Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten valmistaudutte/palaudutte?


KaitsuTku
 Share

Recommended Posts

Terve. Olen harjoitellut vuoden alusta lähtien Paavo Nurmi maratoniin, jonka juoksin 27.6 noin aikaan 3:37 . Nyt ajattelin osallistua hetken aikaa lyhyempien matkojen juoksutapahtumiin (10km & puolikas). Minulla pyörii nyt sellainen kysymys mielessä, että kuinka usein näitä lyhyempiä kilpailuja kannattaa juosta ja miten ja kuinka kauan valmistaudutte tämänpituisiin kilpailuihin? Kuinka pitkä väli kannattaa jättää kilpailusta toiseen? Kiitos paljon vastauksista!

Link to comment
Share on other sites

itse ajattelisin että tommonen kisa 10 tai 5 olis kategoriassa kova reeni. Oisko 2-3 kisaa/kk sopiva sinun kunnollesi? Tietenkin kisavkolla kannattaa hieman keventää juoksuja ja hakea terävyttä lyhyillä vedoilla. Tämä oli maalaisjärkinen ohje, viisaammat tietää paremmin. Pitäs ittekkin joku kerta ottaa 10km kisa ja kokasta miten kilpailu vaikuttaa reenien ennätyksiin? Kun ei ole kuin noita maroja vaan juostu.

No pannaan jatkokysymys kokeneemmille, jos harkoissa juossu esim nyt tuon 47.30 niin miten paljon kisa parantaa aikaa? Tietysti sitähän voi pilatakkin juoksun liian kovalla alulla.

Link to comment
Share on other sites

Terve. Olen harjoitellut vuoden alusta lähtien Paavo Nurmi maratoniin, jonka juoksin 27.6 noin aikaan 3:37 . Nyt ajattelin osallistua hetken aikaa lyhyempien matkojen juoksutapahtumiin (10km & puolikas). Minulla pyörii nyt sellainen kysymys mielessä, että kuinka usein näitä lyhyempiä kilpailuja kannattaa juosta ja miten ja kuinka kauan valmistaudutte tämänpituisiin kilpailuihin? Kuinka pitkä väli kannattaa jättää kilpailusta toiseen? Kiitos paljon vastauksista!

Kolme viikkoa jättäisin väliin PNM:stä ja sitten menisin kisaan.

Puolikas on kisana myös kova, koska juoksutaustaa ei ole kovin paljoa. Siksipä en laittaisi kuin kaksi puolikasta syksylle (esim. heinäkuun lopussa ja syyskuussa).

Kympin kisat ovat jo huomattavasti helpompia, joten niitä voi juosta enempi. Jos korvaat suuren osa tehotreenistä kympin kisoilla, niitä voisi laitella luokkaa 2-3 per kk.

Jos yhdistelet noita, niin max 1 puolikas ja 1 kymppi per kk.

Link to comment
Share on other sites

Magen ehdotus vaikuttaa asialliselta. Viime vuosilta ei ole oikein omaa kokemusta tiheästä kilpailemisesta, mutta luultavasti toimii hyvin, kunhan harjoittelu kilpailujen välillä on tarpeeksi kevyttä.

jos harkoissa juossu esim nyt tuon 47.30 niin miten paljon kisa parantaa aikaa? Tietysti sitähän voi pilatakkin juoksun liian kovalla alulla.

Itselläni 9-15 kilometrin vauhtilenkit treeneissä ovat vakiintuneet 10-15 prosenttia hitaammiksi kuin maantiekympin ennätysvauhti. Mitenkä lienee muilla?

Vauhtilenkit olen usein tehnyt hiekkareitillä, joka on muutenkin ehkä hieman raskaampi kuin ennätysjuoksun reitti. Tosin maantiekymppiennätyskään ei ole miltään huippureitiltä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Itselläni 9-15 kilometrin vauhtilenkit treeneissä ovat vakiintuneet 10-15 prosenttia hitaammiksi kuin maantiekympin ennätysvauhti. Mitenkä lienee muilla?

.

No huh, kumpa olisitkin Hietsu oikeassa, mulla se 10%tietäisi noppeesti päässälaskettuna alle 43min juoksua. Ja sen tiijän ettei se tule millään, tuommoseen 46 - 46.30 voisi olla ihan mahollista.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy