Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Artjärven Kesäillan kymppi torstaina 16.7.

Recommended Posts

Kiinnostaisi kympin testikisa osana alle 4:30h Sepon ohjelmaa ja Artjärvi olisi sopivalla etäisyydellä kesälomalaiselle.

Kyselisin palstalaisilta onko käytännön tietoa korkeuseroista ja kympin reitin todellinen pituus ? Onko ns. virallisesti mitattu ja todellisuudessa 10000m vai maratonin puolikkaan puolikas vai jotain muuta. :viheltely:

Tapahtuman sivut ei kerro kaikkea

Viheltelen tässä vain siksi että tiedän ja olen juossut jopa joitain 1/2M + 10km kisoja joita sanotaan virallisesi mitatuiksi mutta virallisuus koskee vain puolikasta. Esim 250m on aika paljon pielessä jopa omia tilastoja ajatellen.

"ei 10km"-kisalista alkaa

Tuusula, Ristiina , .... jatka ole hyvä :-)

Laiton tohon raporttini kahden vuoden takaa. Aika oli siis 46:36, mutta parin viikon päästä tosta Hämeenlinnan kymppi 43:18, joten eiköhän matka ainakin silloin ollut yli 10km.

Tuli semmoinen olo, että pitää katsastaa jokin juoksutapahtuma, missä ei ennen ole ollut. Juoksukalenterista löytyi aikatauluuni sopivasti Kesäillan kymppi Artjärvellä. Vantaalta paikalle oli puolentoistatunnin ajomatka. Tapahtumapaikka löytyi helposti karttaa seuraten. Ilmoittauduin paikan päällä 15 euron hintaan perin kilpasarjaan (10 km), jotta saisin ajan. Osallistujia yhteensä taisi olla alle ehkä 100, kympin kilpasarjaan oli noin 30 osanottajaa. Kertoivat, että reitti on hyvin merkitty, mutta lupasivat pistää etsintäpartion perään, jos minua ei ala kuulua maaliin. Meininki vaikutti leppoisalta. Lähtölaukaus ja matkaan. Ekat kaksi kilometriä oli pääosin laskua, mutta sen jälkeen nousua ja laskua vuoronperään. Kilometrit oli merkitty ainakin kuuteen kilometriin, jonka kohdalla arvelin 42-43 minuutin loppuaikaa. Mutta sitten tuli kympin reitin ainoa raskaampi nousu hiekkatiellä, johon tuhraantui aikaa. Toisaalta kesäistä järvimaisemaa ihaillessani mietin, mihin tässä oikein on kiire.

Kuuden kilometrin jälkeen seuraava merkintä, minkä näin, oli kilometri maaliin. Viimeinen kilometri meni mukavasti noin neljään minuuttiin, loppuajaksi tuli 46,36. Jo maaliin tulleiden kanssa pohdittiin reitin pituutta, mikä lienee yli 10km. Mutta tuo aika ei ollut pääasia eikä reitin pituus vaan uusi kokemus. Tämmöisissä pienimuotoisissa tapahtumissa on oma viehätyksensä ja myös huumoria. Järjestäjille kiitos, he selvittivät monta tointa samanaikaisesti. Esimerkiksi letunkeittäjälle tuli kiire, kun huudettiin, että puolimaratonilta on taas yksi maaliitulija.

Tänne ajateltiin mekin mennä kesäillan ja vapaapäivän kunniaksi. Eihän noissa kylähölkissä yleensä ole tehty mitään virallista matkanmittausta, koska yleensä on kyse vuosien perinteestä ja samasta reitistä, joka juostaan vuosi toisensa perään. Matkanhan saa jokainen mitattua gps:llä. Suomessa taitaa olla melko vähän ihan virallisesti mitattuja tasan 10 km maantie(kisoja)hölkkiä.

Itse ajattelin osallistua ihan vaan sen takia, että naisille näyttäis olevan tarjolla vähän lyhyempikin matka eli 6 km.

minäkin jo ilmoittauduin puolimaratonille. silläkin uhalla että ensimmäisestä puolikkaan kisastani voi tulla melko yksinäinen lenkki. ei näyttänyt viime vuoden tuloslistassa kovin monta juoksijaa nimenomaan puolimaratonilla olleen. taitaa olla enempi perinteenä tuo kesäillan "kymppi". no, siellä nähdään, jos joku vielä maalissa odottaa!

• 2 weeks later...

Artjärven kesäillan kymppi juostu - tai mä juoksin vaan 6,3 km matkan. Aivan upee sää ja ihana kesäilta ja juoksu taittui ajassa 32:22 kun olisin ollut sikatyytyväinen 35 minuuttiinkin eli taas jaksoin yllättää itseni ja kun numerolappu mun rintaani laitetaan niin tästä koneesta irtoo sellasia lukemia, että itse olen suorastaan superhämmästänyt!

Mistä tätä vauhtia oikein tulee...???

Heh,

ihan ylimittainen matka, olutpullon ansainnan aikarajakin ylittyi.

(ka. syke oli ank+1).

Huolto pelasi ja opastajia riittävästi. Kannustajia oli myös kauniissa illassa reitin varrella.

Erityiskiitokset sille mitalistille jonka leivän sain ekstrana :-)

P.S. Kyllä minä sen olutpullon juon

:icon_pidu:

juoksin ensimmäisen puolikkaani kesäillassa. huolto pelasi hyvin, siitä kiitos järjestäjille. miinusta siitä, että lopussa oli 20 kilometrin tolppa 900 metriä liian aikaisin. muutenkin kuulema tolpat olivat "sinnepäin". no, se ei omaa juoksua haitannut. ihan iloinen mieli jäi tapahtumasta ja omasta suorituksesta.

Tuloksetkin löytyvät: http://artjarvenahjo.sporttisaitti.com/yleisurheilu/kesaillan_kymppi_2009/tulokset_2009/

Itsellä ei kulkenut niinhyvin kuin olisi voinut kulkea, mutta ihan kelpo tulos ja sija oli 6. Eikä kovin kaukana tuo kärkikään ollut. Jalat ovat ihan loistokunnossa vaikka en tehnytkään jälkiverraa eli ei mitään jumia tänään, joten hapensaannissa olivat suurimmat pulmat. Pitää vissiin ruveta tankkaamaan noita allergia pillereitä, jos saisi röörit pysyvästi auki ;-)

Muokattu

Onko nuo matkat mitattu GPS:llä tai sen tapaisella,oliko kymppi tosiaan vain 10,2 kilsaa, itse ajasta päättelin että olis lähempänä 10,5 kilsaa ollut, tais vauhti sitten lopussa hyytyä enemmän kuin kuvittelinkaan. Olihan siinä lopussa tietty sitä nousuakin vielä jonkin verran. Mutta kaikinpuolin ihan kiva kisa, en ollut siellä ennen juossutkaan, vaikkakin edellisen päivän pyörälenkki ja mökkeily useine saunaolusineen ehkä hiukka painoi jäsenissä...