Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Keventelyt ennen ultraa (Vaajakoski maasto 60km)

petsa
 Share

Recommended Posts

Meinasin juosta ei-maksimaalisen maratonin (Espoon Rantamaraton) kaksi viikkoa ennen Vaajakosken 60km maastoultraa. Toi on mun ensimmäinen ultrakisa. Luuletteko että tuosta voi olla jotain haittaa noin lähellä kisaa?

Palaudun melko nopeasti yleensä pitkistä juoksuista. Mutta toisaalta ei voi tietää mitä mikroskooppisella tasolla lihaksissa tapahtuu. Viikkoa ennen Forssan suvi-illan puolikasta juoksin 51km lenkin (elämäni pisin) hissutteluvauhtia. Forssan suvi-ilta täysiä. Siitä 2 viikkoa Paavo Nurmi maraton täysiä. Menivät hyvin, siihen nähden miten vähän on kerinnyt treenata.

Miten rankka tuo Vaajakosken reitti on kun vertaa esim. Pirkan hölkkään? Ovatko samantyyppiset? Eli toisin sanoen miten paljon kannattaa panostaa maastossa treenaamiseen ja mäkijuoksuun että paikat kestää koko matkan?

Näyttäisit tietävän jo itse vastauksen. Kokemus omasta palautumisesta näyttäis olevan hyvä.

Vaajakosken reitti on alustaltaan helppo, jos jaksaa juurien yli nostaa jalan. Mutta mäkiä on hyvä kyllä treenata. Mulla tuli vain n.1/3 osa matkasta juostua viime vuonna, mutta reidet huusi hoosiannaa jo ekan kierroksen jälkeen.

Itse juoksin Pirkanhölkän 2 vko Joutsenon täysvauhtisen maratonin jälkeen. Ehkä siinä joutui muutaman minuutin maksamaan maratonrasituksesta. En muista miten treenasin siinä välissä. Vuonna 2005 hiihdin Vuokattihiihdon 2 vko sen jälkeen kun olin hiihtänyt 350 km Kaukopartiohiihdossa. Siinä välissä kävin noin vko KPH:n jälkeen tekemässä aa-mäkivetoja. Nuo vedot kulkivat vielä jotenkin, mutta itse Vuokattihiihto oli selvästi väsynyttä menoa alusta loppuun. Eli todennäköisesti ei olisi kannattanut yhtään availla elimistöä tuossa välissä, vaan ainoastaan tehdä palauttavia harjoituksia, eikä sekään olisi totaalista palautumista tuonut.

Vaajakosken reitti on mielestäni paljon rankempi kuin Pirkanholkkä. Sen vuoksi vauhti pitäisi Vaajakoskella säätää heti alussa sopivan "hitaaksi", jotta se ei sitten puolimatkan jälkeen hyydy todella hitaaksi. Voi olla, että puolitosissaan tehty maratoni ei haittaa menoasi ollenkaan. Kanattaa kuitenkin pysyä kevyessä liikkeessä siinä välissä, se nopeuttaa palautumista.

Vaajakosken reitti on mielestäni paljon rankempi kuin Pirkanholkkä. Sen vuoksi vauhti pitäisi Vaajakoskella säätää heti alussa sopivan "hitaaksi", jotta se ei sitten puolimatkan jälkeen hyydy todella hitaaksi.

Noin on. Olen (sattuneesta syystä) päässyt joka kisan seuraamaan lähietäisyydeltä ja ne, jotka ovat ymmärtäneet säästää voimia toiselle puolikkaalle ovat tehneet komeita nousuja ja ne, jotka ovat lähteneet hiukan liian kovaa ovat tunteneet reitin armottomuuden viimeisillä kierroksilla. Joka kisan lähtöhetkellä olen varoitellut hötkyilemästä tällä reitillä, mutta kaikki ei usko...

Noin on. Olen (sattuneesta syystä) päässyt joka kisan seuraamaan lähietäisyydeltä ja ne, jotka ovat ymmärtäneet säästää voimia toiselle puolikkaalle ovat tehneet komeita nousuja ja ne, jotka ovat lähteneet hiukan liian kovaa ovat tunteneet reitin armottomuuden viimeisillä kierroksilla. Joka kisan lähtöhetkellä olen varoitellut hötkyilemästä tällä reitillä, mutta kaikki ei usko...

Mikä on sopiva vauhdinjako? Jos oletetaan että olen lähtöviivalla n. 3:20 maratonkunnossa, olisiko ok esim. vetää 3:45 maratonvauhtia, ja katso sitten vikalla kympillä onko paukkuja nopeammin? Vai pitääkö ottaa tuosta vielä alas?

Mul on 3 maratonin mittaista treeniä ennen tuota. HCM:llä tasan 4h, Pyhtäällä ja Espoossa varmaan joku 3:45 olis sopivan rento. Voi olla että Pyhtäällä vedän aamulenkin ennen maraa, jos oon palautunut täysin HCM:stä.

Kiitos!

Mikä on sopiva vauhdinjako? Jos oletetaan että olen lähtöviivalla n. 3:20 maratonkunnossa, olisiko ok esim. vetää 3:45 maratonvauhtia, ja katso sitten vikalla kympillä onko paukkuja nopeammin? Vai pitääkö ottaa tuosta vielä alas?

Aikaisempien vuosien tuloksia voit selailla Kuohun nettisivulta. Sieltä löytyvät myös edelliseten kisojen kierrosajat, joista sa jotakin osviittaa vauhdijaosta.

3:45 maratonvauhti Vaajakosken maastoultrassa kuulostaa ehkä "hieman" kovalta, mutta kokeilemallahan tuo selviää. Itse olen kaiketi suunnilleen samassa maratonkunnossa kanssasi ja Vaajakoskelle olen kaavaillut maltillista kuuden minuutin km-vauhtia. Tosin lopullinen osallistumispäätös on vielä kohdaltani tekemättä.