Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen maraton, neuvoja tarvitsen


Ankku
 Share

Recommended Posts

Terve kaikille!

Innostuin juoksemisesta noin 6 kuukautta sitten. Juoksin silloin salille, tein siellä lihas harjoituksia (pääosin ylävartaloa) ja sitten juoksin takaisin kotiin. Välillä juoksin pelkkiä lenkkejä myös. Tosin ei pitkiä, eikä mitenkään suunnitelman mukaan.

Noin 2 kuukautta sitten aloitin tosissaan miettimään tätä HCM. Ja aloitin juoksemaan viikottain pidemmän lenkin (8-14km) ja välillä näitä lyhyempiä lenkkejä salille ja takaisin. Niissä kertyi noin 30-40 minuutin juoksu yhteensä. Eli hyvällä viikolla juoksin noin 4 lenkkiä viikossa, joista 1 niistä pidempi ja muut lyhyitä.

Mun kysymys on seuraava: Onko liian aikaista juosta HCM jo nyt 5-6 viikon kuluttua? Pystyn suht hyvin juoksemaan 15km rauhallisesti. Uskon että 20 km myös sujuu, tosin en ole vielä kokeillut. Tavoitteena mulla on nyt, että 15.7 juoksisin noin 20 km lenkin, ja noin 30.7 noin 25-30 km lenkin. Näiden päivämäärien välillä lyhyempiä lenkkejä ja myös kuntosalia ja uintia. Ajatukseni on ollut, että jos nämä 2 päivämäärää onnistuu ilman suurempia ongelmia juoksen maratonin.

Onko tavoitteeni juosta maratoni näin "kokemattomana" liian aikaista ja epärealistista?

Kiitos paljon etukäteen vastanneille!

-Andy

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oletko katsonut erilaisia maraton läpi -ohjelmia (esim. Sepon ohjelma) ja miettinyt, kuinka omat juoksusi suhteutuvat niiden harjoitusmääriin? Kirjoittamasi perusteella itse aloittaisin mieluummin esim. puolikkaalla kuin täysmatkalla. Maraton voisi olla sitten vaikka ensi vuoden tavoite, jolloin kilometrimääriä ehtisi rauhassa kasvattaa. Tietysti riippuu myös muusta kuntoilutaustasta.

Link to comment
Share on other sites

Tiedän ihmisiä, jotka ovat hölkänneet maratonin läpi suhteellisen olemattomalla harjoittelulla, vaikkakin jonkinlaisen urheilutaustan omaavina. Mutta se ei liene suositeltavaa, koska eteneminen tulee tuntumaan todella pahalta loppumatkasta ja se ensimmäinen maraton voi siksi jäädä viimeiseksi. Noita yli 25 km lenkkejä ja muutenkin kilometrejä pitäisi saada useampia alle. Tai sitten voit lähteä yrittämään jotain "sankaritekoa" ja miettiä sitten 30 km jälkeen, että mihin tuli ryhdyttyä.

Link to comment
Share on other sites

Samaa mieltä Tappuran kanssa, että kannattaisi ensin kokeilla puolikasta ja lyhyempiäkin matkoja "lappu rinnassa". Maraton vasta sitten vaikka myöhemmin syksyllä tai ensi vuonna! Sen sijaan yli 25 km lenkit eivät mielestäni ole suinkaan välttämättömiä ja jostakin olen aikoinaan lukenut etteivät edes suositeltavia? Sen sijaan voi kokeilla vaikka neljä viisi tuntia kestäviä kävelylenkkejä tai muuta pitkäkestoista suoritusta.

Link to comment
Share on other sites

Tiedän ihmisiä, jotka ovat hölkänneet maratonin läpi suhteellisen olemattomalla harjoittelulla, vaikkakin jonkinlaisen urheilutaustan omaavina. Mutta se ei liene suositeltavaa, koska eteneminen tulee tuntumaan todella pahalta loppumatkasta ja se ensimmäinen maraton voi siksi jäädä viimeiseksi. Noita yli 25 km lenkkejä ja muutenkin kilometrejä pitäisi saada useampia alle. Tai sitten voit lähteä yrittämään jotain "sankaritekoa" ja miettiä sitten 30 km jälkeen, että mihin tuli ryhdyttyä.

Nojaah.. Mulla eka maraton meni ihan väärin harjoiteltuna, pisin lenkki oli 20km.. ja muutenkin olin juossut kaikki treenit liian kovalla sykkeellä. Eteneminen puoleenväliin saakka oli hauskaa ja kivaa! Sitten tuli vähän ongelmia, jotka jatkuivatkin sitten loppuun asti. Itse kategorisoin ongelman nestehukaksi, joka sitten johti lihaskramppeihin.. Mutta ei se kyllä viimeiseksi maratoniksi jäänyt! Ilmoittauduin jo ensi vuodelle Tukholmaan ja ostin sykemittarin.. :)

Suomalainen oppii parhaiten kantapään kautta!

Link to comment
Share on other sites

Sen sijaan yli 25 km lenkit eivät mielestäni ole suinkaan välttämättömiä ja jostakin olen aikoinaan lukenut etteivät edes suositeltavia? Sen sijaan voi kokeilla vaikka neljä viisi tuntia kestäviä kävelylenkkejä tai muuta pitkäkestoista suoritusta.

Juu. Varmaan riippuu siitä vauhdista, millä juoksee. Jos tuossa 25 km:ssä menee yli 3 h, niin sitten ei ole suositeltava niitä tehdä. Lähestymistapa lienee tosiaan toinen, jos maraton hölkätään ultraustyyliin. Pitkät lenkit voi sitten tosiaan vaikka kävellä. Mutta sitä maratonkestävyyttä on vaikea hankkia, jos ei ole jalkojen päällä riittävää aikaa.

Link to comment
Share on other sites

Juu. Varmaan riippuu siitä vauhdista, millä juoksee. Jos tuossa 25 km:ssä menee yli 3 h, niin sitten ei ole suositeltava niitä tehdä. Lähestymistapa lienee tosiaan toinen, jos maraton hölkätään ultraustyyliin. Pitkät lenkit voi sitten tosiaan vaikka kävellä. Mutta sitä maratonkestävyyttä on vaikea hankkia, jos ei ole jalkojen päällä riittävää aikaa.

Juu ymmärsin kysyjän olevan aloittelija ja aistin, ettei ollut tarkoitus lähteä ensimmäisellä maratonilla metsästämään alle 3 h aikaa, tosin olivat vaan omia päätelmiäni, koska kysyjä ei kertonut esim. ikäänsä tai vauhdeistaan mitään, nämä olisivatkin aika oleellisia tietoja. On aivan eri asia antaa neuvoja hyväkuntoiselle nuorelle miehelle kuin vaikkapa viisikymppiselle perheenäidille. Mutta tuon että yli 25 km lenkit eivät olisi suositeltavia tai välttämättömiä tosiaan muistan lukeneeni joskus - olikohan Juoksijalehdestä, tosin tieto voi olla jo aika vanhahtavaa :viheltely:.

Tärkeintä on tosiaankin totuttaa jalkansa pitkään suoritukseen ja sen voi tehdä myös vaikkapa kävelemällä pitkän lenkin, joka ajallisesti kestää riittävän kauan. Sen sijaan mielestäni juuri puolimaratoneja juoksemalla voi totuttaa jalkansa ja kroppansa yleensäkin pitkäkestoiseen kisavauhtiin.

Link to comment
Share on other sites

Mutta tuon että yli 25 km lenkit eivät olisi suositeltavia tai välttämättömiä tosiaan muistan lukeneeni joskus - olikohan Juoksijalehdestä, tosin tieto voi olla jo aika vanhahtavaa :viheltely:.

Muistan nähneeni Juoksija lehdessä ohjelmia, joissa pitkät lenkit ovat 30 km. Tuo lukemasi ohje on varmaan suunnattu ihan aloittelijoille, koska kyllä useimpiin näkemiini (asiantuntijoiden laatimiin) maratonohjelmiin sisältyy 30 km lenkkejä.

Link to comment
Share on other sites

Muistan nähneeni Juoksija lehdessä ohjelmia, joissa pitkät lenkit ovat 30 km. Tuo lukemasi ohje on varmaan suunnattu ihan aloittelijoille, koska kyllä useimpiin näkemiini (asiantuntijoiden laatimiin) maratonohjelmiin sisältyy 30 km lenkkejä.

Ok, sanoinkin että muistikuvani on erittäin hämärä, olen tutkiskellut jotain Juoksijalehden ohjelmia varmaankin viimeksi 90-luvun alussa - eli kuten sanoin, vanhahtavaa tietoa ehkä (mistä tietysti voisi alkaa taas keskustelemaan niistä "maratonaikojen kehityksestä"...(vitsi)).

Link to comment
Share on other sites

Ok, sanoinkin että muistikuvani on erittäin hämärä, olen tutkiskellut jotain Juoksijalehden ohjelmia varmaankin viimeksi 90-luvun alussa - eli kuten sanoin, vanhahtavaa tietoa ehkä (mistä tietysti voisi alkaa taas keskustelemaan niistä "maratonaikojen kehityksestä"...(vitsi)).

En tiedä, onko tuossa niinkään kyse ohjeen vanhuudesta, koska jo Arthur Lydiardin "juoksun kulta-ajan" ohjelmiin kuului pitempiä lenkkejä. Mistä tullaankin tähän maratonaikojen kehitykseen... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

En tiedä, onko tuossa niinkään kyse ohjeen vanhuudesta, koska jo Arthur Lydiardin "juoksun kulta-ajan" ohjelmiin kuului pitempiä lenkkejä.

Eikä Artturi ollut ensimmäinen. Kannattaa mainita myös toinen Artturi, legendaarinen Comrades-sankari ja 22 vuotta vuorokaudenjuoksun ME-tulosta (245 km vuonna 1931) hallussaan pitänyt Arhur Newton (1883-1959). Newton juoksi jo 1920-luvulla enimmillään lähes 50 kilometriä päivässä seitsemänä päivänä viikossa.

Ja ei, en ole todellakaan suosittelemassa kovin pitkiä lenkkejä ainakaan aluksi. Kunto nousee luultavasti vuosikausien ajan lyhyilläkin pitkiksillä oikein hyvin. Kunhan vain juoksun kiehtovasta historiasta muistutin, vaikka tuttuja juttujahan nämä monelle ovat entuudestaan.

"Pitkät lenkit ovat yliarvostettuja. Ne saattavat vaarantaa terveytesi ja lyhentää elinikääsi."

- Lääkintöhallitus

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kiitos vaan kaikille vastanneille! Mielenkiintosta kesustelua, ja kommenteista on ollut paljon hyötyä.

Eli selvennän vielä pari asiaa. Olen mies, 23v, jonkun verran aina urheillut, eli suht ok perus kunto. Eli, kuten jo mainitsin, nii jos 15.7 20 km juoksu sujuu suht hyvin, ja 30.7 se 25-30 km myös sujuu nii uskon että se on täysin tehtävissä. Tietenkin ymmärrän, että varsin miellyttävää se todennäköisesti ei ole, tällaisella harjoittelemisella. Painoa on 85 kg.

Eli näin. Jos teitä kiinnostaa voin kirjoittaa tänne että miten etenen. :) Katsotaan miten miehen käy!

Kiitos vielä kommenteista!

Hyvää kesän jatkoa ja hyviä treenejä!

Link to comment
Share on other sites

Niin ja se vielä unohtui mainita, että juoksen 15 km vajaassa 90 minuutissa, ja tavoite on maratoni läpi, eikä mitään huippu suoritusta! ;)

Perus kunto lenkit olen nyt viime aikoina yrittänyt juosta tätä "maraton vauhtia", eli sellaista vauhtia mitä arvioin että mä pystyisin mahollisesti juoksemaan se 42 km. Eli uskon että perus asiat on suht hyvällä mallilla. :)

Link to comment
Share on other sites

Perus kunto lenkit olen nyt viime aikoina yrittänyt juosta tätä "maraton vauhtia", eli sellaista vauhtia mitä arvioin että mä pystyisin mahollisesti juoksemaan se 42 km.

Onko tuo maratonvauhti sinulla hitaampi vai nopeampi kuin normaalin lenkin vauhti? On todella vaikea arvioida, mitä vauhtia pystyy juoksemaan 42 km, jos ei ole koskaan juossut edes yli 20 km.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy