mutta nämä pitävät sateessakin veden aika pitkään poissa iholta, ja kuitenkin hengittävät hyvin.

Varsinaisia Windstoppereita en ole juoksukäytössä kokeillut, hiihdossa kyllä, mutta varmaan toimii talvella. WS-kankaat ovat yleensä aika paksuja, joten vaatisi melkein toisen takin sitten ei-niin-kylmälle säälle.

Löfflerien hinnat ovat härskin ja törkeän rajamailla. WS:ää tai vastaavia löytyy muiltakin valmistajilta, esim. Briko.

Jep, olen Ricardon kanssa samoilla linjoilla. Keep it simple...and wise... Mä en oo kovin innokas windstoppereiden kannattaja. WS on ihan ok fillaroidessa...se ajoviima nääs...mutta juostessa aivan liian 'ahdistava' materiaali. Mä ostin toissa vuonna Löfflerin WS-juoksutrikoot (tosiaankin törkeellä hinnalla) ja oon käyttänyt niitä ehkä kaks kertaa juostessa, ovat aivan liian lämpimät normaaleille pakkaskeleille. Ne onkin sittemmin siirtynyt talvisiksi pyöräilyhousuiksi.

Juoksutakkina mulla on Adidaksen Climaproof ja hyvänä puolena siinä on vetoketjuilla irrotettavat hihat, joten siitä saa käden käänteessä kätevän juoksuliivin. Aikaisemmin mulla oli Niken Climafit, jonka kulutin vajaassa kymmenessä vuodessa ihan puhki. Molemmissa on nuo Ricardon esiittämät ominaisuudet: ohuet, kevyet, laaja käyttöalue (+15 ºC - -20 ºC).

Windstopper takki on musta hyvä pakkasella, kunhan se on OHUT. Sporttikerrasto jo semmonen kevyt ws-takki on hyvä juuri pakkasella, mutta jos on paljon plussaa niin kyllä turhan lämmin. Minulla oli Concurven takki, todella hyvin istuva, joustava, ohut ja hyvän näkönen ja mukavia yksityiskohtia täynnä kuten mukava ohut fleecepehmustus säädettävässä kaula-aukossa ja samanlaiset 'kädenlämmittimet' kuin dobsomissa taitaa olla(?). Ei mikään teltta. Malleissa löytyy kts vaikka http://www.laufsport-heinz.de/katalog/concurve/ On niin monta samantapasta etten muista mikä se mun oli, tais olla joku n2s sarjasta. HArmi vaan etten tiedä yhtään suomalaista jälleenmyyjää.

Minulla on myös Concurven N2S takki (next to skin) sekä saman valmistajan Goretex-takki. Tuo N2S ei ole sama kuin Pertun mainitsema. Tämä minun omistamani malli on todella mukavan tuntuinen ihoa vasten. Takin alla ei välttämättä tarvitse pitää kuin korkeintaan T-paitaa muutaman asteen pakkasellakaan. On liian lämmin jos plussaa mittarissa lähempänä kymmentä astetta. Parhaimmillaan kun lämpötila pyörii siinä nollan kieppeillä. Tuo Goretex ei kyllä oikein sovellu juoksemiseen. Korkeintaan lämmittelyasuna se puoltaa paikkansa. Ja maastopyöräillessä se on ollut aivan oivallinen asu. Concurvea ei kaiketi tuoda Suomeen. Omani olen ostanut netin kautta Englannista.

Off topic, Dobsomin housut tosiaan ovat vähän liian lökärit. Ainakin takamuksen kohdalle mahtuisi tuplasti isompi perse, ja ihan normaaliperseinen 38-kokoinen uskon olevani. Ehkä olisi pitänyt ostaa miesten malli, jos siinä ei olisi jätetty lantiolle ihan sitä hehtaaria tilaa.