Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Avovesiuintia

Rohkale
 Share

Recommended Posts

Kannattaa varmaankin välttää niitä venereittejä tai ainakin uida laitoja myöten. Voi niitä veneväyliä kuitenkin mielestäni ylittää jos on tarpeen. On ihan mahdollista, että nopeasta veneestä ei uimaria näe, etenkin jos on aallokkoa ja jos veneilijä ei katsele eteenpäin. Moottorin äänen kyllä kuulee veteen jo kymmeniän metrejä ennen kohtaamista, joten sitten voi yrittää heilutella käsiä tai siirtyä pois linjalta jos ehtii.

Hesarissa kirjoitti joku uimari yleisönosastoon pari päivää sitten, että olisi turvallisinta uida rantoja myöten ja seisontakorkeassa vedessä. Ihan hyvä kirjoitus, mutta henkilökohtaisesti tunnen oloni näissä Kainuun tummissa vesissä turvallisemmaksi jos uin kaukana rannasta, jolloin kiveen uiminen on epätodennäköisempää kuin rantojamyöten uidessa. Käytän orannssia uimahattua. Varmasti moni ulkopuolinen on ajatellut, että otan kauhen riskin kuin uin yksin kaukana rannoista, mutta kyllä voisin lyödä vetoa, että ei se minun henkeni hukkumalla lähde. Kuolinpesä sitten maksaa tai saa voitot.

Reitille osuu ylitettäväksi vain yksi veneväylä. Muuten onnistuu rantoja myöten ja väylien sivussa. Toki otan kaverin veneellä päivystämään viereen ainakin sinä väylän kohdalla. Olen uimassa saareen, joten rantoja pitkin ei onnistu.

Oliskohan heliumilla täytetty punainen ilmapallo langalla vyötäröön sidottuna hyvä, heh!

Oliskohan heliumilla täytetty punainen ilmapallo langalla vyötäröön sidottuna hyvä, heh!

Itse väsässin lasten pyörän turvaviiristä ja vyöstä näppärän tsydeemin, jonka suunnittelin laittaa vyötäisiltä selästä törröttämään. Mutta kun teinityttäreni näkivät sen, nousi ihan hirveä haloo. Olen kuulemma haarastuksineni jo ihan tarpeeksi kahjon kirjoissa, ettei kotirannoilla sovi ainakaan näyttäytyä lipputanko selässä. Koko värkki hävisi mystisesti jonnekin ennen neitsytuintia.

Ylitän peruslenkillä vene-/laivareitin pariin kertaan, mutta tähystämällä säännöllisesti on pärjännyt. Lähinnä pelottaa vesiskootterijunnut ja ruorijuopot, mutta kyllä maantiepyöräily taitaa silti riskialttiimpaa olla.